Poszarpywanie samochodu i błąd P0172

Postprzez grym93 » 5 sty 2017, 13:03

Dzień dobry!
Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc witam serdecznie wszystkich miłośników Mazdy :) Od lipca 2016 jestem szczęśliwym posiadaczem 323f BJ 1.6 ZM z LPG, która opuściła mury fabryki w 2001r. Auto kupiłem od wujka, który dość pedantycznie podchodzi do tematu auta więc egzemplarz jest zadbany, a ruda jeszcze nie zagościła w zbyt wielu miejscach :P

Krótko przed kupnem samochodu jeszcze u wujka Madzia zaczęła delikatnie poszarpywać na małych obrotach. Zazwyczaj 2-3 delikatne szarpnięcia, podczas przeciążenia na biegu (np na czwórce, prędkość ok 40 i małe obroty). Wtedy wujek ze względu na brak czasu opuścił mi z ceny i zalecił wymianę cewki zapłonowej (kiedyś miał podobne objawy i wymienił cewkę na oryginalną używaną, a wszystko wróciło do normy). Auto poszarpywało tylko na LPG. Po kupnie samochodu zamówiłem cewkę na lokalnym motoryzacyjnym – niestety tylko jedną, producenta nie pamiętam, koszt 140zł. Zamontowałem nową cewkę, ale auto ledwo odpaliło, a silnik pracował nie równo. Na forum przeczytałem, że BJ'tki są czułe pod tym względem i najlepiej zakładać cewki NGK. Postanowiłem więc feralną cewkę zwrócić, założyłem starą. Po konsultacji z wujkiem zmieniłem świece (przewody nie dawno wymieniane – NGK). Po założeniu 4 nowych świec NGK wszystko wróciło do normy. Międzyczasie udałem się jeszcze do gazownika, który dokonał przeglądu instalacji i regulacji sterownika.

Zaopatrzyłem się w złącze diagnostyczne ELM327. Od jakiegoś czasu (gdzieś od listopada) zaczął wyświetlać się błąd P0172 – zbyt bogata mieszanka. Na początku po usunięciu błędu, do kolejnego jego wyświetlenia auto przejeżdżało ok 400km, teraz błąd pojawia się często co ok 30-50km. Zauważyłem, że poszarpywanie występuję tylko wtedy gdy wyświetla się check engine.

Mam co do tej usterki pewną teorię i chciałbym Was zapytać czy to może być tym spowodowane. Gaz w komorze spalania zapala się trudniej niż benzyna, słaba cewka nie daje właściwego napięcia więc świeca nie zawsze powoduje zapłon paliwa, paliwo zostaje w komorze spalania do kolejnego cyklu (przez chwilę było ok po wymianie świec dopóki były nowe, teraz mają przejechane jakieś 8tys km). Kiedy nastąpi zapłon paliwa jest więcej niż w normalnych warunkach i sonda lambda wyłapuje zbyt bogatą mieszankę paliwa. Myślę, że powinienem jednak wymienić cewkę. Tylko czy można je wymienić osobno czy najlepiej oby dwie naraz. Już nie będę się już bawił w żadną inną firmę tylko NGK, tylko koszt spory, na aparts.pl 342zł za sztukę.

Nie wiem czy dobrze to rozumuję, proszę o wskazówki, sugestię.
Początkujący
 
Od: 5 sty 2017, 02:55
Posty: 4
Auto: 323f bj 1.6 ZM '01 98KM

Postprzez Piotr1978A » 9 sty 2017, 21:34

Sprawdź szczelinę miedzy elektrodami na świecach jak do gazu to powinna być 0,9 a nie 1,1 jak do samej benzynki. Dodatkowo czytalem niedawn posty z hondy o tym problemie i odpowiedz na jego podobna bolaczke okazał sie EGR tak napisał w rozwiązaniu problemu.
Więc jak masz oki cewke przewody i swiece z 0,9 mm szczelina to musi być cos innego może EGR . Byłoby fajnie jakby każdy bład dawał szczegółowsze dane co do nieprawidłowych wartośći, ale jak wiadomo kontrolka silnika i jakiś bład na kompie nie daja 100 % odpowidzi co nie gra.
Początkujący
 
