Norihito Iwao - główny projektant RX-Vision GT3 Concept

Dział Designu, Studio Zaawansowanych Projektów Mazda Motor Corporation

Norihito Iwao pracuje dla Mazdy od roku 1993. Odpowiadał za styl zewnętrzny takich modeli, jak CX-5 i CX-3; projektował także auta wystawowe, koncepcyjne i inne. W trzyletnim okresie pracy w Mazda Design Studio w Ameryce Północnej (od roku 2012), kierował projektem modelu koncepcyjnego LM55 VISION. Następnie pełnił role głównego projektanta Mazdy RX-Vision (2015), Mazdy Vision Coupe (2017) oraz RX-Vision GT3 Concept.

Postanowiliśmy zaprojektować najpiękniejszy na świecie i jednocześnie szybki samochód klasy GT3, bazując na sportowym modelu koncepcyjnym o klasycznym układzie napędowym. Punktem wyjścia była dla nas zatem Mazda RX-Vision, którą w styczniu 2016 r. we Francji uznano za „Najpiękniejszy Model Koncepcyjny Roku”. Kładąc szczególny nacisk na szatę zewnętrzną pojazdu, dążyliśmy do eliminacji wszystkiego, co zbędne i do wydobywania piękna, które wynika z funkcji. Tworzenie stylu obdarzonego duszą jest niezbędne nie tylko przy rozwijaniu samochodów do masowej produkcji i modeli koncepcyjnych, lecz również stało się naszym kluczowym założeniem przy pracy nad tym wirtualnym pojazdem wyścigowym. Tym razem projektanci nadwozi i wnętrz Mazdy pracowali wspólnie z modelarzami cyfrowymi z firmy Polyphony Digital. Samochód ten stworzyliśmy jako nasze wspólne dzieło.

Koncepcja projektowania „skoncentrowanego na człowieku” jest wspólnym mianownikiem wszystkich modeli Mazdy i ma zastosowanie już od pierwszych etapów pracy nad nowym pojazdem. W dziale projektowym Mazdy pracuje grono prawdziwych entuzjastów, miłośników samochodów i zarówno wśród dyrektorów, jak i szeregowych pracowników nie brak osób blisko zaznajomionych z serią Gran Turismo i światem sportów motorowych. Dlatego pracując nad projektem, konsultowaliśmy się ze znawcami co do tego, jak pojazd powinien się zachowywać i jak współpracować z kierowcą podczas wyścigu. Jednocześnie, planowaliśmy, jak będzie on faktycznie jeździł po torze wyścigowym. Zadanie, jakie sobie postawiliśmy, można porównać do nawlekania igły: chodziło nam przecież o uchwycenie równowagi pomiędzy pięknym wyglądem auta a jego funkcją i właściwościami w roli wyścigówki, a wszystko to w połączeniu ze spełnianiem wymogów regulaminu. Pragnę gorąco podziękować naszym kolegom z Polyphony Digital, którzy dzielili z nami te ambicje i reagowali na nasze liczne prośby o korekty i modyfikacje.

Ostatecznie, udało się nam stworzyć ten samochód - RX-Vision GT3 Concept, jako realizację naszej idealnej wizji pojazdu w świecie wirtualnym i jako pojazd, który wyznaczy nowy punkt odniesienia w grze Gran Turismo SPORT. Mam nadzieję, że wszyscy, którzy siądą za jego kierownicą, będą mieli dużo radości z prowadzenia i jazdy tym autem.

Opracowanie: (st)