SKYACTIV-X, pierwszy na świecie silnik benzynowy wykorzystujący zapłon samoczynny, dostępny w zastosowaniach komercyjnych zdobył nagrodę za najbardziej znaczącą innowację technologiczną roku w konkursie Quattroruote Global Tech Award w Mediolanie. Z kolei w Paryżu, Mazda VISION COUPE została uznana za najpiękniejszy samochód koncepcyjny roku przez szacowne jury Międzynarodowego Festiwalu Samochodowego 2018. Natomiast podczas Salonu Samochodowego w Brukseli 2018, silnik SKYACTIV-X otrzymał FuturAuto 2018, trofeum za innowacje w dziedzinie motoryzacji, przyznane przez Belgijskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych i Technologii Mobilnych (UJBAM)

Kiyoshi Fujiwara, Dyrektor Wykonawczy w Mazda Motor Corporation, tak skomentował nagrody za innowacje technologiczne: „Wierzymy, że technologia SKYACTIV-X pomoże nam w spełnieniu naszego marzenia o silniku benzynowym, który jest tak energooszczędny, jak silnik wysokoprężny i zapewnia szybkość reakcji oraz oszczędność właściwą dla silników diesla, a jednocześnie jest wyważony i cichy jak silnik benzynowy, zachowując poziom wydajności zbliżony do ideału wśród silników spalinowych. Jestem niezwykle dumny z dokonań naszych inżynierów. Ta nagroda jest dla nas olbrzymią zachętą, by kontynuować nasze starania, aby innowacyjna technologia w swojej najlepszej wersji mogła być wkrótce wykorzystywana przez naszych klientów.”

 

Wyróżnienia dla Mazdy podsumował także Kevin Rice, Dyrektor Designu Mazda Motor Europe: „Od czasu premierowej prezentacji podczas Salonu Samochodowego w Tokio modelu VISION COUPE, najnowszej odsłony stylistyki projektowania zgodnie z filozofią KODO – Dusza Ruchu, jesteśmy oszołomieni entuzjastycznymi reakcjami. Prestiżowe nagrody w Paryżu, Mediolanie i Brukseli, które doceniają nasze technologiczne innowacje to wymarzony początek roku 2018.”

 

SKYACTIV-X to autorska jednostka Mazdy następnej generacji, odznaczająca się nowatorską metodą spalania - SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą). Technologia SPCCI łączy zapłon świecowy z tradycyjnego silnika benzynowego z zasadą zapłonu samoczynnego, właściwą silnikom Diesla i korzysta z najlepszych właściwości każdego z nich, odznaczając się szeroką skalą obrotów użytecznych i czystością spalin przy natychmiastowej reakcji na ruch przepustnicy i niskim zużyciu paliwa. W samochodzie z silnikiem o pojemności skokowej 2 litry system SKYACTIV-X pozwala uzyskać redukcję zużycia paliwa o 20% w porównaniu do silnika SKYACTIV-G. Ponadto, podczas jazdy w obszarach, na których samochód przeważnie porusza się powoli, zużycie paliwa może się obniżyć nawet do 30%, dzięki wykorzystaniu spalania bardzo ubogiej mieszanki.

Na podstawie informacji prasowych MMP opracował: (st)