różnica miedzy 205/60/16 a 215/45/18

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez lauder007 » 16 sty 2016, 05:01

Witam Was forumowicze :)

Mam takie pytanie kupiłem Mazde 3 2015 rok na kołach 205/60/16 silnik 2.0 120km
Ale bardziej podoba mi się na 215/45/18 i takie koła chce kupić. I mam zwiąku z tym takie pytanie

Czy przy mocy 120km te koła nie sa za ciężkie czy pogarsza się odczuwalnie przyspieszenie i zużyciu paliwa i ogólnie dynamika i co z komfortem?

jak by ktoś był zainteresowany podaje email lauder007@gazeta.pl

Pozdrawaim
Artur
lauder007
 

Postprzez Biniu » 16 sty 2016, 10:37

Silnik sobie poradzi. Na dupohamowni zmiany nie poczujesz.
Spalanie troche wzrosnie, szersza opona.
Komfort spadnie. Wszelkie drobne nierownosci drogi nie beda juz tak amortyzowane przez opone tylko przeniosa sie na zawieszenie i nadwozie. Zmiana jest na prawde odczuwalna.
Opony tez beda drozsze niz na 16".

Plusy:
wyglad.
opony nie beda sie wykladac przy szybkim pokonywaniu zakretow.
lepsza przyczepnosc na suchej nawierzchni.

Ja bym wybral 18 ale musisz tez wiedziec o minusach :)
Obrazek
Im trudniej, tym lepiej
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2015, 07:10
Posty: 1053 (35/34)
Skąd: Grupa Łódzka
Auto: Mazda 6 GY LFVE '06
Mazda 323 BG B6 '92

Postprzez czarmi » 16 sty 2016, 12:21

Biniu777 napisał(a):Spalanie troche wzrosnie, szersza opona.

Ja tego nie potwierdzam, bo u siebie tego nie zauważyłem. Wg mojej oceny za mała różnica w szerokości opony.
Biniu777 napisał(a):Komfort spadnie. Wszelkie drobne nierownosci drogi nie beda juz tak amortyzowane przez opone tylko przeniosa sie na zawieszenie i nadwozie. Zmiana jest na prawde odczuwalna.

Potwierdzam. Troszkę "ciężej" operuje się kierownicą.
Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1412 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez child » 16 sty 2016, 21:13

Ja się podczepię pod wątek, bo zawsze mnie interesowało, po co ludzie ładują te szerokie kapcie.

Biniu777 napisał(a):Plusy:
wyglad.


Czyli rzecz mało istotna, zwłaszcza z praktycznego punktu widzenia

opony nie beda sie wykladac przy szybkim pokonywaniu zakretow.
lepsza przyczepnosc na suchej nawierzchni.


Ja nie odczuwam żadnych braków w tej dziedzinie. Oczywiście zawsze może być lepiej, ale naprawdę nie wiem, jak trzeba by jeździć na codzień, żeby odczuć wyraźną różnicę przy szerszych oponach.

Z drugiej strony wady szerokich (a raczej niskoprofilowych) opon są jak najbardziej praktyczne:
* wspomniany brak komfortu
* realna możliwość uszkodzenia felgi

Bardzo bym pragnął, żeby ktoś mi udowodnił, że błądzę, bo na ten moment to się moim zdaniem kompletnie nie kalkuluje.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez Biniu » 16 sty 2016, 21:49

Jeśli Ci się to nie podoba to nie ma po co dyskutować. Każdy ma swoje auto i sam decyduje o tym co jak ma w nim być. Czy jeździć na takim czy innym kole. Na pewno większa felga i niskoprofilowa opona nie pogarszają bezpieczeństwa, więc nie ma co się spierać na ten temat.
Obrazek
Im trudniej, tym lepiej
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 cze 2015, 07:10
Posty: 1053 (35/34)
Skąd: Grupa Łódzka
Auto: Mazda 6 GY LFVE '06
Mazda 323 BG B6 '92

