Witam!
Mój problem dotyczy montażu opon. Po zakupie samochodu stwierdziłem, że zamontowane opony mają niższy o 5 % profil niż zaleca producent np: letnie mam w rozmiarze 195/50 R15, a powinny być 195/55 R15. Na dzień dzisiejszy opony na jednej osi mam w bardzo dobrym stanie a na drugiej osi kwalifikują się do wymiany. Otóż kupując nowe opony na lato chciałbym założyć na tylnej osi nowe opony o wyższym o 5 % profilu (docelowo wszystkie miałyby mieć rozmiar 195/55), a na przedniej mieć 50. Ze względów ekonomicznych nie jestem w stanie wymienić na raz wszystkich 4, zwłaszcza, że jedna para jest dobra. Zastanawiałem się czy jeżeli wystąpi różnica profilu opon pomiędzy przednią a tylną osią to ABS nie będzie wariował (różnica prędkości kół)?
Chciałbym przejść na opony 55 ponieważ aktualnie mam zafałszowane wskazania prędkościomierza oraz nieco wyższy komfort podróży będzie na oponach o wyższym profilu, bo drogi mamy jakie mamy...
Byłbym wdzięczny za radę...
Opony o różnym profilu a działanie układu ABS
Strona 1 z 1
- Od: 30 lip 2006, 14:53
- Posty: 32
- Skąd: Gdańsk
- Auto: Ford Mondeo MK3 1.8 16V DOHC
Widze, że nikt nadal nie dopisuje nic konstruktywnego, zatem mam takie pytanie: czy może ktoś z Was posiada Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?
Byłbym wdzięczny za uwagi...
Byłbym wdzięczny za uwagi...
Do niedawna Mazda 323F (BA) 1.8 16V DOHC
- Od: 30 lip 2006, 14:53
- Posty: 32
- Skąd: Gdańsk
- Auto: Ford Mondeo MK3 1.8 16V DOHC
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Widze, że nikt nadal nie dopisuje nic konstruktywnego
Konstruktywną odpowiedzią jest: w aucie z ABS muszą byc takie same 4 opony(jeśli chodzy o wymiary)
Full Time 4WD
VTR 1000F
VTR 1000F
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?
W mojej 626 GE jeżdziłem przód 195/60 R 15 tył 195/65 R15 z takich samych powodów jak ty, z ABS-em nic sie nie działo ale gwarancji czy u ciebie nic sie nie będzie dziać nie dam.
Tak jak napisał tomek producent nakazuje mieć wszystkie buty w tym samym rozmiarze.
- Od: 20 lip 2005, 16:56
- Posty: 1241
- Skąd: Polanka Wielka
- Auto: Focus I TDCi
To i ja się wypowiem, bo walczyłem z tym tematem przez 2 tygodnie kiedy byłem w trakcie przesiadania się z opon letnich na zimowe (tzn. z przodu juz miałem mniejsze zimówki, a z tyłu jeszcze szerokie letnie) i powiem tyle – abs raz działał raz nie – jeżeli po odpaleniu silnika kontrolka abs'u zgasła, to wszystko było ok, jeżeli nie, to zazwyczaj pomagało zgaszenie silnika, wyłączenie zapłonu i ponowne odpalenie, ale nie zawsze. Z mojego doświadczenia wynika, że ABS wariuje jak ma różny rozmiar kół. Po wymianie wszystkich opon na ten sam rozmiar ABS w dalszym ciągu działa bez zarzutu.
ZDOBYWCA STRON 6, 323, 626, 929


- Od: 7 wrz 2005, 18:06
- Posty: 1741
- Skąd: raz tu raz tam...
- Auto: MX-3 KF, Honda CBR600F4i
tez tak jeżdziłem 185/70/14 i 175/70/14 nic się nie działo,ABS działał prawiłowo.Krzysztof Gromadzki napisał(a):Mazdę z ABSem i zdarzyło mu się jeździć na oponach o różnym profilu na przedniej i tylnej osi? Czy zaobserwowano wtedy wadliwe działanie układu ABS?
i znowu piękny słoneczny dzień
- Od: 1 lip 2006, 10:20
- Posty: 728
- Skąd: Wieś
- Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5
Krzysztof Gromadzki napisał(a):opony mają niższy o 5 % profil niż zaleca producent np: letnie mam w rozmiarze 195/50 R15, a powinny być 195/55 R15
U mnie w ksiazce serwisowej mam ze przy wielkosci felgi 15" opona powinna byc 195/50. Wiem ze 2.0 V6 ma wieksze kola(16') i tam jest inaczej ale chyba 1.5 i 1.8 mialy takie same. Profil 195/55 powinien byc przy feldze 14".
