Czujnik temperatury silnika – który ?

Postprzez PIETRO » 23 gru 2004, 00:36

Małe wprowadzenie, muszę w końcu wziąść się za wolne obroty MAZDA 626 1,8. '95
Nierówna praca na wolnych obrotach, po rozgrzaniu silnika, jak się rozgrzeje następuje jakby przełączenie i spadają obroty. Zrobiłem test na złączu diagnostycznym za pomocą diody i wyszło, że coś jest z czujnikiem temperatury silnika.
Rzut oka pod maskę i stwierdzam, że są chyba dwa, duży i mały umiejscowione obok siebie na wyjściu z głowicy przy przewodzie płynu chłodzącego do chłodnicy.
Pytania:
1.Który trzeba wymienić duży czy mały
2.Który jest do czego, dedukuję nie zagłebiając się w temat, że jeden na przykład podaje sygnał do kompa i ten trzeba wymienić a drugi podaje sygnał do wskaźnika temperatury
Będę wdzięczny za pomoc, chcę spróbować zrobić to sam :|
SYMPATYK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2004, 10:28
Posty: 47
Skąd: Warszawa -Bielany
Auto: MAZDA 626: 1,8 GE, 95r

Postprzez Jaksa » 23 gru 2004, 18:49

PIETRO napisał(a):Nierówna praca na wolnych obrotach
Wykasuj najpierw błędy( moze ktoś wprowadził ten błąd do ECU zdejmujac wtyczke z tego czujnika ) zdejmujac klemę minusową z aku oraz wciśnij hamulec na 20 sec.
PIETRO napisał(a):Który jest do czego, dedukuję nie zagłebiając się w temat, że jeden na przykład podaje sygnał do kompa i ten trzeba wymienić a drugi podaje sygnał do wskaźnika temperatury
Jeden to temp. na zegary a drugi na wiatrak chłodnicy.....Co mają do tego obroty?
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez newbie » 23 gru 2004, 20:26

Jaksa napisał(a):Jeden to temp. na zegary a drugi na wiatrak chłodnicy.....Co mają do tego obroty?


Co do pierwszego (co też zależy od której strony się patrzy) trudno się z Tobą nie zgodzić.

Co do drugiego natomiast, przypomina mi się takie powiedzonko:

głupi nie wie co mówi
głupio-mądry mówi co wie
mądry wie co mówi


Dla wyjaśnienia, czujnik ECT (dwupinowy) jest jedynym źródłem informacji o temperaturze silnika dla EKU. W funkcji odczytanej temperatury (a także innych parametrów) EKU podejmuje bieżącą taktykę zasilania silnika.
W przypadku odczytu temperatury wyższej niż progowa EKU nasycając cewkę przekaźnika załącza wentylator chłodnicy.
Czujnik ECT to zwykły termistor NTC łątwo sprawdzic poprawność jego działania.

Pozdrowienia,

Grzegorz
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 31 paź 2003, 07:53
Posty: 475 (0/2)
Skąd: MAZDA Lublin
Auto: F20 M135i x
BP X AWD
F2 EQ

Postprzez Jaksa » 23 gru 2004, 20:58

newbie napisał(a):W przypadku odczytu temperatury wyższej niż progowa EKU nasycając cewkę przekaźnika załącza wentylator chłodnicy
Nie będę dyskutował w tej dziedzinie i to z elektronikiem....Dobrze napisane , robi wrazenie....( ECT, termistor ) tylko wiesz co,wszystko ok ale to forum jest praktycznie dla laikow i mysle ze mało osob rozumie co napisałes.( mogę sie mylic )
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez PIETRO » 23 gru 2004, 23:01

Po pierwsze szczerze dziękuję za zainteresowanie moim problemem :)
odnosząć się do samego zagadnienia po kolei,
-wydaje mi się, że temperatura silnika jest jednym z parametrów o jakie jest korygowany dawka paliwa więć uszkodzony czujnik temperatury wg mnie (zastrzegam nie praktyka) może mieć wpływ na nierówną pracę silnika, czy mam racje?

-dlaczego się przyczepiłem do czujnika, a no dlatego, że podczas testowania za pomocą diody zarówno w cyklu z pracującym silnikiem, występowało 9 mrugnieć diody co otczytałem jako uszkodzony czujnik temperatury, utwierdziło mnie w tym zachowanie silnika, który po rozgrzaniu a wieć związek z temperaturą silnika w pewnym momencie jakby przechodził na taki tryb trochę nierównej pracy na wolnych obrotach (od razu zaznaczam, że przyczyną nie są świece ani przewody elektryczne aby nie ciągnąć niepotrzebnych ewentalnych wątków)

-z dalszej części komentarzy wywnioskowałem, że ten większy czujnik dwa piny to jest ten, który podaje impuls do komputera i na wskaźnik temperatury ii to on może mieć wpływ na pracę silnika, czy mam rację ?

-natomiast mniejszy jednopinowy jest wyłacznikiem wentylatora, czy mam rację ?
Oczywiście jutro zresetuje kompa i napiszę czy coś to pomogło, proszę o ewentalny dalszy komentarz, może jestem w błedzie co do zrozumienia waszych cennych uwag.
<czytaj>

-chętnie dowiem się również jak sprawdzić ten czujnik dwupinowy, czy daje prawidłowy sygnał.
SYMPATYK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2004, 10:28
Posty: 47
Skąd: Warszawa -Bielany
Auto: MAZDA 626: 1,8 GE, 95r

Postprzez Jaksa » 24 gru 2004, 00:35

PIETRO napisał(a):występowało 9 mrugnieć diody co otczytałem jako uszkodzony czujnik temperatury
Lub czujnik powietrza atmosferycznego( sprawdz jeszcze szczelnosc dolotu od filtra do kolektora )Czasami tak jest ze szukamy pomocy w fachowej literatorze a to moze byc jakas drobnostka.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez newbie » 24 gru 2004, 09:49

PIETRO napisał(a):wydaje mi się, że temperatura silnika jest jednym z parametrów o jakie jest korygowany dawka paliwa więć uszkodzony czujnik temperatury wg mnie (zastrzegam nie praktyka) może mieć wpływ na nierówną pracę silnika, czy mam racje?


masz

-dlaczego się przyczepiłem do czujnika, a no dlatego, że podczas testowania za pomocą diody zarówno w cyklu z pracującym silnikiem, występowało 9 mrugnieć diody co otczytałem jako uszkodzony czujnik temperatury


nie można wykluczyć scenariusza lansowanego przez Jaksę czyli zabawy z konektorem ECT przy włączonym zapłonie

-z dalszej części komentarzy wywnioskowałem, że ten większy czujnik dwa piny to jest ten, który podaje impuls do komputera i na wskaźnik temperatury ii to on może mieć wpływ na pracę silnika, czy mam rację ?


niestety nie masz racji; wydawało mi się, że napisałem jasno, ale widać tylko mi się wydawało

zatem, z czujnika dwupinowego (ECT czytaj Engine Coolant Temperature)
sterownik silnika (EKU ;–)) pobiera info o temperaturze silnika; info jest mu potrzebne dla celów, o których pisałeś wyżej; dodatkowo jeśli temperatura przekroczy poziom zapisany jako progowy EKU podaje sygnał do załączenia przekaźnika wentylatora silnika, a więc jak widać nie ma dodatkowego włącznika wentylatora

-natomiast mniejszy jednopinowy jest wyłacznikiem wentylatora, czy mam rację ?


nie masz; to czujnik zestawu wskaźników

Oczywiście jutro zresetuje kompa i napiszę czy coś to pomogło


raczej wykasujesz pamięć błędów; bo na pewno nie zmienisz parametrów pracy

chętnie dowiem się również jak sprawdzić ten czujnik dwupinowy, czy daje prawidłowy sygnał


omomierzem; w temperaturze 20 st.C powinien mieć rezystancję 35-40 kOhm (o ile się nie mylę) i potem wraz ze wzrostem temperatury jego rezystancja ma maleć (NTC)

tyle

pozdrawiam,

Grzegorz
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 31 paź 2003, 07:53
Posty: 475 (0/2)
Skąd: MAZDA Lublin
Auto: F20 M135i x
BP X AWD
F2 EQ

Postprzez PIETRO » 26 gru 2004, 23:19

Dziękuję Grzegorz !, Dziękuję Jaksa. O taką pogłebiona informację mi chodziło. Niestety wyjazd uniemożliwia mi zajrzenie pod maskę ale 03.01 sobie tam zajrzę, nareszcie wiem który jest do czego i w razie czego, kóry podmienić.
Grzegorz na twojej stronie www chyba coś szwankuje chciłem sprawdzić jkiś kontakt na Ciebie ale nie w pełni sie wyświetla.
Zresetuje komputer,
Ale logicznie a moze bardziej intuicyjnie stawiam jednak na czujnik temp.
Popaterze jeszcze raz na dolot a tak na marginesie czy jest jakis domowy sposób aby posmarować czymś polączenia aby wyszła nieszczelność.
Serdecznie Pozdrawiam.

Jako do praktyków z solidnymi podstawami technicznymi mam jeszcze jedno pytanie dotyczące Recyrkulacji Spalin jako nowy temat.
SYMPATYK
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lis 2004, 10:28
Posty: 47
Skąd: Warszawa -Bielany
Auto: MAZDA 626: 1,8 GE, 95r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6