
Wakacje w pełni. Jak zmieniły się zwyczaje wyjazdowe kierowców w obliczu pandemii? Postanowili to sprawdzić Telematics Technologies, dostawca nawigacji NaviExpert oraz Mazda Motor Poland, twórca projektu Slow Road. Firmy przyjrzały się m.in. danym z tras pokonywanych przez użytkowników nawigacji w pierwszych tygodniach wakacji, a także przepytały samych kierowców.
Co wynika z badań? Przede wszystkim to, że na dobre wróciliśmy już za kierownicę! Dane z weekendu czerwcowego i pierwszych tygodni tegorocznych wakacji porównywane z danymi z tożsamych okresów ubiegłego roku są… praktycznie na identycznym poziomie dla kilku parametrów!
Po pierwsze - są bardzo zbliżone jeśli chodzi m. in. o średnią dobową liczbę kilometrów pokonywanych przez statystycznego użytkownika nawigacji. Ta oscyluje wokół 64 km. Po drugie, także łączna liczba kilometrów pokonywanych przez aktywnych użytkowników nawigacji jest na podobnym poziomie jak rok temu. Niemal identyczny jest też rozkład procentowy podróży o określonej długości we wszystkich pokonywanych trasach. I tak, przejazdy do 10 km stanowią blisko 10% wszystkich tras, odcinki od 10 do 50 km – prawie 43%, trasy w przedziale 50-80 km – niemal 13%, a podróże między 80 a 200 km – 19%. Dłuższe wyjazdy - między 200 a 500 km stanowią z kolei blisko 13%, natomiast te przekraczające 500 km ponad 2%.
Jeśli dziś niedziela, to jesteśmy… w podróży!
Brak wyraźnych zmian w danych drogowych może wydawać się zaskakujący w odniesieniu do trwającej pandemii. – Praktycznie do końca maja widzieliśmy w statystykach niższe wartości niż sprzed roku. Od weekendu czerwcowego możemy powiedzieć, że ruch wrócił do normy. Wtedy także wróciło zainteresowanie trasami dłuższymi niż 200 km – tłumaczy Katarzyna Przybylska, z Telematics Technologies, będącej właścicielem marki NaviExpert. I dodaje: - Widzimy także spore zainteresowanie weekendowymi podróżami. Mimo że więcej kierowców korzysta z naszej nawigacji na co dzień, to w weekendy (sobota, niedziela) średnia liczba kilometrów pokonywanych przez statystycznego - aktywnego użytkownika aplikacji jest o blisko 29% wyższa (77 km)! Szczególnie na tym tle wyróżniają się niedziele. To właśnie tego dnia przeciętny użytkownik nawigacji pokonuje najwięcej kilometrów, bo średnio 81. W tygodniu roboczym średnia to 60 km.
Zagraniczne podróże? Tylko dla 9% badanych!
Aby uzyskać pełniejszy obraz tego, jak zmienił się sposób podróżowania podczas wakacji, dostawca nawigacji wspólnie z twórcą projektu Slow Road, czyli Mazda Motor Poland, postanowili zwrócić się także do samych kierowców. W badaniu ilościowym zaprojektowanym przez te firmy z wykorzystaniem ankiety elektronicznej wzięło udział 1 345 respondentów – użytkowników nawigacji NaviExpert. Ankietowani zostali poproszeni o to, aby opowiedzieć o swoich planach wakacyjnych - a jeśli są już po urlopie - o tym, jak spędzili wakacje.
Po kolei zatem. Jak się okazuje, 78% respondentów tegoroczne wakacje spędza w Polsce, 9 % za granicą, a 13% nie planuje letniego urlopu w tym roku. Wśród środków transportu, które badani wybierają w drodze na letni wypoczynek zdecydowanie króluje samochód. Aż 93% ankietowanych wskazało na podróż autem – ale to specyfika tej grupy docelowej. 2% wybrało samolot, a 1% komunikację zbiorową.
Jak pandemia zmieniła nasze podejście do podróży?
Nieco większą różnorodność w odpowiedziach ankietowanych można znaleźć przy pytaniu o konkretne miejsce, w którym planują spędzić urlop. 21% chce go spędzić w górach, 36% nad morzem, 15% nad jeziorem, 4% w dużym mieście, a 9% na wsi. Jednocześnie aż 70% respondentów na pytanie, czy pandemia zmieniła ich podejście do wakacyjnych podróży odpowiedziało twierdząco. W jaki sposób? 55% z tej grupy badanych unika zatłoczonych miejsc, 17% zamiast hoteli w popularnych kurortach wybiera mniej oblegane pensjonaty, agroturystyki, oddalone od zatłoczonych miejscowości. 7% zrezygnowało z wyjazdu nad morze/w góry na rzecz odkrywania mniej znanych zakątków Polski, aż 16% zrezygnowało z dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych wyjazdów bliżej miejsca zamieszkania. Wśród innych odpowiedzi wiele dotyczyło także rezygnacji z wyjazdu za granicę.
- Odpowiedzi na ostatnie pytanie w zasadzie potwierdziły nasze obserwacje. Od kilku lat aktywnie angażujemy się w promowanie podróży po Polsce w stylu slow, w ramach projektu Slow Road. Pandemia sprawiła, że więcej osób rzeczywiście interesuje się podróżami bez pośpiechu. Takimi z dala od większych skupisk ludzkich, niekoniecznie podczas długiego urlopu, ale także wykorzystując przedłużone weekendy, do tego, by poznać wyjątkowe lokalizacje znajdujące się niedaleko miejsca zamieszkania – mówi Szymon Sołtysik z Mazda Motor Poland.
Telematics Technologies i Mazda Polska współpracują ze sobą od 2016 roku w ramach promocji projektu Slow Road w nawigacji NaviExpert. Zainteresowanie punktami i trasami Slow Road w nawigacji NaviExpert, a konkretnie liczba tras układanych do punktów z kategorii Slow Road w ciągu ostatnich tygodni (w porównaniu do danych z ubiegłego roku) wzrosła blisko czterokrotnie!
Metoda badania: na potrzeby badania specjaliści z firmy Telematics Technologies przeanalizowali dane pochodzące od użytkowników nawigacji NaviExpert oraz jej wersji operatorskich z tego, jak i ubiegłego roku. W elektronicznym badaniu ankietowym wzięło udział 1 345 respondentów, którzy odpowiadali na zadane pytania jednokrotnego wyboru. Badanie zostało przeprowadzone między 18 a 23 lipca 2020 roku wśród użytkowników nawigacji NaviExpert.
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne od Klubu MazdaSpeed
- Historia logotypu Mazdy
- Mazda CX-3 model 2021
- 10-lecie stylistyki projektowania KODO
- 5 gwiazdek Euro NCAP dla MX-30
- Historia sukcesów Mazdy w sportach motorowych
- Mazda CX-30 z nagrodą Fleet Awards 2020
- Mazda - wyprzedzając swoje czasy
- Mazda wprowadza szerszy wybór części do MX-5
- Nowa aplikacja MyMazda już dostępna
- Kolory Mazdy – nadawanie formom ruchu
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-5
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-30
- Historia modeli koncepcyjnych z silnikiem Wankla
- Dekada filozofii KODO
- Koniec wakacji w stylu slow
- Niewielki format, wielka idea
- Jakie są wakacje 2020 za kierownicą?
- Historia modeli SUV Mazdy
- Pomysłowe i niekonwencjonalne Mazdy
- Mazdy, których nie znacie...
- Czym była Mazda CU-X?
- Historia użytkowych samochodów Mazdy
- Mało znane początki historii Mazdy
- Pierwsze spotkanie z Mazdą MX-30
- Mazda MX - historia gamy modelowej
- Mazda CX-5 2020 już w sprzedaży
- Mazda partnerem FIA GT Championship
- 100 lat przyjemności z podróżowania
- Ruszyła produkcja elektrycznej Mazdy MX-30
- Wirtualna wizyta w Muzeum Mazdy w Augsburgu
- #HelpTogether dla ONKOOBRONY
- Tytuł World Car Design 2020 dla Mazdy3
- 6 nagród IIHS Safety Pick+ dla Mazdy
- #ZostańWdomu - Mazda zaprasza do kina...
- Edycja jubileuszowa na 100-lecie Mazdy
- Sukces CX-30 i MX-30 na Red Dot Design Award
- Wydanie specjalne magazynu Classicauto
- Mazda RX-7 ikoną samochodu sportowego
- Oświadczenie MMC w związku z pandemią
- Dwa modele Mazdy w finale WCOTY 2020
- Punkty ładowań GreenWay dla klientów Mazdy
- Mazda R360 Coupe - historia legendy
- Silnik Skyactiv-X nagrodzony w Autobest 2020
- Mazda z wysoką sprzedażą w Europie
- 1920-2020 stulecie przełamywania konwencji
- Mazda podsumowuje rok 2019