ramki CAN – Mazda 6 GG
1, 2
Witam Szanownych Forumowiczów!
Czytam forum od dawna, i czas najwyższy coś napisać:–) Będzie od razu pytanie.
Poszukuję opisu ramek CAN, które dostępne są na złączu ODB-II w Mazdzie 6 (GG, 2003, diesel 121km). Znalazłem dokument na madox.net (http://www.madox.net/blog/projects/mazda-can-bus/) ale niestety, u mnie nie ma wszystkich ramek a te co są, mają często inne wartości.
Do teraz odkryłem już większość ważnych informacji:
prędkość kół, prędkość pojazdu, przebyty dystans, wciśnięte sprzęgło lub bieg jałowy, info z komputera o konieczności dozowania paliwa, pozycja pedału gazu
Poszukuję jeszcze:
1. Kąt obrotu kierownicy
2. Aktualny bieg
3. Ciśnienie w układzie hamulcowym
Podejrzewam, że gdzieś także siedzą takie wartości jak opóźnienia wzdłużne i poprzeczne czy ciśnienie w układzie hamulcowym (do układu stabilizacji toru jazdy), jednak nie wiem gdzie ich szukać.
Czy ktoś może pomóc w identyfikacji konkretnych wartości w konkretnych ramkach?
Czy w aucie jest inna sieć CAN, która nie jest dostępna z OBD-II i do której można się dobrać w jakiś inny sposób?
Z góry dziękuję za pomoc!
Pozdrawiam,
Koza
Czytam forum od dawna, i czas najwyższy coś napisać:–) Będzie od razu pytanie.
Poszukuję opisu ramek CAN, które dostępne są na złączu ODB-II w Mazdzie 6 (GG, 2003, diesel 121km). Znalazłem dokument na madox.net (http://www.madox.net/blog/projects/mazda-can-bus/) ale niestety, u mnie nie ma wszystkich ramek a te co są, mają często inne wartości.
Do teraz odkryłem już większość ważnych informacji:
prędkość kół, prędkość pojazdu, przebyty dystans, wciśnięte sprzęgło lub bieg jałowy, info z komputera o konieczności dozowania paliwa, pozycja pedału gazu
Poszukuję jeszcze:
1. Kąt obrotu kierownicy
2. Aktualny bieg
3. Ciśnienie w układzie hamulcowym
Podejrzewam, że gdzieś także siedzą takie wartości jak opóźnienia wzdłużne i poprzeczne czy ciśnienie w układzie hamulcowym (do układu stabilizacji toru jazdy), jednak nie wiem gdzie ich szukać.
Czy ktoś może pomóc w identyfikacji konkretnych wartości w konkretnych ramkach?
Czy w aucie jest inna sieć CAN, która nie jest dostępna z OBD-II i do której można się dobrać w jakiś inny sposób?
Z góry dziękuję za pomoc!
Pozdrawiam,
Koza
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
Mazda 6 ma tylko jedną magistralę CAN i doprowadzona jest ona do OBD. Dawno nic nie szukałem w 6 ale wiem że na pewno nie ma tam informacji o tym który bieg jest załączony. Co do reszty się nie wypowiadam musiałbym zerknąć w ramki, a to przy okazji, która nie wiem kiedy będzie.
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Hej,
Dzięki za informację.
Znaczną większość ramek już znam i rozumiem, jeżeli będzie potrzeba to proszę o info i podeślę tabelkę na maila (mógłbym wrzucić tutaj, ale nie widzę opcji dołączania załączników....)
Pozdrawiam,
Koza
Dzięki za informację.
Znaczną większość ramek już znam i rozumiem, jeżeli będzie potrzeba to proszę o info i podeślę tabelkę na maila (mógłbym wrzucić tutaj, ale nie widzę opcji dołączania załączników....)
Pozdrawiam,
Koza
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
Proszę uzupełnić profil(z prawej)
przy pisaniu odpowiedzi na posta masz opcję"dodaj załącznik" pod spodem(trzeba kliknąć zakładkę).
Innym sposobem jest umieszczenie danego pliku na innym, ogólnodostępnym (np. imageshack.us) serwerze.Następnie skopiować i wkleić do posta adres np.obrazka.
przy pisaniu odpowiedzi na posta masz opcję"dodaj załącznik" pod spodem(trzeba kliknąć zakładkę).
Innym sposobem jest umieszczenie danego pliku na innym, ogólnodostępnym (np. imageshack.us) serwerze.Następnie skopiować i wkleić do posta adres np.obrazka.
Koza napisał(a):(mógłbym wrzucić tutaj, ale nie widzę opcji dołączania załączników....)
przeslij mi link do zdjecia, a ja je wrzuce
ps. ciekawy temat zaczales
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
można byłoby upublicznić informacje z magistrali
ja chętnie pomogę wyjaśnić co nieco jeżeli będę tylko potrafił, mógłbym też sprawdzić poprawności już rozszyfrowanych danych (ogólnie mam dostęp do "czytajki" canowej)
Po swojemu odkrywam to co już odkryte.
Witam ponownie,
Wygląda na to, że moje (3) przeglądarki nie pozwalają na wysłanie obrazków (mam tylko jedną zakładkę na dole: Opcje.
Edit by Wojtek
edytowalem posta wstawiajac zdjecie
Pierwszy raport z jazdy można zobaczyć tutaj:
http://mojdy.republika.pl/mazda-pomiary.pdf
lub tutaj w zalaczniku
Po krótce co zrobiłem:
1. Podłączyłem czujnik przyspieszenia (wzdużne i poprzeczne)
2. Podłączyłem czujnik temperatury (domyślnie będzie mierzył temperature powietrze dolotowego, spalin, turbiny)
3. Odczytywałem z CANa: obroty, prędkość kół, prędkość pojazdu (która chyba równa się prędkości przednich kół), pozycja pedału gazu
4. Podłączyłem moduł GPSa, co pozwoliło mi dokładnie zsynchronizować pomiary z pozycją na mapie.
Pozdrawiam,
Koza
Wygląda na to, że moje (3) przeglądarki nie pozwalają na wysłanie obrazków (mam tylko jedną zakładkę na dole: Opcje.
Edit by Wojtek
edytowalem posta wstawiajac zdjecie
Pierwszy raport z jazdy można zobaczyć tutaj:
http://mojdy.republika.pl/mazda-pomiary.pdf
lub tutaj w zalaczniku
Po krótce co zrobiłem:
1. Podłączyłem czujnik przyspieszenia (wzdużne i poprzeczne)
2. Podłączyłem czujnik temperatury (domyślnie będzie mierzył temperature powietrze dolotowego, spalin, turbiny)
3. Odczytywałem z CANa: obroty, prędkość kół, prędkość pojazdu (która chyba równa się prędkości przednich kół), pozycja pedału gazu
4. Podłączyłem moduł GPSa, co pozwoliło mi dokładnie zsynchronizować pomiary z pozycją na mapie.
Pozdrawiam,
Koza
Ostatnio edytowano 5 mar 2012, 10:11 przez Anonymous, łącznie edytowano 1 raz
Powód: tylko klubowicze moga wstawiac zalaczniki ;)
Powód: tylko klubowicze moga wstawiac zalaczniki ;)
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
A czy można zapytać w jakich celach to wszystko robisz?
W sumie też mnie to trochę ciekawi...

Możesz napisać,co dzięki temu chcesz uzyskać i do czego może się to okazać przydatne??
Po pierwsze hobby:–)
Po drugie, pracuję w firmie, która sprzedaje komponenty do systemów metrologicznych. Chciałbym taki system zainstowalować w samochodzie rajdowym i/lub wyścigowym (znowu hobby). Ale wcześniej oczywiście musiałem gdzieś go przetestować, więc padło na prywatne auto.
Póki co zespół rajdowy jest zawieszony z powodów zdrowotnych, więc jak ktoś ma znajomych inżynierów budujących auta rajdowe/wyścigowe i chciałby pomierzyć co się dzieje w aucie – proszę o kontakt (uwaga: do Lancerów takie systemy można kupić – do innych wozów, zwłaszcza z niższych lig, trzeba budować samemu).
Aha, iinterfejs diagnostyczny (OBD-II) też mogę zrobić na tej samej lub podobnej maszynie, ale jeszcze tego nie testowałem.
Pozdrawiam,
Koza
Po drugie, pracuję w firmie, która sprzedaje komponenty do systemów metrologicznych. Chciałbym taki system zainstowalować w samochodzie rajdowym i/lub wyścigowym (znowu hobby). Ale wcześniej oczywiście musiałem gdzieś go przetestować, więc padło na prywatne auto.
Póki co zespół rajdowy jest zawieszony z powodów zdrowotnych, więc jak ktoś ma znajomych inżynierów budujących auta rajdowe/wyścigowe i chciałby pomierzyć co się dzieje w aucie – proszę o kontakt (uwaga: do Lancerów takie systemy można kupić – do innych wozów, zwłaszcza z niższych lig, trzeba budować samemu).
Aha, iinterfejs diagnostyczny (OBD-II) też mogę zrobić na tej samej lub podobnej maszynie, ale jeszcze tego nie testowałem.
