Problemy z reflektorami ksenonowymi (xenon)

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Pawko_6 » 17 lis 2008, 15:06

magicadm napisał(a):Rozbierałem lampę H1 nie ksenon. Tutaj siedzi zwykły "zabawkowy" silniczek 12V

W xenonach jest pewnie taki sam.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2003, 15:25
Posty: 1083 (3/4)
Skąd: Białystok
Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune

Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02

Postprzez gstr » 17 lis 2008, 16:45

Pawko_6 napisał(a):W xenonach jest pewnie taki sam.


Trzeba by wiedzieć... Raczej do pracy ciągłej przy niewielkim obciążeniu stosuje się krokowe właśnie – tak samo jak w przepustnicach. Zwykłe silniczki, takie komutatorowe zazwyczaj tam, gdzie mają raz na jakiś czas wykonać pracę... (patrz zwykłe reflektory).

Dźwięk pracy silniczków poziomowania strasznie przypomina silniki krokowe właśnie (brrrrrrrrkkhhh) :) A ten objaw staje, drży, nie jedzie, też by pasował. Połowa padów takich silniczków, to pad układu sterowania, który przestaje dawać jeden z sygnałów (w swoim czasie widziałem kilka komputerów z Poloneza 1.4 Rover – tam silnik krokowy przepustnicy sterowany był PDU, a w PDU padały jakieś scalaki odpowiadające za jeden z sygnałów do silniczka). Buczał, warczał, drżał.... a nie jechał.

Może napisze ktoś kto wie, na razie możemy sobie zgadywać... Ja stawiam 3 złote na krokowy.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez Pawko_6 » 17 lis 2008, 16:59

gstr napisał(a):Może napisze ktoś kto wie, na razie możemy sobie zgadywać...

Dokładnie tak.

gstr napisał(a):Ja stawiam 3 złote na krokowy.

A ja 5zł na komutatorowy. :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2003, 15:25
Posty: 1083 (3/4)
Skąd: Białystok
Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune

Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02

Postprzez magicadm » 17 lis 2008, 17:24

Pawko_6 napisał(a):W xenonach jest pewnie taki sam.

Watpię. Wystarczy porównać szybkość działania. W H1 działa to dosć ślamazanie. W Xenkach w czasie testu są to pojedyńcze sekundy.


...choć z drugiej strony na Allegro widziałęm do Mondeo do H1 i do Xenków bardzo podobne silniczki :|
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez raindog » 17 lis 2008, 23:39

raindog napisał(a):
Pawko_6 napisał(a):raindog
Palniki, które zmienili w AZauto( powinny być PHILIPS-a), były sprawdzane-zamienione na inne?

Właśnie kolejny raz jestem w AZAuto i czekam na wymianę palnika. Sprawdziłem, że wkładają nowego Philipsa. Zobaczymy co dalej.


Dla porządku dopiszę, że po zmianie palnika wszystko jest ok. Mam działające w końcu xenony, dwie zapasowe działające przetwornice i +100 pktów do doświadczenia za zdejmowanie zderzaka i wymianę przetwornicy.

Dla potomnych "reguła kciuka" – przed wymianą przetwornicy wymień żarówkę, nawet jeśli kupiłeś ją 3 miesiące wcześniej i nawet jak świeci to białym (żółtym) światłem.
Początkujący
 
Od: 24 sty 2008, 08:35
Posty: 13
Skąd: Wa-wa
Auto: M6 MZR-CD 2.0 kombi 2005

Postprzez xANDy » 19 lis 2008, 11:37

gstr napisał(a):Włączasz światła przed rozrusznikiem – warto byłoby to tam dopisać? Tak czy inaczej to już nie mów o 100%

Nie rozumiem co masz na myśli – jasno jest napisane. Czekam z odpaleniem silnika na właściwe kontrolki, po odpaleniu motorka załączam lampy i od prawie roku nie miałem problemu z wypoziomowaniem ANI RAZU.
Nie należy odpalać silnika na włączonych lampach.


Zakorespondowałem z firmą Hid-service (ktoś powyżej o nich wzmiankował) i mam kilka bardzo ważnych uwag:
– problem zapalania lamp to z jednej strony wina samych przetwornic, ale często odesłane do naprawy wracają jako nieuszkodzone, lub po naprawie przetwornicy dalej lampy nie świecą więc...
– co do startera/zapłonnika:
przetwornice te współpracują min. z zapłonnikiem o numerze 1 307 329 xxx, Konfiguracja taka występuje w wielu innych samochodach, każdy zapłonnik tak samo wyglądający i o odpowiednio długich przewodach WN będzie pasował.

