tco_tm napisał(a):Mowiac inaczej – jesli znaki nie wskazuja specjalnej sytuacji (czyli mamy "normalne" rondo), to mozesz sobie po nim jezdzic prawym pasem do usranej smierci i nie jest to zlamaniem przepisu, a jesli doszloby do kolizji spowodowanej przez samochod zjezdzajacy z bardziej wewnetrznego pasa, nie bylaby to twoja wina.
no właśnie na ww stronie możemy przeczytać
Proszę o informację, czy – jeżeli zjeżdżam z ronda, z wewnętrznego pasa – to mam pierwszeństwo przed pojazdem, który znajduje się po mojej prawej stronie. Jak wygląda ta kwestia w nowym kodeksie drogowym? Przemysław Głowacki
Rozporządzenie Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych wprowadziło nową regulację zachowania się kierującego na rondzie. Jest nią zasada, że kierujący, który zmienia pas ruchu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (oznaczonym znakiem C-12), jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu poruszającemu się po pasie ruchu, na który zamierza wjechać. Dotyczy to zarówno kierującego, który przejeżdża z wewnętrznego pasa ruchu na zewnętrzny, jak i odwrotnie.
Odrębną sprawą jest, czy z ronda, na którym rzeczywiście jeździ się wokół wyspy, można zjeżdżać z wewnętrznego pasa ruchu. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym przed skręceniem w prawo należy zbliżyć się do prawej krawędzi – zjazd z ronda o dużej średnicy wyspy jest takim manewrem – patrz art. M. Wrońskiego str. 9-10 tego numeru. Zjeżdżanie z takiego ronda z wewnętrznego pasa ruchu można przyrównać do skręcania w prawo na zwykłym skrzyżowaniu z pasa nie znajdującego się przy prawej krawędzi jezdni, jeżeli jednocześnie prawym pasem poruszają się pojazdy jadące na wprost.
Także jeździć w kółko możemy, ale jak ktoś się będzie chciał wcisnąć, nie zjeżdżać, przed nas to mamy go wpuścić. No nie ?