Pozdrawiam,
Koza
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
Czyli generalnie,tak dla laika w temacie
...Chcesz zbierać jak najwięcej informacji o aucie,na bieżąco
No to 2 pytanka dla zaspokojenia ciekawości
:
1.czy to do czegoś może się przydać zwykłemu użytkownikowi samochodu,przy codziennej eksploatacji??
2.czym różni się to,nad czym pracujesz od podłączenia się np.ELM-em przez OBDII(lub IDS-em) do laptopa w czasie jazdy??

No to 2 pytanka dla zaspokojenia ciekawości
1.czy to do czegoś może się przydać zwykłemu użytkownikowi samochodu,przy codziennej eksploatacji??
2.czym różni się to,nad czym pracujesz od podłączenia się np.ELM-em przez OBDII(lub IDS-em) do laptopa w czasie jazdy??
Hej,
Widzę, że temat jest cieszy się powodzeniem:–).
Tak.
Chyba nie bardzo jest to praktyczna wiedza dla amatora... więc do niczego:–). Choć ja sobie zrobiłem np. pomiar przyspieszenia od 0 do 100km/h jak i czas hamowania – przy sprzedaży samochodu będę mógł przedstawić pomiary i powiedzieć, że mój silnik to żyleta:–). Choć tak naprawdę jeszcze nie mierzyłem tych parametrów na 100% bo mi szkoda auta – na wykresie widać, że przyspieszałem do 100km/h przez ok. 25 sekund i co więcej, gaz nie był wciśnięty do końca.
Po pierwsze słyszałem (jak pisałem wcześniej, tylko słyszałem ale jeszcze nie testowałem) OBD-II uaktualnia dane co 1 sekundę, czyli na torze, przy 180km/h przejeżdżasz 50 metrów – czyli tak naprawdę nie wiesz, kiedy kierowca puścił gaz, a kiedy zblokował koła – dane dostajesz zbyt rzadko aby móc wyciągnąć precyzyjne wnioski.
Po drugie, typowe interfejsy trzeba podłączyć do laptopa, który nie jest zbyt wytrzymały (w wyścigówce na torze 50 stopni to nic niecodzinnego), nie pozwala na zapis temperatury, przyspieszeń, etc. Mój system analizuje dane co kilkadziesiąt milisekund (czyli co np. 2 metry), do tego będzie działał od -50 do 70 stopni C. No i masa i gabaryty: ok. 3kg i spokojnie wrzucisz go do schowka pasażera.
Tak sobie myślę, że może podjadę na jakiś zlot Mazdo-fanów i zrobię jakąś małą sesję przedstawiającą system? <a najlepiej jakby mi jakiś drifter z MX-5 pozwolił się wpiąć:–) >
Pozdrawiam,
Koza
Widzę, że temat jest cieszy się powodzeniem:–).
Czyli generalnie,tak dla laika w temacie ...Chcesz zbierać jak najwięcej informacji o aucie,na bieżąco
Tak.
1.czy to do czegoś może się przydać zwykłemu użytkownikowi samochodu,przy codziennej eksploatacji??
Chyba nie bardzo jest to praktyczna wiedza dla amatora... więc do niczego:–). Choć ja sobie zrobiłem np. pomiar przyspieszenia od 0 do 100km/h jak i czas hamowania – przy sprzedaży samochodu będę mógł przedstawić pomiary i powiedzieć, że mój silnik to żyleta:–). Choć tak naprawdę jeszcze nie mierzyłem tych parametrów na 100% bo mi szkoda auta – na wykresie widać, że przyspieszałem do 100km/h przez ok. 25 sekund i co więcej, gaz nie był wciśnięty do końca.
2.czym różni się to,nad czym pracujesz od podłączenia się np.ELM-em przez OBDII(lub IDS-em) do laptopa w czasie jazdy??
Po pierwsze słyszałem (jak pisałem wcześniej, tylko słyszałem ale jeszcze nie testowałem) OBD-II uaktualnia dane co 1 sekundę, czyli na torze, przy 180km/h przejeżdżasz 50 metrów – czyli tak naprawdę nie wiesz, kiedy kierowca puścił gaz, a kiedy zblokował koła – dane dostajesz zbyt rzadko aby móc wyciągnąć precyzyjne wnioski.
Po drugie, typowe interfejsy trzeba podłączyć do laptopa, który nie jest zbyt wytrzymały (w wyścigówce na torze 50 stopni to nic niecodzinnego), nie pozwala na zapis temperatury, przyspieszeń, etc. Mój system analizuje dane co kilkadziesiąt milisekund (czyli co np. 2 metry), do tego będzie działał od -50 do 70 stopni C. No i masa i gabaryty: ok. 3kg i spokojnie wrzucisz go do schowka pasażera.
Tak sobie myślę, że może podjadę na jakiś zlot Mazdo-fanów i zrobię jakąś małą sesję przedstawiającą system? <a najlepiej jakby mi jakiś drifter z MX-5 pozwolił się wpiąć:–) >
Pozdrawiam,
Koza
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
dobrzyn22 napisał(a):1.czy to do czegoś może się przydać zwykłemu użytkownikowi samochodu,przy codziennej eksploatacji??
Koza napisał(a):Chyba nie bardzo jest to praktyczna wiedza dla amatora... więc do niczego:–)
...ja sie nie zgodze... mozna wyciagnac inne rozne informacje, ktore sie przydadza
Arkana , Captur , Mii
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
mozna wyciagnac inne rozne informacje, ktore sie przydadza
Konkrety proszę

Bo jak na razie to wiem,że w porównaniu z np. ELM-em ,tutaj mamy dokładniejsze dane(praktycznie na bieżąco i bez opóźnień)i na razie to wiem tylko tyle
Cześć,
Znaczenia kolejnych ramek niestety nie odkryłem. Ale wdzięczni będziemy, jak podzielisz się swoimi wiadomościami
System pojeździł w moim aucie, do rajdówki/wyścigówki w końcu go nie włożyłem. W systemie miałem:
odczyt danych CAN (obroty, prędkość auta, prędkość kół), czujnik przyspieszenia (3-osiowy), kilka czujników temperatury, moduł GPS, kamerę. Każda próbka miała przypisany znacznik czasu tak więc pomiary były zsynchronizowane.
Tutaj znajdziesz prezentacje, która była bazą do mojego wykładu na konferencji (niestety, trzeba ściągnąć wszystkie materiały z konferencji <150MB> i trzeba być zalogowanym...):
https://lumen.ni.com/nicif/pl/seminarsl ... tent.xhtml
Możemy się spotkać na tegorocznej konferencji, to pokaże Ci jak wszystko zrobiłem.
Pozdrawiam,
Koza
Znaczenia kolejnych ramek niestety nie odkryłem. Ale wdzięczni będziemy, jak podzielisz się swoimi wiadomościami
System pojeździł w moim aucie, do rajdówki/wyścigówki w końcu go nie włożyłem. W systemie miałem:
odczyt danych CAN (obroty, prędkość auta, prędkość kół), czujnik przyspieszenia (3-osiowy), kilka czujników temperatury, moduł GPS, kamerę. Każda próbka miała przypisany znacznik czasu tak więc pomiary były zsynchronizowane.
Tutaj znajdziesz prezentacje, która była bazą do mojego wykładu na konferencji (niestety, trzeba ściągnąć wszystkie materiały z konferencji <150MB> i trzeba być zalogowanym...):
https://lumen.ni.com/nicif/pl/seminarsl ... tent.xhtml
Możemy się spotkać na tegorocznej konferencji, to pokaże Ci jak wszystko zrobiłem.
Pozdrawiam,
Koza
- Od: 22 sty 2012, 21:09
- Posty: 8
- Skąd: Olsztyn
- Auto: M6, GG, 2003, 121KM
Mi na razie nie udało się przetestować ramek CAN, bo mam problem z systemem akwizycji danych. Mój ELM327 v1.0 nie chce zbierać surowych danych z CAN, a przynajmniej ja go nie mogę do tego zmusić. Nie wiem, czy jest to problem hardware'owy (za stara wersja ELMa), czy błędna konfiguracja.
Drugie urządzonko, które mam umożliwia tylko (na razie) wyświetlenie danych dla pojedynczego parametru, ale sposób dekodowania z ramki CAN już musimy znać. Mogę sobie np wyświetlić obroty silnika, czy temp. Ale do testowania możliwości CAN to jest trochę nie wygodne.
Jak uda mi się namówić elma do współpracy, to pobawię się więcej.
Materiały z konferencji właśnie się ściągają.
Drugie urządzonko, które mam umożliwia tylko (na razie) wyświetlenie danych dla pojedynczego parametru, ale sposób dekodowania z ramki CAN już musimy znać. Mogę sobie np wyświetlić obroty silnika, czy temp. Ale do testowania możliwości CAN to jest trochę nie wygodne.
Jak uda mi się namówić elma do współpracy, to pobawię się więcej.
Materiały z konferencji właśnie się ściągają.
- Od: 2 lip 2012, 21:28
- Posty: 23
- Auto: Mazda 6 GH, 2.0 MZR DISI, 2011r
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6