Aktywacja świateł "skandynawskich" (DRL w światłach mijania)

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez BartekB » 28 maja 2012, 17:01

Witam

Długo się zbierałem do "aktywacji" świateł skandynawskich w mojej madzi ... i udało się to dzięki zaangażowaniu i pomocy Wojtka (raz jeszcze dziękuję).
Przedstawiam skromną fotolerację, która umożliwi wykonanie takiego udoskonalenia w waszych mazdach... <serduszka>
Pacjentką modyfikacji była Mazda6 GY 2004r nie posiadająca czujnika zmierzchu ani xenonów.
Modyfikacja polega na uruchomieniu przekaźnika świateł mijania po przełączeniu stacyjki w drugą pozycję kluczyka...

Do wykonania modyfikacji będą nam potrzebne:
1. przekaźnik 12 V – zwykły przekaźnik zwierający:
– po podaniu zasilania na wyprowadzenia cewki ( zaciski 1 i 2 ) zwiera – zamyka obwód.
– wyprowadzenia (zaciski 3 i 5) posłuża nam do załączania obwodu ... przekaźnik w stanie spoczynku powinien być rozwarty.
Poniżej widok przekaźnika:

3_f.jpg

2. Pozostałe rzeczy:
Przewód 2 żyłowy ok 2m, lutownica, zaciski (konektorki pasujące do naszego przekaźnika), koszulka termokurczliwa (niestety, mi jej zabrakło więc w moim zestawie pojawiła się taśma izolacyjna), śrubokręt krzyżakowy, klucz nasadowy 10mm i ok 1h wolnego czasu. :D

16_f.jpg

Żeby dostać się do przewodów manetki należy odkręcić górną oraz dolną osłonę kolumny kierownicy ... w tym celu musimy odkręcić 3 śruby w dolnej pokrywie (śrubokręt krzyżakowy).

18_f.jpg

Górna pokrywa zamocowana jest do dolnej za pomocą zatrzasków (należy je delikatnie rozłączyć).
Do górnej pokrywy zamocowana jest gumowa osłona ... nalezy ją również odłączyć (wciśnij 4 okrągłe zaczepy widoczne na zdjęciu "na zewnątrz" osłony)

17_f.jpg

po lewej stronie kolumny kierownicy znajdziemy taką wtyczkę...

2_f.jpg

Interesują nas w niej 2 przewody:
żółty (pierwszy od lewej strony w 2 rzędzie) – światła przednie
brązowy z niebieskim paskiem – światła tylne + oświetlenie zegarów.

W sumie dzięki takiemu rozdzieleniu przewodów można wykonać światła do jazdy dziennej załączane automatycznie (tylko przód) a manualnie "dołączane" manetką światła tylne + oświetlanie zegarów... ja wykonałam całość załączaną przez przekaźnik.

12_f.jpg

Przewody przecinamy poniżej kostki i dolutowujemy jeden dodatkowy... czyli w sumie razem musimy zlutować przewód żółty z przewodem brązowo- niebieskim oraz dodatkowym przewodem , który zostanie podłączony do przekaźnika – zacisk nr 5

10_f.jpg

11_f.jpg

13_f.jpg

14_f.jpg

"+" na 2 pozycji kluczyka znajdziemy pod bezpiecznikiem opisanym jako "R.WIP" 10A – podłączamy go do zacisku 1 w moim przekaźniku

5_f.jpg

4_f.jpg

masa możemy uzuskać z pierwszej lepszej śruby niedaleko skrzynki bezpieczników (wybór należy do was) – zostanie podłączona do zacisków 2 i 3

6_f.jpg

na wszystkich przewodach do przekaźnika zaciskamy konektory, które izolujemy koszulką termokurczliwą lub taśmą izolacyjną ... ja użyłem taśmy:

9_f.jpg

tak zamocowałem przekaźnik...

15_f.jpg

całość składamy w odwrotnej kolejności....

Cały układ działa na takiej zasadzie :
– jeśli na zaciskach 1 i 2 (mojego przekaźnika) pojawi się 12V ( 2 pozycja kluczyka) przekaźnik zewrze (dotychczas rozwarte ) zaciski 3 i 5. W ten sposób zmyka obwód sterownia światłami – światła zostaną uruchomione bez względu na pozycję manetki....

