ABC Klimatyzacji – problemy oraz pytania.

Postprzez Jacekm_ » 8 sty 2009, 22:52

JanuszM tu nie chodzi o fochy tylko o to, że skraplacz się zamraża, dlatego w większości przypadków klima ma jakieś zabezpieczenie aby nie włączać się od jakiś temperatur. Możliwe, że w Maździe ten problem nie występuje i klima chodzi niezależnie od temperatury. Ja nie mogę tego stwierdzić, bo mam coś ewidentnie nie tak z nawiewem. Skoro u Ciebie chodzi cały czas to widocznie tak ma być.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 paź 2008, 17:56
Posty: 486
Skąd: Łódź
Auto: mazda dwa zero

Postprzez gstr » 15 sty 2009, 09:50

O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...

1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;
2. W ECO mniej wydajnie, czyli dluzej;
3. Dlatego po wlaczeniu AUTO w trakcie upalu klimatronic najpierw chlodzi na NORMAL; potem przelacza sie w ECO, bo do utrzymania temperatury to wystarcza;
4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika; sila powyzszego w ECO rzadziej;

Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc. Widac to na zuzyciu paliwa rowniez, choc w zimie minimalnie.

Nawet w starej 626 GE sprezarka sie zalaczala tylko gdy byla taka potrzeba.

W 6 zdaje sie jest odlaczana sprezarka po wcisnieciu gazu do podlogi. Znalazlem w service manualu opis tego dzialania.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez Lukano » 15 sty 2009, 12:04

gstr napisał(a):O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;

Czemu bzdury ????? jak już to napisz, że tak jest w maździe 6.
Czyta ze zrozumieniem:
fazzi napisał(a):Z tego co wiem w większości aut system jest następujący:
W trybie ECO klima nie działa w ogóle.

w WIĘKSZOŚCI AUT, nie tylko mazda.
Mylicie pojęcie klimatyzacji automatycznej i Climatronika, jakoś tak chyba nazw nie pomieszałem.
u mnie w saabie(pełny climatronik, 2 czujniki z przodu, 2 z tyłu, plus nasłonecznienia) działa tak jak napisał fazziw trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji. Czyli stara się wyrównać temperaturę tylko powietrzem z zewnątrz.
jak to ktoś wcześniej napisał, mazda stosuję prostą climę (działa, nie działa). Czyli jak się załączy sprężarka, daje pełną moc i to zimne powietrze jest mieszane z ciepłym dla wyrównania.
U mnie sprężarka ma 4 stopnie działania.
gstr napisał(a):Inaczej nawet przy -20 dziala

Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez gstr » 15 sty 2009, 13:56

Lukano napisał(a):jak już to napisz, że tak jest w maździe 6


Nie, tak jest w absolutnej większości samochodów, w Twoim Saab 9-5 też, chyba, że jest całkiem absolutnym wyjątkiem. Z ciekawości zapytam kolegów z GM...

W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.

Lukano napisał(a):Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza


Zdecydowanie powinna. Cały układ musi działać, żeby wilgoć z wnętrza wyciągać. Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.

Lukano napisał(a):mazda stosuję prostą climę


Przeczytaj dokładniej wcześniejsze posty. To sprężarka działa/nie działa. To co innego. Działanie sprężarki nie oznacza działania klimatyzacji. Sprężarka ma zagwarantować odpowiednie ciśnienie w części wysokiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. W Mazdach faktycznie sprężarka się tylko włącza/wyłącza – poniżej pewnego ciśnienia następuje włączenie, powyżej wyłączenie.

Klimatyzacja natomiast działa cały czas.

Gdyby to było tak, że przy włączonej klimie chłodzenie działa na full i dalej jest mieszane z ciepłym, to wtedy częstotliwość włączania sprężarki raczej by nie zależała od różnicy temperatur. A wyraźnie zależy. W lecie sprężarka włącza się bardzo często, w zimie bardzo rzadko.

Stąd wniosek, że regulacja temperatury następuje poprzez podjęcie decyzji częstotliwości rozprężania czynnika, a nie poprzez mieszanie. Głowy nie dam, czy decyzja ta zachodzi mechanicznie, poprzez własności układu czy też elektronicznie. Ale tak to działa i w GE i w GG. W GF – nie wiem.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez fazzi » 15 sty 2009, 14:07

gstr napisał(a):O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...

Czego nie możesz?
gstr napisał(a):4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika

Zawsze tak działa. Nawet w najprostszej wersji klimy sterowanej przyciskiem ON/OFF, to ciśnienie czynnika decyduje o załączeniu sprężarki.
gstr napisał(a):Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc

To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.

Jak działa klima w dokładnie w tym modelu nie wiem, bo go nie posiadam. Najprościej spojrzeć w instrukcję lub zadzwonić do ASO Mazdy. Oni wiedzą na pewno i pewnie powiedzą każdemu zainteresowanemu. Napisałem jak działa w większości samochodów bo to akurat wiem. I tyle... :)
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez Lukano » 15 sty 2009, 14:41

gstr napisał(a):Twoim Saab 9-5 też, chyba

Wtedy instrukcja musiała by kłamać. jeszcze raz przed chwila sprawdzałem.
"Tryb eko wyłącza całkowicie sprężarkę" I tak w lato było, nawet przy największych upałach nie czuć było jej załączenia.
I wyjątkiem raczej też nie jest. W S 60 sprawdziłem w instrukcji obsługi, to samo. Więcej instrukcji nie mam i nie jeżdżę chwilowo innymi pojazdami.
gstr napisał(a):Z ciekawości zapytam kolegów z GM...

w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry :P ja już nie jeżdżę do serwisu opla bo mi tylko ciśnienie podnoszą.
gstr napisał(a):W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.

TAK, na drugie zdanie nie ;) Oczywiście piszę o swoim wozie :D
gstr napisał(a):To sprężarka działa/nie działa.

Czyli piszesz to samo co ja.
gstr napisał(a):Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.

Zaraz poszukam w instrukcji przy jakiej temperaturze sprężarka nie powinna się włączyć.Coś koło zera jeśli mnie pamięć nie myli.

To o czym piszesz "żeby sprężarka się załączała nawet przy ECO" powyzej 13 stopni można w saabie zaprogramowac komputerem serwoisowym.
tyle z serwisowki.
sprezarka jestr automatycznie wyłączona gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 5 stopni, to tez z serwisówki.
nie moge tylko nic znaleźć w sytuacji gdy włączymy odmrażanie przedniej szyby czy jak to się nazywa.
Obrazek
Audi A8 4.2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 1 lut 2006, 19:10
Posty: 4137 (0/1)
Skąd: Lublin/Radom
Auto: Hania civic X, A8 D3 a na lato Hania CRX del soll

Postprzez gstr » 15 sty 2009, 16:27

fazzi napisał(a):To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.


Nie, nie kłóci się. Mówimy o -20 na zewnątrz, w kabinie jest +20 i kilka parujących osób
. Wciąż najlepszym sposobem na usunięcie wilgoci jest włączenie klimy. Sam nawiew, bez klimy jest duuuuuuużo mniej skuteczny. Różnica jest dramatyczna, tzn. 5 sekund przy klimie do 2 minut bez klimy.

Lukano napisał(a):w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry


Wiem. Ale Opel i Saab to tak samo GM.

Lukano napisał(a):trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji


W M6 też jest taki tryb i nie jest to bynajmniej ECO.

Włączamy climatronic przyciskiem AUTO. Potem WYŁĄCZAMY klimatyzację przyciskiem AC. Gaśnie AUTO na wyświetlaczu i na przycisku. Ale climatronic WCIĄŻ działa, utrzymuje temperaturę chłodząc powietrzem z zewnątrz, reguluje nawiew i jego kierunek.

Swoją drogą trochę smutne jest, że "AUTO" gaśnie. Moim zdaniem powinno "AC" gasnąć, a "AUTO" zostawać.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez fazzi » 16 sty 2009, 01:34

gstr napisał(a):w kabinie jest +20 i kilka parujących osób

Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym? Bo chyba tylko tak możesz osuszyć wnętrze – z zewnątrz leci suche. Ja mam zawsze włączony obieg zewnętrzny i nigdy nie miałem problemu jaki opisujesz. Może warto wymienić kabinowy filtr powietrza?

Sytuacja o jakiej piszesz to raczej temperatury w okolicach 0 stopni. I wtedy w wielu autach klimatyzację da się jeszcze włączyć i faktycznie świetnie osusza.
Chyba, że nowe Mazdy mają inną budowę kanału powietrznego: Najpierw nagrzewnica a dopiero potem wymiennik klimy. Wtedy zimne powietrze można podgrzać i nie uszkodzi się parownika. Tego nie wiem i nie będę dyskutował. U mnie jest 'klasyczny' układ i o tym wiem na 100% że przy -20 nie będzie działał. Tyle że przy -20 to naprawdę nie ma sensu...
Forumowicz
 
Od: 2 lip 2005, 14:16
Posty: 519
Skąd: Milanówek
Auto: były:
Mazda 323 F BG GT '89
Mazda MX-3 1.8 V6 '97
jest: Skoda Fabia :|

Postprzez gstr » 16 sty 2009, 17:36

fazzi napisał(a):Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym


Nie, w zimie mam obieg zewnętrzny, normalnie.

Klima wyłączona – szyby parują.
Klima włączona – szyby nie parują.

Poza tym jest wyraźnie "mniej duszno". Filtr kabinowy nowy. Objaw nie jest bynajmniej uciążliwy, jak są 3 osoby w tym dwie którym się nie chce rozebrać i po kilku kilometrach przy 22C ciepło oddawać. Włączenie klimy wtedy rozwiązuje problem.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez patbaj » 1 maja 2009, 08:26

przed zakupem testowałem mazdzioszkę i z klimą było wszystko ok. auto po wyprowadzeniu z garażu właściciela i odpaleniu silnika – po chwili dawało z klimy przyjemny chlód, teraz przy obecnej temp. na dworze wieje niezbyt wydajnie, tzn. temperatura powietrza wychodzącego jest minimalnie niższa od zwykłego nawiewu – czy może o być spowodowane ubytkiem płynu, czy raczej inny powód?
pozdrawiam
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 08:01
Posty: 113 (1/1)
Skąd: ...
Auto: Mazda 5 2007 CR 2.0 143 KM
Superb 2011 2.0 TDI DSG
323f BJ 2001r 2.0 DiTD

Postprzez freshbratek » 1 maja 2009, 09:53

patbaj sugeruje wizyte w warsztacie zajmujacym sie klimatyzacja --jesli bedzie trzeba uzupelnia czynnik dodadza oleju i bedzie gitara:)
powinno chlodzic az do bolu gardla:)
Uważaj mam Mazde i nie zawaham się jej użyć !!!!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 lut 2008, 16:45
Posty: 351
Skąd: wawa
Auto: 323F BJ 2.0 TDVI 2001

Postprzez patbaj » 2 maja 2009, 16:08

freshbratek napisał(a):jesli bedzie trzeba uzupelnia czynnik dodadza oleju i bedzie gitara:)

i jest gitara, wypuszczony stary czynnik, napełniony nowym oraz "serwisową ilością oleju", następnie wymieniono filtr kabinowy i czyszczenie z odgrzybianiem... koszt 320zł!!!
pozdrawiam
Patryk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 kwi 2009, 08:01
Posty: 113 (1/1)
Skąd: ...
Auto: Mazda 5 2007 CR 2.0 143 KM
Superb 2011 2.0 TDI DSG
323f BJ 2001r 2.0 DiTD

Postprzez matti82 » 10 maja 2009, 10:04

Maciek 251 napisał(a):Jak otworzysz maske i znajdziesz miejsce gdzie aluminiowe przewody od klimy wchodzą w przegrodę czołową (z lewej strony niedaleko tego czarnego walcowatego pochłaniacza oparów paliwa), to jakieś 20 cm niżej jest taki czarny plastik poprowadzony po przegrodzie czołowej, z dołu tego plastika jest wylot skroplin :P
...ale można to też zrobić inaczej (wg mnie lepiej), o ile masz filtr kabinowy to odkręcasz tą zaślepke w obudowie parownika i widzisz wtedy cały wymiennik, wprowadzasz końcówke od odgrzybiacza i pryskasz po całej powierzchni, efekt odgrzybiania dużo lepszy :D

W którym miejscu się dokładnie psika odgrzybiaczem? Jeśli zdejmę schowek i wyjmę filtr, to mam takie coś: http://img208.imageshack.us/img208/9276/filtr6.jpg . I teraz psikam na lewo czy na prawo od tej szczeliny? Oprócz tego pewnie psikać jeszcze wszystkie kratki wywiewu (przy szybie, na desce i przy podłodze)?
Przy odgrzybianiu tym sposobem daje się obieg wewnętrzny czy zewnętrzny?

Poza tym jeszcze upewnię się co do otworu odprowadzającego wilgoć z parownika, bo też tam ponoć trzeba psiknąć. Czy on znajduje się po lewej stronie komory silnika, na grodzi, w miejscu, które zaznaczyłem kółkiem (przysłania go ta rurka)?
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 24 wrz 2012, 18:46
Posty: 32
Auto: Mazda 323F BJ 1999r. 2.0 DiTD

Postprzez priester » 11 maja 2009, 09:52

Mam problem z klimą. Obecnie nie mam możliwości podjehania do serwisu, więc zdaje się na Wasze sugestje...
W zeszłym roku nabijając klimę, powiedziano mi, że układ jest szczelny, a temperatura chłodzonego powietrza jest rewelacyjnie niska.
W tym roku klima już nie działa, sprężarka się nie załancza.



xANDy napisał(a):Trzeba przede wszystkim zamknąć (zabezpieczyć) układ, żeby nie nabierał wilgoci. Sprężarki panasonic'a to jedyne, które nie rdzewieją "całą objętością", ale nie ma rzeczy niezniszczalnych. Poza tym w układzie masz jeszcze filtr klimy (ten przy chłodnicach), który po 15 minutach od dostępu wolnego powietrza nadaje się do wyrzucenia. Puszka na szczęście jest tania – 150-250zł.


W jaki sposób można to sprawdzić ??
sprzedam filtr paliwa znajdujacy się w zbirniku do BJ 1.3 16V
Avatar użytkownika
 
Od: 30 mar 2008, 10:43
Posty: 41
Skąd: Pasłęk
Auto: 323 (BJ) 1,3 16V 1998r.
PREMaCY 1,8 +lpg 2002r.

Postprzez Hieronim » 11 maja 2009, 23:27

tez mialem nieszczelny uklad. Auto w zimie kupilem i nie wiedzialem az do kwietnia


czynnika nie bylo wcale, sprezarka sie nie wlaczala


Wymienilem nieszczelny przewod na nowy oryginalny , nabili klime i chlodzi aż miło


Tylko o co chodzi z tym filtrem przy chlodnicy ?? Mam cos jeszcze wymieniac jak wszystko hula?
Forumowicz
 
Od: 19 paź 2008, 19:53
Posty: 152
Skąd: PL
Auto: Mazda 6 GG 2.0 2004

Postprzez Grzyby » 15 maja 2009, 09:55

Kupujecie Forte do klimy i robicie to sami.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez travisowski » 15 maja 2009, 13:09

przeczytalem ten temat o produktach forte a szczegolnie o tym do AC. przyznam ze zaciekawil mnie ten produkt.ale nie jest tani.czy firma forte to jakas czolowa firma w tego typu specyfikach?nigdy nie stosowalem takiego srodka czy to sie wogole kalkuluje i spelnia w rzeczywistosci swoje zadanie?
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2008, 13:12
Posty: 452
Auto: Mazda 3S 2.3L 2006

Postprzez magicadm » 15 maja 2009, 13:25

Ja polecam odgrzybiacz f-my Nigrin
[url]http://www.nigrin.pl/index.php?id=produktdetails_480&tx_ttnews[tt_news]=3574&tx_ttnews[backPid]=761&cHash=42ef8c3a2b[/url]


Do kupienia w OBI lub na Allegro za 30zł
Obrazek
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez travisowski » 15 maja 2009, 15:01

magicadm napisał(a):Ja polecam odgrzybiacz f-my Nigrin

jak sie go stosuje?tak samo jak Forte?
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2008, 13:12
Posty: 452
Auto: Mazda 3S 2.3L 2006

Postprzez MarekW » 15 maja 2009, 15:49

Ja polecam ten: ODGRZYBIACZ ODŚWIEŻACZ KLIMATYZACJI WYNN'S. Prawie bez wonny po zastosowaniu, ale bardzo skuteczny. http://www.allegro.pl/item622972085_622972085.html

Dokładny opis zastoswania więc nie sposób się pomylić.

Stosowałem już różne: Wurth, CRC, ale ten WYNN's naprawdę się sprawdził.

Ponoć FORTE ma zapach zielonego jabłka i utrzymuję się kilka dni po operacji.
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki