Mialem bum. Podobno wjechalem na czerwonym swietle...?

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez Xionc » 6 lip 2004, 17:31

tco_tm napisał(a):Mowiac inaczej – jesli znaki nie wskazuja specjalnej sytuacji (czyli mamy "normalne" rondo), to mozesz sobie po nim jezdzic prawym pasem do usranej smierci i nie jest to zlamaniem przepisu, a jesli doszloby do kolizji spowodowanej przez samochod zjezdzajacy z bardziej wewnetrznego pasa, nie bylaby to twoja wina.


no właśnie na ww stronie możemy przeczytać

Proszę o informację, czy – jeżeli zjeżdżam z ronda, z wewnętrznego pasa – to mam pierwszeństwo przed pojazdem, który znajduje się po mojej prawej stronie. Jak wygląda ta kwestia w nowym kodeksie drogowym? Przemysław Głowacki

Rozporządzenie Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych wprowadziło nową regulację zachowania się kierującego na rondzie. Jest nią zasada, że kierujący, który zmienia pas ruchu na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym (oznaczonym znakiem C-12), jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa kierującemu poruszającemu się po pasie ruchu, na który zamierza wjechać. Dotyczy to zarówno kierującego, który przejeżdża z wewnętrznego pasa ruchu na zewnętrzny, jak i odwrotnie.

Odrębną sprawą jest, czy z ronda, na którym rzeczywiście jeździ się wokół wyspy, można zjeżdżać z wewnętrznego pasa ruchu. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym przed skręceniem w prawo należy zbliżyć się do prawej krawędzi – zjazd z ronda o dużej średnicy wyspy jest takim manewrem – patrz art. M. Wrońskiego str. 9-10 tego numeru. Zjeżdżanie z takiego ronda z wewnętrznego pasa ruchu można przyrównać do skręcania w prawo na zwykłym skrzyżowaniu z pasa nie znajdującego się przy prawej krawędzi jezdni, jeżeli jednocześnie prawym pasem poruszają się pojazdy jadące na wprost.

Także jeździć w kółko możemy, ale jak ktoś się będzie chciał wcisnąć, nie zjeżdżać, przed nas to mamy go wpuścić. No nie ? ;)
Pozdrawiam,
Xionc Krzysztof :)

Moje byłe: 2 x 323BG | 2 x 323BA | 1 x Xedos6 CA | 1 x Mazda6 GG | 1 x Mazda6 GH
statusTest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 cze 2004, 23:25
Posty: 2479 (5/23)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda CX-7 2.3T AT AWD '08

Postprzez Paweł » 6 lip 2004, 17:41

no dobran to w koncu jak to jest z tymi rondami a zwłascza lewym pasem, mam wkółko jzdzic ? ajak w koncu zechce zjechac to co


Chyba najprosciej bedzie, jesli w myslach sobie wyprostujecie (obywatelu Luca) rondo do prostej, wielopasmowej ulicy, ktora z prawej strony krzyzuje sie kolejno ze zjazdami/wjazdami tego ronda. Kiedy jedziesz lewa strona i chcesz dostac sie do zjazdu, musisz kolejno zmieniac pasy w prawym kierunku. Jesli beda po nich poruszac sie inne samochody, to nie mozesz po prostu zajechac im drogi. Musisz ustapic im pierwszenstwa.

Podobnie samochody wjezdzajace na rondo – jesli maja znak ustap pierwszenstwa, musza ustapic wszystkim samochodom znajdujacym sie na tej naszej prostej. Jesli znaku nie ma, to poruszajac sie po rondzie (prostej), musisz ustapic pierwszenstwa wszystkim z prawej strony.

Mysle, ze porownanie ronda do wielu skrzyzowan to najprostszy sposob wytlumaczenia na czym to polega. Latwiej tez chyba jest zrozumiec, dlaczego przepisy nie wymuszaja na tobie wybrania skrajnego lewego pasa, jesli bedziesz w rezultacie zjezdzal z ronda w kierunku dochodzacym do niego z lewej strony (patrzac na sytuacje przed wjazdem). Na lewym pasie ustawiasz sie tylko wtedy, jesli po pierwszym naszym myslowym skrzyzowaniu bedziesz chcial kontynuowac jazde lewym pasem, czyli najbardziej wewnetrznym.

Co prawda opis troche przypomina definicje okregu jako wielokata foremnego z nieskonczenie duza iloscia katow, ale mimo wszystko jest jak najbardziej zgodny z przepisami.

Pozdrawiam.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/957)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez polnik@studio » 6 lip 2004, 20:02

hmm jejku jak wy te prawka porobiliście jak macie problem z tak banalnym czymś jak poruszanie się po rondzie :P... tak naprawde dobrze to wyjaśnił tco_tm no i tego się powinniście trzymać pozdrawiam :D
Ostatnio edytowano 6 lip 2004, 22:12 przez polnik@studio, łącznie edytowano 1 raz
[url=http://www.polnik-studio.pl/]systemy informatyczne[/url] || [url=http://www.athleticshop.com.pl/]sprzęt fitness[/url] || [url=http://www.trampoliny.com.pl.pl/]trampoliny[/url] || [url=http://www.ogrodowe-meble.pl/]meble ogrodowe[/url]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 16:31
Posty: 1097
Skąd: Warszawa
Auto: Kia pro cee'd/ Toyota Starlet

Postprzez Globy » 6 lip 2004, 21:02

Po rądzie? Chyba mialbym problem, bo nie wiem, co to jest <lol>
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9891 (0/4)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez polnik@studio » 6 lip 2004, 22:13

oj jaki ty dowcipny ...
[url=http://www.polnik-studio.pl/]systemy informatyczne[/url] || [url=http://www.athleticshop.com.pl/]sprzęt fitness[/url] || [url=http://www.trampoliny.com.pl.pl/]trampoliny[/url] || [url=http://www.ogrodowe-meble.pl/]meble ogrodowe[/url]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 lis 2003, 16:31
Posty: 1097
Skąd: Warszawa
Auto: Kia pro cee'd/ Toyota Starlet

Postprzez artisan » 6 lip 2004, 22:34

eee tam a ja wole jeżdzić w kółko do usioru, taki fetysz <sex:konik>
a poważnie dzieki za wyjasnienia, do tej pory jeździłem sobie spokojnie i nigdy sie nad tym nie zastanawiałem, dzieki za logiczne wyjasnienia <jupi>
pozdrówka z Madziolką w tle
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2004, 11:38
Posty: 293
Skąd: Białystok
Auto: Została juz tylko Mazda2 1.4

Postprzez luca » 6 lip 2004, 22:46

Zastanawia mnie tylko jedno, jak mam jezdzac po okregu zobaczyc kogos po prawej, przeciez to prawie nie realne :(
Mazda Motor Company
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Globy » 6 lip 2004, 22:54

Eee no Luca :) Wjezdzajac na rondo masz obrany juz zjazd, wiec obserwujesz caly czas sytuacje, a przede wszystkim auta wjezdzajace z ulic miedzy Twoim wjazdem i zjazdem, odpowiednio oceniajac mozliwosc zjazdu przed nimi. Ponadto korzystasz z lusterka wstecznego.
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9891 (0/4)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez luca » 6 lip 2004, 23:01

We wstecznym to ja widze samochody za soba, a nie po prawej stronie fury. Z reszta pare razy tak mialem ze jechalem na przeboj bo nic nie widzialem na prawej stronie.
Mazda Motor Company
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Globy » 6 lip 2004, 23:05

Jesli nie ma bezpiecznej mozliwosci zjazdu, mozna w kolko :) Najlepiej tak zdac egzamin na PJ, objechac rondo 10 razy, dziekuje, czas minal :P
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9891 (0/4)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez luca » 6 lip 2004, 23:09

Dobra rozpatrzmy taka sytuacje.

Rondo ma dwa pasy lewy(wewnetrzny) i prawy (zewnetrzny). Zjazd z ronda ma 2 pasy lewy i prawy.
Żeby zjechać z ronda z lewego pasa na lewy pas przecinam pas prawy ronda. I teraz, czy mam pierwszeństwo przed samochodami na prawym pasie? Oczywiście że mam, te samochody mogą zjechać tylko na prawy pas zjazdu. W przypadku uderzenia przez ten samochód (będący na prawym pasie), jest to wina kierującego tym samochodem, nie zaś człowieka, który był w samochodzie na lewym pasie.

