17.10.2012
Mazda rozpoczyna produkcję samochodów w Rosji
Produkcja Mazd w fabryce Sollers rozpoczęta. Kilka dni temu z linii montażowej zjechał pierwszy egzemplarz wyprodukowanej tam Mazdy CX-5. Niedługo dołączą do niej również nowe „szóstki”.
Spółka join venture pod nazwą „MAZDA SOLLERS Manufacturing Rus” została zawiązana we wrześniu bieżącego roku pomiędzy Mazdą i fabryką Sollers mieszczącą się we Władywostoku. Obie firmy posiadają w niej po 50% udziałów. Celem przedsięwzięcia jest produkcja samochodów osobowych przeznaczonych na rynek rosyjski. W pierwszej kolejności będą to nowe modele – Mazda CX-5 i Mazda6.
Działanie spółki we wstępnej fazie opiera się wyłącznie na montażu gotowych podzespołów. W przyszłości planowane jest utworzenie linii produkującej nadwozia i lakierni. Obecnie fabryka zatrudnia 3000 pracowników, którzy początkowo będą produkowali 50 tys. egzemplarzy osobowych Mazd, aby ostatecznie zwiększyć wydajność do poziomu 100 tys. sztuk rocznie.
Zawarcie sojuszu z rosyjską wytwórnią zostało uczczone ceremonią, w której oprócz przedstawicieli obydwóch firm uczestniczyli także Władimir Putin oraz rosyjscy i japońscy ministrowie. Spółka ta jest jednym z głównych kroków Mazdy mających zwiększyć jej rentowność poprzez bezpośredni udział w rynkach krajów rozwijających się. Dynamicznie rosnąca sprzedaż nowych samochodów w Rosji (40% w zeszłym roku) stawia ten kraj w centrum zainteresowania europejskich i japońskich producentów, których zyski na Starym Kontynencie wciąż maleją.
Fabryki Mazdy na Świecie
Poza rodzinnymi zakładami w Hiroszimie i Hofu, które są jedynym źródłem egzemplarzy trafiających do Europy, podobne fabryki i montownie Mazdy już funkcjonują w innych regionach świata o wysokim wzroście rozwoju gospodarczego. W Chinach są to: od 2003 roku FAW Car Co. w Changchun produkujący modele Mazda6 i Mazda8 oraz od 2006 roku Changan Ford Mazda w Chongqing i Nankin, gdzie powstają silniki oraz modele Mazda2 i Mazda3.
Na Tajwanie, w Zhongli w fabryce Forda (Ford Lio Ho Motor Co.) od końca lat ‘80 wytwarzane są kolejne generacje Mazd – obecnie modele Mazda3 i Mazda5, a dawniej także ich odpowiedniki oznaczone logo amerykańskiej marki (m.in. Laser, Telstar, Festiva).
Największa w regionie Azji i Krajów Oceanii jest fabryka AutoAlliance w Tajlandii, utworzona wspólnie z Fordem, z którym Mazda była silnie związana przez blisko trzy ostatnie dekady. Produkowane są tam Mazda2, Mazda3 i nowe wcielenie pickupa BT-50, a niedługo także Mazda CX-5 i kolejne modele.
W Ameryce Południowej od niemal trzydziestu lat funkcjonują fabryki – należąca do Mazdy Compañía Colombiana Automotriz w Bogocie w Kolumbii (Mazda2, Mazda3 i BT-50) oraz Manufacturas, Armadurias y Repuestos Ecuatorianos w stolicy Ekwadoru, Quito (BT-50).
Listę zamykają dwie placówki z równie długą historią. Jedna z nich to Willowvale Mazda Motor Industries mieszcząca się w Harare – stolicy Zimbawe (produkcja Mazda3 i BT-50) oraz należąca do amerykanów Ford Motor Company of Southern Africa (BT-50).
Nowa fabryka powstaje natomiast w Meksyku w Salamance we współudziale z Sumitomo Corporation, gdzie utworzony pod koniec zeszłego roku wielki plac budowy ma w ciągu najbliższych miesięcy zamienić się w zakłady zatrudniające 3500 pracowników i produkujące 140 tys. samochodów rocznie. Będą tam powstawały nadwozia i silniki, których część najprawdopodobniej trafi do USA i Kanady, które do tej pory zaopatrywane były przez będącą głównym symbolem wieloletniej współpracy Mazdy z Fordem, a dzisiaj już nierentowną fabrykę – AutoAlliance International we FlatRock.
Według przewidywań, inwestycje Mazdy na wschodzących rynkach motoryzacyjnych mają w ciągu czterech najbliższych lat zrównać ilość samochodów produkowanych w Japonii i innych krajach, uodparniając tym samym firmę na wahania kursów walut. Oczekiwany jest przy tym ogromny, bo 30-procentowy wzrost sprzedaży, zwiększający ją z obecnych 1,3 mln pojazdów do 1,7 mln sztuk rocznie.
- Mazda wyprodukuje samochody dla Toyoty
- Mazda RX-7 powróci w 2017 roku?
- Mazda rozpoczyna produkcję samochodów w Rosji
- Odświeżona Mazda CX-9 w stylu KODO
- Nowa Mazda 6 – galeria
- Zakończenie produkcji Mazdy CX-7
- CX-5 najbardziej urodziwym SUV-em
- Rozpoczęcie produkcji nowej Mazdy6
- Premiera nowej Mazdy6 już we wrześniu!
- Letnia promocja
- Mazda MX-5 po faceliftingu
- Mazda zwiększa produkcję CX-5
- Mazda6 Kombi, model 2013
- MX-5 w wersji specjalnej i z automatem
- Ostatni silnik Wankla
- Konkurs Moja Mazda rozstrzygnięty!
- 4 lata Mazdy w Polsce
- Polskie ceny Mazdy CX-5 z silnikiem Diesla
- Mazda CX-5 na "piątkę"
- Fiat i Mazda wspólnie opracują nową Alfę Romeo
- Dodatkowe 1000 egz. pożegnalnej Mazdy RX-8 Spirit R
- Ruszył nowy konkurs – Moja Mazda
- Wnętrze Mazdy CX-5 wyróżnione przez WardsAuto
- Rusza Konkurs Mazda Design 2012!
- Polska premiera Mazdy CX-5
- Klimatyzacja nie tylko latem
- Limitowana Mazda MX-5 Spring 2012
- Mazda CX-5 zdobyła "Top Safety Pick 2012"
- Mazda wycofuje CX-7 z USA
- Akcje Mazdy poszły jak woda
- Mazda CX-5 podbija rynek!
- Mazda otwiera się na inwestorów
- Mazda reklamuje Skyactiv
- Jak usunąć wilgoć z samochodu?
- Mazda CX-5 z systemem SCBS
- Diesel kontra mróz
- 82. Salon Motoryzacyjny w Genewie
- Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D we wrześniu
- Mazda CX-5 – najlżejsze zderzaki na świecie
- Chicago Auto Show 2012 – Drapieżna Miata
- Wyprzedaż rocznika 2011 w salonach Mazdy
- 24 godziny na torze Daytona
- Mazda6 2013 widziana podczas testów
- Nowe BT-50 trafiło do sprzedaży
- Mazda CX-5 w Polsce od 91 900 zł
- Używana Mazda6 2002-2007 (GG/GY)
- Smartfon przypomni o serwisie
- Silnik Mazdy w rankingu Ward's AutoWorld
- Mazda CX-5 – Galeria
- Mazda 3 F/L (BL) – Pierwsza jazda