Samochody rodzinne od zawsze muszą być przede wszystkim praktyczne, więc najczęściej liczy się przestrzeń w kabinie, liczba siedzeń, czy pojemność przestrzeni bagażnika, a ich stylistyka i osiągi często są traktowane drugorzędnie. Jednak dla Mazdy takie kompromisy nigdy nie wchodziły w grę. Od samego początku Mazda dążyła do wyróżnienia się na tle innych producentów i odniosła sukces, kultywując tradycję niekonwencjonalnego projektowania i konstruowania własnych samochodów. Dziś Mazda znana jest z lekkich konstrukcji i wydajnych osiągów samochodów rodzinnych, takich jak Mazda3, Mazda CX-30, Mazda6 i Mazda CX-5, które wyróżniają się olśniewającymi sylwetkami nadwozia i innowacyjnymi rozwiązaniami we wnętrzu, a także znakomitą dynamiką jazdy. To swoiste znaki rozpoznawcze marki, która koncentruje się na tych atrybutach odkąd rozpoczęła produkcję samochodów.
A wszystko zaczęło się od pierwszego masowo produkowanego samochodu osobowego Mazdy. Wprowadzona na rynek w maju 1960 r., sprytnie zaprojektowana Mazda R360 o długości 2,98 m, mogła pomieścić cztery osoby pomimo swoich niewielkich rozmiarów. Dwudrzwiowe coupé dało dotychczasowemu producentowi wyłącznie pojazdów ciężarowych solidny start na rozwijającym się wówczas japońskim rynku samochodów osobowych, a w 1960 r. zapewniło dominację w tym segmencie. W nadchodzących latach i dekadach pojawi się długa lista atrakcyjnych, przyjaznych podróżującym rodzinom modeli.
Mazda Familia – nazwa mówi sama za siebie
Debiutująca w 1963 r. Mazda Familia/800/1000 powstała na kanwie sukcesu R360 oraz bardziej zaawansowanej Mazdy Carol P360 z 1962 r. Początkowo produkowana jako kombi, Familia zaspokajała zapotrzebowanie na połączenie lekkiego samochodu dostawczego z komfortem samochodu osobowego. Producent uzupełnił ją sportową charakterystyką prowadzenia i wyróżniającą się stylistyką dzięki współpracy z renomowanym włoskim studio projektowym Carrozzeria Bertone.
Jako świeża alternatywą dla funkcjonalnych modeli dostępnych u konkurencji, Familia w nadwoziu kombi szybko stała się liderem w swojej klasie w Japonii z 44% udziałem w rynku. Zachęcona tym sukcesem Mazda szybko rozszerzyła gamę o nadwozie typu sedan oraz coupé, a nawet pickup. Druga generacja wprowadzona w 1967 r. jako Mazda 1000 (później 1200/1300), należała do pierwszych modeli marki debiutujących na rynkach europejskich. Następcy Familii będą się wyróżniać w klasie kompaktowej przez resztę XX wieku za sprawą modelu Mazda 323 (wprowadzonego w 1977 roku), a jej postępowego ducha teraz odnajdujemy w Mazdzie 3, której obecna czwarta generacja zdobyła w tym roku prestiżową nagrodę World Car Design of the Year 2020.
Uznanie dla inspirującego designu Mazdy zaczęło się wraz z pierwszymi modelami samochodów osobowych, a w szczególności dzięki średniej wielkości Maździe Luce/1500/1800, wprowadzonej do sprzedaży w 1966 r. Adaptując koncept nadwozia Bertone, Mazda Luce była oferowana jako sedan, kombi oraz coupé i jako jedna z pierwszych w gamie także trafiła na eksport do Europy. Utorowała drogę dla rodzinnych sedanów i kombi takich jak powstała na bazie Familii Mazda 818/RX-3, Mazda Capella/616/RX-2 (obie z 1971 r.) oraz większa Mazda 929/RX-4 (1972) - większość modeli sprzedawanych w Europie wyposażona była w silnik tłokowy, jak serie 616, 818 oraz 929, w przeciwieństwie do wyposażonych w silnik Wankla modeli z serii RX.
Mazda 626 – podbija serca Europejczyków
Jednym z najbardziej przełomowych samochodów rodzinnych była Mazda 626 (sprzedawana od 1978 r.), która zdefiniowała w latach 80. markę jako najbardziej europejskiego wśród azjatyckich producentów pojazdów i zagwarantowała Maździe sukces handlowy na kluczowych rynkach jak Niemcy, gdzie była najlepiej sprzedającym się modelem importowanym w 1988 oraz 1989 r.