2003-2007 323F BA Z5
2007-2011 323F BA KF
2011-....... 3 BK Y6
2007-2011 323F BA KF
2011-....... 3 BK Y6
- Od: 9 cze 2004, 20:05
- Posty: 83
- Skąd: Pruszcz Gd
- Auto: Mazda 6 GH 2.0 MZR-CD EX+
Dziękuje bardzo za uwagi. Teraz wiem, że układ ABS raczej nie dopuszcza różnych opon choć jak każdy układ rzeczywisty musi mieć pewną dozę nieczułości bo inaczej pracowałby cały czas (np: przy skręcaniu prędkość obrotowa kół na przedniej osi jest inna). A zatem panowie z Mazdy musieli ustalić strefę nieczułości na jakimś rozsądnym poziomie aby podczas eksploatacji układ ABS nie pracował przez całą podróż. A zatem teoretycznie możliwa jest instalacja opon o różnym profilu lecz różnica nie może być zbyt dużą. Na podstawie waszych wypowiedzi zaobserwowałem, że nie skarżyły się na działanie ABSu osoby, u których różnica w profilu opon nie przekraczała 10 mm. Winetou natomiast osiągnął różnice na poziomie 11 mm i układ przestał działać poprawnie. Konkluzja z tego jest taka, że posiadanie opon 195/55 i 195/50 jest możliwe bo różnica wynosi 9,75 mm (tak jak u sołtysa). Ale jak to bywa w życiu teoria swoją drogą a praktyka swoją, niemniej dziękuje bardzo za opinie, gdyż pomogły odpowiedzieć na moje pytanie.
Dziękuje wszystkim
PS: Xtreme3 czy Ty w Pruszczu nie mieszkasz za tzw. torami, bo widywałem tam zieloną mazdę...
Dziękuje wszystkim
PS: Xtreme3 czy Ty w Pruszczu nie mieszkasz za tzw. torami, bo widywałem tam zieloną mazdę...
Do niedawna Mazda 323F (BA) 1.8 16V DOHC
- Od: 30 lip 2006, 14:53
- Posty: 32
- Skąd: Gdańsk
- Auto: Ford Mondeo MK3 1.8 16V DOHC
Krzysztof Gromadzki napisał(a):PS: Xtreme3 czy Ty w Pruszczu nie mieszkasz za tzw. torami, bo widywałem tam zieloną mazdę...
Dokladnie (na os. Kasprowicza) a i u Ciebie widze blaszki GDA
2003-2007 323F BA Z5
2007-2011 323F BA KF
2011-....... 3 BK Y6
2007-2011 323F BA KF
2011-....... 3 BK Y6
- Od: 9 cze 2004, 20:05
- Posty: 83
- Skąd: Pruszcz Gd
- Auto: Mazda 6 GH 2.0 MZR-CD EX+
Krzysztof Gromadzki napisał(a):różnica w profilu opon nie przekraczała 10 mm. Winetou natomiast osiągnął różnice na poziomie 11 mm i układ przestał działać poprawnie
Krzysztof Gromadzki napisał(a):Konkluzja z tego jest taka, że posiadanie opon 195/55 i 195/50 jest możliwe bo różnica wynosi 9,75 mm
Nie zapomnij kolego o jeszcze jednym prostym fakcie – ciśnienie w oponie, które może mieć wpływ na ugięcie się koła w dużym stopniu określa rzeczywistość wymiaru i różnice w prędkości obrotowej.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Dzięki xANDy za uwagę. Racja co do ciśnienia. Należałoby także uwzględnić zużycie bieżnika, gdyż może dojść do sytuacji nowa opona (= duży bieżnik) – stara opona (mały lub brak bieżnika) i wtedy różnica wyjdzie ponad 10 mm.
PS: to Xtreme3: Należę do gminy Pruszcz Gdański ale niedługo przeprowadzam się do Gdańska stąd GDA na rejestracji.
PS: to Xtreme3: Należę do gminy Pruszcz Gdański ale niedługo przeprowadzam się do Gdańska stąd GDA na rejestracji.
Do niedawna Mazda 323F (BA) 1.8 16V DOHC
- Od: 30 lip 2006, 14:53
- Posty: 32
- Skąd: Gdańsk
- Auto: Ford Mondeo MK3 1.8 16V DOHC
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości