Czyszczenie przepustnicy Mazda 323F BA BP

Postprzez MateoO » 15 sty 2011, 14:20

Przepraszam jeśli wkleiłem nie tu gdzie trzeba

Witam jeśli macie problem z obrotami spadającymi na luzie poniżej 750 do np 200, bądź przy hamowaniu ta fotorelacja jest dla Ciebie ;) Zapraszam

1- Odłączamy akumulator z minusa

1-rbbq8j.jpg

2-Odkręcamy rurę dolotu powierza
odkręcamy dwie spinki (kolor czerwony)
odpinamy kostkę (kolor zielony)

2-qq4y2u.jpg

zdejmujemy delikatnie
BRAK OBRAZKAObrazek

3-Odpinamy linkę gazu
BRAK OBRAZKAObrazek

4-Odpinamy dwie kostki które łączą się z przepustnicą
5-Odpinamy trzy wężyki które umożliwią nam wyjęcie przepustnicy (trochę może się wylać płyn od chłodnicy ale się tym nie przejmujemy)
6-Odkręcamy 4 śruby kluczem 12 najlepiej robić to grzechotką
7-Łapiemy od dołu przepustnicę i ciągniemy ją lekko do siebie
8-I oto mamy w reku przepustnicę
9-Podważamy delikatnie płaskim śrubokrętem i zdejmujemy metalową uszczelkę

5-29e3jwi.jpg

6-29dvfy8.jpg


10-Zabieramy się do czyszczenia najlepiej użycz benzynę estrakcyjną albo rozpuszczalnik oraz pędzelek i kilka szmatek ;)
Czerwone strzałki pokazują na czym mamy się najbardziej skupić, a zielona pokazuje krokowca którego również trzeba odkręcić by móc wyczyścić dokładnie przepustnicę i przy okazji miejsca na śruby ;) .

7-viheu0.jpg


BRAK OBRAZKAObrazek

a tak wygląda po czyszczeniu <mniam>
BRAK OBRAZKAObrazek

10-2hzisuf.jpg

i czyścimy jeszcze tutaj

BRAK OBRAZKAObrazek

a to jeszcze zdj przed założeniem przepustnicy

12-2nqa45z.jpg

po czym zakładamy metalową uszczelkę i zakładamy w odwrotnej kolejności.

13-t0khed.jpg

Przed podłączeniem minusa wciskamy 30 sec hamulec by zresetować komputer. I cieszymy się piękną pracą silnika na wolnych obrotach ;) i pijemy za nią zdrówko <szampan>

Pozdrawiam serdecznie Mateusz

EDIT by Marek:
Przeniosłem obrazki na serwer MS aby nie zginęły po jakimś czasie.
Niestety – części obrazków nie udało się odzyskać ale myślę, że osoby zainteresowane poradzą sobie bez tego.
Ostatnio edytowano 10 mar 2015, 10:15 przez Marek 161BD081, łącznie edytowano 2 razy
Powód: Poprawa tematu
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 sty 2011, 10:36
Posty: 208
Skąd: PABIANICE
Auto: Mazda 323F Ba 1.8 1997r
Mazda 6 GH 2.5 2008

Postprzez Renesis » 22 sty 2011, 13:38

Dzięki wielkie za ta fotorelację, ponieważ mam właśnie taki problem jaki tutaj opisałeś <spoko>

Czy jeżeli mam instalację LPG, to poprzez ten reset kompa nic się nie zmieni z samym gazem?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2009, 23:35
Posty: 132 (0/1)
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: Kiedyś 323F
Teraz E91

Postprzez Grzenio » 24 sty 2011, 16:27

super fotorelacja, dzis czysciłem swoją przepustnice lecz nie wykreciłem krokowca z powodu braku tego dziwnego torxa :/ Niestety objawy nie ustały. Jak myslicie czy to kwestia owego silniczka którego nie miałem możliwosci wykrecenia?
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Saab/9-5/145512
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2009, 18:57
Posty: 71
Skąd: Kraków
Auto: Saab 9-5 aero 2.3t 230KM

