ABC Klimatyzacji – problemy oraz pytania.
JanuszM tu nie chodzi o fochy tylko o to, że skraplacz się zamraża, dlatego w większości przypadków klima ma jakieś zabezpieczenie aby nie włączać się od jakiś temperatur. Możliwe, że w Maździe ten problem nie występuje i klima chodzi niezależnie od temperatury. Ja nie mogę tego stwierdzić, bo mam coś ewidentnie nie tak z nawiewem. Skoro u Ciebie chodzi cały czas to widocznie tak ma być.
- Od: 6 paź 2008, 17:56
- Posty: 486
- Skąd: Łódź
- Auto: mazda dwa zero
O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;
2. W ECO mniej wydajnie, czyli dluzej;
3. Dlatego po wlaczeniu AUTO w trakcie upalu klimatronic najpierw chlodzi na NORMAL; potem przelacza sie w ECO, bo do utrzymania temperatury to wystarcza;
4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika; sila powyzszego w ECO rzadziej;
Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc. Widac to na zuzyciu paliwa rowniez, choc w zimie minimalnie.
Nawet w starej 626 GE sprezarka sie zalaczala tylko gdy byla taka potrzeba.
W 6 zdaje sie jest odlaczana sprezarka po wcisnieciu gazu do podlogi. Znalazlem w service manualu opis tego dzialania.
1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;
2. W ECO mniej wydajnie, czyli dluzej;
3. Dlatego po wlaczeniu AUTO w trakcie upalu klimatronic najpierw chlodzi na NORMAL; potem przelacza sie w ECO, bo do utrzymania temperatury to wystarcza;
4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika; sila powyzszego w ECO rzadziej;
Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc. Widac to na zuzyciu paliwa rowniez, choc w zimie minimalnie.
Nawet w starej 626 GE sprezarka sie zalaczala tylko gdy byla taka potrzeba.
W 6 zdaje sie jest odlaczana sprezarka po wcisnieciu gazu do podlogi. Znalazlem w service manualu opis tego dzialania.
Grzegorz Strzałkowski
gstr napisał(a):O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;
Czemu bzdury
Czyta ze zrozumieniem:
fazzi napisał(a):Z tego co wiem w większości aut system jest następujący:
W trybie ECO klima nie działa w ogóle.
w WIĘKSZOŚCI AUT, nie tylko mazda.
Mylicie pojęcie klimatyzacji automatycznej i Climatronika, jakoś tak chyba nazw nie pomieszałem.
u mnie w saabie(pełny climatronik, 2 czujniki z przodu, 2 z tyłu, plus nasłonecznienia) działa tak jak napisał fazziw trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji. Czyli stara się wyrównać temperaturę tylko powietrzem z zewnątrz.
jak to ktoś wcześniej napisał, mazda stosuję prostą climę (działa, nie działa). Czyli jak się załączy sprężarka, daje pełną moc i to zimne powietrze jest mieszane z ciepłym dla wyrównania.
U mnie sprężarka ma 4 stopnie działania.
gstr napisał(a):Inaczej nawet przy -20 dziala
Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza.
Lukano napisał(a):jak już to napisz, że tak jest w maździe 6
Nie, tak jest w absolutnej większości samochodów, w Twoim Saab 9-5 też, chyba, że jest całkiem absolutnym wyjątkiem. Z ciekawości zapytam kolegów z GM...
W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.
Lukano napisał(a):Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza
Zdecydowanie powinna. Cały układ musi działać, żeby wilgoć z wnętrza wyciągać. Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.
Lukano napisał(a):mazda stosuję prostą climę
Przeczytaj dokładniej wcześniejsze posty. To sprężarka działa/nie działa. To co innego. Działanie sprężarki nie oznacza działania klimatyzacji. Sprężarka ma zagwarantować odpowiednie ciśnienie w części wysokiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. W Mazdach faktycznie sprężarka się tylko włącza/wyłącza – poniżej pewnego ciśnienia następuje włączenie, powyżej wyłączenie.
Klimatyzacja natomiast działa cały czas.
Gdyby to było tak, że przy włączonej klimie chłodzenie działa na full i dalej jest mieszane z ciepłym, to wtedy częstotliwość włączania sprężarki raczej by nie zależała od różnicy temperatur. A wyraźnie zależy. W lecie sprężarka włącza się bardzo często, w zimie bardzo rzadko.
Stąd wniosek, że regulacja temperatury następuje poprzez podjęcie decyzji częstotliwości rozprężania czynnika, a nie poprzez mieszanie. Głowy nie dam, czy decyzja ta zachodzi mechanicznie, poprzez własności układu czy też elektronicznie. Ale tak to działa i w GE i w GG. W GF – nie wiem.
Grzegorz Strzałkowski
gstr napisał(a):O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
Czego nie możesz?
gstr napisał(a):4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika
Zawsze tak działa. Nawet w najprostszej wersji klimy sterowanej przyciskiem ON/OFF, to ciśnienie czynnika decyduje o załączeniu sprężarki.
gstr napisał(a):Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc
To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.
Jak działa klima w dokładnie w tym modelu nie wiem, bo go nie posiadam. Najprościej spojrzeć w instrukcję lub zadzwonić do ASO Mazdy. Oni wiedzą na pewno i pewnie powiedzą każdemu zainteresowanemu. Napisałem jak działa w większości samochodów bo to akurat wiem. I tyle...
- Od: 2 lip 2005, 14:16
- Posty: 519
- Skąd: Milanówek
- Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|
gstr napisał(a):Twoim Saab 9-5 też, chyba
Wtedy instrukcja musiała by kłamać. jeszcze raz przed chwila sprawdzałem.
"Tryb eko wyłącza całkowicie sprężarkę" I tak w lato było, nawet przy największych upałach nie czuć było jej załączenia.
I wyjątkiem raczej też nie jest. W S 60 sprawdziłem w instrukcji obsługi, to samo. Więcej instrukcji nie mam i nie jeżdżę chwilowo innymi pojazdami.
gstr napisał(a):Z ciekawości zapytam kolegów z GM...
w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry
gstr napisał(a):W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.
TAK, na drugie zdanie nie
gstr napisał(a):To sprężarka działa/nie działa.
Czyli piszesz to samo co ja.
gstr napisał(a):Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.
Zaraz poszukam w instrukcji przy jakiej temperaturze sprężarka nie powinna się włączyć.Coś koło zera jeśli mnie pamięć nie myli.
To o czym piszesz "żeby sprężarka się załączała nawet przy ECO" powyzej 13 stopni można w saabie zaprogramowac komputerem serwoisowym.
tyle z serwisowki.
sprezarka jestr automatycznie wyłączona gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 5 stopni, to tez z serwisówki.
nie moge tylko nic znaleźć w sytuacji gdy włączymy odmrażanie przedniej szyby czy jak to się nazywa.
fazzi napisał(a):To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.
Nie, nie kłóci się. Mówimy o -20 na zewnątrz, w kabinie jest +20 i kilka parujących osób
. Wciąż najlepszym sposobem na usunięcie wilgoci jest włączenie klimy. Sam nawiew, bez klimy jest duuuuuuużo mniej skuteczny. Różnica jest dramatyczna, tzn. 5 sekund przy klimie do 2 minut bez klimy.
Lukano napisał(a):w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry
Wiem. Ale Opel i Saab to tak samo GM.
Lukano napisał(a):trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji
W M6 też jest taki tryb i nie jest to bynajmniej ECO.
Włączamy climatronic przyciskiem AUTO. Potem WYŁĄCZAMY klimatyzację przyciskiem AC. Gaśnie AUTO na wyświetlaczu i na przycisku. Ale climatronic WCIĄŻ działa, utrzymuje temperaturę chłodząc powietrzem z zewnątrz, reguluje nawiew i jego kierunek.
Swoją drogą trochę smutne jest, że "AUTO" gaśnie. Moim zdaniem powinno "AC" gasnąć, a "AUTO" zostawać.
Grzegorz Strzałkowski
gstr napisał(a):w kabinie jest +20 i kilka parujących osób
Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym? Bo chyba tylko tak możesz osuszyć wnętrze – z zewnątrz leci suche. Ja mam zawsze włączony obieg zewnętrzny i nigdy nie miałem problemu jaki opisujesz. Może warto wymienić kabinowy filtr powietrza?
Sytuacja o jakiej piszesz to raczej temperatury w okolicach 0 stopni. I wtedy w wielu autach klimatyzację da się jeszcze włączyć i faktycznie świetnie osusza.
