18.11.2014

Nowa Mazda CX-3 debiutuje w Los Angeles

Nowy kompaktowy SUV – Mazda CX-3 – debiutuje podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles. Jest piątym modelem z nowej generacji samochodów Mazdy.

Esencję filozofii KODO rozwinięto tak, by uzyskać ostrzejszą sylwetkę samochodu, mającą potęgować wrażenie szybkości i ruchu. CX-3 wyposażona jest w pełen asortyment technologii SKYACTIV i zapewnia tym samym przyjemną jazdę, a także idealnie spełnia wszelkie wymogi ekologii i bezpieczeństwa.

Wśród układów napędowych znajdziemy SKYACTIV-D – 1,5-litrowy, czysty silnik Diesla – oraz SKYACTIV-G (w dwóch wersjach mocy) – 2-litrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem o wysokim stopniu sprężania. W połączeniu z napędem na cztery koła nowej generacji, każdy z tych silników zapewnia stabilną jazdę, a zarazem niski poziom emisji. Przyjemność jazdy zwiększa dodatkowo dodatkowe wyposażenie, w tym system łączności z urządzeniami przenośnymi MZD Connect i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE.

Mazda CX-3 jest samochodem spełniającym wymogi klienta prowadzącego aktywny stylu życia we wszelkich warunkach, od jazdy po mieście zaczynając, a na wypoczynku na łonie natury kończąc. CX-3 wejdzie na światowe rynki wiosną 2015 roku, począwszy od Japonii.

Nadwozie

Przód CX-3 ma prezentować się odważnie i odpowiadać proporcjom modelu. Przednie listwy ozdobne są szerokie i głęboko wyprofilowane. Służą za punkt, z którego wrażenie szybkości rozpływa się na całą karoserię. Kierunkowskazy oddzielone są od głównych reflektorów, tworząc wąski, wyrazisty układ, przywodzący na myśl spoglądające na drogę oczy dzikiego kota. Końcówki listew ozdobnych ze zintegrowanym podświetleniem LED rozciągają się do reflektorów, gdzie przechodzą gładko w pierścienie reflektorów świateł mijania, akcentując charakterystyczną dla modelu, napiętą formę. Wygięcie przednich błotników do tyłu, pod słupki A, sprawia że widziana z boku CX-3 wydaje się większa niż można by wnioskować z jej rzeczywistych wymiarów. Szczególną uwagę zwrócono na uzyskanie bogatej ekspresji i wprowadzenie drobnych zmian w każdej z trzech następujących części: długim, gładkim przodzie, części kabinowej, wygładzonej optycznie poprzez przyciemnienie słupków D, oraz masywnym tyle, wywołującym uczucie siły i mocy. Dodatkowo tylna tablica rejestracyjna umieszczona jest nad zderzakiem, nadając tyłowi lekki nawis, dzięki czemu zyskuje on solidny wygląd.

CX-3 występuje w nowym kolorze Ceramic Metallic. W zależności od kąta padania światła lakier może wyglądać jak dokładnie wyszlifowana, metaliczna powierzchnia, albo uderzać twardością swojej faktury. W najwyższej wersji wyposażenia znajdziemy 18-calowe felgi aluminiowe.

Wnętrze

Wnętrze przywodzi na myśl elegancję i najwyższą jakość. Wszystkie tarcze, wyświetlacze i kontrolki rozmieszczone są odpowiednio do potrzeb kierowcy, zgodnie z wizją kokpitu, w którym nie trzeba odwracać wzroku od drogi. Miękki materiał, pokrywający daszek deski rozdzielczej, wykończony jest eleganckimi szwami. Drobne lamówki, starannie wszyte w miejsca styku materiałów siedzeń, takich jak biała skóra i czarny materiał Lux Suede®, dodają wnętrzu klasy. Projekt nawiązuje do wnętrza nowej Mazdy2.

Kierowca ma zapewnione odpowiednie pole widzenia, a zamontowanie lusterek bocznych na panelu drzwi umożliwia dodatkowe poszerzenie pola widzenia między przednim oknem a lusterkami. Obszar obserwacji zwiększa także położenie i przeszklenia słupków C. Fotel umieszczony jest tak, by nisko położony środek ciężkości dawał poczucie pewności w trakcie jazdy.

Przesunięcie przednich kół naprzód wraz z optymalizacją rozstawienia pedałów pozwala kierowcy na uzyskanie idealnej pozycji, w której może usiąść wygodnie i naciskać pedały w bardziej naturalny sposób. Dużą uwagę przywiązano do umieszczenia dźwigni zmiany biegów wysoko na konsoli środkowej, dzięki czemu kierowca może gładko przenosić rękę między nią a kierownicą, posługując się nią z łatwością i bez nadmiernego użycia siły. Kontrolki wyświetlacza ułożone są w sposób dający oparcie i zapewniający stabilność. Samochód korzysta również z systemu HUD oraz łączności MZD Connect.

MZD Connect jest samochodowym systemem łączności, który zwiększa bezpieczeństwo i wygodę korzystania z funkcji takich jak połączenia i komunikacja przez internet. System pozwala za pośrednictwem Bluetooth® na korzystanie z zestawów głośnomówiących, odbieranie krótkich SMS-ów oraz słuchanie radia internetowego, w tym m.in. Aha™ by HARMAN.

Tylne siedzenia są bardziej przybliżone do środka kabiny niż przednie, a ponadto umiejscowione są wyżej. Dzięki takiemu układowi pasażerom jadącym na tylnych siedzeniach łatwiej wyglądać naprzód i prowadzić rozmowę z osobami siedzącymi po przekątnej z przodu. W zestawieniu z dopracowanym strukturą progów oraz kształtem dolnej części drzwi tylnych, pozwala to na sprawne wsiadanie i wysiadanie.

Struktura, kształt oraz twardość oparć i siedzeń, w połączeniu z zawartą w nich absorbującą wibracje pianką, umożliwia wygodną jazdę z idealnym dopasowaniem foteli. Dzięki wydłużonym oparciom tylne siedzenia z kolei wydają się przestronniejsze.

Dodatkowe wyciszenie uzyskano poprzez eliminację rezonansów zawieszenia, dodatkowe usztywnienie nadwozia w wersji AWD, dostosowywanie kształtu i twardości mocowań silnika oraz dopasowanie ich rozmieszczenia.

Bezpieczeństwo

Dołożono wszelkich starań, by dzięki technologiom i-ACTIVSENSE (m.in. aktywny radar) zminimalizować ryzyko wypadku i możliwie poszerzyć zakres warunków, w których kierowca może prowadzić bezpiecznie oraz pewnie. Zabezpieczenia pasywne opierają się na wytrzymałym SKYACTIV-Body Mazdy.

Silniki benzynowe

Silnik
SKYACTIV-G 1.5 (P5)
AWD / FWD
SKYACTIV-G 2.0 (PE)
AWD / FWD
SKYACTIV-G 2.0 (PE)
AWD / FWD
Cylindry 4, rzędowy 4, rzędowy 4, rzędowy
Rozrząd DOHC 16-zaworowy DOHC 16-zaworowy DOHC 16-zaworowy
Pojemność (cm³) 1496 1998 1998
Maksymalna moc (KM) 100 @ 6000 obr/min 120 @ 6000 obr/min 165 @ 6000 obr/min
Maksymalny moment (Nm) 150 @ 4000 obr/min 210 @ 4000 obr/min 210 @ 4000 obr/min
Średnica x skok tłoka (mm) 74,5 x 85,8 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2
Sprężanie 14,0:1 14,0:1 14,0:1
Paliwo 95 RON 95 RON 95 RON
Pojemność zbiornika paliwa (l) - - -
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - - -
Prędkość maksymalna (km/h) - - -
Średnie zużycie paliwa
trasa / miasto / średnie (l / 100 km)
- - -
Norma emisji - - -
Poziom emisji CO2 (g/km) - - -
Skrzynia biegów SKYACTIV-MT
(ręczna, 6-biegowa)
SKYACTIV-Drive
(aut., 6-biegowa)
SKYACTIV-MT
(ręczna, 6-biegowa)
SKYACTIV-Drive
(aut., 6-biegowa)
SKYACTIV-MT
(ręczna, 6-biegowa)
SKYACTIV-Drive
(aut., 6-biegowa)
Masa własna (kg) z kierowcą 75 kg - - -
Dopuszczalna masa całkowita (kg) - - -
Dopuszczalny nacisk na oś (kg) - - -
Masa przyczepy holowanej
bez hamulców (kg)
- - -
Masa przyczepy holowanej
z hamulcami (kg)
- - -

Silniki Diesla

Silnik
SKYACTIV-D 1.5
AWD
SKYACTIV-D 1.5
FWD
Cylindry 4, rzędowy 4, rzędowy
Rozrząd DOHC 16-zaworowy DOHC 16-zaworowy
Pojemność (cm³) 1498 1498
Maksymalna moc (KM) 105 @ 4500 obr/min 105 @ 4500 obr/min
Maksymalny moment (Nm) 250 @ 1800 obr/min 250 @ 1800 obr/min
Średnica x skok tłoka (mm) 76,0 x 82,6 76,0 x 82,6
Sprężanie 14,8:1 14,8:1
Paliwo ON ON
Pojemność zbiornika paliwa (l) - -
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) - -
Prędkość maksymalna (km/h) - -
Średnie zużycie paliwa trasa / miasto / średnie (l / 100 km) - -
Norma emisji - -
Poziom emisji CO2 (g/km) - -
Skrzynia biegów SKYACTIV-MT
(ręczna, 6-biegowa)
SKYACTIV-Drive
(aut., 6-biegowa)
SKYACTIV-MT
(ręczna, 6-biegowa)
Masa własna (kg) z kierowcą 75 kg - -
Dopuszczalna masa całkowita (kg) - -
Dopuszczalny nacisk na oś (kg) - -
Masa przyczepy holowanej
bez hamulców (kg)
- -
Masa przyczepy holowanej
z hamulcami (kg)
- -

Układ jezdny

Zawieszenie przednie
wahacz trójkątny, kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne belka skrętna
Rozmiar opon 215/50R18
Felgi 18 x 7J
Układ kierowniczy przekładania zębatkowa ze wspomaganiem elektrycznym
Hamulce przednie (Ø mm) tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne (Ø mm) tarczowe
Układ napędowy AWD / FWD
Skrzynia biegów SKYACTIV-Drive / SKYACTIV-MT

Wymiary i masy

Długość (mm)
4275 (bez tablic)
Szerokość (mm) 1765
Wysokość (mm) 1550 (z anteną)
Rozstaw osi (mm) 2570
Liczba drzwi 5
Liczba miejsc 5