Mazda jest przygotowana na przyszłość. Wszystkie nowe samochody* tej marki zamawiane z fabryki otrzymywać będą świadectwo zgodności z nową normą emisji Euro 6d-Temp. Warunkiem uzyskania zgodności z tą normą jest m.in. przejście wymagającego cyklu testowego WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich), a także testu drogowego RDE (emisji podczas rzeczywistej jazdy). W ten sposób japoński producent dostosowuje całą linię modelową swoich pojazdów do nowych wymogów na ponad rok przed datą wejścia nowego systemu w życie dla wszystkich nowo rejestrowanych samochodów. Dostawy pierwszych modeli Mazdy spełniających normę Euro 6d-Temp rozpoczną się w lipcu bieżącego roku.

Przyjmując postawę pełną wyobraźni i przewidywania, Mazda po raz kolejny dowodzi, że czyste emisje można osiągnąć również bez skomplikowanych – i kosztownych – urządzeń oczyszczających gazy spalinowe przed emisją. Na przykład, silniki benzynowe SKYACTIV-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI) o pojemnościach skokowych 1,5, 2,0 oraz 2,5 litra spełniają normę Euro 6d-Temp, nie wymagając filtrów cząstek stałych. Mazda zdołała dostosować te jednostki napędowe tak, by zmieścić się w limitach emisji cząstek stałych określonych w RDE wyłącznie metodą modyfikacji samych silników. Odnośnie do silników dieslowskich, jednostka SKYACTIV-D 2.2 nie przekracza limitów rzeczywistej emisji eksploatacyjnej tlenków azotu, określonych normą Euro 6d-Temp, dzięki wyposażeniu w system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Z kolei w nowym silniku SKYACTIV-D 1.8 do tego celu wystarcza katalizator zasobnikowy NOX.


Czyste emisje silników benzynowych bez filtra cząstek stałych

Silniki benzynowe SKYACTIV-G odznaczają się bardzo wysokim stopniem sprężania i specjalną geometrią komór spalania. Cechy te zapewniają im wyjątkową wydajność i jednocześnie czystość procesu spalania. Zamiast wyposażania tych jednostek w filtr cząstek stałych, producent był w stanie znacznie ograniczyć poziom emisji cząstek – problem typowy dla wielu silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa – poprzez zwiększenie ciśnienia wtrysku i odpowiednią modyfikację kształtu tłoka, jak również zapewnienie odpowiednich warunków przepływu w komorach spalania. Jednocześnie, Mazda zdołała poprawić wydajność tych silników w warunkach rzeczywistej eksploatacji poprzez dalsze obniżenie strat powodowanych tarciem i udoskonalenie układu chłodzenia. W efekcie, najnowsze silniki SKYACTIV-G są wydajniejsze niż kiedykolwiek, a zarazem generują znikome ilości szkodliwych substancji w gazach spalinowych.

Silnik SKYACTIV-D 2.2 z systemem Selektywnej Redukcji Katalitycznej

Silniki dieslowskie Mazda SKYACTIV-D o wyjątkowo niskim stopniu sprężania należą do najwydajniejszych współczesnych jednostek napędowych, szczególnie w warunkach rzeczywistej eksploatacji. Wprowadzone w roku 2012, osiągnęły one zgodność z normą Euro 6 na ponad dwa lata przed tym, zanim zaczęła ona obowiązywać – i to nie wymagając specjalnych urządzeń do oczyszczania gazów spalinowych.

Silnik SKYACTIV-D 2.2 poddany został gruntownym modyfikacjom, by spełnić normę Euro 6d-Temp. Otrzymał m.in. inny kształt komór spalania, turbinę o zmiennej geometrii w większej z dwóch turbosprężarek, nowy system gospodarki cieplnej i system Rapid Multi-Stage Combustion z nowymi wielootworowymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi o ultrawysokiej czułości. Są one w stanie nie tylko obniżać poziom emisji, lecz także poprawiają reakcję silnika i ograniczają jego hałaśliwość. Silnik SKYACTIV-D 2.2 jest ponadto wyposażony w system SCR, który wydajnie obniża emisje tlenków azotu, szczególnie w warunkach rzeczywistej eksploatacji i dzięki temu umożliwia zmieszczenie się w limitach testu RDE.

Silnik SKYACTIV-D 1.8 z katalizatorem zasobnikowym tlenków azotu

Nowy silnik SKYACTIV-D 1.8, który zastępuje dotychczas stosowaną jednostkę SKYACTIV-D 1.5, ma większą pojemność skokową, co przekłada się na niższe maksymalne ciśnienie spalania i niższą temperaturę w komorach spalania, dodatkowo obniżaną przez równoczesne zastosowanie recyrkulacji gazów spalinowych pod wysokim i pod niskim ciśnieniem. Niższa temperatura spalania w połączeniu z wieloma innymi udoskonaleniami zastosowanymi w tym silniku oznacza jeszcze niższe emisje tlenków azotu. W silniku SKYACTIV-D 1.8 katalizator zasobnikowy tlenków azotu wystarcza, aby utrzymać te emisje na poziomie poniżej limitów dopuszczanych normą Euro 6d-Temp, która, jak wspomniano, obejmuje testy drogowe RDE. Przewagą nad użyciem systemu SCR jest tutaj fakt, że nie potrzeba płynu AdBlue, co oszczędza użytkownikom czas i pieniądze.

WLTP i RDE: istota normy Euro 6d-Temp

Parametry emisji i zużycia paliwa według normy Euro 6d-Temp określane są zgodnie z nowym cyklem WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich). Cykl testowy WLTP, wprowadzony na miejsce stosowanego do niedawna cyklu NEDC (Nowy Europejski Cykl Jazdy), ma na celu bardziej realistyczne odzwierciedlanie rzeczywistych przebiegów i emisji poprzez uwzględnienie takich parametrów, jak masa pojazdu, temperatura otoczenia, ciśnienie powietrza w oponach i opory toczenia. Cykl testowy WLTP trwa również dłużej niż NEDC i odbywa się przy wyższych prędkościach przeciętnych i maksymalnych. Podobnie jak NEDC, cykl WLTP wykonywany jest na stanowisku doświadczalnym, co umożliwia dokonywanie natychmiastowych porównań pomiędzy różnymi pojazdami. Ponadto, norma Euro 6d-Temp obejmuje testy RDE (Real Driving Emissions – emisje podczas rzeczywistej jazdy), które uwzględniają emisje szkodliwych substancji w gazach spalinowych uwalniane w rzeczywistym ruchu drogowym.

Norma Euro 6d-Temp obowiązuje od dnia 1 września 2017 dla zatwierdzeń typu nowych pojazdów i ma zastosowanie względem wszystkich nowych rejestracji, jakie nastąpią od dnia 1 września 2019 r.

* Z wyjątkiem modelu Mazda3, którego następca uzyska zgodność z normą Euro 6d-Temp z chwilą pojawienia się na rynku.


 Opracowanie: (st)