Od: 12 gru 2016, 22:28
Posty: 7
Auto: Mazda323F 1,6 16 V

Postprzez Damian68 » 10 sty 2017, 17:59

Miałem poszarpywanie w mojej BJ-tce i u mnie pomogło A – wymiana cewek B – wymiana rury dolotu a co do checka to u mnie był problem z drugą sondą ale po wstawieniu emulatora problem zniknął – :D
MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1443 (6/37)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez grym93 » 11 sty 2017, 00:31

Piotr1978A napisał(a):Sprawdź szczelinę miedzy elektrodami na świecach jak do gazu to powinna być 0,9 a nie 1,1 jak do samej benzynki.

Muszę to zrobić bo na pewno jest ustawiona na domyślną wartość.

Piotr1978A napisał(a): Dodatkowo czytalem niedawn posty z hondy o tym problemie i odpowiedz na jego podobna bolaczke okazał sie EGR tak napisał w rozwiązaniu problemu.

A co z tym EGR zrobić, bo przyznam szczerze że jeszcze nie miałem z tym do czynienia a wiele złego o tym słyszałem? Jak zajrzę tam i wyczyszczę to wystarczy?

Piotr1978A napisał(a):Więc jak masz oki cewke przewody i swiece z 0,9 mm szczelina to musi być cos innego może EGR

No właśnie czytałem gdzieś że można jakoś zmierzyć cewkę omomierzem, żeby wiedzieć czy wszystko z nią jest ok, tylko nie zrozumiałem dokładnie jak to można zrobić. Macie na to jakiś patent?

Damian68 napisał(a):Miałem poszarpywanie w mojej BJ-tce i u mnie pomogło A – wymiana cewek B – wymiana rury dolotu a co do checka to u mnie był problem z drugą sondą ale po wstawieniu emulatora problem zniknął – :D

Rura wymieniona we wrześniu :) A cewki jakie kupiłeś?
Początkujący
 
Od: 5 sty 2017, 02:55
Posty: 4
Auto: 323f bj 1.6 ZM '01 98KM

Postprzez Damian68 » 11 sty 2017, 17:24

http://www.fox.rzeszow.pl/Cewka-zaplono ... 677,243688).aspx

U nich kupiłem jak większość części do mazdy :D
MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 16:26
Posty: 1443 (6/37)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez grym93 » 13 mar 2017, 23:57

Po 1-2 tys km odświeżam temat.

Zmniejszenie przerwy na świecy na 0.9mm nic nie dało. Dodatkowo gdy okręciłem świece zauważyłem, że komputer nie kłamie – świece były czarne. Suche, ale obkopcone dość mocno. Co powinno świadczyć o zbyt bogatej mieszance. Sam już nie wiem co z tym robić...

Gdyby to rzeczywiście nawaliła cewka to czy byłoby to widać po świecach? Tzn że dwie mogły by być bardziej zasmolone, a dwie mniej? Jak je odkręciłem to wszystkie wyglądały tak samo. A może powinienem przyspieszyć bądź opóźnić zapłon?
Początkujący
 
Od: 5 sty 2017, 02:55
Posty: 4
Auto: 323f bj 1.6 ZM '01 98KM

Postprzez ozki91 » 15 mar 2017, 10:14

Mam ten sam problem ze swoja 323f , wymienilem cewke, niestety na chinski zamiennik i auto pojezdzilo przez jakis tydzien i problem wrocil znowu. Zastanawiam sie czy inwestowac w nowa oryginalna cewke czy problem moze jednak tkwi gdzie indziej.
ozki91
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 3 / 323