Postprzez czarmi » 16 sty 2016, 22:34

child napisał(a):Z drugiej strony wady szerokich (a raczej niskoprofilowych) opon są jak najbardziej praktyczne:
* wspomniany brak komfortu
* realna możliwość uszkodzenia felgi

Z całym szacunkiem, ale może być mniejszy komfort, a nie jego brak. Realna możliwość uszkodzenia felgi? Nie sądzę – może ciut większa możliwość przy pechowym najechaniu/wjechaniu kołem.
child napisał(a):Bardzo bym pragnął, żeby ktoś mi udowodnił, że błądzę, bo na ten moment to się moim zdaniem kompletnie nie kalkuluje.

Nie ma chyba tutaj cokolwiek do udowadniania. W mojej ocenie to po prostu kwestia gustu, a nie kalkulacji, a o gustach się nie dyskutuje ;)
Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1412 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez child » 17 sty 2016, 01:30

Biniu777 napisał(a):Jeśli Ci się to nie podoba to nie ma po co dyskutować.


Kiedy ja właśnie chcę dyskutować :) Przedstawiam – moim zdaniem uzasadnione – argumenty, iż zalety szerokich opon są co najwyżej drugorzędne, zaś wady dotyczą istotnych aspektów użytkowania auta. Chciałbym, żeby ktoś mający przeciwne zdanie przedstawił swoje argumenty, bo chyba musi być jakieś drugie dno poza "gustem".

Dopisano 17 sty 2016, 01:41:

czarmi napisał(a):Z całym szacunkiem,


Może być nawet zupełnie bez szacunku ;)

ale może być mniejszy komfort, a nie jego brak.


Moje doświadczenia z samochodami na tego typu oponach są takie, że różnica jest naprawdę zauważalna, o ile droga nie jest naprawdę dobrej jakości. Przyznaję, że nie miałem okazji jechać tym samym samochodem na różnej szerokości oponach.

Wyżej już Biniu777 napisał, że "zmiana jest naprawdę odczuwalna".

Realna możliwość uszkodzenia felgi? Nie sądzę – może ciut większa możliwość przy pechowym najechaniu/wjechaniu kołem.


No jakoś za każdym razem, kiedy wsiadałem za kierownicę samochodu na niskoprofilowych oponach ich kierowcy zaczynali od tego, żeby bardzo uważać na dziurach, bo można przeciąć oponę i wygiąć felgę :)

child napisał(a):Bardzo bym pragnął, żeby ktoś mi udowodnił, że błądzę, bo na ten moment to się moim zdaniem kompletnie nie kalkuluje.

Nie ma chyba tutaj cokolwiek do udowadniania. W mojej ocenie to po prostu kwestia gustu, a nie kalkulacji, a o gustach się nie dyskutuje ;)


Ja rozumiem, że wygląd to kwestia gustu, natomiast właściwości jezdne bynamniej nie. Chyba, że ktoś ma podejście takie: "samochód na niskich oponach wygląda tak zarąbiście, że żadne pogorszenie komfortu tego nie zrównoważy" :)

Po prostu jeżdżąc po drogach różniej jakości i odczuwając z deczka nierówności często zastanawiam się, jak ktoś na niskoprofilowych oponach (i może jeszcze z obniżonym zawiasem, bo to się często łączy) by sobie w tym miejscu radził. A może po prostu tacy ludzie ograniczają się do ekspresówek i ew. krajówek? Naprawdę jestem ciekawy, bez ironii.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez czarmi » 17 sty 2016, 12:17

child napisał(a):Przedstawiam – moim zdaniem uzasadnione – argumenty, iż zalety szerokich opon są co najwyżej drugorzędne,

Chyba dla Ciebie, bo dla wielu wprost przeciwnie :P
child napisał(a):No jakoś za każdym razem, kiedy wsiadałem za kierownicę samochodu na niskoprofilowych oponach ich kierowcy zaczynali od tego, żeby bardzo uważać na dziurach, bo można przeciąć oponę i wygiąć felgę :)

... ale profil 45 nie jest aż taki niski <co?>
child napisał(a):Ja rozumiem, że wygląd to kwestia gustu, natomiast właściwości jezdne bynamniej nie.