Uwaga – sterowanie światłami w Mazdzie wykonywane jest za pomocą masy.

Raz jeszcze wielkie dzięki dla Wojtka

Prosze o uwagi ...
Ostatnio edytowano 3 maja 2014, 08:39 przez dobrzyn22, łącznie edytowano 7 razy
Powód: poprawilem zdjecia ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2005, 14:22
Posty: 139
Skąd: Sieradz
Auto: Mazda 323 1.6 BG 1994r
Mazda 626 2.0 GE 1997r
Mazda Xedos 6 1.6 1996r
Mazda 6 GY 2.0 CiTD 2004r

Postprzez Wojtek » 28 maja 2012, 18:37

alez prosze... <czarodziej> przeciez od czego jest nasze forum :D

swietna fotorelacja <jupi> ... i jak teraz ktos bedzie chcial miec swiatla skandynawskie, to tylko wedlug tego opisu...

ps. dodajmy, ze pacjent to M6 2004r ... czyli przed face liftingiem jeszcze <serduszka>

ps.2 powyzsze juz dodalem do fotorelacji ;)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez KrzychuM6 » 28 maja 2012, 19:19

Brawo :)
Super fotorelacja <spoko>

Latwy i szybki montaz.

Tylko zastanawiam sie czy po przelaczeniu manetki na pozycyjne to wylaczaja Ci sie mijania?
Tak jest w oryginalnych skandynawskich.


PS. Wojtek idzie na mistrza <faja>
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez BartekB » 28 maja 2012, 20:20

KrzychuM6 napisał(a):Tylko zastanawiam sie czy po przelaczeniu manetki na pozycyjne to wylaczaja Ci sie mijania?
Tak jest w oryginalnych skandynawskich.


niestety tak nie jest ... światła mijania świecą cały czas ( przy złożeniu że kluczyk znajduje się na 2 pozycji) bez względu na pozycję manetki ....

Wojtek po twoich poprawkach zdecydowanie lepiej :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2005, 14:22
Posty: 139
Skąd: Sieradz
Auto: Mazda 323 1.6 BG 1994r
Mazda 626 2.0 GE 1997r
Mazda Xedos 6 1.6 1996r
Mazda 6 GY 2.0 CiTD 2004r

Postprzez Wojtek » 28 maja 2012, 20:49

BartekB napisał(a):Wojtek, po twoich poprawkach zdecydowanie lepiej :)

tylko kosmetycznych poprawkach... to Twoje dzielo... <faja> za co dziekuje....

btw.
nie kazdy chce zakladac dodatkowe swiatla dzienne... czy przerabiac reflektory...
no i z drugiej strony jest klopot ze swapem modulow swiatel... dlatego uwazam, ze jest to najtanszy i skuteczny sposob na posiadanie swiatel dziennych :D

ps. dobrze, ze podales info w fotorelacji o mozliwosci wykonania tych swiatel w dwoch wariantach...
1. wszystko dziala niezaleznie od manetki
2. po zalaczeniu stacyjki na pozycje II wlaczaja sie swietla przednie (do jazdy w dzien), a po zalaczeniu manetki na pozycje swiatel mijania... zalacza sie reszta... czyli tylne lampy pozycji, tablica rejestracyjna i kontrolka swiatel.
tak wlasnie maja wszystkie auta wyprodukowane od 2011r (te, ktore nie posiadaja oddzielnych lamp DRL)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez marex » 28 maja 2012, 21:07

Super robota ja bym jeszcze dodał dodatkowy przełącznik żeby była możliwość jazdy w ogóle bez świateł.
Jeden wyłącznik, który rozłączy przekaźnik.
Jeszcze raz dobra robota <spoko>
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 18:49
Posty: 421 (1/0)
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Postprzez KrzychuM6 » 28 maja 2012, 21:18

marex napisał(a):Super robota ja bym jeszcze dodał dodatkowy przełącznik żeby była możliwość jazdy w ogóle bez świateł.
Jeden wyłącznik, który rozłączy przekaźnik.


