W chwili swojej premiery w roku 2015 Mazda CX-3 wyznaczała wzorzec dla nowego typu pojazdu segmentu crossover SUV, który wykraczał ponad typowy poziom oczekiwany wówczas od samochodów tej klasy.

Przy jej konstruowaniu przyjęto nowe podejście – całkowite skupienie na człowieku, jego potrzebach i doznaniach. Wynikiem tej innowacji było znakomite pod względem ergonomicznym wnętrze, w którym zrealizowane zostały koncepcje kabiny Head-up Cockpit (rozmieszczenie wskaźników wizualnych zmniejszające potrzebę odrywania wzroku od drogi) i interfejsu człowiek-maszyna HMI (Human-Machine Interface – jest to zbiorcze określenie zespołu elementów sterowania w samochodzie), rozwiązanie łączności zapewniające bezpieczne i łatwe korzystanie ze smartfonu oraz szeroki zakres rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego.

Nic dziwnego, że podejście to, w połączeniu z wykorzystaniem szybko reagujących, a jednocześnie wydajnych układów napędowych SKYACTIV (samochody są homologowane zgodnie z procedurą zatwierdzającą nowego typu WLTP (Rozporządzenie (UE) nr 1151 / 2017; Rozporządzenie (UE) nr 2007/715). W celu zapewnienia porównywalności podane wartości odnoszą się do NEDC (Nowy Europejski Cykl Jazdy) i zostały określone zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Wdrażającego (UE) 1153 / 2017), z precyzją prowadzenia godną aut niższych i mniejszych oraz z wyborem albo napędu na koła przednie, albo pomysłowo rozwiązanego napędu na cztery koła, a ponadto albo ręcznej, albo automatycznej skrzyni biegów, zapewniło modelowi CX-3 drugą pozycję w obecnej gamie modelowej Mazdy pod względem wielkości sprzedaży na rynkach Europy.

Mazda CX-3 z roku modelowego 2018 odpowiada na sugestie i oczekiwania wyrażane przez klientów, prezentując ulepszenia stylistyczne i techniczne w wielu ważnych dziedzinach. Pod względem stylistyki, podnoszącej poprzeczkę w zakresie wyrazistego wyglądu i zwracającej uwagę elegancji, kompaktowy SUV Mazdy łączy w sobie łatwe w konfiguracji, skupione wokół kierowcy wnętrze z wysokim poziomem konstrukcji i wyjątkowo starannym opracowaniem detali. Dzięki temu nowa CX-3 staje się propozycją jeszcze bardziej atrakcyjną niż kiedykolwiek.

Mazda CX-3 2018 jest modelem, który jako pierwszy wykorzystuje nowo skonstruowany silnik Diesla SKYACTIV-D o pojemności 1,8 litra (zużycie paliwa: 4,4-5,2 l/100 km; emisja CO2: 114-137 g/km), oferujący kierowcom zarówno lepszy temperament, jak i poprawione parametry w zakresie emisji.

Dwa silniki benzynowe SKYACTIV-G o pojemności 2 litrów (zużycie paliwa: 6,1-7,0 l/100 km; emisja CO2: 140-160 g/km) przejęły innowacje po raz pierwszy wprowadzone w obecnym modelu CX-5, w tym denka tłoków o specjalnie naciętych krawędziach oraz wtryskiwacze wysokodyspersyjne. Efektem zastosowania tych modyfikacji technicznych jest potężny moment obrotowy w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika i lepsza wydajność silnika w warunkach rzeczywistej eksploatacji.

Wszystkie trzy silniki spełniają nowe, surowe normy norm emisji EURO 6d-TEMP, włącznie z testem poziomu emisji podczas rzeczywistej jazdy (RDE).

Zmiany w wyglądzie zewnętrznym obejmują unowocześniony grill przedni, zastosowanie tylnych lamp zespolonych w technologii LED, nowe felgi ze stopu aluminium oraz dodanie nowego koloru Soul Red Crystal, spotykanego wyłącznie w samochodach Mazda i debiutującego właśnie w linii modelowej CX-3 2018.

Wnętrze o wyższej jakości oczyszczone jest ze wszelkich zbędnych elementów w myśl japońskiej doktryny estetycznej – wyzwalania piękna poprzez eliminowanie nadmiaru, czyli upiększania przez upraszczanie. Przeprojektowana konsola środkowa z elektrycznym hamulcem ręcznym i wieloprzedziałowy środkowy podłokietnik podnoszą poziom komfortu i zmniejszają zmęczenie za kierownicą.

Zastosowanie najnowszych rozwiązań konstrukcyjnych Mazdy – SKYACTIV-Vehicle Architecture następnej generacji – wyraźnie poprawiło własności jezdne CX-3, zarówno z punktu widzenia skupionego na człowieku-użytkowniku, jak i całościowego udoskonalania pojazdu. Układ zawieszenia ulepszony po raz kolejny, nowo opracowane ogumienie oraz użycie bardziej elastycznego uretanu w konstrukcji przednich foteli składają się na dalsze wyciszenie i zwiększenie komfortu toczenia, przekładając jednocześnie na jeszcze bardziej angażujące doznania towarzyszące prowadzeniu auta.

Mazda CX-3 2018 cechuje się także zdecydowanym podniesieniem poziomu bezpieczeństwa. Wyposażona jest w zmodyfikowaną wersję systemu A-SCBS (Advanced Smart City Brake Support, czyli zaawansowany system wspomagania hamowania w warunkach jazdy miejskiej) o zwiększonej zdolności wykrywania pieszych po zmroku. Te oraz inne funkcje w dziedzinie bezpieczeństwa, takie jak system MRCC (Mazda Radar Cruise Control, czyli aktywny tempomat radarowy) z funkcją Stop & Go (funkcja Stop & Go dostępna jest tylko w modelach z automatyczną skrzynią biegów) i samoczynnie przyciemniające się lusterko wsteczne podnoszą poziom bezpieczeństwa jazdy w każdych warunkach.


Opracowanie: (st)