Ależ właśnie tak. Choćby lepsza przyczepność :|
child napisał(a):Naprawdę jestem ciekawy, bez ironii.

Może być z ironią ;) To jest trochę tak, jak dyskusja nad sławetną już wyższością Świąt Bożego Narodzenia nad Świętami Wielkiej Nocy <oczko>
Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1412 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez ellipsis » 17 sty 2016, 12:43

Child poprostu podchodzi do sprawy czysto praktycznie, nie zalezy mu na wygladzie auta tylko na jego praktyczności. 16' byly by znośne pod wzgledem wizualnym gdyby nie ten ogromny profil opony. Normalne 16 maja zazwyczaj profil 55 a nasze 60 i widac już ten balon na stosunkowo malej feldze – nie wyglada to moim zdaniem za ladnie, szczegolnie przy tak dynamicznej i futurystycznej stylizacji Mazdy. To auta poprostu odp. prezentuje sie na dużej feldze, skoro dla Ciebie wyglad auta nie ma znaczenia to co w takim razie zainteresowało Cie w nowej 3ce, czym ona wyróznia sie od konkurencji poza wygladem? Jezdzi, przyspiesza, hamuje tak samo jak inne auta ;)

Bez przesady z tym ryzykiem uszkodzenia felgi, o ile opony bedziemy pompować na odp. cisnienie to opona bedzie na tyle twarda, że dziura nie "dobije" do felgi aby ja złamać czy skrzywic. Ja od lat jezdze na 17' i 18' i nigdy nie mialem z tego powodu problemów. Bez przesady profil 45 to nie jest mega niska opona, to nie 20' gdzie na feldze mamy listek opony. Chyba, że ktoś woli 16 z tego powodu, że bez zastanowienia bedzie zaliczał wszystkie dziury i krawęzniki ale wtedy to i 16 nie wytrzymaja. Co do trakcji to roznica jest zasadnicza – auto na niskim profilu prowadzi sie jak po sznurku, nie pływa w zakrecie i jest o wiele stabilniejsze przy pokonywaniu zakretów.
Ostatnio edytowano 17 sty 2016, 12:47 przez ellipsis, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 770 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Wojtek » 17 sty 2016, 13:19

czarmi napisał(a):ale profil 45 nie jest aż taki niski <co?>

"profil" to wartość procentowa szerokości opony... Im niższa cyfra wyliczona tym "twardsza" odczuwalnie opona

205/60R16 –> daje: 123 mm wysokości boku opony...
215/45R18 –> daje: 96 mm wysokość boku opony


ellipsis napisał(a):Co do trakcji to roznica jest zasadnicza – auto na niskim profilu prowadzi sie jak po sznurku, nie pływa w zakrecie i jest o wiele stabilniejsze przy pokonywaniu zakretów.

O jakiej różnicy trakcji kolega tutaj pisze? Skoro różnica szerokości tych dwóch opon to 10 mm?
Spalanie pozostanie takie samo jak i przyczepność...
Trakcja pozostanie mniej-więcej taka sama w obu przypadkach wspomnianych opon...
Odczuwalnie będzie dla opony na niższym profilu:
– troszkę "lepiej" się trzymać w zakrętach (tylko w zakrętach)
– będzie także bardziej odczuwalne twardsze zawieszenie na dziurach czy muldach... czy innych nierównościach podłoża
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17520 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez ellipsis » 17 sty 2016, 13:34

A o czym ja napisałem? Chyba własnie o trakcji w zakrecie – auto jest stabilniejsze i nie "pływa"
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 770 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez Wojtek » 17 sty 2016, 13:48

