W okresie od kwietnia do grudnia 2017 r. Mazda Motor Corporation odnotowała globalną sprzedaż 1,186 mln pojazdów, ustanawiając tym samym w pierwszych dziewięciu miesiącach swojego roku obrotowego 2017-18 najlepsze wyniki już trzeci rok z rzędu. Rezultat ten jest o 25 tys. (2%) lepszy niż w porównywalnym okresie 2016*.

Na całym świecie, crossovery Mazdy z flagowym modelem kompaktowego SUV-a - CX-5 stanowią siłę napędową sprzedaży. Firma ustanowiła nowy rekord sprzedaży w Chinach, podnosząc wynik o 8% rok do roku do poziomu 245 tys. sprzedanych samochodów w okresie trzech kwartałów, podobnie w Japonii zanotowano wzrost na poziomie 5%. W Europie sprzedaż wyniosła 172 tys.** egzemplarzy i warto podkreślić aż 18% wzrost we Francji w tym czasie. Doskonałe wyniki odnotowały także inne rynki: Hiszpania (+10%), Holandia (+8%) czy Niemcy (+7%).

Dochody globalne Mazdy w omawianym okresie wzrosły o 8%, o 199 mln jenów do 1,99 bln jenów (19,9 mld euro). Mazda zwiększyła także swój zysk operacyjny o 5% do poziomu 107 mld jenów (830 mln euro) i zanotowała 6% wzrost przychodów netto do poziomu 84,9 mld jenów (607 mln euro).

Mając w planach dalszy wzrost wolumenu sprzedaży oraz w odpowiedzi na globalne zapotrzebowanie, firma rozpoczęła produkcję modelu CX-5 w swojej fabryce w Hofu, w Japonii. To znakomite potwierdzenie rosnącej na świecie popularności crossoverów Mazdy, których udział w całkowitym portfolio sprzedaży prawdopodobnie przekroczy 40% w bieżącym roku obrotowym.

Wraz ze wzrostami sprzedaży i przychodów, rosną także inwestycje Mazdy. W analizowanym okresie wzrosły zdolności produkcyjne fabryki silników w Tajlandii, a firma ogłosiła także otwarcie nowej fabryki na zasadach joint-venture z Toyotą w Huntsville w Stanie Alabama, gdzie od 2021 roku uruchomiona zostanie produkcja SUV-ów. Rozwój technologii pojazdów elektrycznych w ramach spółki EV C.A. Spirit Co., Ltd – kolejnego partnerstwa joint venture z Toyotą i Denso - japońskim producentem części zamiennych, to najważniejsze z realizowanych projektów długoterminowych.

Doskonałym wynikom sprzedaży towarzyszą także spektakularne premiery technologii nowej generacji, z silnikiem SKYACTIV-X na czele. Będzie to pierwszy na świecie silnik benzynowy wykorzystujący zapłon samoczynny, dostępny na rynku już od 2019 roku. Co więcej nowa stylistyka projektowania, reprezentowana przez nagrodzony, koncepcyjny model Mazda VISION COUPE będzie z pewnością miała pozytywny wpływ na przyszłe wyniki sprzedaży.

W swoich prognozach na przyszłość producent potwierdził wcześniejsze zapowiedzi na rok finansowy kończący się 31 marca 2018 r. i zaktualizował założenia dotyczące kursu walutowego tak, by odzwierciedlały korzystniejsze trendy rynkowe. Mazda spodziewa się zaksięgowania dochodu netto za cały rok w wysokości 100 mld jenów (769 mln euro), z zyskiem operacyjnym na poziomie 150 mld jenów (1,15 mld euro) od dochodu 3,35 bln jenów (26,9 mld euro) – w każdej z tych liczb osiągając wzrost w stosunku do poprzedniego roku. Firma spodziewa się sprzedać na całym świecie 1,6 mln samochodów i zaliczyć po raz trzeci z rzędu rekordowe wyniki roczne, za którymi stoi wielka popularność modeli segmentu SUV, a szczególnie CX-5. W planach jest wypłacenie w drugiej połowie roku finansowego dywidendy w wysokości 20 jenów od akcji, co podniosłoby poziom dywidendy za cały rok do 35 jenów.

* Źródło: Skonsolidowane Wyniki Finansowe Mazda Motor Corporation za dziewięć miesięcy roku finansowego kończącego się w dn. 31 marca 2018 r. Sumy podane w euro dla pierwszej połowy roku obliczono po kursie wymiany €1 = ¥129, a dla prognoz całorocznych po kursie €1 = ¥130.

** EU, EFTA i Turcja

Na podstawie informacji prasowych MMP opracował: (st)