Kontrola luzów zaworów w MZR-CD
Korzystając z wolnego przedpołudnia i pięknej pogody postanowiłem trochę pogrzebać w mojej madzi. Na początek maska w górę i pokazuje się rewelacyjny motorek MZR-CD.
Bierzemy klucz nasadowy 10 i odkręcamy trzy nakrętki trzymające pokrywę silnika. Po zdjęciu pokrywy mamy taki oto ładny widok:
Zabieramy się za odłączenie:
1. przewodów paliwowych powrotnych i styków sterowania wtryskiwaczami
2. odkręcamy śrubki trzymające nam blaszkę do której jest przymocowana wiązka z kablami.
Po odpięciu wtyczek i odkręceniu śrubek można spokojnie całą wiązkę odchylić w stronę akumulatora. Podobnie robimy z przewodami paliwowymi.
Następnie zabieramy się za odłączenie odmy (1), wyjęcie z uchwytów zaworka (2), i wyjmujemy osłonę silnika od strony turbiny (3). Osłona ta przykrywa 2 śrubki mocujące pokrywę zaworów.
Teraz odkręcamy kolejno śruby trzymające pokrywę zaworów, warto odkładać je w kolejności odkręcania bo są różnej długości i jest też jedna nakrętka. Na koniec musimy odkręcić dwie śrubki osłony paska rozrządu bo są przykręcone do pokrywy zaworów
i poluzować jedną śrubkę trzymającą pokrywę paska z przodu. Trzeba to zrobić bo pokrywa paska uniemożliwia wyjęcie pokrywy zaworów i trzeba ją trochę odchylić a nie warto przy tym połamać osłony paska.
Po wszystkim mamy na widoku klawiaturke
Sposób pomiaru luzów jest opisany w instrukcji ale dla leniwych:
1. Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w TDC
2. Sprawdzamy luzy w 1,2,4 i 5 parze zaworów. Luz kontrolujemy we wskazanym miejscu (1), dla zaworów ssących luz powinien być 0.12-0.18mm a dla wydechowych 0.32-0.38mm.
Zgodnie z instrukcją do regulacji powinno się odkręcić mocowanie wtryskiwaczy, ale można to zrobić bez odkręcania tych mocowań tylko trzeba się nagimnastykować. Odkręcenie mocowania powoduje konieczność wymiany uszczelek pod wtryskami. Numer katalogowy tej uszczelki to RF2A-13-H51A. Wymiana tych uszczelek to dodatkowo konieczność odkręcenia przewodów paliwowych łączących CR i każdy wtryskiwacz oraz wyjęcie każdego wtryskiwacza.
UWAGA – odpuszczenie sobie wymiany tych uszczelek najczęściej powoduje wyklepanie ich i nieszczelności w cylindrach, spadek mocy a na koniec bardzo głośne klepanie wtryskiwaczy i wyłączenie się silnika.
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zawory ssące są dłuższe (0,15mm)
Jeśli luz jest niewłaściwy to przechodzimy do kolejnego punktu:
3. luzujemy nakrętkę (2)
4. odkręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby nie dotykała zaworu poniżej niej i schowała się całkowicie w gnieździe w którym jest wkręcona.
5. luzujemy nakrętkę (4)
6. kręcimy śrubą regulacyjną (5) tak aby szczelinomierz został delikatnie przyciśnięty w miejscu pomiaru luzu
7. dokręcamy wstępnie nakrętkę (5)
8. dokręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby stykała się z zaworem
9. dokręcamy nakrętkę (2)
10. dociągamy nakrętkę (5)
Dla pewności sprawdzamy luz jeszcze raz.
Taką procedurę powtarzamy dla każdej pary zaworów. Jedna dźwignia steruje dwoma zaworami jednocześnie. Każdy cylinder ma dwie pary zaworów sterowanych dwiema dźwigniami.
No dobra ale żeby pokręcić sobie wałem i ustawić TDC na pierwszym cylindrze trzeba:
1. Zdjąć prawe przednie koło
2. odchylić osłonę
3. Zdjąć taką wymyślną pokrywkę na kole pasowym
4. Założyć na śrubę klucz 21
5. pokręcić wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Po skontrolowaniu i ustawieniu pierwszych 4 par zaworów ustawimy tłok cylindra nr 4 w TDC i powtarzamy całą zabawę tylko tym razem dla 3,6,7 i 8 pary zaworów.
Na koniec jeszcze jeden cykl pracy silnika i końcowa kontrola luzów i możemy zacząć wszystko składać.
Warto przy tym wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów, no chyba że obecna jest w dobrym stanie.
Zgodnie z uwagą xANDy'ego watro w narożnikach na głowicy gdzie uszczelka dochodzi wcisnąć trochę silikonu przed złożeniem wszystkiego. W tych miejscach najczęściej pojawiają się nieszczelności.
U siebie dokładnie tak zrobiłem, ale zapomniałem to wpisać.
montujmy wszystko na miejscu i mamy stan prawie początkowy:
A teraz na zakończenie bonus dla wszystkich chcących zaślepić EGR:
Z prawej oryginalna uszczelka pomiędzy EGR a kolektorem, z lewej ręczna robota zaślepiająca skutecznie EGR
Ja poprawiłem luzy na zaworach ssących na 3 i 4 cylindrze, reszta była ok.[/b]
Bierzemy klucz nasadowy 10 i odkręcamy trzy nakrętki trzymające pokrywę silnika. Po zdjęciu pokrywy mamy taki oto ładny widok:
Zabieramy się za odłączenie:
1. przewodów paliwowych powrotnych i styków sterowania wtryskiwaczami
2. odkręcamy śrubki trzymające nam blaszkę do której jest przymocowana wiązka z kablami.
Po odpięciu wtyczek i odkręceniu śrubek można spokojnie całą wiązkę odchylić w stronę akumulatora. Podobnie robimy z przewodami paliwowymi.
Następnie zabieramy się za odłączenie odmy (1), wyjęcie z uchwytów zaworka (2), i wyjmujemy osłonę silnika od strony turbiny (3). Osłona ta przykrywa 2 śrubki mocujące pokrywę zaworów.
Teraz odkręcamy kolejno śruby trzymające pokrywę zaworów, warto odkładać je w kolejności odkręcania bo są różnej długości i jest też jedna nakrętka. Na koniec musimy odkręcić dwie śrubki osłony paska rozrządu bo są przykręcone do pokrywy zaworów
i poluzować jedną śrubkę trzymającą pokrywę paska z przodu. Trzeba to zrobić bo pokrywa paska uniemożliwia wyjęcie pokrywy zaworów i trzeba ją trochę odchylić a nie warto przy tym połamać osłony paska.
Po wszystkim mamy na widoku klawiaturke
Sposób pomiaru luzów jest opisany w instrukcji ale dla leniwych:
1. Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w TDC
2. Sprawdzamy luzy w 1,2,4 i 5 parze zaworów. Luz kontrolujemy we wskazanym miejscu (1), dla zaworów ssących luz powinien być 0.12-0.18mm a dla wydechowych 0.32-0.38mm.
Zgodnie z instrukcją do regulacji powinno się odkręcić mocowanie wtryskiwaczy, ale można to zrobić bez odkręcania tych mocowań tylko trzeba się nagimnastykować. Odkręcenie mocowania powoduje konieczność wymiany uszczelek pod wtryskami. Numer katalogowy tej uszczelki to RF2A-13-H51A. Wymiana tych uszczelek to dodatkowo konieczność odkręcenia przewodów paliwowych łączących CR i każdy wtryskiwacz oraz wyjęcie każdego wtryskiwacza.