Jak zdejmujesz 50 mm z boku opony to musi być mniej elestyczna i mniej wrażliwa na siły boczne (właśnie odczuwalne w zakrętach), ale to nie znaczy, że jest lepsza...
Ma dokładnie taką samą przyczepność do asfaltu jak 16" koło... i "pływa" w koleinach na autostradzie :P
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17520 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez child » 17 sty 2016, 14:56

No w końcu dyskusja się trochę rozwija w pożądanym przeze mnie kierunku – tylko żeby się nie skończyła tak, jak ta o spalaniu ;)

@ellipsis – dla mnie ten samochód ładnie wygląda nawet na wysokiej oponie. Nie mam wrażenia, żeby opona miała aż takie znaczenie dla ogólnego wyglądu auta. Wiem, jestem dziwny :)

Co do ryzyka uszkodzenia – być może zależy to od tego, po jakich drogach się jeździ. Moja żona raz konkretnie pogięła 16'' na dziurze, a drobniejszych zgięć (takich niezbyt widocznych, ale poważnie utrudniających wyważenie koła) miałem parę. Do tego dochodzi to, co wspomniałem wcześniej – właściciele samochodów na niskoprofilowych oponach zawsze mnie uczulali na dziury, a o możliwości przecięcia opony to bym w ogóle nie wiedział, gdybym z nimi nie rozmawiał. Ja na 16'' nie muszę się specjalnie zastanawiać, po jakiej nawierzchni i jak jadę (co oczywiście nie znaczy, że walę w każdą dziurę na wprost), a mam wrażenie, że przy większych felgach już  by tak nie było. @ellipsis – jeździsz czasami po gorszych drogach? Nie masz negatywnych wrażeń spowodowanych przez wielkość felg?

Stabilność w zakrętach – nie neguję jej, ale gdzie to w praktyce wykorzystujecie? Jak dla mnie BM nawet na 16'' trzyma się elegancko. Oczywiście zawsze może być lepiej, ale jeśli mam 2 opcje do wyboru:
– dobrze trzymanie w zakrętach, wystarczający komfort na nierównych drogach, dobra odporność na dziury
– super trzymanie w zakrętach, słaby komfort na nierównych drogach, gorsza odporność na dziury

to oczywiste dla mnie jest, że ta pierwsza możliwość jest bardziej wyważona i uniwersalna. No chyba, że ktoś jeździ tylko po dobrych drogach, bo mi nie jest dany ten luksus. Dlatego ponawiam pytanie – czy ktoś na 18'' ma okazję regularnie jeździć po gorszych (nierównych/dziurawych) drogach i jakie ma tam wrażenia?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 gru 2013, 19:27
Posty: 1820 (56/126)
Skąd: Brzezina
Auto: ND '18
b: NB '00
b: BM '13
b: EC '97
b: BK '07

Postprzez krabdul » 17 sty 2016, 16:54

Felga nie ma znaczenia, tak samo pewnie wygląd mazd, które kupiliście też nie ma znaczenia?

Do tej pory miałem takie auta:
Jetta '87 z oponami 175/70R13 – masakrycznie miękkie
Caordoba SX '96 – 195/50R15 – gokart :) ale to Coupe
Mazda 6 '02 – 215/45R17 – twardawo, ale dla mnie jak najbardziej akceptowalnie – dobre prowadzenie
Mazda 3 '15 – 215/45R18 – jw, ale mimo wszystko bardziej komfortowo
Tata też miał kiedyś mondeo '98 – 195/60R15 – dużo gorzej się prowadziło niż 6tka

Pomijając różne klasy aut jakie wymieniłem i różne lata produkcji to ja osobiście bardzo wyczuwam gumę na której jadę i nigdy nie miałem większych przygód z felgą czy oponami (prostowałem raz w cordobie i przez 6 lat raz w 6tce – mowa o jednej sztuce). Stan dróg się zmienia na lepsze – jak ktoś się waha to niech bierze 18" a reszta, która ma 16" niech się cieszy, że ma 16 i nie przekonuje innych, że źle wybrali.

