pablo33 napisał(a):A jakim specifikiem poprawiłeś fabrykę

Bo wygląda świetnie

64e Tyre Dressing PRORANGE by LAHEGA – bardzo fajny ... spraye typu czernidło do opon za 20zł/puszka mogą się schować jeśli chodzi o wydajność! Spray starczał mi na 3/4 odświeżenia ... tym zrobiłem już z 10 odświeżeń i zużyłem 1/4 opakowania, a kosztuje 20zł

Gdybym nie jeździł i parkował na polnych drogach uznałbym go za ideał, ale jednak trochę kurz zbiera ... kiedyś może spróbuję jakiegoś żelu do opon.
Oj bieski ja tak krótko nie umiem uzasadnić

Zamienniki opon
195/65 R15 ... odpowiada średnicy koła 634.5 mm i obwodowi 1992.3 mm
205/55 R16 631,9 mm różnica w średnicy2,6 mm (0,4 %)
215/45 R17 625,3 mm różnica w średnicy
9,2 mm (1,4 %)225/45 R17 634,3 mm różnica w średnicy
0,2 mm (0,0 %)Zamienniki opon
205/55 R16 ... odpowiada średnicy koła 631.9 mm i obwodowi 1984.2 mm
195/65 R15 634,5 mm -2,6 mm (-0,4 %)
215/45 R17 625,3 mm
6,6 mm (1,0 %)225/45 R17 634,3 mm
-2,4 mm (-0,4 %)Wartości pochodzą z:
http://www.opony.inowroclaw.pl/narzedzia/zamienniki-opon/To samo powiedzieli mi w sklepie z oponami. W ich książce rozmiarem wyjściowym dla Mazdy 6 jest 195/65 R15 (tak samo jest w wielu zagranicznych konfiguratorach opon i felg dla M6 I), a bezpośrednimi zamiennikami dla tego rozmiaru zwiększając średnicę obręczy jest właśnie:
205/55 R16
225/45 R17 i jak widać ze wszystkich tabeli to jest prawda.
Jest to dużo pieniążków na kilka lat, więc co w moim przypadku zdecydowało o wyborze 225? Przemyślałem wady i zalety podawane przez niektórych ... na większość nie mam jakby potwierdzenia i nawet w nie nie wierzę, ale wypisałem co wyczytałem

Wady:
- większe spalanie – ale dlaczego?
- Większa średnica? Bzdura – taka sama jak dla 16'' czy 15'' więc możliwe, że mniejsze w porównaniu z 215/45, bo mniejsza średnica i łatwiej rozpędzić auto. Czyli ja na moich zimówkach 16'' mam większe spalanie bo mam większą średnicę koła niż na 17'' obecnie

- Szersza opona i większe opory toczenia – może dlatego, że ma większą masę, może dlatego że jest mniej aerodynamiczna (szersza), ale jeśli o większe tarcie to akurat ma wpływ też producent i bieżnik i ile tego bieżnika jest, bo 225 to szerokość opony a nie szerokość bieżnika i czasem może być tak, że 215 będzie miała bardzo podobny kontakt jak 225 w innym modelu. Jeden z oponiarzy mówił, że właśnie w tańszych oponach szerokość bieżnika jest mocno zaniżona w stosunku do szerokości.
Z tym większym spalaniem to bym jednak nie szalał
Rożnice jakie mam na dystrybutorze jeżdżąc po mieście cały czas te same odcinki to 0,8-1,5ltr więc jeśli powyższe aspekty będą miały wpływ 0,1ltr to naprawdę nigdy tego nie wychwycę ... przecież wiadomo że czasem trzeba depnąć żeby w ogóle wyjechać ze skrzyżowania, albo zmienić pas, czasem się utknie w korku, czasem się gdzieś człowiek spieszy i się diabeł cieszy, a czasem można się delektować szóstym biegiem, gdy trafi się na zieloną falę i zero samochodów... więc stosując ostatnio eco i spokojniejszą jazdę stwierdzam że rozmiar gumy akurat będą miały do tego taki udział jak kropla w szklance wody czyli żaden
Najwięcej paliwa traci się na jeździe "dynamicznej" czyli gaz, hamulec, gaz, hamulec. Poza tym mam LPG, więc spalaniem się nie przejmuje, chociaż ostatnio zauważalny jest wzrost cen tego paliwa... jak zakładałem było 2,30 teraz jest i 2,85 ... i jedynie tu mogę odczuć ... ale opony? 
- producent na drzwiach podaje 215/45R17 91W (REINFORCED) (czyt. eXtra Load) więc generalnie szerokość i średnica niezgodna z zaleceniem producenta... ale ... no własnie ... dlaczego skośnookie inżyniery wybrały 215 skoro nie jest to bezpośredni zamiennik dla 15'' i 16''... przecież to wpływa na prędkościomierz, przebieg, a nawet na zachowanie systemów ABS, a przede wszystkim DSC i TCS. No chyba, że jako posiadacz L3, który ma wbite 215 mam inne moduły sterujące w tych systemach tudzież inne wartości korekt tam wpisane itd... Szczerze w to wątpię bo np na 215 przy 80-100km/h mam przekłamanie prędkościomierza o +8km/h w stosunku do GPS.
- trudniej wyjechać z koleiny
- trudniej spod szerszego laczka odprowadzić wodę, więc bardziej podatna na aquaplaning od węższej siostry
Zalety:
- bezpośredni zamiennik 15 –> 16 –> 17
- rozmiar o wiele bardziej popularny
- większy wybór
- w związku z powyższym tańszy rozmiar
- opona wyższa, więc "wygodniejsza" niż 215, pewnie taki sam udział jak szersza opona na spalanie, ale zobaczymy czy te 9mm większej średnicy zrobi odczuwalną różnicę
- oszczędność felg, patrz wyżej

- oszczędność zawieszenia, patrz wyżej

- lepsza przyczepność:
- lepsze trzymanie w zakrętach,
- lepsze przeniesienie napędu,
- lepsze hamowanie,
- mimo że opona XL to i tak np za 3 lata mogę trafić na coś co uszkodzi oponę. I co wtedy? Na pewno łatwiej i taniej będzie znaleźć używkę czy nową na 225 niż 215 – w chwili zakupu na allegro w rozmiarze 225/45R17 było ~5000 ofert, a 215/45R17 około 1000

- widziałem na żywo rant w 225 i mimo wielu prób i próśb na forum i w sklepach nie udało mi się porównać na żywo czy 225 i 215 będzie miała taki sam rant. Jedyną sensowną opinię jaką usłyszałem od gumiarza to taka że u danego producenta profil rantu ochronnego jest jeden niezależnie od szerokości i bok opony będzie się jedynie inaczej układał. żeby dojść do znamionowej szerokości czyli w moim przypadku tym bardziej 225

Możliwe, że o jakiś wadach czy zaletach zapomniałem napisać
bieski napisał(a):Nie dość ze spalanie rosło, to i przyspieszenie gorsze.
To mnie nie przekonuje, gdyż nie zauważam żadnej różnicy w przyspieszaniu między 205, a 215 ... jak dla mnie przy 215 zbiera się jak dzika kuna więc dla 225 też na pewno mocy mi wystarczy.
Podsumowując: biorąc wszystkie przedstawione za i przeciw wybrałem rozmiar 225, a o ewentualnych wadach chcę się przekonać na własnej skórze

... w tym przypadku muszę sam tego "wybierania kolein" doświadczyć i jeśli będę się uczył to na własnych błędach
LPG tez wielu odradzało, a kilku chwaliło... zaryzykowałem i (na razie) nie żałuję. Też chciałem się przekonać na własnej skórze mając pierwszą instalację w życiu i na chwilę obecną z rocznego bilansu instalacji wychodzi, że na początku roku instalacja się zwróciła, a teraz mam oponki i regenerację felg "GRATIS", a oszczędności z dnia na dzień rosną... oczywiście zaraz ktoś powie, że zmienię zdanie jak będę miał do wymiany wypalone zawory ... jak to mówią ... pożyjemy zobaczymy ... na razie jestem po stronie LPG, a wypalić zawory można też na PB

Póki co wolę jechać nad morze za 100zł niż za 200zł

=================================================
No dobra – smęty na bok

Przed chwilą znalazłem 3 minuty i postanowiłem spróbować coś zrobić ... efekt przeszedł moje oczekiwania, ale co wy myślicie?
Przed:
90 sekund później (bez ściemy 90sek!, dlatego trochę krzywo i nierówno, ale chciałem tylko zobaczyć czy to ma sens):
Odrywać, czy poprawić i przykręcić? Bo na razie trzyma się tylko na taśmie dwustronnej