Początkowo dostępna w nadwoziach typu sedan lub coupé, druga generacja 626 (1982 r.) skorzystała z nowej przednionapędowej platformy, dostarczając przy tym bardziej komfortowe wnętrze, a jednocześnie była oferowana także jako przestronny 5-drzwiowy hatchback oraz, opcjonalnie, z silnikiem Diesla. Nowa generacja zdobyła tytuł Japan Car of the Year w 1982 r. W trzeciej generacji 626 (1987), Mazda wprowadziła do produkcji wersję kombi z 7 miejscami siedzącymi i opcję napędu na cztery koła, dostępną na wybranych rynkach. Po niej pojawiły się jeszcze dwie generacje, zanim ostatecznie 626 zniknęła z oferty na większości rynków w 2002 r.
Jej następca stanął przed nie lada wyzwaniem. Przeprojektowując samochód rodzinny na miarę XXI wieku, producent wprowadził w 2002 roku Mazdę 6 pierwszej generacji w nadwoziach kombi, sedan oraz hatchback. Nowy model zwiastował konsolidację większych samochodów Mazdy (łącznie z Xedos 9/Millenia i dostępną tylko w Japonii Sentią) w jeden. Mazda postawiła na ten model: chwalona za przełomową stylistykę i sportowe właściwości jezdne Mazda6 odniosła natychmiastowy sukces. W ciągu zaledwie czterech lat od debiutu globalna sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy, a kolejny milion został odnotowany w 2010 r., gdy na rynku dostępna była już II generacja. Mazda zaoferowała wyższe osiągi w czteronapędowej wersji nazywanej w Europie Mazda6 MPS i rozwijającej prędkość maksymalną 240 km/h.
Obecna, III generacja (2012) dzięki nagradzanej stylistyce Kodo oraz technologiom Skyactiv sprawiła, że Mazda6 jest bardziej niż kiedykolwiek modelem referencyjnym w zakresie wyglądu, dynamiki prowadzenia i przyjazności dla podróżujących rodzin, zwłaszcza w nadwoziu typu kombi. Mocne, a jednocześnie wydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także dopracowane podwozie i bogate wyposażenie sprawiają, że jest to wyjątkowy w prowadzeniu samochód.
Mazda w wersji van – dekady przełomowego wzornictwa wnętrza
Żadna historia rodzinnych samochodów Mazdy nie byłaby kompletna bez wzmianki o minivanach. Tutaj, podobnie jak i w innych kwestiach, firma zastosowała unikatowe koncepcje, aby zmaksymalizować przestrzeń i komfort. Tylko 3,77 m długości, ale z miejscami siedzącymi dla ośmiu osób? Niskopodłogowa Mazda Bongo sprawiła, że stało się to możliwe, gdy w 1966 wprowadzono lekki samochód dostawczy z przednimi fotelami zamontowanymi nad kołami.
A co powiecie na system klimatyzacji zasilany panelami słonecznymi? Bongo Sky Lounge – luksusowy mikrobus w 1983 r. był wyposażony w taki system! W Europie znana jako seria E i ceniona w najdalszych zakątkach świata jako niezniszczalny środek transportu ludzi i towarów, Bongo była najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy w Japonii przez wiele lat. Dostępna także w różnych wersjach nadwoziowych oraz jako kamper, była przez dekady wzorcowym przykładem pojazdu wielozadaniowego.
Mazda wprowadziła swój pierwszy prawdziwy minivan w 1988 roku. Siedmioosobowa Mazda MPV miała opcjonalnie napęd na cztery koła, a w wersji przeznaczonej na rynki europejskie od połowy lat 90. wyposażana była w wydajnego turbodiesla oraz tylne drzwi po stronie kierowcy. Najważniejsze cechy drugiej generacji (1999) obejmowały układ napędu na przednie koła i nowy wygląd zewnętrzny z siedzeniami typu Karakuri (japoński termin określający sprytny, złożony mechanizm, który jest jednocześnie łatwy w obsłudze), umożliwiającymi elastyczną aranżację przestrzeni kabiny.