A wracając do wyglądu, to dla mnie wrzucenie profilu 60 do pięknych 3jek jest największym blamażem jaki zrobili, zwłaszcza że marketing stawia głównie na prezencje mazd.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 998 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez czarmi » 17 sty 2016, 17:26

krabdul napisał(a):Stan dróg się zmienia na lepsze – jak ktoś się waha to niech bierze 18" a reszta, która ma 16" niech się cieszy, że ma 16 i nie przekonuje innych, że źle wybrali.

Bardzo identyfikuję się z tą opinią <spoko>
krabdul napisał(a):A wracając do wyglądu, to dla mnie wrzucenie profilu 60 do pięknych 3jek jest największym blamażem jaki zrobili,

... a z tą ... już nie :|
Do głowy wpadają pomysły od wewnątrz...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 cze 2014, 22:04
Posty: 1412 (38/46)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 3 BM, 120KM 6MT, SD SkyEnergy, soul red 14'
była ...

Postprzez krabdul » 17 sty 2016, 18:24

Przyjmuję, nie potępiam :)
Ja porostu mając doświadczenie z poprzednich aut nawet chwili się nie wahałem.
Co do kręcenia kierownicą, to przy 18 w BM jest odczuwalnie lżej niż przy tym samym profilu w GG. Jak dla mnie mogłoby być ciężej, na pewno nie lżej. Na testowej jeździe miałem 3 kę na 16tkach i brakowało mi trochę czucia jezdni. Być może kwestia przyzwyczajenia z poprzednich aut. To ma bardzo duże znaczenie i w innych wątkach, do których kiedyś dojdę, już wiem że będę w mniejszości właśnie z tego względu. Poczekam jeszcze trochę km by być bardziej wiarygodnym.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2010, 12:07
Posty: 998 (9/62)
Skąd: Kraków
Auto: CX-30 G150 AT AWD
Black Hikari '20

Mazda 3 BM '15
Mazda 6 GG '02
Seat Cordoba SX '96
VW Jetta '87

Postprzez Wojtek » 17 sty 2016, 18:49

Myślę, że problem "ustawiania" współczesnego wspomagania daje się nam odczuć, ale to nie ma wpływu na wielkość kół... :P
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17520 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez ellipsis » 17 sty 2016, 19:38

Gust jak tyłek każdy ma swój, wg mnie 16' z profilem 60 wygladaja paskudnie i psują cały efekt wizualny nowych Mazd. Zgodzę się też z opinia, że Ci którzy mają 16' i sa zachwyceni komfortem jak i wieksza odpornościa na dziury nie przekonują na siłe, że Ci z 18' dokonali zlego wyboru.

Child wiekszosc dróg jest już w dobrym stanie a jesli jadę po drodze w stanie kiepskim to czy na mniejszej czy wiekszej feldze i tak jade wolno i ostrożnie aby czegoś nie uszkodzić. Tak jak pisalem od lat nie mialem felgi mniejszej niz 17' i nigdy nie uszkodzilem opony ani felgi. Także jesli ktoś sie obawia 18 to nie ma powodu.
Forumowicz
 
Od: 21 paź 2014, 21:17
Posty: 770 (1/25)
Auto: Mazda3 HB 2.0 165KM
Ford Fiesta MK7 1.4 PB 96KM

Postprzez starcraft » 17 sty 2016, 20:09

ellipsis
ale 18stki powodują większe spalanie samochodu, chociaż ten temat nie jest dla Ciebie aż tak bardzo ważny.

Badum Tsss <faja>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 gru 2015, 23:19
Posty: 60 (3/2)
Auto: mazda 3 bm 2015 2.0, 120km. SEDAN skyenergy

Postprzez Wojtek » 17 sty 2016, 20:15

Nie wielkość felgi decyduje o spalaniu... :P

Proszę, przeczytaj ten temat jeszcze raz... <czytaj>
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17520 (110/484)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323