Za sprawą stylistyki projektowania „Kodo - Dusza Ruchu”, Ikuo Maeda - Główny Projektant wyznaczył nowy, śmiały kierunek projektowania Mazdy. Unikalna stylistyka, zaprezentowana dokładnie 10 lat temu, 18 listopada 2010 r. podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles wraz z samochodem koncepcyjnym Shinari, do dziś definiuje i wzbogaca wzornictwo Mazdy. Dekadę później stylistyka KODO cieszy się niezmienną popularnością, a samochody zaprojektowane zgodnie tą filozofią nadal zdobywają nagrody, w tym tytuł World Design Car of the Year dla Mazdy 3 w 2020 r.
Od momentu wprowadzenia dziesięć lat temu, stylistyka projektowania KODO zdominowała charakter wielu modeli Mazdy – od nowej interpretacji kultowego roadstera Mazda MX-5 po pierwszy samochód Mazdy z napędem elektrycznym – MX-30. Jednak podstawowa idea designu w stylistyce KODO pozostała niezmieniona: odwzorowanie potężnego i nieodpartego piękna naturalnego ruchu w nieruchomym obiekcie.
Pojęcie KODO dosłownie tłumaczy się jako „bicie serca”, ale z dodatkowym znaczeniem nadania formie życia, oznacza ofiarowanie przedmiotowi duszy. Pomysł ten ma kluczowe znaczenie dla sposobu, w jaki Mazda od zawsze myśli o designie: „W Japonii czujemy, że rzemieślnicy potrafią tchnąć życie w przedmioty. Wierzymy, że forma szczerze i pieczołowicie wykonana ludzkimi rękami zyskuje duszę”- wyjaśnia Ikuo Maeda. W ten sposób „Dusza Ruchu” nabiera dwojakiego znaczenia, wyrażając zarówno esencję ruchu, jak i „duszę” nadaną samochodom przez rzemieślników Mazdy.
Pierwsze projekty były zdecydowanie inspirowane wizerunkiem geparda, który szykuje się do skoku, podczas gdy najnowsze wersje stylistyki Mazdy coraz bardziej skupiają się na przywoływaniu potężnego i emocjonalnego designu dzięki jak najmniejszej liczbie elementów składowych. Punkt zwrotny dla tej drugiej fazy wzornictwa KODO został osiągnięty dzięki dwóm inspirującym samochodom koncepcyjnym: RX-Vision i Vision Coupe.
Zaprezentowane kolejno podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2015 i 2017 roku, zapowiadały nową elegancję i jeszcze wyraźniejszą, bardziej minimalistyczną estetykę najnowszej interpretacji stylistyki KODO. Dynamiczne i emocjonalne formy uzyskane zostały dzięki ręcznemu modelowaniu i usuwaniu zbędnych detali, aby wydobyć esencję czystego piękna i ruchu. Przykładowo dzięki wyeliminowaniu charakterystycznych linii na bokach pojazdu powstaje pusta przestrzeń, która zachowuje się jak czyste, nieustannie zmieniające się płótno do odwzorowania gry światła i cienia, charakterystycznej dla estetyki „mniej znaczy więcej”, silnie związanej z japońskim dziedzictwem Mazdy.
Samochody stworzone w języku projektowania KODO nieustannie cieszą się międzynarodowym uznaniem. Zarówno RX-Vision, jak i Vision Coupe zostały okrzyknięte „Najpiękniejszym samochodem koncepcyjnym roku”, a obecna generacja Mazdy MX-5 zdobyła w 2015 r. nagrodę „World Car Design Award”. W gronie najnowszych wyróżnień znajdują się nagrody Red Dot 2020 w kategorii „Wzornictwo Produktu” dla Mazdy CX-30 i Mazdy MX-30 oraz najważniejsza nagroda w kategorii designu „World Car Award 2020” dla Mazdy 3.
Mazda wciąż łączy zamiłowanie do prowadzenia ze świetnym wyglądem wnętrza i stylistyką nadwozia, a powściągliwa elegancja i emocjonalny charakter wzornictwa KODO pozostają istotnymi składnikami tożsamości marki. Po dziesięciu latach nieustannego sukcesu stylistyka KODO nadal przesuwa granice projektowania samochodów i definiuje przyszłość Mazdy.
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne od Klubu MazdaSpeed
- Historia logotypu Mazdy
- Mazda CX-3 model 2021
- 10-lecie stylistyki projektowania KODO
- 5 gwiazdek Euro NCAP dla MX-30
- Historia sukcesów Mazdy w sportach motorowych
- Mazda CX-30 z nagrodą Fleet Awards 2020
- Mazda - wyprzedzając swoje czasy
- Mazda wprowadza szerszy wybór części do MX-5
- Nowa aplikacja MyMazda już dostępna
- Kolory Mazdy – nadawanie formom ruchu
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-5
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-30
- Historia modeli koncepcyjnych z silnikiem Wankla
- Dekada filozofii KODO
- Koniec wakacji w stylu slow
- Niewielki format, wielka idea
- Jakie są wakacje 2020 za kierownicą?
- Historia modeli SUV Mazdy
- Pomysłowe i niekonwencjonalne Mazdy
- Mazdy, których nie znacie...
- Czym była Mazda CU-X?
- Historia użytkowych samochodów Mazdy
- Mało znane początki historii Mazdy
- Pierwsze spotkanie z Mazdą MX-30
- Mazda MX - historia gamy modelowej
- Mazda CX-5 2020 już w sprzedaży
- Mazda partnerem FIA GT Championship
- 100 lat przyjemności z podróżowania
- Ruszyła produkcja elektrycznej Mazdy MX-30
- Wirtualna wizyta w Muzeum Mazdy w Augsburgu
- #HelpTogether dla ONKOOBRONY
- Tytuł World Car Design 2020 dla Mazdy3
- 6 nagród IIHS Safety Pick+ dla Mazdy
- #ZostańWdomu - Mazda zaprasza do kina...
- Edycja jubileuszowa na 100-lecie Mazdy
- Sukces CX-30 i MX-30 na Red Dot Design Award
- Wydanie specjalne magazynu Classicauto
- Mazda RX-7 ikoną samochodu sportowego
- Oświadczenie MMC w związku z pandemią
- Dwa modele Mazdy w finale WCOTY 2020
- Punkty ładowań GreenWay dla klientów Mazdy
- Mazda R360 Coupe - historia legendy
- Silnik Skyactiv-X nagrodzony w Autobest 2020
- Mazda z wysoką sprzedażą w Europie
- 1920-2020 stulecie przełamywania konwencji
- Mazda podsumowuje rok 2019