Ja to tak rozumiem.
Mazda Motor Company
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Jaksa » 6 lip 2004, 23:22

teraz, czy mam pierwszeństwo przed samochodami na prawym pasie? Oczywiście że mam,
oczywiscie ze nie ( on jest po twojej prawej stronie )
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez luca » 6 lip 2004, 23:25

Jaksa, no ale on wjeżdżając na lewy pas zmienia pas na skrzyzowaniu, co jest niedopuszczalne. Przecież skoro ma to być analogia do skrzyzowania normalnego, to może tylko grzecznie zjechać z tego skrzyżowania po prostej, czyli prawym pasem.
Mazda Motor Company
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Jaksa » 6 lip 2004, 23:33

Dwa samochody na rondzie dwu pasmowym jadąc na wprost ronda-skrzyzowania wjezdzają na swoje pasy bez kolizyjnie , jezeli obiezdzają 3/4 ronda pojazd jadący wewnętrznym kolem ronda przepuszcza pojazd z prawej strony ( charakter skrzyzowania rownożędnego )
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez luca » 6 lip 2004, 23:38

Ciekawe to. a co powiesz na sytuację, w której dla samochodu jadącego na wprost będzie to przejazd po prostej, a samochód jadący prawym pasem będzie kontynuował jazdę po rondzie w celu zjechania na następnym zjeździe. Kto ma pierwszeństwo?
Mazda Motor Company
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Paweł » 6 lip 2004, 23:39

Rondo ma dwa pasy lewy(wewnetrzny) i prawy (zewnetrzny). Zjazd z ronda ma 2 pasy lewy i prawy.
Żeby zjechać z ronda z lewego pasa na lewy pas przecinam pas prawy ronda. I teraz, czy mam pierwszeństwo przed samochodami na prawym pasie? Oczywiście że mam, te samochody mogą zjechać tylko na prawy pas zjazdu. W przypadku uderzenia przez ten samochód (będący na prawym pasie), jest to wina kierującego tym samochodem, nie zaś człowieka, który był w samochodzie na lewym pasie.


Musialbys narysowac jak wyglada sytuacja. Jesli ruch na rondzie jest zorganizowany w normalny sposob, to znajdujac sie na lewym pasie i zjezdzajac z niego, musisz najpierw zblizyc sie do prawej krawedzi jezdni (przejechac na prawy pas), przy czym musisz ustapic pierszenstwa samochodom na nim sie znajdujacym.

Dziwne, ze mowisz, ze zjazd z ronda jest dla dwoch pasow (dwa pasy ronda przechodza w dwa pasy zjazdu). Taka sytuacja jest mozliwa chyba tylko na skrzyzowaniu kierowanym sygnalizacja swietlna i/lub o pasach z wyznaczonymi kierunkami ruchu. ...Albo raczej w ogole nie jest to rondo.
the right man in the wrong place...
gasoline
Avatar użytkownika
Zarząd – Prezes
 
Od: 20 paź 2003, 15:13
Posty: 11059 (565/957)
Skąd: Warszawa
Auto: 4FH0VL CAJA '09
256 B4204T35 '17

Postprzez -=SauroS=- » 6 lip 2004, 23:42

luca napisał(a):Dobra rozpatrzmy taka sytuacje.

Rondo ma dwa pasy lewy(wewnetrzny) i prawy (zewnetrzny). Zjazd z ronda ma 2 pasy lewy i prawy.


Przywalilbys w goscia ktory jechal swoim pasem. Wiec musisz mu ustapic pierwszenstaw. Wyobraz sobie co by sie dzialo, gdyby ludzie na trzypasmowej jezdni (skrzyzowaniu) nagle z lewego, albo srodkowego pasa zaczeli skrecac w prawo!! Mysle ze w tym momencie blacharz to bylby najlepszy zawod swiata :D

tco napisał(a): Kiedy jedziesz lewa strona i chcesz dostac sie do zjazdu, musisz kolejno zmieniac pasy w prawym kierunku. Jesli beda po nich poruszac sie inne samochody, to nie mozesz po prostu zajechac im drogi. Musisz ustapic im pierwszenstwa.


Dokladnie tak!!

tco napisał(a):Podobnie samochody wjezdzajace na rondo – jesli maja znak ustap pierwszenstwa, musza ustapic wszystkim samochodom znajdujacym sie na tej naszej prostej. Jesli znaku nie ma, to poruszajac sie po rondzie (prostej), musisz ustapic pierwszenstwa wszystkim z prawej strony.


A tu niedokonca sie zgodze. Rondo jest skrzyzowaniem. Pojazdy znajdujace sie na rondzie maja wiec pierwszenstwo, poniewaz znajduja sie na skrzyzowaniu. Przepisy mowia ze musisz ustapic pierwszenstwa pojazdom ktore wjechaly na skrzyzowanie przed toba i musisz umozliwic im zjazd z niego (przynajmniej kiedys tak bylo). W sumie ten przepis jest dosyc logiczny. Gdyby bylo inaczej, tzn samochody na rondzie musialyby ustapic pierwszenstwa tym ktore chca wjechac na rondo, to powstalby gigantyczny korek bo wszystko by sie doslownie zakorkowalo i zablokwalo.

Moim zdaniem jest tak, ze na rondzie prawym pasem mozna jezdzic sobie do usranej smierci. Jezeli ktokolwiek przepierniczy nam w bok, tzn ktos kto chcial ze srodkowego, albo o zgrozo lewego (w przypadku ronda 3 pasmowego) pasa skrecic w prawo, to bedzie to jego wina. Zreszta jakis czas temu pytalem sie o to policjantow i potwierdzili ta wlasnie wersje. Jedziemy swoim pasem i kierowca ktory chce wjechac na nasz pas (lub go przeciac) musi ustapic nam pierwszenstwa!!! Jezeli wiec ktos chce z najbardziej wewnterznego pasa ronda skrecic w zjazd, to musi wykonac ten manewr tak jak przy zmianie pasa ruchu ze skrajnego lewego na skrajny prawy na normalnej prostej jezdni trzypasmowej.

Co do widocznosci w lusterkach (na rondzie), to jakos nie mam z tym problemow. Nawet w cieniasie nie mialem, a tam lusterka naprawde daja wiele do zyczenia. Jezeli nie jestes pewien czy mozesz wykonac manewr to go po prostu nie wykonuj!! Przeciez to zaden dyshonor. Czasami naprawde lepiej jest objechac rondo i na spokojnie sprobowac jeszcze raz, niz ryzykowac i uszkodzic siebie i niedajboze kogos.

Pozdrawiam
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 21 cze 2004, 22:24
Posty: 41
Auto: Mazda 323 1,6 16V 94r.

Postprzez Jaksa » 6 lip 2004, 23:46

Luca jedziesz na wprost Ja jadę do następnego zjazdu jestesmy w złej konfiguracji im więcej obieżdzasz rondo tym blizej ustawiasz sie wewnętrznej ale zawsze musisz puscic tego co masz po prawej stronie bo drogowka przyczepi się do zlego wiazdu na rondo.Pas wewnętrzny słuzy do objechania calego ronda lub 3/4 jego całosci. Zmieniając pasy na zewnętrzne puszczasz tego z prawej.Obojętnie czy jest to rondo 2 czy 3 pasmowe.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez luca » 6 lip 2004, 23:47

No zobacz tu masz dwa takie pasy ruchu:

Obrazek

W sumie akurat tu moze byc po jednym, ale chyba latwo sobie wyobrazic 2 pasy na rondzie i 2 pasy wstepujace (rondo babka)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 13 kwi 2004, 15:12
Posty: 811
Skąd: DC
Auto: Astra 1.4

Postprzez Jaksa » 6 lip 2004, 23:50

Czasami naprawde lepiej jest objechac rondo i na spokojnie sprobowac jeszcze raz, niz ryzykowac i uszkodzic siebie i niedajboze kogos.
Zgadzam się z tym , prawa strona ma pierwszenstwo.
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy Moto