Postprzez TonSiL » 24 sty 2011, 17:30

Grzenio napisał(a):super fotorelacja, dzis czysciłem swoją przepustnice lecz nie wykreciłem krokowca z powodu braku tego dziwnego torxa :/ Niestety objawy nie ustały. Jak myslicie czy to kwestia owego silniczka którego nie miałem możliwosci wykrecenia?
Prawdopodobnie tak bo Z5 też tak mają (nierówna praca i falowanie obrotów).
TonSiL
 

Postprzez Grzenio » 24 sty 2011, 18:05

pozostaje mi jeszcze próba regulacji wolnych obrotów tylko nie moge sie doszukac schematu potrzebnego do przejscia na tryb serwisowy :/
http://www.polskajazda.pl/Samochody/Saab/9-5/145512
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2009, 18:57
Posty: 71
Skąd: Kraków
Auto: Saab 9-5 aero 2.3t 230KM

Postprzez lesiux » 24 sty 2011, 18:33

zmostkuj TEN i GND w gnieździe diagnostycznym.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 lut 2009, 18:00
Posty: 1196
Skąd: Katowice
Auto: była 323F BA BP 95r.
jest Mondeo MK4

Postprzez misiek511 » 18 kwi 2011, 22:41

koledzy
mam takie pytania czy myślicie ,że brudna przepustnica możę być przyczyną większego spalania??
i drugie jak mogę wyregulować obroty w trybie serwisowym jeżeli nie mam obrotmierza??
na słuch żeby były równe w trybie serwisowym??
być może pomyliłem dział
więc przepraszam ale
proszę o podpowiedź jak któs wie lepiej
dzięki
Początkujący
 
Od: 9 gru 2010, 20:19
Posty: 5 (0/1)

Postprzez besthacker » 20 kwi 2011, 23:38

Fajna fotorelacja tylko brak w niej istotnych szczegółów takich jak np jak wyczyściłeś spręzynke bimetalową i jak i czy wogóle udało ci sie wyjąć ten plastikowy tłoczek a to jest najwazniejsza sprawa.poczekamy może ktoś dorzuci:)ale fajnie ze podjąłeś sie zrobienia fotorelacji dla silnika BP bo na forum jest ale tylko do Z5
Forumowicz
 
Od: 8 cze 2008, 03:05
Posty: 38
Skąd: Łódź
Auto: 323F 1.8 16V BA 95r Lpg-Sekwencja

Postprzez maniaco » 3 sie 2011, 11:40

zgadzam się z besthacker.
Sam materiał obszerny, ale komuś, kto chciałby samodzielnie przeczyścić przepustnice brakuje oznaczeń, gdzie znajduje się poszczególny element. Odpinanie kostek, wężyków itd.. których kostek i wężyków ?
Byłoby miło, gdyby Mateo albo ktoś, kto już czyścił przepustnice wszystko ładnie pooznaczał i ponumerował :)
MAZDA 6 (GH) 2.0D MZR-CD
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 kwi 2010, 22:11
Posty: 67
Auto: Mazda 6 GH (2009), 2.0 MZR-CD

Postprzez Porky2 » 18 mar 2012, 21:37

witam, po wyczyszczeniu przepustnicy, nastapila poprawa, jesli chodzi o prace silnika, gdy jest zimny, ale nawet gdy jest cieply pozostaje na 1200 obrotach, czasem mu sie zdarzy, ze zejdzie na swoje 800, ale to tylko czasem i po jakims czasie jak juz pochodzi na tych 1200, jakies sugestie, co moglo sie stac?
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 sie 2011, 20:26
Posty: 12
Auto: 323F BA 1.8 DOHC 16V(BP) '98 + LPG

Postprzez Piotrek.84 » 18 mar 2012, 22:32

Z tego co mi wiadomo to 3a jeszcze zrobić taki zabieg po czyszczeniu:

"1) Znajdź tzw. ślimak przepustnicy do którego zamocowana jest linka pedału gazu.

2) Na ślimaku odszukaj małą śrubkę na kluczyk ampulowy zapierającą o odbojnik.

3) Wkręć śrubkę minimalnie, aby przepustnica delikatnie wychyliła się na zewnątrz i nie zakleszczała w obudowie.

4) Odszukaj gniazdo diagnostyczne DIAGNOSIS mieszczące się po lewej stronie samochodu, niedaleko lewego kielicha.

5) W gnieździe Diagnosis odszukaj dwa styki TEN i GND

6) Zmostkuj styki za pomocą kawałka drutu w ten sposób wprowadzając ECU w tzw. TRYB TESTU

7) Potrzebny Ci będzie szczelinomierz, a przede wszystkim listki 0,10 mm i 0,50 mm.

8) Włóż listek 0,50 mm pomiędzy śrubę odbojnikową opisywaną wczesniej i odbojnik.

9) Po drugiej stronie przepustnicy patrząc od tzw. ślimaka znajdziesz małe pudełeczko przykręcone dwoma śrubami do przepustnicy.

10) Odkręć obydwie śrubki, aby umożliwić delikatne obracenie tym małym pudełeczkiem (TPS)

11) Uruchom silnik"

12) Ustaw Czujnik położenia pzrepustnicy TPS w takiej pozycji, aby podczas, gdy pomiędzy śrubą odbojnikową a odbojnikiem znajduje się listek szczelinomierza o grubośći 0,50 mm pracował wentylator, a gdy włożysz listek o grubośći 0,10 mm wentylator przestawał pracować.

13) Przykręć czujnik położenia przepustnicy uważając, żeby go nie przekręcić.

14) Odszukaj śrubę Bypassu znajdującą się zazwyczaj na górze przepustnicy(Śrubokręt krzyżakowy) i wkręcając lub wykręcając ustaw obroty silnika na odpowiednim poziomie(minimalnie nad kreską określającą 750 RPM)

15) Po ustawieniu obrotów wyjmij zworkę(mostek) ze styków TEN i GND znajdujących się w gdnieździ diagnostycznym Diagnosis.

16) Sprawdź, czy obroty po wyjęciu zworki nie zmieniły się, a jeżeli tak to to powtórz czynność związaną z końcowym ustawieniem prędkośći obrotowej pamiętając o wcześniejszym wejściu w TRYB TESTU(TEN+GND)
Ostatnio edytowano 25 paź 2012, 11:36 przez Piotrek.84, łącznie edytowano 1 raz
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez Porky2 » 18 mar 2012, 23:01

dzieki za odp. ale o matko, skomplikowane to troche :| moze jednak toi cos innego?? <lol>
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 sie 2011, 20:26
Posty: 12
Auto: 323F BA 1.8 DOHC 16V(BP) '98 + LPG

Postprzez Piotrek.84 » 19 mar 2012, 11:07

Wbrew pozorom jest to bardzo proste 10 min. i ustawione tylko trzeba się wyposażyć w szczelinomierz i ważne jest aby wiatrak chłodnicy był ok :D
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez Porky2 » 19 mar 2012, 11:29

a czy mozliwe jest to, ze po tym resecie komputera nie jezdzilem na benzynie, tylko tam do momentu az silnik nabral 30 stopni i sie na gaz przelaczyl... chodzi mi o to, ze moze po resecie powinienem jakis czas na samej benzynie pojezdzic zeby sie tam cos poustawialo? :D
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 sie 2011, 20:26
Posty: 12
Auto: 323F BA 1.8 DOHC 16V(BP) '98 + LPG

Postprzez Piotrek.84 » 19 mar 2012, 15:50

Z tego co pamietam spokojna jazda przez 20km.
Jeżeli coś się zacina użyj siły,gdy się złamie to znaczy,że i tak wymagało wymiany :]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 maja 2008, 21:06
Posty: 248
Skąd: Kielce
Auto: Mazda 323f ''96 1.5 Z5 + LPG BRC
Sequent 24

Postprzez realgs » 5 lis 2012, 12:38

Dzięki wielkie za instrukcję!
Wyregulowałem to wszystko, auto wydaje się chodzić bardzo ładnie(co prawda minimalne falowanie obrotów dalej nie minęło), ale jeździ się nim bardzo przyjemnie i najwidoczniej niczego nie zepsułem czyszcząc przepustnicę i ustawiając obroty;)
Pytanie mam odnośnie tych punktów:
"2) Na ślimaku odszukaj małą śrubkę na kluczyk ampulowy zapierającą o odbojnik.

3) Wkręć śrubkę minimalnie, aby przepustnica delikatnie wychyliła się na zewnątrz i nie zakleszczała w obudowie."

Ja wkręciłem tę śrubkę na tyle, żeby stykała się z kątowniczkiem ślimaka. Gdy wkręcałem ją bardziej- od razu obroty rosły, co jest oczywiste i zrozumiałe- to tak jakbym naciskał pedał gazu. Czy słusznie zrobiłem wkręcając ją tylko tyle, żeby "zetknęła się" z kątowniczkiem? Podczas regulacji na tak wkręconej śrubie czujnik TPS musiałem sporo przesunąć(w lewo), żeby wentylator włączał się na listku 0,5 i wyłączony był na listku 0,1mm a i śruba bypassu musiała być przeze mnie wkręcona niemalże do końca, bo obroty po wyregulowaniu położenia TPS były na poziomie ~2000. Po wkręceniu śruby bypassu teraz jest na 700rpm z falowaniem do ~720rpm. Jeżeli w ogóle w kwestii regulacji obrotów można tym manipulować, to bardziej zależy mi na ekonomicznej jeździe niż na wysokich osiągach.

A druga sprawa- apropo tych minimalnych falowań obrotów. Z tego co pamiętam występują na zimnym silniku, po jakimś czasie jazdy- stoją stabilnie, lub przynajmniej stabilniej. Podczas czyszczenia przepustnicy zauważyłem, że gumowa rura dolotowa powietrza w miejscu "harminijki"– przegubu, ma szczelinki. Nie wiem czy na wylot, ale wyglądają niebezpiecznie, szczególnie jak harmonijkę się napręży. Czy to może być przyczyną falujących obrotów?

Dziękuję za poświęcony mi czas:)
Początkujący
 
Od: 20 wrz 2012, 18:44
Posty: 25 (3/1)
Skąd: Wrocław, Śródmieście
Auto: 323S BA 1.5 LPG 97'

Postprzez marcin7763 » 22 lip 2013, 19:37

Koledzy pytanko mam dziś dobrałem się do tej nieszczęsnej przepustnicy i faktycznie było trochę czarnego nagaru więc go usunąłem. Lecz dalej tzn głębiej w kolektorze ( chyba, nie znam się zbytnio <glupek2> ) nagaru jest całe mnóstwo czy rozebranie całej tej pokrywy jest możliwe bez wymiany żadnych uszczelek i czy da coś wyczyszczenie wnętrza ?
Początkujący
 
Od: 20 kwi 2013, 14:10
Posty: 16
Skąd: Ostrołęka
Auto: Mazda 323f BA BP 1995

Postprzez osakxd » 8 lut 2014, 16:47

Witam wszystkich, szybkie i krótkie pytanie. Czy oprócz metalowej uszczelki, jest jeszcze coś innego ? Jakaś gumowa/silikon ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 paź 2013, 14:56
Posty: 89 (1/1)
Skąd: Gdańsk
Auto: Była: Astra F 1.6 93'
Jest: Mazda 323f Ba 1.5 97' Z5 + BRC Sequent 24
Jest: Mazda 323F BA GT 95' KL

Postprzez LukaszLolo » 10 maja 2014, 09:41

osakxd napisał(a):Witam wszystkich, szybkie i krótkie pytanie. Czy oprócz metalowej uszczelki, jest jeszcze coś innego ? Jakaś gumowa/silikon ?


pomiędzy przepustnicą a dolotem? Nie, nie ma, tylko metalowa.
Obrazek
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 8 kwi 2012, 21:48
Posty: 6
Skąd: okolice Łukowa
Auto: Mazda 323F, 1.8 84kw, 1995

Postprzez adamowski10 » 19 mar 2016, 12:48

Cześć, po czyszczeniu przepustnicy mam dziwne objawy. Podczas hamowania, w momencie gdy auto już ma stawać zaczynają falować obroty, sekundę po zatrzymaniu przestają. Dodatkowo po odpaleniu obroty przez 5 sec są trochę wyższe niż powinny. Później spadają. Przed czyszczeniem przepustnicy wszystko działało dobrze. Tutaj filmik jak to wygląda:
https://youtu.be/LHz497Mj50o
W czym może być problem? Coś źle doczyściłem? Może silniczek krokowy się zwalił? A może wystarczy jakaś regulacja? <co?> <co?>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 21 lis 2014, 00:27
Posty: 202 (8/5)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Mazda 323f BA, 1.8, '95

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323