Chyba, że nowe Mazdy mają inną budowę kanału powietrznego: Najpierw nagrzewnica a dopiero potem wymiennik klimy. Wtedy zimne powietrze można podgrzać i nie uszkodzi się parownika. Tego nie wiem i nie będę dyskutował. U mnie jest 'klasyczny' układ i o tym wiem na 100% że przy -20 nie będzie działał. Tyle że przy -20 to naprawdę nie ma sensu...
- Od: 2 lip 2005, 14:16
- Posty: 519
- Skąd: Milanówek
- Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|
fazzi napisał(a):Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym
Nie, w zimie mam obieg zewnętrzny, normalnie.
Klima wyłączona – szyby parują.
Klima włączona – szyby nie parują.
Poza tym jest wyraźnie "mniej duszno". Filtr kabinowy nowy. Objaw nie jest bynajmniej uciążliwy, jak są 3 osoby w tym dwie którym się nie chce rozebrać i po kilku kilometrach przy 22C ciepło oddawać. Włączenie klimy wtedy rozwiązuje problem.
Grzegorz Strzałkowski
przed zakupem testowałem mazdzioszkę i z klimą było wszystko ok. auto po wyprowadzeniu z garażu właściciela i odpaleniu silnika – po chwili dawało z klimy przyjemny chlód, teraz przy obecnej temp. na dworze wieje niezbyt wydajnie, tzn. temperatura powietrza wychodzącego jest minimalnie niższa od zwykłego nawiewu – czy może o być spowodowane ubytkiem płynu, czy raczej inny powód?
pozdrawiam
Patryk
Patryk
patbaj sugeruje wizyte w warsztacie zajmujacym sie klimatyzacja --jesli bedzie trzeba uzupelnia czynnik dodadza oleju i bedzie gitara:)
powinno chlodzic az do bolu gardla:)
powinno chlodzic az do bolu gardla:)
Uważaj mam Mazde i nie zawaham się jej użyć
!!

- Od: 28 lut 2008, 16:45
- Posty: 351
- Skąd: wawa
- Auto: 323F BJ 2.0 TDVI 2001
freshbratek napisał(a):jesli bedzie trzeba uzupelnia czynnik dodadza oleju i bedzie gitara:)
i jest gitara, wypuszczony stary czynnik, napełniony nowym oraz "serwisową ilością oleju", następnie wymieniono filtr kabinowy i czyszczenie z odgrzybianiem... koszt 320zł!!!
pozdrawiam
Patryk
Patryk
Maciek 251 napisał(a):Jak otworzysz maske i znajdziesz miejsce gdzie aluminiowe przewody od klimy wchodzą w przegrodę czołową (z lewej strony niedaleko tego czarnego walcowatego pochłaniacza oparów paliwa), to jakieś 20 cm niżej jest taki czarny plastik poprowadzony po przegrodzie czołowej, z dołu tego plastika jest wylot skroplin![]()
...ale można to też zrobić inaczej (wg mnie lepiej), o ile masz filtr kabinowy to odkręcasz tą zaślepke w obudowie parownika i widzisz wtedy cały wymiennik, wprowadzasz końcówke od odgrzybiacza i pryskasz po całej powierzchni, efekt odgrzybiania dużo lepszy
W którym miejscu się dokładnie psika odgrzybiaczem? Jeśli zdejmę schowek i wyjmę filtr, to mam takie coś: http://img208.imageshack.us/img208/9276/filtr6.jpg . I teraz psikam na lewo czy na prawo od tej szczeliny? Oprócz tego pewnie psikać jeszcze wszystkie kratki wywiewu (przy szybie, na desce i przy podłodze)?
Przy odgrzybianiu tym sposobem daje się obieg wewnętrzny czy zewnętrzny?
Poza tym jeszcze upewnię się co do otworu odprowadzającego wilgoć z parownika, bo też tam ponoć trzeba psiknąć. Czy on znajduje się po lewej stronie komory silnika, na grodzi, w miejscu, które zaznaczyłem kółkiem (przysłania go ta rurka)?

- Od: 24 wrz 2012, 18:46
- Posty: 32
- Auto: Mazda 323F BJ 1999r. 2.0 DiTD
Mam problem z klimą. Obecnie nie mam możliwości podjehania do serwisu, więc zdaje się na Wasze sugestje...
