Tak! Dokładnie 50 lat temu do seryjnej produkcji została wprowadzona Mazda 110 S Cosmo – pierwszy samochód z dwutłokowym silnikiem Wankla chłodzonym cieczą. Prototyp został pokazany w 1964 roku na Tokyo Motor Show. Partie pre-produkcyjne i testowe znalazły się w sieci dealerskiej w latach 1965-1966. Pełna produkcja ruszyła w maju 1967 roku i trwała 5 lat, do 1972 roku. Tempo budowy tego modelu wyniosło... jeden samochód dziennie. W całym okresie produkcji powstało 1519 egzemplarzy (343 sztuki serii I oraz 1176 serii II).
Krótkie resume technologiczne tego modelu podaje MarcinP na stronie autasportowe.republika.pl - chłodzony cieczą silnik był ulokowany podłużnie za przednią osią i przekazywał napęd na tylny, sztywny most napędowy. Kadłub silnika odlano ze stopu lekkiego. Gładzie cylindrów zostały galwanicznie pokryte warstwą chromu. Listwy uszczelniające wykonano ze spieków aluminiowo - węglowych. Podwójne listwy krawędziowe były dociskane do współpracujących powierzchni mechanicznie (sprężynami) i hydraulicznie (ciśnieniem oleju). Kroplowa pompa umieszczona w gaźniku dostarczała niewielkich ilości oleju, niezbędnych do smarowania gładzi cylindrów. Okna wlotowe umieszczono w bocznych ścianach (pokrywach) zamykających cylindry. W każdym cylindrze znajdowały się dwa, leżące naprzeciw siebie okna wlotowe, każde zasilane “własną” gardzielą dwustopniowego, cztero - gardzielowego gaźnika Nikki. W każdej komorze spalania znajdowały się dwie świece zapłonowe. Silnik miał pojemność skokowa 1,9 l. Osiągał moc 110 KM i maksymalny moment obrotowy 129 Nm. Pojazd rozpędzał się do 100 km/h w czasie 8,7 s i osiągał prędkość maksymalną 185 km/h. Od 1968 roku Cosmo Sport miała wydłużony rozstaw osi i zmodernizowany silnik o mocy 128 KM. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 200 km/h.
Cosmo podczas testu drogowego
Cosmo - Jay Leno's Garage
Cosmo kosztuje £ 99.995
Oferowany w Wielkiej Brytanii egzemplarz jest jednym z nielicznych zaoferowanych w 1968 roku w Europie. Wyróżnia się połączeniem cech obu serii – posiada nadwozie o przedłużonym rozstawie osi, większych kołach i większym wlocie powietrza charakterystycznym dla drugiej serii oraz technologią z pierwszej (silnik o mocy 110 KM i czterobiegowa skrzynia). Jej efektowny pomarańczowy kolor nie jest oryginalny – do 1970 roku jedynym dostępnym kolorem był biały. Cena w przeliczeniu na złotówki to blisko pół miliona złotych - ciekawe czy i kiedy znajdzie się zdecydowany kupiec...?
Jak wyglądałby dziś?
A raczej jak mógłby wyglądać? Wizję dzisiejszego Cosmo zostawimy już pasjonatom japońskiej marki. Jedno jest jednak pewne - Cosmo odcisnął trwały ślad zarówno w rozwoju samego koncernu, ale również w segmencie samochodów coupé, bo choć Mazda zdecydowała się użyć nazwy „Cosmo”, aby odzwierciedlić fascynację kulturową z wyścigu kosmicznego, to jednak użycie silnika obrotowego jest do dziś symbolem przyszłych zmian i nowych technologii.
(st)
- Klasyki Mazdy na Retro Motor Show Poznań
- Mazda KAI CONCEPT & Mazda VISION COUPE
- Start produkcji CX-5 w fabryce Hofu
- Marcin Rusak - laureat Mazda Design Award 2017
- Podwójna premiera Mazdy w Tokio
- Znamy zwycięzców konkursu Mazda Design 2017
- Kooperacja Mazdy, Toyoty i Denso
- Mazda w rankingu DJSI
- Mazda na IAA we Frankfurcie
- SKYACTIVE-X nadchodzi nowa technologia
- Mazda Global Tech Forum 2017
- Wrażenia z jazdy testowej MX-5
- IIHS 2017 - komplet laurów dla Mazdy
- Nowa Mazda CX-8
- Milionowa MX-5 podpisana ponad 10.000 razy!
- Mazda6 zdobyła kolejny laur
- Sukces CX-3 w Tajlandii
- Perfumy Soul of Motion nagrodzone!
- Mazda Connect z Apple CarPlay & Android Auto
- The Takumi Masters w nowych spotach Mazdy
- CX-3 wygrywa jako Najlepszy Crossover Roku
- Mazda6 The Car Book`s 2017
- Masaya Kodama - Program Manager CX-5
- CX-9 nominowana do finalu WCOTY 2017
- Sprawdzian bojowy Mazdy RT24-P
- Play Car of the Year dla MX-5
- To było 50 lat temu...
- W Hofu ruszyła produkcja CX-3
- Szczęśliwego Nowego Roku!