Mniejszy minivan Mazda Premacy był praktyczny sam w sobie, w opcjonalnej wersji z siedmioma fotelami, składanymi i wyjmowanymi zarówno w drugim jak i trzecim rzędzie oraz z wygodnymi przesuwanymi drzwiami bocznymi. Jego druga generacja z 2005 r. – zwana jako Mazda5 poza Japonią, ale zachowująca przydomek Premacy na rodzimym rynku – została wyposażona w rozwinięty system Karakuri, umożliwiający liczne możliwości aranżacji wnętrza kabiny przy znikomym wysiłku. Ta i ostatnia generacja Mazdy 5 (2010) były prawdopodobnie najbardziej sportowymi kompaktowymi minivanami na rynku. Mazda zaoferowała nawet w programie leasingu w Japonii pierwszą na świecie wersję hybrydowo-elektryczną wyposażoną w silnik Wankla, który mógł być zasilany zarówno wodorem, jak i benzyną.
Bezkompromisowe, przyjazne rodzinom samochody są dziś tak samo ważne dla Mazdy, jak na przestrzeni minionych sześciu dekad. Obecne modele, takie jak Mazda CX-5 – najlepiej sprzedający się SUV marki – wyróżniają się nagradzaną stylistyką KODO i technologią Skyactiv. Jednak niezwykle konkurencyjny charakter dzisiejszego przemysłu motoryzacyjnego skłania Mazdę do zaoferowania czegoś więcej niż „tylko” praktyczne, bezpieczne, wygodne, stylowe, wydajne i przyjemne w prowadzeniu samochody. Stąd wielkie wysiłki włożone w stworzenie otwartej, relaksującej atmosfery we wnętrzu dla pasażerów lub zminimalizowanie czynników rozpraszających uwagę i wywołujących zmęczenie kierowcy poprzez umieszczenie ważnych elementów obsługi na linii wzroku kierowcy oraz intuicyjnej obsługi urządzeń pokładowych. Takie rozwiązania wymagają dużej dbałości o detale. Ale to one tworzą kompleksowe wrażenia z użytkowania samochodu rodzinnego.
Opracowanie: (st)
- Życzenia noworoczne od Klubu MazdaSpeed
- Historia logotypu Mazdy
- Mazda CX-3 model 2021
- 10-lecie stylistyki projektowania KODO
- 5 gwiazdek Euro NCAP dla MX-30
- Historia sukcesów Mazdy w sportach motorowych
- Mazda CX-30 z nagrodą Fleet Awards 2020
- Mazda - wyprzedzając swoje czasy
- Mazda wprowadza szerszy wybór części do MX-5
- Nowa aplikacja MyMazda już dostępna
- Kolory Mazdy – nadawanie formom ruchu
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-5
- Samochód jako dzieło sztuki: MX-30
- Historia modeli koncepcyjnych z silnikiem Wankla
- Dekada filozofii KODO
- Koniec wakacji w stylu slow
- Niewielki format, wielka idea
- Jakie są wakacje 2020 za kierownicą?
- Historia modeli SUV Mazdy
- Pomysłowe i niekonwencjonalne Mazdy
- Mazdy, których nie znacie...
- Czym była Mazda CU-X?
- Historia użytkowych samochodów Mazdy
- Mało znane początki historii Mazdy
- Pierwsze spotkanie z Mazdą MX-30
- Mazda MX - historia gamy modelowej
- Mazda CX-5 2020 już w sprzedaży
- Mazda partnerem FIA GT Championship
- 100 lat przyjemności z podróżowania
- Ruszyła produkcja elektrycznej Mazdy MX-30
- Wirtualna wizyta w Muzeum Mazdy w Augsburgu
- #HelpTogether dla ONKOOBRONY
- Tytuł World Car Design 2020 dla Mazdy3
- 6 nagród IIHS Safety Pick+ dla Mazdy
- #ZostańWdomu - Mazda zaprasza do kina...
- Edycja jubileuszowa na 100-lecie Mazdy
- Sukces CX-30 i MX-30 na Red Dot Design Award
- Wydanie specjalne magazynu Classicauto
- Mazda RX-7 ikoną samochodu sportowego
- Oświadczenie MMC w związku z pandemią
- Dwa modele Mazdy w finale WCOTY 2020
- Punkty ładowań GreenWay dla klientów Mazdy
- Mazda R360 Coupe - historia legendy
- Silnik Skyactiv-X nagrodzony w Autobest 2020
- Mazda z wysoką sprzedażą w Europie
- 1920-2020 stulecie przełamywania konwencji
- Mazda podsumowuje rok 2019