Odmiany silnika BP

Postprzez Briareos » 19 maja 2006, 23:35

Temat dość szeroki, bo obejmuje 323 BG, BA, amerykańskie Protege i nie tylko – ale będę jechał europejskimi. Tak z ciekawości pogrzebałem po znalezionym EPC i doszukałem się takich zmian w silniku BP:

W BG (z katalizatorem, ale 100% pewności nie mam) są wałki BP05-12-420A (ssący) i BP06-12-440A (wydechowy). Ew. zamienniki z literką B. Z silnika B6 przeniesione HLA B660-12-101, ale górne mocowania sprężyn już BP05-12-113. Zawory ssące BP05-12-111 i wydechowe BP05-12-121A.
Pasek B6S7-12-205A (lub B), napinacz B660-12-700C (lub D od stycznia '91) i rolka B660-12-730B (C od stycznia '91).

We wczesnych BA, jak moja, są wałki BP05-12-420E / BP06-12-440C, HLA od KL'a KL01-12-101B (a ja się dziwiłem że zimne hałasują <lol>), mocowania sprężyn jak w BG, ale tylko do połowy '96. Zawory też jak wyżej w BG.
Pasek B6S7-12-205C, napinacz B660-12-700E (lub F) i rolka B660-12-730C.

W silniku z końca '96 wałki są BP2Y-12-420 / BP2T-12-440, HLA nie ma wcale :D są podkładki regulacyjne. Nawet piny mocujące wałki w kółkach zębatych są inne... Pod te wałki idą zupełnie nowe zawory BP2Y-12-111 / BP2Y-12-121. Ale, żeby było śmieszniej, od końca '97 idą jeszcze inne zawory wydechowe BP4W-12-121. Do łask wrócił B6 bo z niego są mocowania sprężyn B6BF-12-113.
Pasek B6S7-12-205D, napinacz B660-12-700E (lub F) i rolka B660-12-730C.

Pominąłem dużo, same spreżyny zaworowe, dolne ich mocowania, uszczelniacze, zawleczki (z kodami FE i FS :)) itd. Po diabła to wszystko tu wklejam... Miałem propozycję "przyjęcia w dobre ręce" sprawnego silnika BP z rozbitka, tylko transport bym pokrywał (ale zza granicy). Nie wziąłem bo akurat nie miałem gdzie go trzymać, potem jednak żałowałem. Zawsze to składnica części. Teraz jednak mam wrażenie, że jak nie dorwę odpowiedniego rocznika, to sobie mogę te części... wsadzić. Wałki, zawory, nawet pasek i rolki mają nieco inne.

Czekam na jakieś komentarze do tematu. Da się jakoś wizualnie odróżnić BP bez HLA od poprzednika (w BG/BA było prosto bo inna pokrywa już na pierwszy rzut oka)? Jak to faktycznie jest z przekładaniem części – ma ktoś jakieś doświadczenia?
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Globy » 20 maja 2006, 02:42

Moj komentarz... <szok> Nie wiedzialem, ze byly takie roznice oraz ze zrezygnowano z HLA. Fakt, ze ciagle cos modyfikowano potwierdzaja moje ubiegloroczne zakupy elementow tylnego zawieszenia – czesci od sedana z 1996 roku juz przeszly delikatne modyfikacje. Niestety po liftingu widzialem lub jezdzilem tylko 323F Z5/KF oraz Protege Z5.
Klubowicz
 
Od: 24 paź 2003, 22:02
Posty: 9891 (0/4)
Skąd: Warszawa
Auto: C140 M120

Postprzez corey » 3 gru 2006, 01:36

czesci pasuja z kazdego bp do kazdego bp

nawet takiego ze znaczkiem ford

najwieksza roznica sa tloki

te nowsze maja nizsze od starszych
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 19:27
Posty: 74
Auto: st162

Postprzez Briareos » 3 gru 2006, 01:57

Nie każdego. Chyba że trzymamy się tylko wolnossących, to powiedzmy że pasują, jeśli pominąć różnice w osiągach/funkcjonalności (jak pierdółki w stylu inny zaworek redukcyjny w pompie oleju). Nadal jednak nie można np. przełożyć wałków z wersji bez HLA do tej z HLA, jest inny aparat zapłonowy (i wiązka do niego) w wersjach do ok. połowy '95, a nawet wężyki podciśnienia idą inaczej (kolektor ogólnie spasuje, ale rurki są albo zaślepione, albo ich w wcale nie ma). No i życzę powodzenia w dopinaniu chłodniczki oleju z BG do BA, tu się nie obejdzie bez drobnej ingerencji mechanicznej...
Nie są to różnice nie do obejścia, ale nie zgodzę się ze stwierdzeniem że można sobie po prostu przekładać dowolne części z jednego BP do drugiego.
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez corey » 3 gru 2006, 02:07

nie napisalem ze po prostu – czasami po skomplikowanemu – ale ogolnie wszystko pasuje ,pozatym chlodniczka to juz osprzet a nie silnik
Forumowicz
 
Od: 8 wrz 2006, 19:27
Posty: 74
Auto: st162

Postprzez Briareos » 3 gru 2006, 02:23

Reasumując – jak się ma 2 (lub więcej) kompletne silniki z osprzętem, to się można bawić w przekładanie. To że "ogólnie" wszystko pasuje to raczej oczywiste, skoro te silniki mają to samo oznaczenie :P
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 16:26
Posty: 906 (0/1)
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Tomash » 3 gru 2006, 04:05

Briareos, dzieki za doglebna analize! Tez mam BP u siebie, nawet ten sam rocznik co Twoj. Dobrze, ze zwrociles uwage na roznice. Autko ma juz swoje lata i napewno co jakis czas trzeba bedzie cos pod maska zmienic. No dobrze wiedziec, zeby pilnowac sie co sie kupuje. Sama informacja, ze jakas czesc pochodzi z BA silnik1.8 to nie wszystko. Jak znam japonczykow to roznica moze byc niewielka, ale pozniej silnik nie bedzie cykal jak trzeba. Mozna sie bawic w dopasowywanie, pytanie tylko po co? Nie lepiej wykazac odrobine cierpliwosci i poszukac czesci z odpowiedniej wersji? Mysle, ze na dluzsza mete sie to oplaci. Finansowo i nerwowo...
Forumowicz
 
Od: 16 lis 2005, 05:51
Posty: 209
Skąd: Trojmiasto
Auto: Tribute 3.0 V6

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323