Po raz pierwszy w historii dwa modele jednego producenta znalazły się w ścisłym gronie trzech finalistów konkursu World Car of the Year - WCOTY (Światowy Samochód Roku). Dwa premierowe modele najnowszej generacji - Mazda CX-30 i Mazda3 będą ubiegać się o zaszczytny tytuł WCOTY 2020, konkurując jedynie z Kia Telluride. Co więcej, Mazda3 z wzbudzającą uznanie sylwetką nadwozia zaprojektowaną w zgodzie z filozofią KODO – Dusza Ruchu, znalazła się w gronie finalistów World Car Design of the Year 2020 (Światowej Nagrody za Design Samochodu). To właśnie ten model ma szansę powtórzyć podwójny sukces, jaki Mazda MX-5 osiągnęła w konkursie WCOTY w 2016 roku

Zarówno Mazda CX-30 – kompaktowy SUV najnowszej generacji, który zadebiutował w 2019 roku – oraz Mazda3, model najnowszej generacji o kluczowym znaczeniu w ofercie marki, dostępne są z rewolucyjnym napędem Skyactiv-X[1]. To pierwszy na świecie seryjnie produkowany silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym sterowanym świeca zapłonową, który korzysta z paliwa tak oszczędnie, jak silnik wysokoprężny. Natychmiast reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ma wysoką sprawność energetyczną i jest przyjazny dla środowiska. Kolejnym wyróżnikiem obu modeli jest konstrukcja nadwozia Skyactiv Vehicle Architecture, zapewniająca unikalne wrażenia z jazdy, poprzez stworzenie intuicyjnego i naturalnego połączenia pomiędzy samochodem i kierowcą, określanego mianem Jinba-Ittai. Oba modele, zarówno Mazda CX-30 jak i Mazda3 w wersjach z silnikami benzynowymi, są wyposażone w system łagodnej hybrydy Mild Hybrid. System ten, o niedużych gabarytach i wysokiej wydajności, zdecydowanie obniża zużycie paliwa i sprzyja jeszcze większej oszczędności dzięki ponownemu wykorzystywaniu energii odzyskiwanej podczas hamowania.

Podejście Mazdy do projektowania samochodów ukierunkowane na człowieka zmierza do tego, by pojazdy tej marki zapewniały poczucie prowadzenia przyjemnego i komfortowego m.in. poprzez zwiększenie izolacji akustycznej. Wśród innych wyróżników obu modeli, Mazda zastosowała konstrukcję dwuwarstwową w przestrzeni pomiędzy wykładziną podłogową a platformą podwozia, aby zapewnić wyższy komfort i wyciszenie kabiny.

Wyróżnikiem obu modeli jest także system audio, który został zaprojektowany z myślą o uzyskaniu dźwięku równie wysokiej jakości w całym zakresie głośności. Rozmieszczenie głośników jest starannie przemyślane, by zapewniać czysty dźwięk w każdej sytuacji.

Klienci mają wybór pomiędzy systemem nagłośnienia w wyposażeniu standardowym z 8 głośnikami, a dostępnym opcjonalnie systemem nagłośnienia Bose® , składającym się z 12 głośników o optymalnym stosunku gabarytów do jakości brzmienia. System posiada oddzielną indywidualną regulację BassMatch, która umożliwia uzyskanie silniejszej podstawy basowej i wyższej jakości odsłuchu.

Konsekwentnie przełamująca motoryzacyjne konwencje, Mazda znajduje się w gronie producentów walczących o prestiżowy tytuł World Car of the Year od 2005 roku, odkąd przyznawane jest ta nagroda. Historię zwycięstw rozpoczęła Mazda2, triumfując w 2008 roku Największy sukces odniosła obecna generacja Mazdy MX-5, która po raz pierwszy w historii konkursu zdobyła dwie nagrody w jednym roku, otrzymując zaszczytne tytuły World Car of the Year i World Car Design of the Year w 2016 roku.

Nie wiadomo jeszcze kiedy poznamy tegorocznych laureatów World Car of the Year, gdyż organizatorzy konkursu WCOTY ustalają nowy termin ogłoszenia wyników w związku z przełożeniem Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku z kwietnia na sierpień. Najlepsze samochody w każdej kategorii wybiera międzynarodowe jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 25 krajów świata.

[1] Mazda3 Skyactiv-X - pomiar zużycia paliwa wg. procedury WLTP: 5.4-6.9 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego WLTP: 122-157 g/km; zużycie paliwa dla pomiarów wg. procedury NEDC: 3.9-6.6 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego NEDC: 96-125 g/km.

CX-30 Skyactiv-X - pomiar zużycia paliwa wg. procedury WLTP: 5.9-7.0 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego WLTP: 133-160 g/km; zużycie paliwa dla pomiarów wg. procedury NEDC: 4.6-5.6 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego NEDC: 105-128 g/km.

Opracowanie: (st)