WstępDedykowane miejsce na kamerę jest na lewo od przycisku otwarcia bagażnika. W SD jest to tylko zaślepka, w HB jest to też zaślepka, ale dopiero za plastikiem zewnętrznym (tym z emblematami Mazdy, który w zależności od opcji montażu trzeba ciąć).
Kamerę podłącza się do kostki o nazwie C16. Znajduje się ona w HB pod trzecim stopem, w SD po lewej stronie bagażnika. Do kostki trzeba pociągnąć kabel od kamery (niektóre wersje SD SkyPassion mają fabrycznie wiązkę już pociągniętą od zaślepki).
KameraA) Oryginalna ze stanów (~800zł z wysyłką). Wymieniasz z zaślepką. W SD to wszystko – zaślepka jest na zewnątrz. W HB musisz zdjąć wszystko (opisane niżej) i zrobić nacięci na "oko" kamery w "Liftback Garnish" (wg instrukcji jak montują w ASO).
B) Xomax XM-012. Bardzo popularna w Niemczech, 27 euro na Amazon.de. Działa z 6v, nie trzeba przetwornicy. Robisz dziurę w zaślepce aby ją zamontować (malutką).
C) Dowolny zamiennik, jakieś 100 zł. Działają na 12V, Mazda daje 6V – musisz zastosować przetwornice (15zł na allegro). Robisz dziurę w zaślepce aby ją zamontować (zależy jak duża od kamery).
D) Chiński zamiennik pod lampkę oświetlenia tablicy, jakieś 100 zł. Działają na 12V, Mazda daje 6V – musisz zastosować przetwornice (15zł na allegro). Montujesz w miejsce prawej lampki oświetlenia tablicy, bezinwazyjnie, nie ruszasz zaślepki, nic nie tniesz, nie wiercisz. Minus – nie jest na środku samochodu.
KabelKupujesz zestaw pinów do rastrów (Allegro – "Pin żeński do obudowy raster 2.54mm", "Pin męski do obudowy raster 2.54mm"), Piny wchodzą do kostki C16 (HB – męskie, SD żeńskie). Kupujesz kabel minimum 4 żyłowy ~2 metra, np czarną skrętkę aby nie odbiegało od innych kabli (lub używasz kabla który był z kamerką). Do kabla podłączasz piny, np lutując lub zaciskając i łączysz z kamerką. Najlepiej kupić jeszcze zestaw krótkich kabelków, od razu taki z pinami zamontowanymi. Wtedy – Łatwo sprawdzisz samą kamerkę przed montowaniem. Te zestawy mają kabelki w różnych kolorach, więc dobrze jest zrobić wiązkę tak: Piny – Kabelki wg koloru C16 – [Przetwornica opcjonalnie] – Kabel/Skrętka – Kabelki wg koloru kamery – Kamera. Wszystko w czarnych opaskach termokurczliwych i wiązka jak z fabryki

Można jeszcze zrobić połączenie przy kamerze rozłączalne (np tymi rastrami). Uwaga – jeżeli kable podłączone do rastrów są za grube aby wejść do kostki to trzeba użyć innych końcówek – np kupić kilka diód, oderwać z nich końcówki i połączyć z rastrami (albo od razu z wiązką) i wtedy wepchnąć do kostki. Do kostki wchodzi naprawdę sporo kabla/końcówek).
Można również prościej, wpiąć się w kable, lutować na stałe itd, ale moim zdaniem lepiej zrobić porządnie, aby ASO miało jak najmniej argumentów czepiania się o "ingerencję w elektoronikę" (czym montaż kamery moim zdaniem nie jest).
Podłączenie C16C16 --> Kamera (oryginalna). P to prąd, S to sygnał.
Biały (P+) --> Czerwony P+
Szary (P-) --> Szary (P-)
Czarny (S+) --> Zółty (S+)
Czerwony (S-) --> Czarny (S-)
Po podłączeniu odpalasz samochód. Wciskasz BACK+NAV+MUTE, czekasz 10 sekund, system się restartuje, wrzucasz wsteczny i powinien być obraz.
Uwaga! Mazda pokazuje obraz z kamery tylko na biegu wstecznym. Dodatkowo pokaże go tylko wtedy kiedy w momencie startu systemu wykryła sygnał z kamery (dlatego potrzebny restart lub odłączenie/podłączenie baterii lub odczekanie kilku godzin od poprzedniego uruchomienia).
Demontaż osłonekSedan: Zdejmujesz filc z bagażnika od środka, wszystko jest .
HB:
1. Zdejmujesz małą osłonkę górną "Liftback Upper Trim" przy świetle stop. Widać C16, wystarczy do sprawdzenia kamery.
2. Następie "Liftback Left/Right Trim", boczne osłonki.
3. Następnie duże "Liftback Lower trim".
Dla kamery pod lampkę oświetlenia to wystarczy. Jest dostęp. Dla innych opcji:
4. Zdejmujesz "Liftback Garnish", to jest z tyłu plastik z emblematami Mazdy. Ciężki do zdjęcia ponoć. Jak się zdejmie to w nim robi się nacięcie/nawiert na kamerę. Trzeba też wyjąć zaślepkę która jest za nim ukryta w nadwoziu.
Ostrożnie ze zdejmowaniem, ale też i zdecydowanie, należy wyczuć gdzie jest nacisk, najtrudniej zdjąć boczki. Zawsze najpierw zaciski trzeba wyjąć. Zalecam zajrzenie do oficjalnego serwis manuala i robić dokładnie jak tam jest, jest zaznaczone gdzie są zaciski.
Relacjehttp://mazda3revolution.com/forums/1299090-post236.htmlhttp://mazda3revolution.com/forums/2014 ... era-4.htmlviewtopic.php?p=3099737#p3099737Pozwolę sobie dorzucić dodatkową informację n/t oryginalnych wiązek i kamer – darreckiHatchback
Kamera:
BHN9-67-RC0AWiązka:
NieznanaSedan
Kamera:
BHN1-67-RC0AWiązka:
BHN4-67-060A (wersja z ledowymi światłami tylnymi – informacja sprawdzona) lub
BJS9-67-060 (tradycyjne żarnikowe żarówki z tyłu – wymaga potwierdzenia)