Po raz pierwszy w historii dwa modele jednego producenta znalazły się w ścisłym gronie trzech finalistów konkursu World Car of the Year - WCOTY (Światowy Samochód Roku). Dwa premierowe modele najnowszej generacji - Mazda CX-30 i Mazda3 będą ubiegać się o zaszczytny tytuł WCOTY 2020, konkurując jedynie z Kia Telluride. Co więcej, Mazda3 z wzbudzającą uznanie sylwetką nadwozia zaprojektowaną w zgodzie z filozofią KODO – Dusza Ruchu, znalazła się w gronie finalistów World Car Design of the Year 2020 (Światowej Nagrody za Design Samochodu). To właśnie ten model ma szansę powtórzyć podwójny sukces, jaki Mazda MX-5 osiągnęła w konkursie WCOTY w 2016 roku
Zarówno Mazda CX-30 – kompaktowy SUV najnowszej generacji, który zadebiutował w 2019 roku – oraz Mazda3, model najnowszej generacji o kluczowym znaczeniu w ofercie marki, dostępne są z rewolucyjnym napędem Skyactiv-X[1]. To pierwszy na świecie seryjnie produkowany silnik benzynowy z zapłonem samoczynnym sterowanym świeca zapłonową, który korzysta z paliwa tak oszczędnie, jak silnik wysokoprężny. Natychmiast reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, ma wysoką sprawność energetyczną i jest przyjazny dla środowiska. Kolejnym wyróżnikiem obu modeli jest konstrukcja nadwozia Skyactiv Vehicle Architecture, zapewniająca unikalne wrażenia z jazdy, poprzez stworzenie intuicyjnego i naturalnego połączenia pomiędzy samochodem i kierowcą, określanego mianem Jinba-Ittai. Oba modele, zarówno Mazda CX-30 jak i Mazda3 w wersjach z silnikami benzynowymi, są wyposażone w system łagodnej hybrydy Mild Hybrid. System ten, o niedużych gabarytach i wysokiej wydajności, zdecydowanie obniża zużycie paliwa i sprzyja jeszcze większej oszczędności dzięki ponownemu wykorzystywaniu energii odzyskiwanej podczas hamowania.
Podejście Mazdy do projektowania samochodów ukierunkowane na człowieka zmierza do tego, by pojazdy tej marki zapewniały poczucie prowadzenia przyjemnego i komfortowego m.in. poprzez zwiększenie izolacji akustycznej. Wśród innych wyróżników obu modeli, Mazda zastosowała konstrukcję dwuwarstwową w przestrzeni pomiędzy wykładziną podłogową a platformą podwozia, aby zapewnić wyższy komfort i wyciszenie kabiny.
Wyróżnikiem obu modeli jest także system audio, który został zaprojektowany z myślą o uzyskaniu dźwięku równie wysokiej jakości w całym zakresie głośności. Rozmieszczenie głośników jest starannie przemyślane, by zapewniać czysty dźwięk w każdej sytuacji.
Klienci mają wybór pomiędzy systemem nagłośnienia w wyposażeniu standardowym z 8 głośnikami, a dostępnym opcjonalnie systemem nagłośnienia Bose® , składającym się z 12 głośników o optymalnym stosunku gabarytów do jakości brzmienia. System posiada oddzielną indywidualną regulację BassMatch, która umożliwia uzyskanie silniejszej podstawy basowej i wyższej jakości odsłuchu.
Konsekwentnie przełamująca motoryzacyjne konwencje, Mazda znajduje się w gronie producentów walczących o prestiżowy tytuł World Car of the Year od 2005 roku, odkąd przyznawane jest ta nagroda. Historię zwycięstw rozpoczęła Mazda2, triumfując w 2008 roku Największy sukces odniosła obecna generacja Mazdy MX-5, która po raz pierwszy w historii konkursu zdobyła dwie nagrody w jednym roku, otrzymując zaszczytne tytuły World Car of the Year i World Car Design of the Year w 2016 roku.
Nie wiadomo jeszcze kiedy poznamy tegorocznych laureatów World Car of the Year, gdyż organizatorzy konkursu WCOTY ustalają nowy termin ogłoszenia wyników w związku z przełożeniem Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku z kwietnia na sierpień. Najlepsze samochody w każdej kategorii wybiera międzynarodowe jury złożone z 86 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 25 krajów świata.
[1] Mazda3 Skyactiv-X - pomiar zużycia paliwa wg. procedury WLTP: 5.4-6.9 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego WLTP: 122-157 g/km; zużycie paliwa dla pomiarów wg. procedury NEDC: 3.9-6.6 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego NEDC: 96-125 g/km.
CX-30 Skyactiv-X - pomiar zużycia paliwa wg. procedury WLTP: 5.9-7.0 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego WLTP: 133-160 g/km; zużycie paliwa dla pomiarów wg. procedury NEDC: 4.6-5.6 l/100km; emisja CO2 wg. cyklu pomiarowego NEDC: 105-128 g/km.
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne od Klubu MazdaSpeed
- Historia logotypu Mazdy
- Mazda CX-3 model 2021
- 10-lecie stylistyki projektowania KODO
- 5 gwiazdek Euro NCAP dla MX-30
- Historia sukcesów Mazdy w sportach motorowych
- Mazda CX-30 z nagrodą Fleet Awards 2020
- Mazda - wyprzedzając swoje czasy
- Mazda wprowadza szerszy wybór części do MX-5
- Nowa aplikacja MyMazda już dostępna
- Kolory Mazdy – nadawanie formom ruchu
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-5
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-30
- Historia modeli koncepcyjnych z silnikiem Wankla
- Dekada filozofii KODO
- Koniec wakacji w stylu slow
- Niewielki format, wielka idea
- Jakie są wakacje 2020 za kierownicą?
- Historia modeli SUV Mazdy
- Pomysłowe i niekonwencjonalne Mazdy
- Mazdy, których nie znacie...
- Czym była Mazda CU-X?
- Historia użytkowych samochodów Mazdy
- Mało znane początki historii Mazdy
- Pierwsze spotkanie z Mazdą MX-30
- Mazda MX - historia gamy modelowej
- Mazda CX-5 2020 już w sprzedaży
- Mazda partnerem FIA GT Championship
- 100 lat przyjemności z podróżowania
- Ruszyła produkcja elektrycznej Mazdy MX-30
- Wirtualna wizyta w Muzeum Mazdy w Augsburgu
- #HelpTogether dla ONKOOBRONY
- Tytuł World Car Design 2020 dla Mazdy3
- 6 nagród IIHS Safety Pick+ dla Mazdy
- #ZostańWdomu - Mazda zaprasza do kina...
- Edycja jubileuszowa na 100-lecie Mazdy
- Sukces CX-30 i MX-30 na Red Dot Design Award
- Wydanie specjalne magazynu Classicauto
- Mazda RX-7 ikoną samochodu sportowego
- Oświadczenie MMC w związku z pandemią
- Dwa modele Mazdy w finale WCOTY 2020
- Punkty ładowań GreenWay dla klientów Mazdy
- Mazda R360 Coupe - historia legendy
- Silnik Skyactiv-X nagrodzony w Autobest 2020
- Mazda z wysoką sprzedażą w Europie
- 1920-2020 stulecie przełamywania konwencji
- Mazda podsumowuje rok 2019