– istnieje prawdopodobnie lekki błąd konstrukcyjny (albo przetwornicy albo startera), który ma problem z działaniem bez wystarczającego zapasu, stąd nawet bardzo małe zmiany (np. napięcia na aku albo wiek palnika) utrudniają prawidłową pracę.

Dalej czekam na informację skąd można zdobyć startery (kolega aqua39 mógłby się odezwać...)
:)
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Maciej Loret » 19 lis 2008, 12:30

xANDy napisał(a):Czekam z odpaleniem silnika na właściwe kontrolki, po odpaleniu motorka załączam lampy i od prawie roku nie miałem problemu z wypoziomowaniem ANI RAZU.
Nie należy odpalać silnika na włączonych lampach.


Dokładnie. Zawsze w każdym aucie tak robiłem. Nie tylko ze względu na ksenony...
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez gstr » 19 lis 2008, 14:00

xANDy napisał(a):Nie rozumiem co masz na myśli – jasno jest napisane. Czekam z odpaleniem silnika na właściwe kontrolki, po odpaleniu motorka załączam lampy i od prawie roku nie miałem problemu z wypoziomowaniem ANI RAZU.
Nie należy odpalać silnika na włączonych lampach.


Tak dokładnie robię i dokładnie takie samo mam zdanie. Ale faktem jest, że u mnie to nie rozwiązuje problemu. Pytałem o te zapalone światła, bo prawie zawsze (99%) wszystko jest dobrze przy procedurze: światła –> zapłon –> czekamy na ruch góra/dół –> rozrusznik (i migają światła oczywiście). Tylko nie jest to zdrowa procedura (nigdy do tej pory tak nie robiłem, to eksperymenty).

Procedura zapłon –> czekamy na zgaszenie kontrolek –> rozrusznik –> światła to raz na 4-5 razy problem z poziomowaniem.

Stąd drążenie tematu. Ewidentnie coś zmierza w złym kierunku...

Akumlator raczej nie. Problem występuje z tą samą częstotliwością przy jeździe po mieście i zaraz po powrocie z 300 km trasy.
Ostatnio edytowano 19 lis 2008, 15:10 przez gstr, łącznie edytowano 1 raz
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez Prusiak » 19 lis 2008, 14:48

gstr a moze aku?
Od lat wierny tylko japończykom...
Forumowicz
 
Od: 6 wrz 2008, 01:35
Posty: 113

Postprzez gstr » 25 lis 2008, 11:24

Procedura zapłon –> czekamy na zgaszenie kontrolek (ostatni gaśnie immo – czekam aż zgaśnie) –> rozrusznik --> włączamy światła

Zacząłem się ortodoksyjnie trzymać tej procedury. Na 100 razy raz było coś nie tak – także jest bardzo, bardzo dobrze.

gstr napisał(a):światła to raz na 4-5 razy problem z poziomowaniem


Coś musiałem wcześniej inaczej robić :) Zachęcam do stosowania procedury z poradnika...
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez canyon » 7 gru 2008, 23:14

Może mi ktoś coś bliżej powiedzieć na temat zamontowania przetwornic xenonów do zwykłych reflektorów?
Początkujący
 
Od: 1 gru 2008, 22:18
Posty: 5
Skąd: K-ce
Auto: Mazda 6 2.0 CiTD 2002/3

Postprzez Enduro » 7 gru 2008, 23:39

Pawko_6 napisał(a):
magicadm napisał(a):Rozbierałem lampę H1 nie ksenon. Tutaj siedzi zwykły "zabawkowy" silniczek 12V

W xenonach jest pewnie taki sam.

jest kpl. inny!
nie mozna ich porownyc
pod zadnym wzgledem!
E.
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Pawko_6 » 8 gru 2008, 09:17

Enduro widzę , że masz wiedzę z której chętnie bym skorzystał w "walce z xenonami", podziel się nią. <ok>
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2003, 15:25
Posty: 1083 (3/4)
Skąd: Białystok
Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune

Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02

Postprzez P.P » 8 gru 2008, 16:23

chlopaki na allegro przetwornica oryginalna ( uniwersalna nie moze byc poniewaz swiatla nie beda same sie podnosily i obnizaly ) kosztuje 150 zl kolo Poznania dokladnie w Luboniu, gwarancja wszystko jest
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 gru 2008, 15:09
Posty: 61
Skąd: Gostyń
Auto: Mazda 6

Postprzez xANDy » 10 gru 2008, 22:14

Naprawa przetwornicy też jest tania. I jeśli nie jest uszkodzona – to odeślą z potwierdzeniem po testach. Poza tym – lewa przetwornica przetwarza sygnały z czujników i wysyła końcowe sterowanie do prawej – a ta nie musi wtedy mieć pełnego "komputera" w sobie (np. pasuje od niektórych modeli bmw).

Ksenony mają zupełnie inaczej rozwiązane poziomowanie jak zwykłe lampy.
Zwykła lampa – lustro (najczęściej) regulowane jest poprzez mały silniczek, który bierze napięcie odniesienia z potencjometru na suwaku 0-1-2-3 (ew. sa tam oporniczki). Obok silniczka jest drugi suwaczek, który "mówi silniczkowi", jak wysoko/nisko jest lampa. W momencie, gdy oporność obu suwaczków (rezytora i suwaczka) jest identyczna – lampa zatrzymuje się. Sterowanie takie odbywa się raz na jakiś czas. Powiedzmy, że raz dziennie (najczęściej spooro rzadziej). Silniczek tam zamontowany nalezy do silniczków niemal modelarskich (i nie ma zbyt wielkiej wytrzymałości).

Lampa xenonowa – elektronika nieustannie wysyła sygnał poziomowania przez cały czas jazdy (nawet na postoju). Regulacja odbywa się na bieżąco – stosuje się najczęściej dwa rodzaje ustalania wysokości:
– silniczek krokowy – to sprzęt raczej długodystansowy (w porównaniu w powyższą wersją). Silniczek na otrzymane napięcie robi jakiś kawałek obrotu (powiedzmy 1/12), żeby zrobić jeden pełny obrót (np. podnieść lampę o 1%) potrzebuje 24 impulsów. Jeśli zrobimy 94 impulsów do góry i tyle samo na dół to lampa konsekwentnie podniesie się i opuści i bardzo dużą dokładnością (zależną od mechanicznego przeniesienia napędu a nie silniczka). Powtarzalność jest praktycznie idealna – jeśli raz skalibrujemy punkt "zero" powiedzny ma poziomie 5000 to można przez rok wariowac lampą w dół i w górę bez przerwy +/-5000 i jak "poprosimy" o wyzerowanie to będzie znów na zero z pełną dokładnością.
Wady – silniczki mają ograniczoną prędkość, silniczki są silniczkami i mogą się żużyć.
Zalety – raz skalibrowane nie potrzebują już więcej kalibracji, system prosty w zastosowaniu i sterowaniu.
Tylko jedna przetwornica w M6 odpowiada za przetwarzanie informacji (master), druga przetwornica działa jako slave, dlatego oba ksenony mają zawsze równe działanie – obniżają się o tyle samo kroków

blenda elektromagnetyczna czyli elektromagnes o regulowanej wysokości (tak np. ustawiana jest soczewka i laser w czytniku/nagrywarce cd/dvd). Potrzebny jest tutaj elektromagnes (element niezużywający się) oraz czujnik aktualnego położenia. Procesor elektromagnetycznie steruje wysokością układu soczewki/palnika i ustala prawidłową wysokość odbierając informacje z czujnika położenia.
Zalety – odporność elektromagnesu na zużycie mechaniczne, duża szybkość działania
wady – układ może się rozkalibrować, podatny na wstrząsy, każda lampa musi mieć swoje sterowanie
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez DarDer » 12 gru 2008, 12:42

witam ;)
kolega xANDy bardzo ładnie to wytłumaczył od strony technicznej ja tylko dodam że pojazd wyposażony w lampy ksenonowe prawnie musi być wyposażony właśnie w system samopoziomowana tych lamp i ich spryskiwacze! Jeśli nie masz jednego lub drugiego dowód zostanie u sierżanta :( więc czy opłaca się kombinować z tymi lampami? Pozdrawiam
Mówiono nam GŁUPIEMU TRZEBA USTĄPIĆ! no i dlatego ten kraj tak wygląda
Początkujący
 
