Stukający silnik – 323F BJ 2002r. DITD – RF3F
1, 2
Witam piszę z nowego konta bo jakoś na stare nie mogę się zalogować.
Jestem posiadaczem Mazdy 323F BJ 2002 rok, silnik 2.0 DITD przebieg 170 kkm. Od momentu kiedy ją kupiłem (rok temu) silnik głośno pracuje to znaczy rytmicznie puka (zgodnie z obrotami silnika). Brzmi to trochę jak stare niemieckie diesle. Nie w potrafię już tego miarodajnie ocenić ale mam wrażenie, że w ostatnim czasie (3 miesiące) dźwięk się nasilił. Przez cały czas nie świeciło się 'check engine'.
Przy zakupie wymieniany był rozrząd regulowane zawory z nowymi podkładkami i pierwotna diagnoza 'na ucho' głośnej pracy – uszkodzony wtryskiwacz i rada jeździć dalej chyba, że będzie głośniej chodził, lub w ogóle przestanie palić jeden cylinder. W związku z nasilaniem stukania postanowiłem poruszyć sprawę i zdiagnozować to dalej i ...
Miesiąc temu mechanicy diagnozowali silnik dalej i ocenili, że najprawdopodobniej to jednak nie wtryskiwacz, ani nic u góry silnika i i że hałas dobiega z dołu silnika. Wtedy typ uszkodzenia oceniony był na najprawdopodobniej panewkę na wale korbowym lub korbowód (podobno typowe uszkodzenie w tych silnikach w modelach 6/626 gdzie jest on bardziej wysilony).
Tydzień później przy wymianie oleju zdjęta byłą miska olejowa i silnik otworzony od dołu, panewki nie są zużyte ponad przebieg, korbowody siedzą ciasno na wale i też nie są uszkodzone. Natomiast stwierdzili luz na pompie olejowej i że prawdopodobnie to ona tak hałasuje. Niestety bez zdjęcia pompy rozebrania rozrządu i wymienienia na inną nie da się tego zdiagnozować dalej.
Stąd moje pytania:
1. Czy spotkaliście się z taką usterką, bo z tego co wiem po lekturze forum nie jest to coś typowego.
2. Czy diagnoza trzyma się kupy i czy radzicie iść w stronę wymiany pompy, a może najpierw sprawdzić coś innego?
3. Generalnie z tą usterką 'żyję' już rok więc może olać sprawę i nic więcej nie robić?
4. Ewentualnie gdzie diagnozować to dalej – do tej pory samochodem zajmowali się mechanicy z Buraczanej we Wrocławiu.
Jestem posiadaczem Mazdy 323F BJ 2002 rok, silnik 2.0 DITD przebieg 170 kkm. Od momentu kiedy ją kupiłem (rok temu) silnik głośno pracuje to znaczy rytmicznie puka (zgodnie z obrotami silnika). Brzmi to trochę jak stare niemieckie diesle. Nie w potrafię już tego miarodajnie ocenić ale mam wrażenie, że w ostatnim czasie (3 miesiące) dźwięk się nasilił. Przez cały czas nie świeciło się 'check engine'.
Przy zakupie wymieniany był rozrząd regulowane zawory z nowymi podkładkami i pierwotna diagnoza 'na ucho' głośnej pracy – uszkodzony wtryskiwacz i rada jeździć dalej chyba, że będzie głośniej chodził, lub w ogóle przestanie palić jeden cylinder. W związku z nasilaniem stukania postanowiłem poruszyć sprawę i zdiagnozować to dalej i ...
Miesiąc temu mechanicy diagnozowali silnik dalej i ocenili, że najprawdopodobniej to jednak nie wtryskiwacz, ani nic u góry silnika i i że hałas dobiega z dołu silnika. Wtedy typ uszkodzenia oceniony był na najprawdopodobniej panewkę na wale korbowym lub korbowód (podobno typowe uszkodzenie w tych silnikach w modelach 6/626 gdzie jest on bardziej wysilony).
