Był rok 1978, Karol Wojtyła został papieżem, na listach przebojów dominował zespół Bee Gees, a rozszerzane spodnie i utapirowane włosy były szczytem mody. To rok, w którym Mazda przedstawiła światu model RX-7 – samochód, który odegrał kluczową rolę w budowaniu wizerunku marki, jako producenta aut kultowych.
Dziś nikomu z nas rok 1978 nie kojarzy się ze śmiałymi i wizjonerskimi projektami. A to właśnie dokładnie 40 lat temu oprócz premiery Mazdy RX-7 miały miejsce tak spektakularne wydarzenia jak brawurowe zdobycie Mount Everestu bez butli tlenowych przez Reinholda Messnera czy lot Mirosława Hermaszewskiego na pokładzie statku kosmicznego Sojuz 30.
Warto przypomnieć, że w latach 70. wszyscy producenci samochodów dotkliwie odczuli skutki globalnego kryzysu paliwowego. Rosnące ceny benzyny skutecznie zniechęcały kierowców do dużych, paliwożernych sportowych jednostek V8 i konieczna była zmiana oferty rynkowej. W odpowiedzi na wyzwania współczesności i oczekiwania nabywców inżynierowie i projektanci Mazdy stworzyli zupełnie nowy rodzaj samochodu sportowego – model, który jest mniejszy, lżejszy, ma bardziej wydajny silnik, a przede wszystkim – i to jest najważniejsze – dostarcza niezwykłej radości z jazdy.
Premierowa prezentacja przełomowego modelu RX-7 odbyła się w Japonii. Kompaktowy, ale mocny silnik Wankla został zamocowany niżej i jeszcze dalej w tylnej części pojazdu, ustanawiając absolutnie nowy standard w zakresie prowadzenia. Koncepcja nowego samochodu spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno klientów, jak i ekspertów. Magazyn „Car and Driver” – jedno z najbardziej wpływowych amerykańskich wydawnictw motoryzacyjnych, umieścił Mazdę RX-7 aż pięciokrotnie w swoim dorocznym zestawieniu 10 najlepszych samochodów.
Mazda RX-7 pierwszej generacji (FB) była olbrzymim sukcesem. Ponad 470 tys. entuzjastów motoryzacji kupiło ten model, zanim druga generacja (FC) z turbodoładowanym silnikiem została wprowadzona do sprzedaży w 1985 roku. Kolejna trzecia generacja (FD) zadebiutowała w 1992 roku i była sprzedawana do 2002 roku, gdy zakończona została produkcja kultowej RX-7.
Nie tylko doskonałe statystyki sprzedaży, ale liczne sukcesy w wyczynowej rywalizacji na całym świecie ugruntowały pozycję modelu RX-7, jako jednego z najlepszych samochodów sportowych świata. RX-7 bezapelacyjnie zwyciężyła w 1981 r. w 24-godzinnym wyścigu Spa, ukończyła słynny Le Mans, uczestniczyła we wzbudzających podziw rajdowych mistrzostwach świata Grupy B i zapewniła Winstonowi Percy dwa tytuły w Brytyjskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (BTCC) w 1980 i 1981 roku. W Stanach Zjednoczonych, niezrównana RX-7 zwyciężyła ponad 100 razy na przestrzeni 12 lat startów w zawodach IMSA oraz wygrała w klasie GTU w 1979 roku 24-godzinny wyścig na torze Daytona.
Pierre Dieudonné który prowadził w 1981 roku zwycięską Mazdę RX-7 podczas 24 godzinnego wyścigu na torze Spa powiedział: “To bardzo ważne dla Mazdy zwycięstwo. Po raz pierwszy japoński producent samochodów wygrał ten wyścig – choć RX-7 nie była porównywana i nie rywalizowała nigdy wcześniej z Porsche. To zwycięstwo dało jej prestiż.”
Świętując 40-lecie RX-7, Mazda zebrała razem wszystkie trzy generacje sportowego modelu na filmie, dokumentującym ewolucję największego sukcesu, napędzanego silnikiem Wankla. Charakter Mazdy jako marki od początku definiowany był przez rozwiązania technologiczne, ale osobowość RX-7 pokazuje jak stylowa i piękna jest to historia.
Całkowita, globalna produkcja RX-7 osiągnęła 811 634 sztuk, ale to nie liczby a emocje definiują charakter tego modelu. RX-7 to nieustraszony rywal na wyczynowym torze, ukochany przez swoich właścicieli i fanów model, który ugruntował pozycję Mazdy jako producenta sportowych samochodów, rozsławił silnik Wankla i dał początek legendzie, na bazie której powstała słynna Mazda MX-5.
Dziś, charakter RX-7 nadal rezonuje w stylistyce i technologii linii modelowych SKYACTIV, a klasyczne RX-7 wywołują entuzjazm właścicieli i fanów na całym świecie. Wszystkiego najlepszego RX-7!
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne 2019
- 10 lat Mazda Motor Poland
- Nowa Mazda3 - znamy ceny
- CX-5 oraz CX-3 na czele sprzedaży Mazdy
- Premiera nowej Mazdy3
- Rusza budowa fabryki Mazdy & Toyoty
- Premiera nowej Mazdy3 już 28 listopada
- Rekordowe globalne wyniki sprzedaży Mazdy
- Jo Stenuit nowym Dyrektorem Designu MME
- Mazda6 2018 zdobywa 5 gwiazdek Euro NCAP
- 40-lecie Mazdy RX-7
- Nowy wiceprezes ECBiR Mazdy
- Silnik Wankla wraca do Mazdy
- Slow Road inspiracje 2018 - Pomorze
- Mazda CX-3 2018
- Rekord sprzedaży Mazdy Motor Poland
- Recepta na sukces: Mazda MX-5
- Dyrektor Designu na Europę odchodzi z Mazdy
- Mazda integruje Apple CarPlay i Android Auto
- Wspólny projekt Mazdy, Saudi Aramco i AIST
- Testy emisji i raporty Mazdy są prawdziwe
- Rekordowe wyniki finansowe Mazdy
- Imponująca sprzedaż Mazdy CX-5
- Nowa Mazda6 - dojrzała i elegancka
- Mazda MX-5 2019
- Slow Road inspiracje 2018 - Mazowsze
- Mazda Motor Poland podwójnie nagrodzona
- Projekt „Slow Road by Mazda” 2018
- 50 mln sztuk Mazd wyprodukowanych w Japonii
- 9. finał Mazda Design Award 2018
- Mazda gotowa na nową normę Euro 6d-Temp
- Mazda partnerem Łódź Design Festival 2018
- Start sprzedaży Mazdy CX-3 2018
- Trzeci rekordowy rok dla Mazdy
- Konkurs Mazda Design 2018 - reVISION
- Polska premiera nowej Mazdy6
- Nowy salon Mazdy w Długołęce
- Mazda i Toyota tworzą spółkę joint-venture
- Triumf Mazdy VISION COUPE w Genewie
- 88. Geneva Motor Show 2018
- Forum Designu i Technologii Mazdy 2018
- Kierowcy w Europie wybierają silniki spalinowe
- Hat-trick Mazdy
- Globalna sprzedaż Mazdy nie przestaje rosnąć
- Pięć gwiazd Mazdy w Genewie
- Mazda dołącza do ONZ Global Compact
- Mazda VISION COUPE nagrodzona!
- Mazda na 5 miejscu w rankingu EPA
- Joint venture Mazdy i Toyoty
- JinbaIttai czy autonomia?
- Mazda6 - zmodyfikowana i udoskonalona