Czujnik "luzu"

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez CudownyBocianek » 13 wrz 2015, 01:45

Założyłem ten temat w razie gdyby któregoś z forumowiczów spotkała podobna niespodzianka.
Zacznijmy od początku.
Pacjent to mazda 6 GH 2009 kombi z R2 pod maską.
Pewnego dnia wracając z roboty w pewnym momencie nie byłem w stanie załączyć tempomatu i po chwili oślepił mnie CHECK ENGINE. Myśle sobie what the f***. Auto nie zamula, moc jak zwykle i silnik pracuje równo więc o co kaman?! Po podpięciu ELM z Forscanem wywaliło błąd czujnika "luzu" w skrzyni biegów -P0850. Po sprawdzeniu ceny nowego w ASO cycki opadły mi do podłogi. Następnego dnia postanowiłem sie do niego dobrać (umieszczony na deklu skrzyni centralnie od strony lewego koła – zaraz koło czyjnika biegu wstecznego), żeby na 100% stwierdzić jego uszkodzenie zanim zamówie nowy (jako, że jest to prosty czyjnik zamykający/otwierający obwód). Po odpięciu wtyczki (szara) i podłączeniu multimetru okazało się, że czujnik działa <oczy> . Winowajcą okazał się przerwany (właściwie przetarty) jeden z kabli wychodzący z wiązki głównej na silniku, który idzie do wtyczki tegoż czujnika. Okazało się, że w miejscu w którym wychodzi z głównej wiązki nie ma żadnego dodatkowego zabezpieczenia jak choćby plastikowa rurka czy coś. Podczas drgań pocierał o plastik, w którym wiązka biegnie wzdłuż silnika odsłaniając przewód miedziany. Dostała się woda z solą, wszystko zaczęło "kwitnąć" i urwał się na amen. Jak doczytałem później to ECU monitoruje prace skrzyni biegów za pomocą tego czujnika. Jeżeli kilkanaście razy stwierdzi zmienne warunki pracy silnika a nie "zczyta" wrzucania choć jeden raz luzu to zaświeca radosną pomarańczową kontrolkę zwaną "kranikiem", "helikopterem" czy jeszcze inaczej :P
Amen.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2013, 22:29
Posty: 315 (0/8)
Auto: Mazda 6 GH Kombi R2AA 2009 rok, Mazda 3 BK Hatchback Y6 2007 rok

Postprzez Wojtek » 13 wrz 2015, 02:13

Wrzuć zdjęcia miejsca uszkodzenia przewodu...

tt user
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/483)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez CudownyBocianek » 19 wrz 2015, 01:47

Zdjęcie uszkodzonego (przetartego) i skorodowanego przewodu wychodzącego z głównej wiązki i idącego do wtyczki czujnika "luzu".
Załączniki
przewod.jpg
Przetarty przewód czujnika "luzu"
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2013, 22:29
Posty: 315 (0/8)
Auto: Mazda 6 GH Kombi R2AA 2009 rok, Mazda 3 BK Hatchback Y6 2007 rok

Postprzez Enduro » 19 wrz 2015, 21:22

wg. mnie to gdzies w okolicy skrzyni biegow przy koncowkach linek zm. biegow.

pozdr.
E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez CudownyBocianek » 20 wrz 2015, 00:55

Dokładnie. Pod filtrem powietrza. Jest to wiązka idąca ze skrzynki z bezpiecznikami do czujników w skrzyni biegów, rozrusznika, alternatora, przepustnicy, świec żarowych, EGR, itd. Przetarty w tym plastiku widocznym na zdjęciu dokładnie w miejscu, z którego wychodzi wprost do wtyczki tegoż czujnika zamocowanej na wsporniku przykręconym do skrzyni biegów.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2013, 22:29
Posty: 315 (0/8)
Auto: Mazda 6 GH Kombi R2AA 2009 rok, Mazda 3 BK Hatchback Y6 2007 rok

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6