17.10.2012

Mazda rozpoczyna produkcję samochodów w Rosji

Produkcja Mazd w fabryce Sollers rozpoczęta. Kilka dni temu z linii montażowej zjechał pierwszy egzemplarz wyprodukowanej tam Mazdy CX-5. Niedługo dołączą do niej również nowe „szóstki”.

Spółka join venture pod nazwą „MAZDA SOLLERS Manufacturing Rus” została zawiązana we wrześniu bieżącego roku pomiędzy Mazdą i fabryką Sollers mieszczącą się we Władywostoku. Obie firmy posiadają w niej po 50% udziałów. Celem przedsięwzięcia jest produkcja samochodów osobowych przeznaczonych na rynek rosyjski. W pierwszej kolejności będą to nowe modele – Mazda CX-5 i Mazda6.

Działanie spółki we wstępnej fazie opiera się wyłącznie na montażu gotowych podzespołów. W przyszłości planowane jest utworzenie linii produkującej nadwozia i lakierni. Obecnie fabryka zatrudnia 3000 pracowników, którzy początkowo będą produkowali 50 tys. egzemplarzy osobowych Mazd, aby ostatecznie zwiększyć wydajność do poziomu 100 tys. sztuk rocznie.

Zawarcie sojuszu z rosyjską wytwórnią zostało uczczone ceremonią, w której oprócz przedstawicieli obydwóch firm uczestniczyli także Władimir Putin oraz rosyjscy i japońscy ministrowie. Spółka ta jest jednym z głównych kroków Mazdy mających zwiększyć jej rentowność poprzez bezpośredni udział w rynkach krajów rozwijających się. Dynamicznie rosnąca sprzedaż nowych samochodów w Rosji (40% w zeszłym roku) stawia ten kraj w centrum zainteresowania europejskich i japońskich producentów, których zyski na Starym Kontynencie wciąż maleją.

Ceremonia utworzenia spółki pomiędzy firmami Mazda i Sollers.

Fabryki Mazdy na Świecie

Poza rodzinnymi zakładami w Hiroszimie i Hofu, które są jedynym źródłem egzemplarzy trafiających do Europy, podobne fabryki i montownie Mazdy już funkcjonują w innych regionach świata o wysokim wzroście rozwoju gospodarczego. W Chinach są to: od 2003 roku FAW Car Co. w Changchun produkujący modele Mazda6 i Mazda8 oraz od 2006 roku Changan Ford Mazda w Chongqing i Nankin, gdzie powstają silniki oraz modele Mazda2 i Mazda3.

Na Tajwanie, w Zhongli w fabryce Forda (Ford Lio Ho Motor Co.) od końca lat ‘80 wytwarzane są kolejne generacje Mazd – obecnie modele Mazda3 i Mazda5, a dawniej także ich odpowiedniki oznaczone logo amerykańskiej marki (m.in. Laser, Telstar, Festiva).

Największa w regionie Azji i Krajów Oceanii jest fabryka AutoAlliance w Tajlandii, utworzona wspólnie z Fordem, z którym Mazda była silnie związana przez blisko trzy ostatnie dekady. Produkowane są tam Mazda2, Mazda3 i nowe wcielenie pickupa BT-50, a niedługo także Mazda CX-5 i kolejne modele.

W Ameryce Południowej od niemal trzydziestu lat funkcjonują fabryki – należąca do Mazdy Compañía Colombiana Automotriz w Bogocie w Kolumbii (Mazda2, Mazda3 i BT-50) oraz Manufacturas, Armadurias y Repuestos Ecuatorianos w stolicy Ekwadoru, Quito (BT-50).

Listę zamykają dwie placówki z równie długą historią. Jedna z nich to Willowvale Mazda Motor Industries mieszcząca się w Harare – stolicy Zimbawe (produkcja Mazda3 i BT-50) oraz należąca do amerykanów Ford Motor Company of Southern Africa (BT-50).

Nowa fabryka powstaje natomiast w Meksyku w Salamance we współudziale z Sumitomo Corporation, gdzie utworzony pod koniec zeszłego roku wielki plac budowy ma w ciągu najbliższych miesięcy zamienić się w zakłady zatrudniające 3500 pracowników i produkujące 140 tys. samochodów rocznie. Będą tam powstawały nadwozia i silniki, których część najprawdopodobniej trafi do USA i Kanady, które do tej pory zaopatrywane były przez będącą głównym symbolem wieloletniej współpracy Mazdy z Fordem, a dzisiaj już nierentowną fabrykę – AutoAlliance International we FlatRock.

Według przewidywań, inwestycje Mazdy na wschodzących rynkach motoryzacyjnych mają w ciągu czterech najbliższych lat zrównać ilość samochodów produkowanych w Japonii i innych krajach, uodparniając tym samym firmę na wahania kursów walut. Oczekiwany jest przy tym ogromny, bo 30-procentowy wzrost sprzedaży, zwiększający ją z obecnych 1,3 mln pojazdów do 1,7 mln sztuk rocznie.

Budowa fabryki Mazda Motor Manufacturing de México.

Farbyki Ujina nr 1 i 2 w Hiroszimie, Aki i Ujina

Fabryka H1 i H2 w Hofu, Nishinoura

Fabryka w Hofu, Nakanoseki

Fabryka Auto Alliance Thailand należąca do Mazdy i Forda