Ja tez jestem tego samego zdania. Ja taki wsadzilem zeby zalaczac opcje skandynawska poki nie mam zalozonych DRL-ow no i dla przyszlych wlascicieli zeby mogli wrocic do oryginalnych opcji.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez Mandey » 28 maja 2012, 22:38

"
BartekB napisał(a):
KrzychuM6 napisał(a):Tylko zastanawiam sie czy po przelaczeniu manetki na pozycyjne to wylaczaja Ci sie mijania?
Tak jest w oryginalnych skandynawskich.


niestety tak nie jest ... światła mijania świecą cały czas ( przy złożeniu że kluczyk znajduje się na 2 pozycji) bez względu na pozycję manetki ....


Jest na to banalne rozwiązanie. Drugi przekaźnik, bistabilny.

Obrazek

Jeżeli cewka jest odłączona od zasilania przez styki 87a i 30 normalnie przechodzi napięcie do świateł, ewentualnie przekaźnika "skandynawskiego". Światła postojowe wpinamy pod styk 85 lub 86. 87 zostaje wolny. Po załączeniu świateł postojowych zasilamy cewkę i światła mijania się wyłączają. Trzeba się wpiąć pod przewód od manetki odpowiadający tylko za światła postojowe. Identyczny sposób podłączenia jak świateł dziennych tylko że działający w odwrotna stronę ;)
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez Wojtek » 29 maja 2012, 00:43

Mandey napisał(a):Trzeba się wpiąć pod przewód od manetki odpowiadający tylko za światła postojowe

patrzac na schemat polaczen manetki swiatel, to nie za bardzo...

Jezeli juz ktos chce, to proponuje:
zalozyc mikro wylacznik przerywajacy obwod pradu od manetki do przekaznika (ten dolutowywany) ;)

po prostu w codziennym zyciu tego nikt nie bedzie uzywac... tylko w nielicznych sytuacjach...

prosze pamietac, ze calosc ukladu ma byc prosta i skuteczna... co uzgodnilismy z Bartkiem na wstepie ;)
i tak... jezeli na wylaczonej stacyjce wlaczy sie pozycje, to beda sie swiecic tylko pozycje...
caly uklad pracuje "przy wlaczonym silniku" ... czyli nie ma mozliwosci jazdy bez swiatel...
– o co w tym przeciez chodzilo :)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Mandey » 29 maja 2012, 00:50

Generalnie to ile razy zostawia się włączone postojówki na pracującym silniku... Można się bez tego obejść <diabełek>
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez lukias81 » 31 maja 2012, 14:21

Fajna rzecz <spoko> Ja miałem w ASO zakładane – jest przycisk pod kierownicą do dezaktywacji. Nie wiem ile kosztowało, ale działa podobnie.
Mam fabrycznie ustawiony chaos..
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 maja 2011, 21:09
Posty: 2055 (3/8)
Skąd: Lublin
Auto: T57HT
Xedos 6 CA KF

Postprzez dobrzyn22 » 1 cze 2012, 08:56

Dodałem do Fotorelacji <spoko>
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5230 (22/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez mad_man » 2 cze 2012, 16:22

sorki ale dorzuce swoje trzy grosze. Z tego co widze to motyw zrobiony jest taki ze zapalaja Ci sie mijania normalnie gdy przekrecisz kluczyk na druga pozycje. Zrobiles to dodatkowo na jednym przekazniku czyli jak dla mnie to nie sa do konca swiatla skandynawskie. Juz spiesze z tlumaczeniem. Swiatla skandynawskie bazowaly na modyfikacji natezenia pradu dochodzacego do swiatel dlugich. Nie pamietam tylko czy byly wlaczane z wlaczeniem silnika czy z przekreceniem kluczyka w stacyjce. Dodatkowo, owe swiatla byly wylaczane przy pomocy ... hamulca recznego – tak dokladnie – zaciagalo sie reczny i swiatla mialy zgasnac :]
http://planme.pl – jezeli szukasz harmonogramu...:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez Wojtek » 2 cze 2012, 16:30

mad_man napisał(a):Nie pamietam tylko czy byly wlaczane z wlaczeniem silnika czy z przekreceniem kluczyka w stacyjce. Dodatkowo, owe swiatla byly wylaczane przy pomocy ... hamulca recznego – tak dokladnie – zaciagalo sie reczny i swiatla mialy zgasnac :]

w autach po face lifcie... :P

ogolnie, to Mazda nie uzywala do tego celu swiatek dlugich... a tylko mijania... i to nawet bez regulacji natezenia pradu... prawda jest natomiast, ze gasly po zaciagnieciu hamulca recznego...
dlatego ja wole to rozwiazanie nazywac swiatlami DRL (swiatla do jazdy w dzien) a nie swiatlami Skandynawskimi... niestety wiekszosc ludzi mysli, ze to jest to samo...
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez mad_man » 2 cze 2012, 16:36

hmm, ale to tak chyba w 6tkach... bo w GE miales normalnie modul do tego... a dokaldnie 70W rezystor w obieg z zarowka wchodzil i wtedy dlugie swiecily
http://planme.pl – jezeli szukasz harmonogramu...:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez Wojtek » 2 cze 2012, 21:18

mad_man napisał(a):hmm, ale to tak chyba w 6tkach...

tak... w GG/GY i GH ;)
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez mad_man » 2 cze 2012, 23:07

acha ok, to dzieki za wyjasnienie :)
http://planme.pl – jezeli szukasz harmonogramu...:)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 maja 2005, 15:48
Posty: 428 (1/3)
Skąd: Oświęcim
Auto: '91 323F BG 16V 1.6 (gaz)
'95 626 GE 1.8 (rip)
'96 323F BA 1.5Z (sold)
'09 Laguna 2.0T F4R

Postprzez marex » 3 cze 2012, 10:44

Patrze na ta fotorelację i uważam że można jeszcze coś tu poprawić.
BartekB napisał(a):– żółty (pierwszy od lewej strony w 2 rzędzie) – światła przednie
– to jest ok
BartekB napisał(a):– brązowy z niebieskim paskiem – światła tylne + oświetlenie zegarów.
wydaje mi się że to są światła typowo pozycyjne. ( nie sprawdzałem u siebie ale tak wychodzi z logiki) .

Idąc dalej tym tropem to włączając światła pozycyjne zapalają się nam od razu i światła mijania bo oba przewody są ze sobą skręcone. Żeby uniknąć takiej sytuacji można byłoby połączyć przewody za pomocą diody odpowiednio spolaryzowanej (z lekkim zapasem prądu proponuje diodę 5A).
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 18:49
Posty: 421 (1/0)
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Postprzez Wojtek » 3 cze 2012, 10:57

marex napisał(a):Idąc dalej tym tropem to włączając światła pozycyjne zapalają się nam od razu i światła mijania bo oba przewody są ze sobą skręcone.

dzieki za dociekliwosc ;)
...ale... przeciez jest napisane, ze masz dwa warianty do wyboru... wiec po co kombinowac i przerabiac wariant II skoro mozna od razu wykonac wariant I ?

Wojtek napisał(a):ps. dobrze, ze podales info w fotorelacji o mozliwosci wykonania tych swiatel w dwoch wariantach...
1. wszystko dziala niezaleznie od manetki
2. po zalaczeniu stacyjki na pozycje II wlaczaja sie swietla przednie (do jazdy w dzien), a po zalaczeniu manetki na pozycje swiatel mijania... zalacza sie reszta... czyli tylne lampy pozycji, tablica rejestracyjna i kontrolka swiatel.
tak wlasnie maja wszystkie auta wyprodukowane od 2011r (te, ktore nie posiadaja oddzielnych lamp DRL)

:|
Arkana , Renault , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez marex » 3 cze 2012, 12:49

Po części masz rację jednak można trafić na upierdliwego diagnostę tudzież policjanta i co będzie jak powie nam (proszę włączyć światła pozycyjne a ty włączasz pozycyjne+ mijania)
Uważam że trzeba przygotować się na każdą okoliczność, a skoro robi się jakieś modyfikacje to w taki sposób, żeby łatwo można było wrócić do oryginalnej wersji nie robiąc 2 razy tej samej roboty.
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lip 2011, 18:49
Posty: 421 (1/0)
Skąd: Białystok
Auto: M6 GY1 '06 MZR-CD 2.0 105KW

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6