Od: 24 maja 2007, 09:40
Posty: 25
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 2.3L 2002 Top

Postprzez Pawko_6 » 12 gru 2008, 14:38

DarDer , temat dotyczy lamp z oryginalnymi xenonami z którymi i Ty powinieneś już mieć problemy. :] Wątek "Zenonów", to temat uboczny.

xANDy pięknie wyjaśniłeś zasadę działania poziomowania lamp. Wszystko wskazuje na to, że mamy w lampach poziomowanie za pomocą silniczka krokowego, tylko dlaczego są takie awaryjne? Temperatura je rozwala?
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 gru 2003, 15:25
Posty: 1083 (3/4)
Skąd: Białystok
Auto: Mazda6 GJ SkyActiv-G 2.5 '15 SkyPassion
CX-7 Sport EU powered by DISI-tune

Poprzednie auto:
Mazda6 GG L3 '02

Postprzez gstr » 12 gru 2008, 19:50

Pawko_6 napisał(a):poziomowanie za pomocą silniczka krokowego, tylko dlaczego są takie awaryjne


Wydaje mi się, że jest to tak:

Zwykły silnik ma sterowanie "samo w sobie" – tzn. są szczotki i one powodują zwierają i prąd dopływa do kolejnego elektromagnesu. Ponieważ to jest wszystko w jednym, to do silnika jako takiego dochodzą dwa kable i tyle.

Silnik krokowy musi mieć tyle kabli ile elektromagnesów. Więc żeby ich z 24 nie było, to pewnie są ze 4.

W zwykłym silniku jak jeden magnes przestanie działać, to siłą rozpędu przejdzie do następnego, bo kąt/magnes jest stosunkowo nieduży.

W krokowym jest mało magnesów, żeby mało kabli szło. Więc każdy magnes pokonuje duży kąt. Więc siła rozpędu nie wystarczy.

– więc ilość kabli idących do silnika krokowego jest większa jak do zwykłego
– jak przestanie działać magnes (w wyniku awarii kabla lub samego magnesu) to silnik stoi

Nie wiem jeszcze jak to jest z procesorami sterującymi do tego, ale wątpię aby pracowały na 12V. Więc musi być coś, co potem sygnał 3,3V/5V (?) zamieni na sygnał 12V (tranzystor?). I to też lubi padać...

W komputerach sterujących do silników K14 Rover'a to była nagminna sprawa – tam przepustnica była sterowana silnikiem krokowym i po 3 latach na wyjściu z komputera znikał jeden z sygnałów. Silniczek burczy, warczy, drży a nie jedzie.

Kolega xANDy wśród zalet tak cicho wspomniał o kluczowej. O precyzji. W zwykłym silniku możesz sobie tylko zgadywać o ile się przekręcił (czas x szacowana prędkość). W krokowym wiesz to BARDZO dokładnie – jak masz 4 magnesy, to każdy sygnał to dokładnie 90 stopni. Przy odpowiednim mechaniźmie przeniesienia (to już jest napisane) możesz z dokładnością do setek milimetra regulować pozycję.
Grzegorz Strzałkowski
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2004, 11:22
Posty: 206 (0/1)
Skąd: Puławy, rzadziej W-wa
Auto: M6 2.5 GJ / 192
M6 2.0D GG / 136
MX-5 NBFL / 115
...i był M626/Comprex / 75

Postprzez xANDy » 16 gru 2008, 11:24

Napisałem zbiorczo o tym w poradniku – http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=65171
punkt 15.
Jeśli coś jest niedokładnie to prosze o sugestie "co" oraz jak powinno być zmienione, żeby było bardziej "ok".
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez mcbeth » 16 gru 2008, 14:10

xANDy napisał(a):Napisałem zbiorczo o tym w poradniku – http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=65171
punkt 15.
Jeśli coś jest niedokładnie to prosze o sugestie "co" oraz jak powinno być zmienione, żeby było bardziej "ok".

To moja uwaga. W M6 GG po liftingu nie ma przycisku spryskiwania reflektorów. Jest to właśnie wykonywane co 5-ty raz użycia sryskiwacza szyby.
IMO Spryskanie reflektorów następuje też, gdy długo nie używaliśmy spryskiwacza szyby i go w końcu użyjemy.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6