Witajcie prawilni Maździarze,
Na forum przez długie lata pielęgnowałem temat swojej 323BG na przerośniętych kołach, która do dzisiaj jest ze mną (póki co jest w moim sercu, bo jeszcze nie jeździ – jej oryginalne serce trafiło do Jasoon’owego daily-stance projektu, a docelowe leży poskładane zamiast bić w ogarniętej już budzie). Ten temat dotyczy jednak całkiem innego wozu – auta, które od zawsze wpadało mi w oko i o którym marzyłem długie lata temu. Mowa o Maździe Xedos 6 – pojeździe, który stał się moim daily, a zarazem projektem i narzędziem do pracy dla firmy, którą prowadzę i dumnie reprezentuję. Każda większa naprawa i modyfikacja w tym aucie ma swoją historię. Nie wiem czy wystarczy mi czasu, aby każdą z nich opisać na forum, ale będę się starał w miarę możliwości je Wam przybliżyć.
Auto: Mazda Xedos 6 ‘99 Exclusive (najbogatsza wersja wyposażenia – wyliczankę sobie daruję)
Silnik: KL-ZE 2.5 V6 (seryjnie KF 2.0 V6)
Aktualny przebieg: 282 000 km
Historia:
Auto pojawiło się w mojej rodzinie dobrych kilka lat temu (jak sobie przypomnę kiedy to dokładnie było to uzupełnię zeznania, ale było to już dawno ). Namówiłem na nie swojego tatę, który akurat wtedy prowadził poszukiwania nowego samochodu na każdą okazję (i zawsze było coś nie tak – za jednym Niemiec płakał... ze szczęścia, że sprzedał, drugi wyspawany z kilku u Cytryna i Gumiaka, trzeci mechaniczny trup, który puszczał dym jak chłopaki z Cypress Hill i pił więcej niż Kwaśniewski na delegacji etc. etc.). Można by pomyśleć, że już wtedy knułem misterny plan odbicia Mazdy, ale nic z tych rzeczy… Pewny swojej idealistycznej wizji Xedosa niczym wyborcy PiS’u zmian na lepsze wybrałem się z tatą do Ostrowca Świętokrzyskiego. Nie zaskoczę Was tym, jak dalej potoczyła się ta historia, bo zapewne się domyślacie . Auto z zawieszeniem Eibach’a zbliżającym je do ziemi ok. 3cm oraz 17-calowymi kołami BBS Postert przyjechało do Kraśnika. Służyło długo i dzielnie do momentu, kiedy tata stwierdził, że takim niskim samochodem to można jeździć na niemieckich autostradach, a nie dziurawych jak polskie prawo drogach, którymi niejednokrotnie musi dojeżdżać do pracy, czy swoich pacjentów. W międzyczasie pojawiło się kilka nieistotnych napraw i zmian, m.in. takich jak remont, a następnie swap silnika, swap hamulców przednich czy zmiana kartofli na opony. Mimo, że przez kilka lat eksploatacji wizja bezawaryjności Xedosa pękła jak mój świat, gdy okazało się, że to nie Mikołaj zostawia prezenty pod choinką, to nie zraziłem się. Ciężko pracowałem, hajs się akurat mniej więcej zgadzał, więc odkupiłem auto od taty, który zmienił je na bardziej praktycznego w jego przypadku Outlandera I generacji. Wtedy się zaczęło… Uparłem się i wbiłem sobie do swojego zakutego łba, ze doprowadzę to auto do idealnego stanu mechaniczno-wizualnego i będę cieszył się dynamiczną, ponadczasową, nazwijmy to, “sportową limuzyną” marki spod znaku kwitnącej wiśni…
Aktualna specyfikacja:
Silnik:
- KL-ZE 2.5 V6 (swap)
- przepustnica KL47
- kolektor dolotowy curved-neck
- dekle pomalowane na czarny mat
- śrubki pod maska wymienione na fender washers
- CAI DIY, na alu-rurze 77mm
- połączony czarnymi kolankami i redukcjami D1Spec
- zakończony filtrem stożkowym Simoty
- Kolektory 6-2-1 TurboWorks owinięte bandażem
- cały wydech od kolektorów do końca 2,5”
- na dwóch przelotowych tłumikach RM Motors z przetłoczeniami w środku
- flansze z kwasówki cięte na zamówienie wodą
- spawanie całości w ProWorkshop
- Auto wystrojone na Standalone EasyEcu 3+
- Pompa paliwa TurboWorks 255LPH
