Zaciekawiony osiągami mojego auta postanowiłem sprawdzić je na hamowni. Miałem świadomość tego że z uwagi na przebieg i wiek auta wyniki mogą się nieco różnić od tego co deklarował producent w materiałach informacyjnych
Jakież było moje zdziwienie (i przerażenie) gdy na ekranie monitora zobaczyłem poszarpany wykres i wyniki na poziomie modelu z silnikiem 1.6. Zamiast 128KM obiecanych przez producenta było 85KM, zamiast 157Nm było zaledwie 117Nm. Ponowny test tylko potwierdził te wyniki dając bardzo podobne rezultaty.
Zacząłem więc szukać przyczyn tego stanu rzeczy. Na początku przeprowadziłem test z użyciem diody. Komputer nie wymrugał żadnych błędów w obu trybach testów (dioda mignęła raz, po przekręceniu kluczyka w pozycję ON). Później sprawdziłem skład spalin, z wynikami które mieszczą się w normie: CO: 0.57%, lambda: 1.023. Następnie pobieżnie sprawdziłem (z rezultatem pozytywnym) czy sinik nie bierze lewego powietrza (wynik może nie być miarodajny bo nie mam warunków żeby to dokładnie sprawdzić). Jako że nie jestem specem motoryzacyjnym to nie mam pojęcia co jeszcze może być do sprawdzenia w celu zlokalizowania usterki.
Dodam jeszcze że w niezbyt odległym czasie w samochodzie zostały wymienione: filtry, świece, przewody WN, palec i kopułka, kompletny rozrząd, uszczelka pod pokrywą zaworów, olej. Został także wyregulowany zapłon ponieważ zdaniem mechanika był nieco za bardzo wyprzedzony (po tej regulacji samochód słabiej wchodzi na obroty).
Ogólnie silnik sprawia dobre wrażenie. Wstępnie mogę napisać że weźmie ok 3l oleju na 10000km przy zróżnicowanej jeździe (raz spokojnie, a raz niemal do odcięcia). Na zimnym troszkę dymi na biało ale po rozgrzaniu ten problem znika. Jedyne co mnie niepokoi to "dieslowate" klekotanie dochodzące z okolic pokrywy rozrządu po nagrzaniu się silnika. Ujawniło się ono po zmianie oleju z 15W40 na 10W40 oraz rozrządu.
Zwracam się zatem z prośbą. Panowie pomóżcie proszę w dojściu do przyczyny tak dużych strat w osiągach. Nie po to kupowałem Mazdę z silnikiem BP żeby nie móc się nią w pełni nacieszyć
Poniżej wklejam ww. wykres z hamowni:
