Skoro już mowa o jakości paliwa, dorzucę i ja swoje 2 grosze. Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że kończyłem specjalizację związaną z obróbką ropy naftowej. Z całą pewnością można stwierdzić, że w Polsce posiadamy tylko dwóch liczących się producentów benzyny i oleju napędowego. Są nimi Orlen w Płocku i Lotos w Gdańsku. Rafinerie takie jak w Jaśle czy Trzebinii to przy nich "pionki". Obydwie te firmy zaopatrują największe stacje benzynowe w Polsce i produkt wyjeżdżających spod nalewaka musi spełniać restrykcyjne normy odnośnie jakości paliwa narzucone przez UE. Mitem więc jest jakoby na Shellu były lepsze jakościowo paliwa niż np na Orlenie. Jakość tankowanego paliwa zależy natomiast od kilku czynników, np:
– czy paliwo jest stare czy świeżo rozładowane (stare paliwo ulega sedymentacji i cięższe frakcje opadają na dno, co za tym idzie bardziej kaloryczne paliwo jest pierwsze tankowane. – może na tym dalej zajedziesz, ale utrudniony zostanie start zimnego silnika)
-temperatura w zbiorniku magazynowym ( stacja benzynowa zakupuje paliwa w kilogramach a my kupujemy w litrach co za tym idzie paliwa, wraz ze wzrostem temperatury się rozszerzają i jeżeli zbiorniki są chu... izolowane termicznie w gorące dni zakupimy zatankujemy tyle samo co zwykle a przejedziemy mniej
– paliw nie można chrzcić wodą, jak już ktoś napisał jest to mit, gdyż woda nie rozpuszcza się w w paliwach, tworzy emulsję i opada na dno, więc generalnie możemy mieć problem z silnikiem jeżeli zatankujemy z resztek starego paliwa, w prawie pustym zbiorniku.
– w Polsce posiadamy 3 rodzaje paliwa, uzależnione od pory roku. Różnią się one przede wszystkim zawartością parafin (diesel – blokada zimnego filtra) i ilością najlżejszych związków (benzyna – start zimnego silniki)
– nie zwracałbym także zbytniej uwagi na wytwory marketingu, typu VPower, 98 itp podobne dziwadła, gdyż różnica w składzie jest naprawdę minimalna. Jeśli tylko oktany by mówiły o jakości paliwa to wszyscy by jeździli na LPG – 96 oktanów czy przykładowo metanie (gazie ziemnym, który posiada 120 oktanów.)
Reasumując jakość paliwa zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od samego właściciela stacji, a nie danej marki – mowa tu o konserwacji filtrów, w dystrybutorach czy też ilości paliwa sprzedawanej na danej stacji. – częsta wymiana paliwa nie pozwala na jego sedymentacje i wszystkie syfy tam znajdujące są wymywane na bieżąco. Ja osobiście tankuje tylko i wyłącznie na polskich stacjach, gdyż w ten sposób wspieram polską gospodarkę a nie jakiś tam Rockefellerów z Exxona, Angoli z BP czy Żydków z Shella.
Pozdrawiam
