Ech, widzę, że odeszliśmy troszkę od tematu – a miało być o piszczeniu gumy
@
Huano: przeróbki, owszem dokonane są dość profesjonalnie, a co do kosztów, to są naprawdę mniejsze, niż można byłoby przypuszczać.
@
Brii: ten silniczek nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem. Zacznijmy od tego, że wszelkie oznaki na niebie i ziemi (a ściślej mówiąc pomiary na hamowniach obciażęniowych i inercyjnych) wskazują na duży niedobór mocy i momentu w tych silnikach. I tak zamiast 320Nm i 150KM najczęściej jest osiągany wynik w okolicach 300Nm i 140KM, a zdarza się, że nawet poniżej

. Generalnie Renault wydało już oficjalne oświadczenie: ten silnik nie będzie występował w kolejnych modelach samochodów. Dość częste są problemy z recylkulatorami spalin oraz wtryskiwaczami (a koszty ich wymiany są ogromne).
Co polecam?
W przypadku tego silnika przeróbki mechaniczne nie wchodzą w grę.
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest niezbyt wysilony program, który doda Ci realnie około 50Nm oraz 25-30KM. To są wartosci bezpieczne dla tego silnika oraz sprzęgła.
Odradzam box'a, zwiększa on jedynie ciśnienie wtrysku, co na dłuższą metę powoduje poważne uszkodzenia systemu wtryskowego, a do tego daje mniejsze przyrosty mocy, niż program.
Pamiętaj też o "przykazaniach" użytkownika diesla:
1. Tylko paliwo ze sprawdzonych stacji (ja np. tankuje tylko na kilku pewnych w Polsce) – złe paliwo ma ogromny wpływ na trwałość jednostki.
2. Nigdy nie "deptaj" na zimnym silniku. Pozwól mu sie nagrzać do odpowiedniej temperatury i poczekaj jeszcze kilka minut, podczas których rozgrzeje się olej.
3. Nigdy nie gaś auta od razu po jezdzie, daj mu odpocząć – jeśli jechałeś umiarkowanie – wystarczy kilkanascie – kilkadziesiat sekund. Jeśli zaś silnik pracował na wyższych obrotach podczas intensywnego przyspieszania, bądź szybkiej jazdy autostradowej – niech pochodzi na luzie nawet minutę – dwie. Podczas nagłego zgaszenia silnika odcinasz turbinie olej i jeśli kręci się ona z dużą szybkością – po prostu dochodzi do zatarcia.
4. Obserwuj reakcję autka i patrz we wsteczne lusterko. Jeśli samochod traci moc, a z tylu zauważysz chmurę szarego dymu – od razu gaś silnik. Uszkodzeniu uległo jedynie turbo, które zassało olej z silnika. Stracisz tylko turbo, uratujesz jednostkę napędową nie dopuszczając do jej zatarcia.
Pozdrawiam
