***
Poradnik silników Diesla autorstwa xANDy
Nawigacja: Spis treści
Poradnik powstał przy współpracy bardzo, bardzo wielu Osób, którym z tego miejsca dziękuję za ich wkład i trud dla dobra wszystkich. Jeśli pojawią się ważne kwestie, które należy poprawić/umieścić prosimy o kontakt z moderatorami działu.
Oprócz lektury zawartej poniżej, proponujemy zapoznać się z tym materiałem:
Poradnik – zasada działania silnika i podzespołów – M6 CR '02-'05
Opis EGR, turbo, układ paliwowy, dolotowy, test przelewowy, czujniki, kody błędów
Rodzaje silników diesla montowanych w Mazdach.
Seria RF
- RF– pierwszy tradycyjny diesel Mazdy 64KM montowany w modelu 626 GC [SOHC 8V]
- RF-7– drugi "zwykły" niedoładowany 60KM (626 GD, 323 BJ, także w BJ w wersji z pompą Zyxel o mocy 71KM bez turbiny) [SOHC 8V]
- RF-CX Comprex – 75KM (626 GE i 626 GV) [sprężarka niemieckiej firmy Comprex GMBH] [SOHC 8V]
- RF-T: [stworzony dla Mazd z linii 626/6] [SOHC 16V]
- RF2A 101 KM w 626 (w 323/premacy 90, 101)
- RF4F 110KM w 626 (w 323/premacy RF3F 90 i 101)
- RF5C 136 w M6, MPV ?2002
- RF7J 121/143 DPF w M6 (w M5 110 i 143)
- W przypadku silników common rail – nazwa serii: MZR-CD
- RTJ – silnik w 121 1.8 D (konstrukcja Forda, 60KM/4800 1995-97)
- PN – silnik w 323 BG 1.7 [PN 40(55)4700, PN 41(56)4300] [SOHC 8V]
- 4EE1-T Isuzu 1,7 TD – w 323 BA (lub BC) 82KM/4400 [SOHC 8V]
- R2 47(64KM)4000 – B Series (UF) 2.2D;
- WL 57(78KM)4100 – (UN) 2.5D kod silnika
- WL-T 85(116KM)3500 – 2.5TD montowany głównie w MPV (wtrysk pośredni+turbinka) [SOHC 12V]
- Y4 50(68KM)4000 – 1.4MZ-CD (1.4CiTD) silnik koncernu PSA DV4,
oznaczenie Ford F6JA, [SOHC 8V], Mazda 2 DY i DE - Y6 66(90KM)4000 i 81(109KM)4000 – 1.6MZ-CD (1.6CiTD) silnik koncernu PSA DV6 [DOHC 16V], Mazda 3
- 1998-2000 2.0 DiTD 90KM RF2A (BJ, Premacy, 626 na Austrię)
- 1998-2000 2.0 DiTD 101KM RF2A (626, BJ, Premacy)
- X.2000-2002 2.0 DiTD 90, 101 KM, RF4F lub RF3F (BJ, Premacy do 2004 włącznie!)
- X.2000-2002 2.0 DiTD 110 KM RF4F (626 GF/GW)
- 2002-2005 2.0 MZR-CD RF5C 121/136KM (Mazda 6, Mazda 3)
- 2005-2007 2.0 MZR-CD RF7J 121/143KM DPF (M6, M3 zaś w M5 110/143)
- 2007-? 2.0 MZR-CD DPF140KM (M6)
- 2009 – 2.2 DOHC MZR-CD DPF – kilka wersji motoru różniącej się konstrukcją i parametrami o mocach do 185KM Euro4/Euro5
Moc silnika diesla (DiTD/CD) zakodowana jest w numerze VIN na ósmej pozycji: JMZGY19R lub JMZGY19T. Litera R oznacza mocniejszy motor – T słabszy. W przypadku 323 i premacy będzie to 90/101 koni, w przypadku M6 121/136 lub 121/143 ew. 121/140 (w M5 to kwestia motorów 110/143 z tym, że silniki 110KM w M5 miały mniejszą turbinę! a nie tylko inne oprogramowanie).
Ważne informacje.
DiTD – Direct injection Turbo Diesel – "zaturbiony diesel z wtryskiem bezpośrednim"
MZR-CD – linia silników generacji MZR – Commonrail Diesel
DiTD jest pierwszym japońskim silnikiem z bezpośrednim wtryskiem, nie jest to tak dopracowana jednostka jak TDI, inżynierowie japońscy czerpali jednak wiedzę z doświadczeń innych, by nie musieć uczyć się tak bardzo na własnych błędach.
Silnik diesla mazdy 2.0 (RF-T: DiTD i MZR-CD/CR 16V SOHC) nie ma nic wspólnego z fordowskim TDCI, poza podobną pojemnością, istnieniem turbosprężarki i rodzajem wymaganego paliwa. W ŻADNEJ Mazdzie 6 NIE montowano fordowskich jednostek TDCI. Silnik Mazdy 2.2 DOHC 16V jest dalszym rozwinięciem poprzedniego modelu RF-T i dalej nie ma nic wspólnego z fordowskim TDCI 2.2.
"Płyta CD3 (z Mazdy 6) to płyta zaprojektowana PRZEZ MAZDĘ we współpracy z Fordem. Żadne Mondeo nie miało CD3, a Ford zaoszczędził grubą kasę stosując tę platformę w Lincolnach, Mercurych i innych wynalazkach (znacznie później niż Mazda)... :]" – cytat za Mateusz L
Spis treści
- Zasada działania (bezpośredni wtrysk paliwa)
- Rozrząd (DiTD, CR -- MZR-CD)
- Filtry
- Oleje
- Elementy eksploatacyjne
- Turbosprężarka
- Hałas silnika
- Układ dolotowy
- Różnice w silnikach DiTD przed i po liftingu
- Kontrolka świec żarowych
- Diesel Partikulate Filter (MZR-CD DPF) w budowie
- Rezystancja przewodów sterowania wtryskami MZR-CD
- Firmy zajmujące się pompami (w tym Denso)
- Jak sprawdzić czy silnik jest "OK"
- Lampy ksenonowe
- Webasto – gdy coś szumi pod samochodem lub wręcz huczy i kopci
- Inne problemy
- Zawór TCV (DiTD)
- Problemy z uruchomieniem (DiTD) SPV/rozrusznik/styki/nieszczelności
- Kontrolka rozrządu (Comprex)
- Zawór SCV (MZR-CD)
- Cieknący IC (MZR-CD)
- Kody błędów AIR-bag
- Kody błędów ABS'u
- Kalibracja wtrysków/autokalibracja
Nawigacja: Początek poradnika