Tydzień później przy wymianie oleju zdjęta byłą miska olejowa i silnik otworzony od dołu, panewki nie są zużyte ponad przebieg, korbowody siedzą ciasno na wale i też nie są uszkodzone. Natomiast stwierdzili luz na pompie olejowej i że prawdopodobnie to ona tak hałasuje. Niestety bez zdjęcia pompy rozebrania rozrządu i wymienienia na inną nie da się tego zdiagnozować dalej.
Stąd moje pytania:
1. Czy spotkaliście się z taką usterką, bo z tego co wiem po lekturze forum nie jest to coś typowego.
2. Czy diagnoza trzyma się kupy i czy radzicie iść w stronę wymiany pompy, a może najpierw sprawdzić coś innego?
3. Generalnie z tą usterką 'żyję' już rok więc może olać sprawę i nic więcej nie robić?
4. Ewentualnie gdzie diagnozować to dalej – do tej pory samochodem zajmowali się mechanicy z Buraczanej we Wrocławiu.
Ostatnio edytowano 27 paź 2010, 22:15 przez Jester, łącznie edytowano 2 razy
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
Ja poproszę o poprawne nazwanie tematu
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Proponuję zmienić pasek alternatora gdzieś wyczytałem że też potrafi walić
- Od: 15 gru 2009, 21:21
- Posty: 40
@DTomek- Nie ma różnicy w głośności pomiędzy wciśniętym i niewciśniętym sprzęgłem.
@paweledi656 – coś nie chce mi się wierzyć żeby sam pasek odpowiadał za taki dźwięk –
Czy to może być sam alternator? Po kupnie wymieniany był też cieknący zawór TCV więc może zalało też alternator?
Sprawdziłem też ilość stuknięć na minutę odpowiada ilości obrotów silnika (około 780 na minutę).
Jeżeli się mylę to powiedzcie, ale z tego co takiemu laikowi jak ja
mogłoby się wydawać to raczej dyskwalifikuje pojedynczy wtryskiwacz jako źródło. Gdyby to był jeden wtryskiwacz to w silniku czterosuwowym ilość stuknięć powinna być dwa razy mniejsza niż obrotów silnika (no chyba, że to dwa wtryskiwacze, albo 'obrót' definiuje się jako pełen cykl 4 suwów a nie obrót wału).
@paweledi656 – coś nie chce mi się wierzyć żeby sam pasek odpowiadał za taki dźwięk –
Czy to może być sam alternator? Po kupnie wymieniany był też cieknący zawór TCV więc może zalało też alternator?
Sprawdziłem też ilość stuknięć na minutę odpowiada ilości obrotów silnika (około 780 na minutę).
Jeżeli się mylę to powiedzcie, ale z tego co takiemu laikowi jak ja

- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
Dzięki – z filtrem powietrza sprawdzę jutro.
W międzyczasie nagranie silnika:
http://jester1410.republika.pl/stukajacy_silnik.wav
Czy ktoś bardziej obeznany z tematem mógłby mi powiedzieć (zaskakująco trudno to wygooglać) jak definiuje się co to jest jeden obrót silnika czterosuwowego?
A. pełen cykl czterosuwowy (dwa obroty wału), czy
B. jeden obrót wału
W międzyczasie nagranie silnika:
http://jester1410.republika.pl/stukajacy_silnik.wav
Czy ktoś bardziej obeznany z tematem mógłby mi powiedzieć (zaskakująco trudno to wygooglać) jak definiuje się co to jest jeden obrót silnika czterosuwowego?
A. pełen cykl czterosuwowy (dwa obroty wału), czy
B. jeden obrót wału
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
coś mi się wydaje że że dwa obroty wału.
z tym pukaniem to mam podobnie z tym że po tym jak temperatura płynu chłodniczego wrasta pukanie ustaje. w środku czyli kabinie słychać jakby terkotanie. te pukanie wzrasta wraz z prędkością obrotową silnika.jeżdżę puki coś nie padnie bo nie ma w pobliżu mechaniora co by poradził coś mądrego.pozdrawiam
z tym pukaniem to mam podobnie z tym że po tym jak temperatura płynu chłodniczego wrasta pukanie ustaje. w środku czyli kabinie słychać jakby terkotanie. te pukanie wzrasta wraz z prędkością obrotową silnika.jeżdżę puki coś nie padnie bo nie ma w pobliżu mechaniora co by poradził coś mądrego.pozdrawiam
lepiej 5 minut robić i godzinę myśleć niż 5 minut myśleć i godzinę robić
Tak do pukania u mnie w rf2a tez jest podobnie takie pukanie charakterystyczne żyję już z tym ponad dwa lata od zakupu i spalanie w normie silnik w miarę równo pracuje mi się wydawało że to wina tego całego tcv który tak charakterystycznie też cyka po przekręceniu zapłonu...
A to nie będzie dźwięk EGR ?
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Przy otwartym filtrze powietrza słychać tylko miarowe dudnienie z obudowy, stukanie dalej dobiega ewidentnie ze strony silnika i nie jest ani głośniejsze ani cichsze.
Ogólnie oglądając przebieg dźwięku w nagraniu widać (poniżej), że co czwarte stuknięcie (czerwone)jest głośniejsze i ostrzejsze niż trzy pozostałe (zielone). Stąd moje dociekania co do definicji prędkości obrotowej bo wynikałoby, że jeden obrót to 4 suwy (rysunek przedstawia sekundę nagrania). W ogóle im dłużej patrzę na nagranie tym bardziej wydaje mi się, że to jednak wtryskiwacz lub coś charakterystycznego dla jednego cylindra.

Dorzucam wycięte zaznaczenia z rysunku powyżej:
http://jester1410.republika.pl/czerwony.wav
http://jester1410.republika.pl/zielony.wav
@Bandit – EGR – nie mam pojecia przy nim akurat nic nie było robione, w sumie to nie wiem gdzie on się znajduje więc nie ocenię czy dźwięk dobiega stamtąd – ogólnie słychać w pracy silnika jakieś cykanie, dziwi mnie natomiast to, że słychać stuknięcie idealnie co czwarty 'takt'.
Ogólnie oglądając przebieg dźwięku w nagraniu widać (poniżej), że co czwarte stuknięcie (czerwone)jest głośniejsze i ostrzejsze niż trzy pozostałe (zielone). Stąd moje dociekania co do definicji prędkości obrotowej bo wynikałoby, że jeden obrót to 4 suwy (rysunek przedstawia sekundę nagrania). W ogóle im dłużej patrzę na nagranie tym bardziej wydaje mi się, że to jednak wtryskiwacz lub coś charakterystycznego dla jednego cylindra.
Dorzucam wycięte zaznaczenia z rysunku powyżej:
http://jester1410.republika.pl/czerwony.wav
http://jester1410.republika.pl/zielony.wav
@Bandit – EGR – nie mam pojecia przy nim akurat nic nie było robione, w sumie to nie wiem gdzie on się znajduje więc nie ocenię czy dźwięk dobiega stamtąd – ogólnie słychać w pracy silnika jakieś cykanie, dziwi mnie natomiast to, że słychać stuknięcie idealnie co czwarty 'takt'.
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
Mój wydaje podobne ogłosy na wolnych obrotach.
Klekot najbardziej słysze jak ruszam na zimnym silniku
Dodatkowo miałem jescze jeden basowy odgłos z okolicy filtra powietrza. Stwierdziłem ze obudowa nie jest szczelna i stuka. Miałem luz na plastikowych zapięciach filtra.
Co sie okazało ?
Poprzedni własciciel wsadził filtr od benzyny. Filtr do diesla ma duzo grubszą poliuretanową uszczelkę, beznynowy sporo cieńszą gumową.
Klekot najbardziej słysze jak ruszam na zimnym silniku
Dodatkowo miałem jescze jeden basowy odgłos z okolicy filtra powietrza. Stwierdziłem ze obudowa nie jest szczelna i stuka. Miałem luz na plastikowych zapięciach filtra.
Co sie okazało ?
Poprzedni własciciel wsadził filtr od benzyny. Filtr do diesla ma duzo grubszą poliuretanową uszczelkę, beznynowy sporo cieńszą gumową.
- Od: 9 wrz 2010, 08:34
- Posty: 18
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 626 DiTD 1999rok, Mazda 323 BG 1,7D 1994
Odpowiedź na komentarze:
– też najbardziej słychać przy zimnym silniku, jak się nagrzeje to minimalnie ciszej, ale dalej wyraźnie słychać stukanie, może nieco bardziej przytłumione coś jakby sapnięcie/odgłos uchodzącego powietrza,
– spalanie (z tego co czytałem) jest w normie – koło 5-6 w trasie (autostrada – może się wlokę), w mieście 7 (zimą na krótkich odcinkach raczej 8 nawet 9)
– próby dynamiczne też nie wypadały jakoś źle na tle podawanych na forum (80-120km/h poniżej 15 sekund z tego co pamiętam)
– tcv jest wymieniony i tak samo stukało ze starym więc nie sądzę, żeby oba były wadliwe,
– filtr powietrza też jest na 100% od diesla (gęsty – dużo załamań)
– też najbardziej słychać przy zimnym silniku, jak się nagrzeje to minimalnie ciszej, ale dalej wyraźnie słychać stukanie, może nieco bardziej przytłumione coś jakby sapnięcie/odgłos uchodzącego powietrza,
– spalanie (z tego co czytałem) jest w normie – koło 5-6 w trasie (autostrada – może się wlokę), w mieście 7 (zimą na krótkich odcinkach raczej 8 nawet 9)
– próby dynamiczne też nie wypadały jakoś źle na tle podawanych na forum (80-120km/h poniżej 15 sekund z tego co pamiętam)
– tcv jest wymieniony i tak samo stukało ze starym więc nie sądzę, żeby oba były wadliwe,
– filtr powietrza też jest na 100% od diesla (gęsty – dużo załamań)
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
Jester – a taką prozaiczną rzecz jak zawory to regulowałeś
? teoretycznie co 30kkm w tym silniku 
pisałęś na początku że przy zakupie regulowałeś ale nie wiem ile od tego czasu napykałęs km.
pisałęś na początku że przy zakupie regulowałeś ale nie wiem ile od tego czasu napykałęs km.
Uważaj mam Mazde i nie zawaham się jej użyć
!!

- Od: 28 lut 2008, 16:45
- Posty: 351
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 2.0 TDVI 2001
Nie wiem na ile pomogę ale u mnie to pukanie też występuje (ten sam rytm), podobnie jak u innych po rozgrzaniu silnika ustępuje. Jednak w moim przypadku to paski klinowe i jest to dobrze słyszalne z ich okolicy. Szczególnie teraz po wymianie poduszek i wygłuszeniu auta gdy nie ma innych odgłosów z powstających wibracji.
U mnie paski klinowe 'tylko' skrzypią/piszczą chyba co pełen obrót paska. Pojawiło się to stosunkowo niedawno po tym jak mechanicy zaczęli szukać stuków, ale równie dobrze może to być wina ochłodzenia/jesieni.
Tak czy siak jestem umówiony do mechanika na przyszły wtorek i postaram się naprowadzić mechaników zgodnie z zasugerowanymi propozycjami.
Tak czy siak jestem umówiony do mechanika na przyszły wtorek i postaram się naprowadzić mechaników zgodnie z zasugerowanymi propozycjami.
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
U mnie po wymianie pasków był spokój, problem pojawił się po kilku tysiącach km.
Dziś byłem u mechanika na Nasypowej we Wrocławiu (Japan Serwis), i okazuje się, że to jednak wtryskiwacz. Generalnie po zmniejszeniu dopływu paliwa do wtryskiwacza dźwięk jest cichszy, dzieje się tak tylko przy jednym wtryskiwaczu, stąd diagnoza.
Sugerowane rozwiązania:
1. czyszczenie układu paliwowego (Liqui Molly – Jet Clean Tronic) – 70% szans na naprawę
2. naprawa wtryskiwacza – wymontowanie – wysyłka do Warszawy (Mabi) i diagnoza tam, albo da się naprawić albo nie,
3. wymiana wtryskiwacza na używany.
Stąd moje pytania:
1 – czy ktoś korzystał z czyszczenia Jet Clean Tronic (180 zeta) i czy zauważył jakieś pozytywne efekty na forum widziałem tylko grubby dość lakonicznie pisze tutaj – http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=855604#p855604 ale on był chyba w trochę innej sytuacji niż uszkodzony wtryskiwacz
2 – nie orientujecie się ile Mabi może sobie policzyć za taką usługę, i jaka jest szansa na naprawienie wtryskiwacza. Ewentualnie czy radzilibyście w tej sytuacji skorzystać z serwisu Bocheńscy we Wrocławiu (mechanik w warsztacie mówił – tylko Mabi, na forum zdania są podzielone, ale tam dyskusje były na temat remontu pompy a nie wtryskiwaczy), za nimi przemawia głównie kwestia lokalizacji.
3 – Na co zwrócić uwagę szukając używki – Czym dokładnie różnią się wtryskiwacze od silnika RF3F i RF4? Czy do RF3F będzie pasował z RF4 czy nie .
No i na podsumowanie którą opcje byście wybrali
Sugerowane rozwiązania:
1. czyszczenie układu paliwowego (Liqui Molly – Jet Clean Tronic) – 70% szans na naprawę
2. naprawa wtryskiwacza – wymontowanie – wysyłka do Warszawy (Mabi) i diagnoza tam, albo da się naprawić albo nie,
3. wymiana wtryskiwacza na używany.
Stąd moje pytania:
1 – czy ktoś korzystał z czyszczenia Jet Clean Tronic (180 zeta) i czy zauważył jakieś pozytywne efekty na forum widziałem tylko grubby dość lakonicznie pisze tutaj – http://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?p=855604#p855604 ale on był chyba w trochę innej sytuacji niż uszkodzony wtryskiwacz
2 – nie orientujecie się ile Mabi może sobie policzyć za taką usługę, i jaka jest szansa na naprawienie wtryskiwacza. Ewentualnie czy radzilibyście w tej sytuacji skorzystać z serwisu Bocheńscy we Wrocławiu (mechanik w warsztacie mówił – tylko Mabi, na forum zdania są podzielone, ale tam dyskusje były na temat remontu pompy a nie wtryskiwaczy), za nimi przemawia głównie kwestia lokalizacji.
3 – Na co zwrócić uwagę szukając używki – Czym dokładnie różnią się wtryskiwacze od silnika RF3F i RF4? Czy do RF3F będzie pasował z RF4 czy nie .
No i na podsumowanie którą opcje byście wybrali
- Od: 21 paź 2010, 22:28
- Posty: 15
- Auto: 323f BJ 2002r. DITD
Zakup u kolegi ogien82 FORTE DFC, zrób płukankę bezpośrednią (nie do baku – opisywałem to już na forum) i obserwuj efekty.
P.S
Konieczna wymiana podkładek pod wtryskami, przy okazji sprawdź luzy zaworowe.
P.S
Konieczna wymiana podkładek pod wtryskami, przy okazji sprawdź luzy zaworowe.
1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości