obr/min. i tzw. "spadające obroty" po wrzuceniu na luz, wciśnięciu hamulca, włączeniu dodatkowego wyposażenia
jak klimatyzacja, światła itp. Miałem też taki objaw, że w czasie jazdy obroty
po wrzuceniu na luz zatrzymywały się na poziomie 1200 i problem rozwiązuje
lekkie wykręcenie śruby, a tym samym pewniejsze domknięcie zaworu.
Zadaniem zaworu jest utrzymanie wolnych obrotów na stałym poziomie bez względu
na obciążenie silnika plus zwiększanie obrotów przy uruchamianiu silnika
(ssanie). Dodatkowo przy gwałtownym wciśnięciu gazu komputer otwiera całkowicie
zawór i następnie wolno go zamyka przy schodzeniu z obrotów.
Trzeba dobrze wyczyścić zaworek i później przejść zabawę z regulacją.
Oprócz elektromagnetycznego zaworka obroty na "ssaniu" podnosi drugi zaworek ze
sprężyną bimetalową, która podgrzewana płynem chłodniczym przymyka zawór
wraz ze wzrostem temperatury silnika i odcina dopływ dodatkowego powietrza –
opis na końcu.



Czyszczenie nie jest trudne i wykona je każdy kto choć trochę "majstruje" przy aucie- nie biorę jednak odpowiedzialności za ewentualne
uszkodzenia
śruby z odpowiednim momentem (z czuciem:)
1. odpiąć pokrywę obudowy filtra powietrza; odłączyć rurkę od pokrywy zaworów;
odłączyć grubą rurę dolotu od przepustnicy; odłączyć mniejszą rurę z dolotu od
przepustnicy i zdjąć całość razem

2. odłączyć dwa przewody podprowadzające płyn do przepustnicy i zabezpieczyć
przed wyciekiem płynu- później założyć nowe opaski za śrubę
3. odłączyć linkę gazu i wyciągnąć całą przepustnicę cztery śruby
4. odkręcić dwie śruby od elektrozaworu torx security (z otworem) i wyjąć go
na zewnątrz
(przed odkręceniem zaworka można odkręcić dolną część przepustnicy i
sprawdzić jego działanie podłączając mu zasilanie np. z akumulatora 12V


Widać jak otwiera i zamyka się zawór – powinien pracować pewnie bez zacięć.
5. ściągnąć delikatnie uszczelkę i odłożyć ją do ponownego założenia
6. rozłożyć wszystkie elementy zaworka i wrzucić do kąpieli w benzynie
ekstrakcyjnej





(dla ułatwienia w tym momencie można wykręcić całkowicie śrubę od
regulacji zaworka, która jest fabrycznie zabezpieczona jakimś silikonem i
nałożyć na nią małą sprężynkę, aby później się nie wykręcała po regulacji od
drgań silnika)



7. wszystkie elementy doczyścić ręcznie i wytrzeć do sucha – szmatką
przetrzeć wnętrze elektrozaworu
8. można lekko posmarować plastikowy tłoczek z zewnątrz i wewnętrzną część
elektrozaworu
9. złożyć zaworek w odwrotnej kolejności
10. przykręcić całość do przepustnicy pamiętając o uszczelce pod zawór.
Dodatkowe sprawdzenie działania drugiego zaworu ze sprężyną bimetalową:
od pkt. 5 – odkręcić cztery śruby krzyżakowe od dołu przepustnicy i zdjąć
delikatnie cały dolny element przepustnicy. Może być z tym problem, więc trzeba
mieć solidny śrubokręt i jak nie pójdzie to lekko stuknąć śruby młoteczkiem
całość można przemyć benzyną i przedmuchać sprężonym powietrzem Zawór zbudowany jest ze sprężyny bimetalowej która w zależności od temperatury rozszerza się przymykając zawór bądź kurczy otwierając go. Bardzo łatwo jest sprawdzić czy
zawór pracuje prawidłowo- wystarczy wrzucić go do pojemnika z gorącą wodą 80C i
obserwować jak wydłuża się sprężyna. Wlewając trochę wody do kanału wylotowego powinna utrzymywać się w nim do momentu spadku
temperatury i otwarcia zaworu. Ostateczną regulację przeprowadza się za pomocą śruby po przeciwległej stronie
elektrozaworu. Znajduje się od strony ściany grodziowej i jest miejsce na dostęp
krótkim śrubokrętem. O tę śrubę oparta jest duża sprężyna, która ciśnie zawór do
otwarcia. Jeżeli będziemy ją wkręcać elektrozawór będzie się szybciej otwierał i
na odwrót. Na początku można ją lekko wykręcić i później wkręcać aż zawór
zacznie stabilizować obroty.
Celem regulacji jest prawidłowe stabilizowanie obrotów za pomocą zaworka i
jeżeli po włączeniu dodatkowego wyposażenia (klima, światła, dmuchawa) obroty
nie schodzą poniżej ustalonych to znaczy że układ działa prawidłowo. Przy
włączeniu zimnego silnika temp. 20C obroty w pierwszych sekundach powinny oscylować na poziomie 1700-2000 nie wyżej i nie niżej. Zaworek działa ponadto na
schodzenie z obrotów po wrzuceniu na luz i wtedy obroty powinny płynnie zejść do
poziomu 750- nie mogą spadać gwałtownie i falować poniżej ustalonej wartości.
Regulacja nie jest taka szybka i trzeba poświęcić temu trochę czasu dla
znalezienia optymalnego ustawienia śruby.
Powyższy opis zrobiłem na przykładzie swojej mazdy przed liftingiem, bo później były przepustnice bez śruby do regulacji sprężyny, ale czyszczenie będzie identyczne.