Drgania (wibracje) samochodu

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez magister82 » 25 maja 2010, 15:59

Wiesz na przeglądzie okresowym tez nic mi nie stwierdzili pojechałem do mechanika i stwierdzi ze sworznie do wymiany i cos tam jeszcze wiec z przeglądami bywa rożnie. Ale tez momentalnie drgania ktore wcześniej miale przy poredkosci 140 zniknely
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2010, 10:54
Posty: 71
Skąd: Ostrów Wlkp
Auto: 323F 98 1.5

Postprzez decadent » 26 maja 2010, 12:31

Sprawdzono mi dzisiaj samochód – całe zawieszenie z przodu, sprawdzono jeszcze raz wyważenie kół, hamulce, piasty. Nie znaleziono żadnego luzu, żadnej usterki.
Cóż, muszę się pogodzić z drganiami....właściwie to wibracjami.

Mechanik określił to nie jako drgania lecz wibracje, takie nieznaczne. Występują tylko na lepszej drodze, bo jak pracuje zawieszenie to ich nie ma.
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez decadent » 30 maja 2010, 18:40

Po dalszej analizie stwierdzam, że to nie żadne drgania, a wibracje kierownicy, które wcale nie są zależne od prędkości.
Są to jakieś luzy w układzie kierowniczym. Zamykam ten temat i otwieram nowy:

viewtopic.php?f=115&t=98617
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez herci62 » 10 cze 2010, 13:51

Umnie tez sa takie drgania powyzej 100...sie nasilaja auto jest po regulacji zbieznosci katroli stanu zawieszenia i wywazaniu no i niby wszystko ok. ((I JAK TU UFAC MECHANIOROM))Wczoraj sam z kolega podnieslismy przod no i przy kreceniu kierownica energicznie prawo- lewo i to samo robiac z kolami ręcznie jest wyczuwalny spory luz na tym drazku co wchodzi do maglownicy(drazek kierowniczy) z lewej strony jest mniejszy a z prawej jest duzy luz stuki sa nawet slyszalne. Luzy te sa tylko od strony maglownicy bo przy kole nic sie nie wyczuwa. Na wolnym biore sie za to i po wymianie jade na zbieznosc. Moze ktos juz to wymienial i mogl by opisac efekt i czy napotkam na jakies problemy przy samodzielnej wymianie?? Pozdro....
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 maja 2008, 15:22
Posty: 131 (0/1)
Skąd: wrocław/swindon
Auto: mazda-6 2.2D/163 bhp/ 2009

Postprzez decadent » 13 cze 2010, 16:45

Sprawa nadal mi nie daje spokoju.
Podsumowując:
1. Wykluczam koła i felgi (zamiana kół z jednej na drugą oś – bez zmian, poza tym drgania nie są stałe i są wyraźnie zależne od podłoża.
2. Mechanicy wykluczyli hamulce.
3. 3 razy wyważałem koła
4. Wykluczam układ kierowniczy (brak luzów, poza tym zwykle objawia się bardziej dramatycznie).

Pozostaje zawieszenie (chociaż sprawdzano mi je dwa razy i nie wykryto żadnych luzów, dodatkowo na stacji diagn. na szarpakach też nic). Charakter wibracji jest taki, że są one wyraźnie zależne od konkretnej nawierzchni, czuć wibracje nie tylko na kierownicy, ale i "pod nogami".

Doszedłem do wniosku, że idealne drogi nie istnieją. Owszem, znam kilka odcinków, na których nic a nic mi nie wibruje, jednak większość całkiem nowych nawierzchni ma niedoskonałości, delikatne nierówności poprzeczne, które powodują drgania zawieszenia. Tak jak pisał knyklu, równa droga uwydatnia wibracje, które znikają gdy zawieszenie pracuje na wyraźnie nierównej nawierzchni. Wniosek: moje zawieszenie, jakkolwiek radzi sobie świetnie z dziurami, i różnymi widocznymi nierównościami, to jednak nie tłumi drgań o wysokiej częstotliwości, które występują zawsze, nawet na nowej nawierzchni.

Pytanie zatem mam do Was: Jakie elementy zawieszenia w naszych mazdach odpowiadają za tłumienie drgań o wysokich częstotliwościach, kiedy właściwie nie ma ugięcia sprężyny i amora ?? ?? ??
Na pewno jakieś połączenia gumowo metalowe...
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez knyklu » 13 cze 2010, 20:43

Kurde... ja bym chyba nadal ostawał przy oponach/kołach, m. in. dlatego, że to ona jako pierwsza przenosi nierówności nawierzchni. Wydaję mi się, że można było by to stwierdzić eliminując jedna z osi z ruchu – np. rolki (tylko czy nie są za "gładkie"). Z drugiej strony opony (źle zużywające się) często powodują wibracje, ale zazwyczaj wyczuwalne tylko na kierownicy – sam tak mam pow. 120.
Myślisz, że to tuleje gumowe, ale luzy na nich (ich zużycie) było by widoczne na diagnostyce, a poza tym, jest to element eksploatacyjny, więc taki problem jak u ciebie miało by dużo ludzi, a nie ma.
A sprawdzałeś felgi? Może na którejś otwór centrujący jest zbyt duży, przez to koło minimalnie traci osiowość z piastą (bo na śrubach jest luz). Przy małych prędkościach siła odśrodkowa jest być może zbyt mała, aby wprowadzić cały układ w rezonans, a przy dużych wystarczająca na doprowadzenie układu do drgań o takiej częstotliwości, że są nie wyczuwalne (znoszą się).
Rozumiem, że kół nie wymieniałeś na inne? Jeżeli masz problem ze znalezieniem, to napisz skąd jesteś, może będę mógł pomóc.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez Borys » 13 cze 2010, 20:55

Szczerze wątpię czy elementy zawieszenia wpływały by na takie drgania kierownicy. "Po drodze" mają sworznie, tuleje, końcówkę kierowniczą i całą przekładnie. Zgrać to aby były drgania na kierownicy to na prawdę byłby cud. Także polecałbym pożyczenie innych kół. Ewentualnie poszukaj kogoś kto wyważa koła na samochodzie . Może jest problem z piastą/zwrotnicą.
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 lip 2007, 00:00
Posty: 2063 (0/1)
Skąd: Łódź
Auto: Lancer

Postprzez decadent » 14 cze 2010, 08:17

Jestem z Kielc. Już dawno zamieniłbym koła na inne (do sprawdzenia), ale właśnie nikt jakoś nie kwapił się żeby mi pomóc. Felgi – stalowe (według 2 mechaników oraz wulkanizatora) mam prościutkie, ale rzeczywiście może po przykręceniu nie siedzą w osi – tego chyba nikt mi nie badał. Piast także nie wykluczam, chociaż obracają się właściwie. Także myślałem o wyważeniu kół na samochodzie, ale nie wiem czy w ogóle w Kielcach ktoś ma takie usługi...

Dodam jeszcze, że właśnie tak jak zauważył knyklu, drgania występują właściwie przy każdej prędkości, ale najwyraźniejsze są przy 60 km/h. Przy 40 km/h mają zbyt małą częstotliwość i auto nie wpada w rezonans. Powyżej 60 km/h czuć coraz mniej wraz ze wzrostem prędkości bo częstotliwość staje się tak duża, że drgania się wygładzają i w końcu powyżej 100 km/h stają się nieodczuwalne...
Przeciwko piastom świadczy fakt, że gdybym jechał po stole to prawdopodobnie drgania nie występowałyby. Są odcinki dróg, gdzie właściwie drgania są ledwo wyczuwalne. Auto wyraźnie wpada w rezonans (czuć oczywiście najbardziej na kierownicy) od niewidocznych "gołym okiem" chropowatości lub nierówności, a nie na skutek samoistnego drgania jakiegoś elementu samochodu, bez jego "pobudzenia".
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez Gallus » 14 cze 2010, 10:18

mi w mojej hondzie drga kiera i cała buda przy prędkosci juz od 100km/h do 130km/h poźniej do 160 sie uspokaja... a drganie na idealnie prostej drodze przypomina mi jazde po muldach.
ale ja wiem ze to od kół bo mam dwie lekko krzywe... teraz na dniach bede kupował nowe fele.
jak masz krzywe fele i po wyważeniu jest ok.. to przy wiekszych prędkosciach to wyjdzie... bo ja np. do 100km nie czuje nic.. najwiekszy rezonans mam przy 120km/h

pozdro.
Gallus
 

Postprzez knyklu » 14 cze 2010, 11:04

decadent napisał(a):Jestem z Kielc. Już dawno zamieniłbym koła na inne (do sprawdzenia), ale właśnie nikt jakoś nie kwapił się żeby mi pomóc.

No do sporo nas dzieli.
Podejdz do jakiś gumiarzy, może maja pasujące do twoich. Dasz z 30 za wymianę plus na wódkę za fatygę i przynajmniej się dowiesz co i jak.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez decadent » 14 cze 2010, 14:48

Zadzwoniłem do gumiarza, aby ten powiedział mi czy gdzieś w Kielcowie wyważają na samochodzie. Powiedział że nie ale kazał przyprowadzić samochód to obejrzy mi zawieszenie (to jakies szerokie spektrum działalności jak na gumiarza) bo uważa, iż przyczyną mogą być półosie....
Czy przyczyną mogą być półosie ??
Przecież przy wyłączonym silniku tak samo drga...

Jeszcze dodam, że przecież kierownica mi nie "lata", ani nie "wali", tylko lekko wibruje (co jednak doprowadza mnie do...)
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez Gallus » 15 cze 2010, 11:02

a nie masz innych kół zimówek zeby założyc?
ja Ci mówie ze mam identycznie od 100-120 to jakas masakra nie da sie jechac tak mi strzepie budą..jak zas znajomy wszedł i sie przejechał powiedział ze nic nie czuje.. a drgania czuc nawet na kierownicy...
ja bede w tym tygodniu lub w przyszłym zmieniał koła na stare na zimówkach bo wczesniej tego problemu nie miałem... a te oddam do regeneracji i prostowania bo kilka krawężników zaliczyły.
tak jak widze zamieniałes kiła z przodu na tył... gumiarze jak zakładają Ci koła z reguły gorsze wrzucają na tył takze takie działanie mogło tylko pogorszyc sprawe.

pozdro!
Gallus
 

Postprzez decadent » 15 cze 2010, 13:24

Ludzie, nie piszcie mi o drganiach przy wysokich prędkościach i "trzepaniu" kierownicą, bo takie przypadki to są dość oczywiste do zdiagnozowania (chociaż ja się nie podejmuję). Trzy razy miałem taki problem w poprzednich samochodach – biło przy prędkościach zwykle około 100 km/h, bicie było raczej stałe i zależne od prędkości bardzo wyraźnie. Zawsze przyczyną były opony albo felgi. Tym razem jest zupełnie co innego...(chociaż wszystko to może być).

U mnie wibruje delikatnie i przy średnich, a nawet małych prędkościach (np. 60 km/h) i zależy od nawierchni, w ogóle charakter wibracji jest nietypowy – tyle już o tym pisałem...

Podam przykład – jest taka droga, która ma następujące odcinki:
1.odcinek nawierzchni, która ma 3 lata, równiutka, nie widać żadnych nierówności (gołym okiem),
2.odcinek nieremontowany, łatany gęsto (około 1 km)
3.odcinek, który ma 3 miesiące, także oczywiście równiutki jak odc. 1 (przynajmniej taki się wydaje), ciemny

Jak wibruje kierownica na tych odcinkach – jadąc na luzie 60 – 70 km/h ??
odc.1. praktycznie wcale (trzeba się bardzo wczuwać, żeby coś poczuć)
odc. 2. wcale, ale nie sposób stwierdzić obiektywnie bo przecież trzęsie całym samochodem na takiej drodze
odc. 3. znacznie – wibracje odczuwalne nawet przez niewyczulonych...

:–(
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez knyklu » 15 cze 2010, 14:17

decadent napisał(a):
Podam przykład – jest taka droga, która ma następujące odcinki:
1.odcinek nawierzchni, która ma 3 lata, równiutka, nie widać żadnych nierówności (gołym okiem),
2.odcinek nieremontowany, łatany gęsto (około 1 km)
3.odcinek, który ma 3 miesiące, także oczywiście równiutki jak odc. 1 (przynajmniej taki się wydaje), ciemny

Jak wibruje kierownica na tych odcinkach – jadąc na luzie 60 – 70 km/h ??
odc.1. praktycznie wcale (trzeba się bardzo wczuwać, żeby coś poczuć)
odc. 2. wcale, ale nie sposób stwierdzić obiektywnie bo przecież trzęsie całym samochodem na takiej drodze
odc. 3. znacznie – wibracje odczuwalne nawet przez niewyczulonych...
:–(


U mnie na takich nawierzchniach jedyne co wzrasta to poziom hałsau od opon. (na 1. i 2. cisza, a na 3. hałasuje bardzo).
Nie czekaj na pomoc z forum, bo myslę, że już nikt wiecej nie potrafi Ci pomóc. Za wszelką cenę postaraj się zmienić opony – do przetestowania.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez magister82 » 15 cze 2010, 14:51

Hm nowa nawierzchnia bardzo slabe opony duzy halas w srodku moze tez i wybracje ?? Jakiej firmy masz opony bo nie doczytalem wyzej
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2010, 10:54
Posty: 71
Skąd: Ostrów Wlkp
Auto: 323F 98 1.5

Postprzez decadent » 15 cze 2010, 15:22

Opony, które mam w moim samochodzie już podawałem i właśnie pytałem czy są dobre – pytanie zadałem na innym wątku...
185/65 R 14, na jednej osi goodyear GT3, na drugiej semperit speed comfort
W sumie to opony klasy wyższej-średniej... (tak mi się wydaje). Są zużyte tak w połowie.
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez decadent » 16 cze 2010, 20:13

Ważne !

Jeszcze raz zaprowadziłem samochód na diagnostykę, tym razem w porządnym serwisie.
Diagnosta trzepał samochód na szarpakach bardzo dokładnie, widać było, że nie robił tego "na odwal się".
Znalazł luz na sworzniu przedniego wahacza, lewego – sworzeń do wymiany.
Czy to jest przyczyna drgań – nie wiadomo. Po wymianie, jeżeli nic się nie poprawi mają mi także sprawdzić geometrię. Diagnosta radził nie oszczędzać na sworzniu

Samochód odstawiam jutro i zamówiłem polecany przez serwis sworzeń firmy moog (niemiecki) za około 58 zł.

Pytanie mam do Was pilne, czy zamówiłem dobry sworzeń ??
Czy może być on przyczyną wibracji kiery ?

Będę wdzięczny za szybkie podpowiedzi...
Forumowicz
 
Od: 8 maja 2010, 08:57
Posty: 682
Skąd: Kielce
Auto: BJ, 1.5 benz. 1999

Postprzez knyklu » 16 cze 2010, 21:02

Nie wiem jak tam Moog (raczej jest włoski) w BJ, ale w innych uchodzi za przeciętny/niezły. Jak dobrze mechanik wspawa ten sworzeń (bo wg Mazdy sworzni sie nie wymienia ,tylko caly wahacz – i tak wszyscy wymieniają same sworznie), to parędziesiąt dziesiątek na nim zrobisz.

Tak może.
Forumowicz
 
Od: 16 sie 2007, 14:23
Posty: 288
Skąd: Konopnica
Auto: BJ ZL

Postprzez magister82 » 16 cze 2010, 22:39

Ja tez sworznie wymieniłem jakieś zwykle po 40zl wiec coz nie trzęsie Poza tym o tych sworzniach juz dawno pisałem widac :P mnie nie słuchałeś
Forumowicz
 
Od: 20 mar 2010, 10:54
Posty: 71
Skąd: Ostrów Wlkp
Auto: 323F 98 1.5

Postprzez topik » 16 cze 2010, 22:39

Witam. Można wymienić sworzeń, ja u siebie wymieniłem juz dwa. Jeden załozyłem firmy Yamato a drugi Kia, Hyundai. Pozdrawiam
Diagnostyka komputerowa vcds: audi, vw, skoda, seat. Kołobrzeg i okolice, Świdwin i okolice.
RF2A
Kiedyś będzie M 3 może M 6
Jak raz kupisz Mazdę to już nigdy nie zamienisz jej na inną markę
Mogę polecić dobrego mechanika z Redła (okolice Świdwina i Połczyna Zdroju) oraz z Piły
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 paź 2006, 15:41
Posty: 774 (0/3)
Skąd: Redło
Auto: Mazda 323F 2.0 TD (BJ) 1999r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 3 / 323