16.01.2012

Mazda CX-5 – Galeria

Lada dzień do salonów trafi nowy SUV-ik (lub też crossover) Mazdy, zwany CX-5

Zapowiedzią CX-5 był prototyp Minagi, pokazany podczas zeszłorocznych targów w Genewie. Model nakreślono w duchu nowego języka stylistycznego Japończyków o kryptonimie KODO, co oznacza "duszę ruchu". Wedle tej filozofii, kolejne Mazdy już na postoju mają emanować witalnością. Miejsce "uśmiechniętego" wlotu powietrza zajął przedni pas inspirowany koncepcyjną limuzyną Shinari, zaś linia boczna i tył pachną nieco Infiniti EX-em. Efekt? Oceńcie sami.

Współczynnik oporu powietrza równy 0,33 pomaga Maździe w ograniczeniu apetytu na paliwo i jeśli wierzyć Japończykom, zapewnia niski poziom hałasu w kabinie. Karoseria CX-5 mierzy 454 cm długości, 184 cm szerokości i 167 cm wysokości. Prześwit wynosi 21,5 cm. 270-centymetrowy rozstaw osi ma przekładać się na rekordową w klasie ilość miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Pojemność bagażnika to okrągłe 500 l.  Podobnie jak "szóstka", CX-piątka została wyposażona w zmyślny system składania siedzeń Karakuri oraz kanapę dzieloną w stosunku 40:20:40. 

Między przednie koła japońskiego SUV-a trafi wydajniejszy benzyniak o pojemności 2 litrów i 2,2-litrowy turbodiesel w dwóch wersjach mocy (obydwa typy silników będą miały stopień sprężania 14:1, będą też współpracować z układ start-stop) oraz ręczna i automatyczna skrzynia biegów nowej generacji (obydwie o 6 przełożeniach) z rodziny Skyactiv.

Mimo że motor 2.2 MZR-CD nie został uzbrojony w system selektywnej redukcji katalitycznej, ograniczający emisję tlenków azotu, spełnia już normę emisji spalin Euro VI.

Mazda CX-5 z 2-litrowym benzyniakiem w wersji przednionapędowej generuje moc 165 koni przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min (4x4: 160 KM i 208 Nm). W połączeniu ze skrzynią mechaniczną i systemem i-stop (Mazdowski układ start-stop), średnio ma zużywać 6 l benzyny na każde 100 km (wersja z napędem na przednią oś).

Wariant wysokoprężny o pojemności 2,2 litra osiąga 150 KM przy 4500 obr./min i 380 Nm w zakresie 1800-2600 obr./min lub 175 KM przy 4500 obr./min i 420 Nm przy 2000 obr./min. Słabsza wersja z ręczną skrzynią może pochwalić się średnim zużyciem paliwa na poziomie 4,5 l/100 km (odmiana z napędem na jedną oś). I tu nie zabraknie seryjnego układu i-stop.

Zawieszenie CX-piątki wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu i konstrukcję wielowahaczową z tyłu. Lista wyposażenia obejmuje systemy aktywnego bezpieczeństwa takie jak:
- system automatycznego hamowania, chroniący przed kolizjami przy niskich prędkościach (do 30 km/h);
- zmodernizowany asystent "martwego pola" RVM, wykrywający pojazdy już przy prędkości 30 km/h (wcześniej 60 km/h);
- układ kontroli pasa ruchu;
- czujnik automatycznie przełączający światła drogowe na mijania i odwrotnie.

Więcej o nowej Maździe CX-5 pisaliśmy przy okazji premiery modelu podczas zeszłorocznych targów we Frankfurcie

Marcin Sobolewski