- regulator ciśnienia paliwa D1Spec
- SWAP hamulców z Mazdy 3 MPS
- custom'owe adaptery
- custom linka hamulca ręcznego
- poza tym, że tłumik drgań półosi odpadł przy demontażu to niemal seria
- skrzynia biegów seryjna (z 2.0 KF)
- koło zamachowe z MX-3 K8
- dedykowane zawieszenie gwintowane K-Sport Street
- custom'owe górne mocowania z camber plates'ami, również od K-Sport (długa historia)
- Work Euroline IS 18x8 ET 38
- rotory pomalowane proszkowo na kolor Subaru Gold
- 205/40/18 (Yokohama Advan)
- listwy boczne, dokładki zderzaków, ramka na tablicę oraz chlapacze pomalowane w kolor nadwozia
- dedykowany zestaw splitterów od Maxton Design
- seryjny spojler
- seria z odświeżoną skórą
- zmienione oświetleniem deski na ledowe białe,
- dywaniki welurowe
- custom'owy wyłącznik anteny
- przednie drzwi wygłuszone matami Dynamat + STP
- zestaw separowany Proa Simplex 160 + gwizdki Simplex 19 (w lusterkach)
- dołożony kondensator 4,2 µF
- najprostsze możliwe radio Pioneer
#LemonadeCrew Wörthersee Tour '18:
Dbam jak mogę, póki mam cierpliwość.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć efekty nocnej sesji z Marcinem Raczkowskim.
Prace, naprawy i eksploatacja:
- wymiana dwóch tylnych łączników stabilizatora
- wymiana tulei wahacza przedniego prawego
- zbieżność i geometria (przód/tył)
- regeneracja felg BBS Postert (piaskowanie i lakierowanie proszkowe)
- wymiana przedniego lewego łożyska (HSK)
- korekta lakieru
- regeneracja, lakierowanie i zabezpieczenie skóry
- naprawa blacharska drzwi, trójkątów lusterek, błotnika przedniego prawego + lakierowanie i zabezpieczenie profili
- lakierowanie zacisków hamulcowych na kolor czerwony
- wymiana rolki
- naprawa mocowania deski rozdzielczej
- wymiana wysprzęglika (ABE)
- regeneracja alternatora i wymiana akumulatora (Centra Futura) / 2014
- naprawa przedniej prawej lampy i instalacji elektrycznej po "wybuchu" akumulatora / 2014
- dołożenie pilota do zamka centralnego / 2014
- wygłuszenie drzwi (Dynamat + STP) oraz montaż zestawu odseparowanego Proa Simplex / 2014
- wymiana wycieraczek na płaskie "banany" / 2014
- wymiana przedniej szyby bocznej (poprzednia uszkodziła się podczas spawania, naprawy blacharskiej drzwi) / 2014
- wymiana lampy prawej przedniej (uszkodzone mocowanie żarówki) / 2014
- ponowna naprawa alternatora
- wymiana bata anteny elektrycznej i dołożenie custom'owego włącznika/wyłącznika rozkładania anteny ukrytego pod deską rozdzielczą
- naprawa nieskładającego się lusterka
- wymiana zawieszenia na K.A.W. Pluskit 50/35
- wymiana poduszek amortyzatorów tylnych (KYB) / 237 000 km | 2015
- wymiana łożyska podpory wału / 237 000 km | 2015
- osłona amortyzatora tył / 237 000 km | 2015
- geometria i zbieżność / 237 000 km | 2015
- sprawdzenie i ponowne zalanie oleju do skrzyni biegów / 237 000 km | 2015
- lakierowanie dokładek plastikowych, naprawa nadkoli, lakierowanie ramki tablicy rejestracyjnej, piaskowanie i lakierowanie elementów klapy bagażnika, lakierowanie haków / 238 000 km | 2015
- modyfikacja amortyzatorów, ustawienie negatywów z tyłu / 238 000 km | 2015
- wymiana łączników z przodu / 241 000 km | 2015
- oczyszczenie i naprawa zapieczonego zacisku LT / 241 000 km | 2015
- rewitalizacja felg z Japonii i wymiana kół (Work Euroline IS + pierścienie centrujące + opony Federal 595 Evo + wymiana zaworków) / 243 000 km | 2015
- wymierzenie i dobór tłumików pod budowę wydechu z kwasówki (RM Motors) / 245 000 km | 2015
- kolektory 6-2-1 TurboWorks + bandaże i spawanie wydechu / 245 000 km | 2015
- budowa dolotu CAI DYI (na alu rurze 77mm, kolankach D1Spec i filtrze stożkowym Simoty) / 249 000 km | 2015
- zestaw uszczelek OEM (oring aparatu, uszczelki pod klawiaturę, uszczelki pod kolektor dolotowy, uszczelka przepustnicy) / 250 000 km | 2015
- montaż regulatora ciśnienia paliwa D1Spec i pompa paliwa TurboWorks 255LPH, dorobienie uchwytu na filtr powietrza, strojenie na DET III / 250 000 km | 2015
- przepustnica KL10 w miejsce KL47 / 250 500 km | 2015
- wysprzęglik AISIN / 250 500 km | 2015
- malowanie kolektorów i dekli, wymiana kolektora ssącego na gięty, wymiana oleju w skrzyni, poprawa zabezpieczenia podłogi (po przytarciach), lekkie koło zamachowe K8 + przetoczenie, oring wału napędowego, regulacja TPS / 250 500 km | 2015
- osłona przegubu wewnętrznego / 250 600 km | 2015
- Easy Ecu 3+, czujniki i strojenie / 253 000 | 2016
- zestaw naprawczy zacisku hamulcowego tylnego (z tłoczkiem) / 257 000 | 2016
- zaprawki zderzaka, naprawa tylnego nadkola (ogniska rdzy), poprawa montażu listew bocznych, lakierowanie haków, lakierowanie drzwi, pozbycie się rdzy na nadszybiu, piaskowanie i lakierowanie zacisków hamulcowych, obniżenie wydechu / 257 500 km | 2016
- wstawienie nowej szyby czołowej / 257 500 km | 2016
- klocki Mikoda (przód) / 259 000 km | 2016
- wymiana rozrządu (SKF) wraz z pompą wody i napinaczem hydraulicznym / 259 000 km | 2016
- uszczelniacze wałków (OEM) / 259 300 km | 2016
- osuszacz klimatyzacji Behr + jego "customizacja" / 259 300 km | 2016
- sprawdzenie szczelności i nabicie układu klimatyzacji / 260 500 km | 2016
- bypass do serwa (pozbycie się problemu falującego hamulca) / 260 500 km | 2016
- usunięcie przepływomierza / 260 500 km | 2016
- regeneracja rantów felg, malowanie rotorów na kolor Subaru Gold / 260 600 km | 2016
- wymiana rolki prowadzącej pasek klinowy / 260 800 km | 2016
- zmiana ramek tablicy rejestracyjnej na czarne / 260 800 km | 2016
- wymiana chłodnicy wody (Mazda OEM) / 260 800 km | 2016
- zawieszenie gwintowane K-Sport Street – montaż, ustawienie, geometria / 266 000 zł | 2017
- poprawki blacharsko-lakiernicze / 266 000 zł | 2017
- zakup silnika KL-ZE + SWAP / 2017
- wymiana akumulatora (CarTechnic) / 2017
- wymiana czujnika temperatury cieczy chłodzącej / 2018
- wymiana przegubów – zewnętrznego i wewnętrznego prawego (Pascal) / 2019
- rozwiązanie problemu przegrzewania się i wyrzucania płynu, wymiana korka chłodnicy, naprawa sterownika Easy ECU 3+, naprawa zamka maski i smarowanie linki, wymiana prawego tylnego czujnika ABS, podwieszenie pampersa / 2019
- wypchnięcie wgniotek / 280 000 km | 2019
- lakierowanie klapy, korekta i zabezpieczenie lakieru, usunięcie ogniska rdzy pod maską przy lewym kielichu / 281 000 km | 2020
- regeneracja przednich reflektorów / 282 000 km | 2020
- wymiana przegubu zewnętrznego po stronie lewej (Pascal) / 287 000 km | 2021
- wymiana końcówki drążka kierowniczego po stronie kierowcy (MOOG) / 287 000 km | 2021
- opony Yohohama Advan / 287 000 km | 2021
- geometria + korekty kątów 287 900 km | 2021
- rozwiązanie problemu z niestartującą pompą – wymiana kostki z kablami przy baku / 293 000 km | 2021
- przeguby: wewnętrzny i zew. prawy (Pascal) / 294 000 km | 2021
- naprawa i konserwacja progów, zaprawki na felgach, naprawa siatki zderzaka przedniego, lakierowanie lusterka lewego (od strony kierowcy), montaż uchwytu akumulatora, czyszczenie sikawki szyby przedniej / 295 000 km | 2021
- czujnik ciśnienia oleju / 299 000 km | 2022
O planach nie lubię pisać (poza tymi, że planuję tym autem jeździć bezawaryjnie), ponieważ nie lubię słów bez pokrycia.