Zlot Letni we Wrocławiu 10-11 lipca 2010 r.

10 lipca 2010 roku we Wrocławiu odbył się Trackday zorganizowany we współpracy z wrocławskim salonem Mazdy, autoryzowanym dealerem i serwisem – AutoArt Jaremko. Gościliśmy na Torze Rakietowa – pierwszym w kraju ośrodku doskonalenia technik jazdy.

Na imprezę przybyło około 40 samochodów oraz dwa razy więcej forumowiczów i klubowiczów z całej Polski. Wszyscy pojawili się na torze niedługo po wschodzie słońca, które tego dnia nie dało o sobie zapomnieć – cały czas przypiekając uczestników, samochody i asfalt. Gorąco było do tego stopnia, że najważniejszym miejscem obiektu stała się zacieniona alejka, a opony topiły się jeszcze przed ruszeniem z miejsca.

Po klubowej odprawie połączonej z rozdaniem regulaminów, numerów startowych i smyczek Zoom-Zoom ufundowanych dla wszystkich uczestników przez Mazda Motor Poland, rozpoczęły się szkolenia przygotowawcze przed właściwym ściganiem.

Całkowitą organizację szkoleń i zawodów zapewniała obsługa toru, nie pozwalając ani na chwilę zapomnieć o dobrej zabawie. W tak udanej atmosferze mogliśmy doskonalić nasze techniki jazdy, poznawać zachowanie samochodu w chwilach utraty przyczepności, a przede wszystkim przygotować się do przejazdu po torze.

Szkolenia

Uczestnicy podzieleni na grupy rozpoczęli szkolenia od jazdy na trolejach i precyzyjnego manewrowania pomiędzy pachołkami. Druga z tych prób wymagała doskonałego wyczucia gabarytów auta i jego promienia skrętu. Bez zaskoczenia najlepsze okazały się MX-piątki, chóralnie deklasując limuzyny rozmiarami nie przystające do ustawionych bramek i szykan.

Innym, miejmy nadzieję zbędnym w naszym gronie szkoleniem, instruktorzy prezentowali techniki jazdy po spożyciu alkoholu. Pomocne w tym okazały się alko-gogle, zastępujące kilka piwek, czy kieliszków. Chyba jedynie dzięki "trzeźym" pilotom na miejscach pasażerów uczestnicy tej zabawy byli w stanie pokonać kilka prostych zakrętów. Pamiętajmy, aby nigdy nie wsiadać za kierownicę w stanie nietrzeźwości!

Uwaga, śliska nawierzchnia!

Po zakończeniu pierwszej części szkoleń startujący w zawodach zostali przeniesieni w pobliże ochładzającej atmosferę fontanny, polewającej płytę poślizgową toru. Pierwszym zadaniem było wystartowanie i zahamowanie na wprost na śliskiej nawierzchni. Przewagę teoretycznie miały samochody z napędem na wszystkie koła, jak Mazda6 MPS i te wyposażone w systemy kontroli trakcji i przeciw blokowaniu kół, ale w praktyce zdrowy rozsądek oraz płynne operowanie gazem i hamulcem doprowadziły w pobliże najwyższych miejsc także mniej wyrafinowane konstrukcje. Nie bez znaczenia był tutaj pewnie fakt emocji towarzyszących rozgrywkom pucharowym, gdzie wygrywał kierowca, który pierwszy "nie przestrzelił" mety.

Następna próba znacznie przybliżyła oczekujące zmagania na torze. Zadaniem było przejechanie na czas krótkiego odcinka, który oprócz slalomu w głównej mierze składał się z jazdy po okręgu, częściowo pokrytego płytą poślizgową. Pozwalało to przećwiczyć zachowanie samochodu w chwili nagłej utraty przyczepności podczas pokonywania łuku drogi. Ciekawe, że nie tylko przejście z przyczepnego asfaltu na płytę, ale także zjechanie na lepszą nawierzchnię wymaga dobrego opanowania sztuki prowadzenia samochodu – nagłe złapanie przyczepności przy braku odpowiedniej reakcji ze strony kierowcy także może wyprowadzić samochód poza założony tor jazdy. Pewniej czujący się uczestnicy, szczególnie posiadający tylnonapędowe mazdy próbowali swoich sił w jeździe bokiem.

AutoArt Jaremko

Dzięki obecności na zlocie sponsora nagród, wrocławskiego dealera i ASO – AutoArt Jaremko, można było skorzystać z okazji zapoznania się z najnowszą ofertą Mazdy oraz zdobyć bezpośrednio z pierwszej ręki cenne informacje dotyczące oferowanych modeli. Na placu zostały przedstawione nowa Mazda CX-7 z silnikiem diesla, Mazda6 po tegorocznym liftingu oraz idealnie pasująca do atmosfery trackday'a Mazda MX-5. Dla niektórych uczestników nie było to pierwsze spotkanie z dealerem, gdyż jak okazało się zakupili lub serwisują u niego swoje auta.

Trackday!

Kiedy skończyły się szkolenia nadeszła pora na clue programu – przejazdy czasowe po wyznaczonym torze. Tak trasę przejazdu opisywał jeden z uczestników, moderator forum, otiks:

Trasa dość długa (2km), kręta z różnymi nawierzchniami, dwa przejazdy przez hopę potem przelot z asfaltu na betonik i długa prosta gdzie na końcu prawie 150 na zegarku, dwa zakręty 90 stopni na betonie i pełne okrążenie po dużym kole gdzie powyżej 60km/h opony błagały o litość ale granicy przyczepności nie osiągnęły nawet przy 72. Potem spokojnie mata poślizgowa żeby znowu bączka nie wywinąć, agrafka i na zakończenie dwukrotny przejazd przez rondo z kostki.

Moja biedronka po raz pierwszy miała okazję pokazać na co ją stać i jestem z niej dumny, pozwoliła mi pomimo braku jakiegokolwiek przygotowania wykręcić 4. czas :D. Nie ma to jak wspólne upalanie aut na torze.

Emocji na pewno było sporo, czasy poprawiały się z okrążenia na okrążenie i rywalizacja stawała się coraz bardziej zacięta. Poszczególnych uczestników dzieliły dziesiąte części sekund. Rzucone do walki, niektóre samochody odmawiały posłuszeństwa. Co jakiś czas ktoś znikał za chmurą dymu spod kół lub trawy, kręcąc efektowne piruety.

Najlepsze okrążenie toru, w wykonaniu Don Corleone (2:09,40):

Rozdanie nagród

Późnym popołudniem, kiedy po wolnych przejazdach zaczęło kończyć się paliwo w bakach, odbyło się rozdanie nagród. Tym razem bez pucharków, ale z cennymi nagrodami. W tym miejscu podziękowania dla AutoArt Jaremko, który fundując nagrody rozpieścił najlepszych uczestników imprezy.

W kategoriach: Najszybsza Mazda, Najładniejsza Mazda i Najlepiej Stuningowana Mazda zostały przyznane następujące nagrody z gamy oryginalnych akcesoriów:

  • Walizka podróżna
  • Torba podróżna
  • Plecak sportowy

Dodatkowo, nagrodzeni w kategorii Najbardziej Zadbana Mazda otrzymali zestawy oryginalnych kosmetyków samochodowych z nowej serii sygnowanej przez Mazdę.

Dzień zakończył się w Pałacyku w samym sercu Wrocławia, gdzie strudzeni zmaganiami na torze, przy wspólnej kolacji, do późnego wieczora dzieliliśmy się zdobytymi doświadczeniami.

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy, gratulujemy i do zobaczenia na następnym zlocie!