W zeszłym roku nabijając klimę, powiedziano mi, że układ jest szczelny, a temperatura chłodzonego powietrza jest rewelacyjnie niska.
W tym roku klima już nie działa, sprężarka się nie załancza.
W jaki sposób można to sprawdzić
W zeszłym roku nabijając klimę, powiedziano mi, że układ jest szczelny, a temperatura chłodzonego powietrza jest rewelacyjnie niska.
W tym roku klima już nie działa, sprężarka się nie załancza.
xANDy napisał(a):Trzeba przede wszystkim zamknąć (zabezpieczyć) układ, żeby nie nabierał wilgoci. Sprężarki panasonic'a to jedyne, które nie rdzewieją "całą objętością", ale nie ma rzeczy niezniszczalnych. Poza tym w układzie masz jeszcze filtr klimy (ten przy chłodnicach), który po 15 minutach od dostępu wolnego powietrza nadaje się do wyrzucenia. Puszka na szczęście jest tania – 150-250zł.
W jaki sposób można to sprawdzić
sprzedam filtr paliwa znajdujacy się w zbirniku do BJ 1.3 16V
- Od: 30 mar 2008, 10:43
- Posty: 41
- Skąd: Pasłęk
- Auto: 323 (BJ) 1,3 16V 1998r.
PREMaCY 1,8 +lpg 2002r.
tez mialem nieszczelny uklad. Auto w zimie kupilem i nie wiedzialem az do kwietnia
czynnika nie bylo wcale, sprezarka sie nie wlaczala
Wymienilem nieszczelny przewod na nowy oryginalny , nabili klime i chlodzi aż miło
Tylko o co chodzi z tym filtrem przy chlodnicy
Mam cos jeszcze wymieniac jak wszystko hula?
czynnika nie bylo wcale, sprezarka sie nie wlaczala
Wymienilem nieszczelny przewod na nowy oryginalny , nabili klime i chlodzi aż miło
Tylko o co chodzi z tym filtrem przy chlodnicy
- Od: 19 paź 2008, 19:53
- Posty: 152
- Skąd: PL
- Auto: Mazda 6 GG 2.0 2004
przeczytalem ten temat o produktach forte a szczegolnie o tym do AC. przyznam ze zaciekawil mnie ten produkt.ale nie jest tani.czy firma forte to jakas czolowa firma w tego typu specyfikach?nigdy nie stosowalem takiego srodka czy to sie wogole kalkuluje i spelnia w rzeczywistosci swoje zadanie?
- Od: 6 maja 2008, 13:12
- Posty: 452
- Auto: Mazda 3S 2.3L 2006
Ja polecam odgrzybiacz f-my Nigrin
[url]http://www.nigrin.pl/index.php?id=produktdetails_480&tx_ttnews[tt_news]=3574&tx_ttnews[backPid]=761&cHash=42ef8c3a2b[/url]
Do kupienia w OBI lub na Allegro za 30zł

[url]http://www.nigrin.pl/index.php?id=produktdetails_480&tx_ttnews[tt_news]=3574&tx_ttnews[backPid]=761&cHash=42ef8c3a2b[/url]
Do kupienia w OBI lub na Allegro za 30zł

Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
magicadm napisał(a):Ja polecam odgrzybiacz f-my Nigrin
jak sie go stosuje?tak samo jak Forte?
- Od: 6 maja 2008, 13:12
- Posty: 452
- Auto: Mazda 3S 2.3L 2006
Ja polecam ten: ODGRZYBIACZ ODŚWIEŻACZ KLIMATYZACJI WYNN'S. Prawie bez wonny po zastosowaniu, ale bardzo skuteczny.
http://www.allegro.pl/item622972085_622972085.html
Dokładny opis zastoswania więc nie sposób się pomylić.
Stosowałem już różne: Wurth, CRC, ale ten WYNN's naprawdę się sprawdził.
Ponoć FORTE ma zapach zielonego jabłka i utrzymuję się kilka dni po operacji.

Dokładny opis zastoswania więc nie sposób się pomylić.
Stosowałem już różne: Wurth, CRC, ale ten WYNN's naprawdę się sprawdził.
Ponoć FORTE ma zapach zielonego jabłka i utrzymuję się kilka dni po operacji.
- Od: 4 wrz 2006, 09:13
- Posty: 340
- Skąd: Łódź
- Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki