Witam.
Po pierwsze chciałem zwrócić uwagę na post Akara to że, ktoś jeździ na oponach z indeksem prędkości
do 240 km/h nie znaczy jest potencjalnym wojownikiem szos bo wtedy to samo można by powiedzieć
o posiadaczach sportowych aut i niektórych motocyklistach. Ważne jest to co siedzi w głowie kierującego.
Fajnie Sosenka że dałaś link do instrukcji gdzie wyraźnie wypisane są indeksy opon jakie są zalecane
(moja jeździ za fotelem pasażera).
Jedno jest pewne według fachowców indeks prędkości na oponie nie jest ściśle powiązany z prędkością maksymalną pojazdu ponieważ na indeks ma jeszcze wpływ moc, moment obrotowy itd. I tak nigdy nie wolno zakładać opon z niskim indeksem prędkości ponieważ opona szybciej się zużywa i jest niestabilna natomiast wyższy można (wiem gwaracja).
Plusy
-stabilniejsze prowadzenie w zakrętach
-większa sztywność pojazdu podczas bocznych podmuchów wiatru.
-lepsza precyzja prowadzenia.
Minusy
-minimalnie większe zużycie paliwa
-mniejszy komfort podróżowania
-cena.
Jeżeli chodzi o opony całoroczne to zależy ile kto podróżuje i jak długo zamierza jeździć pojazdem ponieważ przy większych przebiegach szybciej się zużyją i trzeba kupić drugi komplet a przebiegi opon
zimowe/letnie rozkładają się proporcjonalnie więc będą służyć teoretycznie dłużej.
Również ktoś poruszył wątek rotacji więc i tak trzeba będzie je przekładać przód /tył (można to zrobić samemu w garażu bez klucza dynamometrycznego) ale przecież auto jeździ i felgą może być przygięta lub opona mieć nierównomierny stopień zużycia a wówczas wypadało by koło wyważyć aby nie pogarszać sytuacji ale to już wyłącznie moja opinia i każdego z osobna.
Pozdrawiam
Lucek