UWAGA – odpuszczenie sobie wymiany tych uszczelek najczęściej powoduje wyklepanie ich i nieszczelności w cylindrach, spadek mocy a na koniec bardzo głośne klepanie wtryskiwaczy i wyłączenie się silnika.
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zawory ssące są dłuższe (0,15mm)
Jeśli luz jest niewłaściwy to przechodzimy do kolejnego punktu:
3. luzujemy nakrętkę (2)
4. odkręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby nie dotykała zaworu poniżej niej i schowała się całkowicie w gnieździe w którym jest wkręcona.
5. luzujemy nakrętkę (4)
6. kręcimy śrubą regulacyjną (5) tak aby szczelinomierz został delikatnie przyciśnięty w miejscu pomiaru luzu
7. dokręcamy wstępnie nakrętkę (5)
8. dokręcamy śrubę regulacyjną (3) tak aby stykała się z zaworem
9. dokręcamy nakrętkę (2)
10. dociągamy nakrętkę (5)
Dla pewności sprawdzamy luz jeszcze raz.
Taką procedurę powtarzamy dla każdej pary zaworów. Jedna dźwignia steruje dwoma zaworami jednocześnie. Każdy cylinder ma dwie pary zaworów sterowanych dwiema dźwigniami.
No dobra ale żeby pokręcić sobie wałem i ustawić TDC na pierwszym cylindrze trzeba:
1. Zdjąć prawe przednie koło
2. odchylić osłonę
3. Zdjąć taką wymyślną pokrywkę na kole pasowym
4. Założyć na śrubę klucz 21
5. pokręcić wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Po skontrolowaniu i ustawieniu pierwszych 4 par zaworów ustawimy tłok cylindra nr 4 w TDC i powtarzamy całą zabawę tylko tym razem dla 3,6,7 i 8 pary zaworów.
Na koniec jeszcze jeden cykl pracy silnika i końcowa kontrola luzów i możemy zacząć wszystko składać.
Warto przy tym wymienić uszczelkę pod pokrywą zaworów, no chyba że obecna jest w dobrym stanie.
Zgodnie z uwagą xANDy'ego watro w narożnikach na głowicy gdzie uszczelka dochodzi wcisnąć trochę silikonu przed złożeniem wszystkiego. W tych miejscach najczęściej pojawiają się nieszczelności.
U siebie dokładnie tak zrobiłem, ale zapomniałem to wpisać.
montujmy wszystko na miejscu i mamy stan prawie początkowy:
A teraz na zakończenie bonus dla wszystkich chcących zaślepić EGR:
Z prawej oryginalna uszczelka pomiędzy EGR a kolektorem, z lewej ręczna robota zaślepiająca skutecznie EGR
Ja poprawiłem luzy na zaworach ssących na 3 i 4 cylindrze, reszta była ok.[/b]
Ostatnio edytowano 28 kwi 2015, 06:17 przez Yard, łącznie edytowano 3 razy
Powód: zdjęcia
Powód: zdjęcia
Fajna relacja
Czyżby uszczelka była identyczna jak w DITD? Widzę niebezpiecznie podobną budowę głowicy i pokrywy
PS
Mniej roboty niż w DITD
Z tym ustawianiem w TDC to zawsze mam problem (
Kombinuję inaczej: jeżeli zawory ssące są otwarte, to znaczy, że wydechowe powinny być w "punkcie pomiarowym" i odwrtnie. Więcej się nakręcę wałem ale zawsze jest OK
Czyżby uszczelka była identyczna jak w DITD? Widzę niebezpiecznie podobną budowę głowicy i pokrywy
PS
Mniej roboty niż w DITD
Z tym ustawianiem w TDC to zawsze mam problem (
Kombinuję inaczej: jeżeli zawory ssące są otwarte, to znaczy, że wydechowe powinny być w "punkcie pomiarowym" i odwrtnie. Więcej się nakręcę wałem ale zawsze jest OK
magicadm napisał(a):Kombinuję inaczej: jeżeli zawory ssące są otwarte, to znaczy, że wydechowe powinny być w "punkcie pomiarowym" i odwrtnie. Więcej się nakręcę wałem ale zawsze jest OK
Ja tam wolałem trzymać się instrukcji, pokręcenie czegoś przy tym silniku może sie skończyć tragicznie więc lepiej trzymać sie tego co napisały małe skośnookie ludziki
magicadm napisał(a):Czyżby uszczelka była identyczna jak w DITD? Widzę niebezpiecznie podobną budowę głowicy i pokrywy zeby
co do samej głowicy to wyraźnie były na niej literki RF5C więc na 100% to inna konstrukcja ale na kilku elementach widziałem napisy RF2A, dokładnie to na elementach dociskających wałek rozrządu do głowicy. Sprawdzę w EPC czy przypadkiem DITD nie ma tych samych elementów co MZR-CD.
na kole jest nacięcie, pokręciłem kołem i jak znak był w szczytowym górnym położeniu to złapałem TDC na pierwszym cylindrze, potem pełny obrót wału i miałem TDC dla 4 cylindra, dokładnie tak samo mam w poczciwej 626GV
Niestety ale na tych fotkach nie widać nacięcia na kole pasowym, to jest taki wycięty ząbek na zewnętrznej części koła pasowego. Jak to wycięcie jest u góry to pierwszy albo 4 tłok masz w TDC wtedy sprawdzasz gdzie masz luzy i po sprawie, tylko jeden z nich może mieć pozamykane zawory, drugi w tym czasie będzie pootwierany.
Stara zasada, jak na 1szym cylindrze "mijaja sie" zawory, to regulujesz 4-ty i odwrotnie, to samo z 2-im i 3-im.
"Mijają się" – zamykaja sie wydechowe i zaczynaja otwierac ssące.
Pozdrawiam,
Cichy
"Mijają się" – zamykaja sie wydechowe i zaczynaja otwierac ssące.
Pozdrawiam,
Cichy
WAŻNA UWAGA !
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zaworry ssące są dłuższe (0,15mm)
Zakładając uszczelkę pokrywy zaworów najprawdopodobniej należy nałożyć silikon na "narożnikach" uszczelki (tak było w przypadku DiTD czyli RF2A/RF4F – opisane również w manualu!). Wszędzie tam, gdzie są "ostre" punkty uszczelki.
Otiks – dopisz to do swojej fotorelacji we właściwym miejscu!
Zawory wydechowe mają krótszą dźwigienkę (oraz większą "szparę – 0,35)
zaworry ssące są dłuższe (0,15mm)
Zakładając uszczelkę pokrywy zaworów najprawdopodobniej należy nałożyć silikon na "narożnikach" uszczelki (tak było w przypadku DiTD czyli RF2A/RF4F – opisane również w manualu!). Wszędzie tam, gdzie są "ostre" punkty uszczelki.
Otiks – dopisz to do swojej fotorelacji we właściwym miejscu!
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Próbowałemw czoraj sprawdzić i ewentualnie wyregulować zawory w Maździe 6 2.0 136KM. Niestety nieudało mi się odkręcić nakrętek nr2 (ze zdjęcia). Były mocno dokręcone a ja bałem się że coś urwe po wszystko jest takie delikatne – zrezygnowałem.
Luzy mam bardzo duże:
na ssących wartości dochodziły do 0,25-0,30
na wydechowych 0,40
Z tego co jest wyżej napisane to te wartości dosyć dużo odbiegają od normy.
Czy jest jakiś sposób na to, czy poprostu trzeba cisnąć mocno i nic niepowinno się urwać?
Luzy mam bardzo duże:
na ssących wartości dochodziły do 0,25-0,30
na wydechowych 0,40
Z tego co jest wyżej napisane to te wartości dosyć dużo odbiegają od normy.
Czy jest jakiś sposób na to, czy poprostu trzeba cisnąć mocno i nic niepowinno się urwać?
- Od: 19 wrz 2006, 22:45
- Posty: 23
- Skąd: Dąbrowa Górnicza
- Auto: Mazda 6, 2.0 diesel 2003r
raczej nie widzę szansy na to żebyś mógł tam coś urwać, szczególnie przy odkręcaniu. U mnie też nie było lekko, ale o to właśnie chodzi, te nakrętki muszą być dobrze skontrowane bo inaczej przy tej ilości uderzeń jakie przyjmują te śruby natychmiast by się poodkręcały. Wartości które podałeś sugerują że strasznie musi ci klepać ten rozrząd, jak to wygląda dźwiękowo u Ciebie, słychać że masz za duże luzy?
U mnie (w DiTD) luzy zaworowe były odwrotnie ustawione (ssące pomylone z wydechowymi) ....czy silnik po reg. ciszej pracuje? może trochę ale jakiejś dużej różnicy nie ma.... (tak było u mnie)
adas74 tak jak pisze kolega otiks ..............z wyczuciem ale mocniej musi pójść......
Pozdrawiam
adas74 tak jak pisze kolega otiks ..............z wyczuciem ale mocniej musi pójść......
Pozdrawiam
Dziwna ta procedura regulacji ale......
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Nowy adres : Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
w momęcie odkręcania nakrętki wszystko się tak wygina że się bałem mocniej. Cała te część ze sprężyną się gieła w bok a to przecież jest delikatne.
Jeśli chodzi o te zdjęcia z regulacji to zauwazyłem że jest kilka elementów inaczej rozmieszczonych jak u mnie np. filtr powietrza jest bliżej leflektora a na zdjęciu jest tam akumulator. Oraz dwie rurki idą ce od strony chłodnicy u mnie są nisko a na zdjęciu są na widoku. Czy mimo tych różnic wszystko jest tak samo (głównie mi chodzi o te wartości do ustawienia zaworów)
Dzięki i pozdrawiam
Jeśli chodzi o te zdjęcia z regulacji to zauwazyłem że jest kilka elementów inaczej rozmieszczonych jak u mnie np. filtr powietrza jest bliżej leflektora a na zdjęciu jest tam akumulator. Oraz dwie rurki idą ce od strony chłodnicy u mnie są nisko a na zdjęciu są na widoku. Czy mimo tych różnic wszystko jest tak samo (głównie mi chodzi o te wartości do ustawienia zaworów)
Dzięki i pozdrawiam
- Od: 19 wrz 2006, 22:45
- Posty: 23
- Skąd: Dąbrowa Górnicza
- Auto: Mazda 6, 2.0 diesel 2003r
Warości ustawienia luzów nie zmieniły sie od 1998 r., gdy pojawił się DiTD.
Ssący – dłuższy 0,15
wydechowy – krótszy 0,35
oczywiście mowa o mm.
Ssący – dłuższy 0,15
wydechowy – krótszy 0,35
oczywiście mowa o mm.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
adas74 napisał(a):Jeśli chodzi o te zdjęcia z regulacji to zauwazyłem że jest kilka elementów inaczej rozmieszczonych jak u mnie np. filtr powietrza jest bliżej leflektora a na zdjęciu jest tam akumulator. Oraz dwie rurki idą ce od strony chłodnicy u mnie są nisko a na zdjęciu są na widoku. Czy mimo tych różnic wszystko jest tak samo (głównie mi chodzi o te wartości do ustawienia zaworów)
Dzięki i pozdrawiam
Różnice wynikają z tego że moje autko to MPV a nie M6 silnik jest ten sam ale układ wszystkiego pod maską już zupełnie inny, w M6 maska idzie nisko nad ziemią i jest długa w MPV wszystko jest wysoko i maska krótka szybko opadająca.
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość