Świecące kontrolki Trakcji (DSC, TCS) i ABS – Różne zagadnienia.
Gdzieś to było na forum już, z tego co pamiętam to są dwie kontrolki od tych systemów. Pierwsza to DSC i można ją zauważyć chociażby przy wyłączeniu jej przyciskiem DSC OFF. Druga to TCS i jej kontrolka to taki samochód robiący 2 ślady, jakby w poslizgu. Zaświeca się jak wpadniemy w poślizg. Żeby TCS wyłączyć to trzeba uruchomić auto z wciśniętym przyciskiem DSC OFF, wtedy też ta kontrolka się cały czas świeci.
Jak coś poknociłem to sorki ...
Jak coś poknociłem to sorki ...
http://allmazda.net/parts/ – katalog części do Mazdy 3 i nie tylko (diesel także)
- Od: 1 lis 2007, 11:47
- Posty: 146
- Skąd: zDolny Śląsk
- Auto: 3 BK Y6 '07
CezaR83 dzięki za odpowiedź. Aby w ostateczności rozwiać wątpliwości polecam to: http://www.autoera.dt.pl/artyk_full.php3?show=10.
Okazuje się, że autko może mieć ASR, a przy okazji może nie mieć ESP. Pozdrawiam.
Okazuje się, że autko może mieć ASR, a przy okazji może nie mieć ESP. Pozdrawiam.
"Nigdy nie polemizuj z idiotą – najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pokona doświadczeniem." – "Pozdrawiam" Dr House
z tego co się orientuję to, przynajmniej w mazdach z usa, układ dsc i tcs nie są montowane w standardzie. tylko w bogatszych wersjach touring i grand touring. mazda moze byc również wyposażona w tcs ale nie mieć dsc.
do pablO: sprawdziłem w manualu i tam jest tak. kontrolka z samochodem robiącym 2 ślady świadczy o tym że działa albo system tcs albo dsc natomiast ikonka dsc off informuje że oba systemy są wyłączone.
jak sam zauważyłeś ta ikonka mówi tylko że system nie działa lub jest wyłączony, nie można więc sądzić że wtedy gdy na zakręcie włączy się system dsc zaświeci się ikonka dsc off
mam nadzieję że trochę pomogłem.
pozdrawiam.
do pablO: sprawdziłem w manualu i tam jest tak. kontrolka z samochodem robiącym 2 ślady świadczy o tym że działa albo system tcs albo dsc natomiast ikonka dsc off informuje że oba systemy są wyłączone.
pabl0 napisał(a):Pierwsza to DSC i można ją zauważyć chociażby przy wyłączeniu jej przyciskiem DSC OFF
jak sam zauważyłeś ta ikonka mówi tylko że system nie działa lub jest wyłączony, nie można więc sądzić że wtedy gdy na zakręcie włączy się system dsc zaświeci się ikonka dsc off
mam nadzieję że trochę pomogłem.
pozdrawiam.
- Od: 23 kwi 2008, 23:51
- Posty: 18
- Skąd: elblag
- Auto: mazda 3 s gt 2007 usa
puchal napisał(a):kontrolka z samochodem robiącym 2 ślady świadczy o tym że działa albo system tcs albo dsc natomiast ikonka dsc off informuje że oba systemy są wyłączone.
Tak tez myslałem...
Musze w końcu poczytać swoja instrukcje , bo jak narazie nie miałem czasu i natchnienia...
puchal, to co w takim razie oznacza paląca się cały czas kontrolka samochodzika gdy uruchomimy auto z wciśniętym przyciskiem DSC OFF. Wydaje mi się że te systemy się wyłącza dwustopniowo.
Czyli reasumując gdy jakikolwiek system zadziała to się zapala samochodzik, jak się świeci DSC OFF to jeden z systemów jest wyłączony, jak obie się świecą to oba systemy wyłączone.
Czyli reasumując gdy jakikolwiek system zadziała to się zapala samochodzik, jak się świeci DSC OFF to jeden z systemów jest wyłączony, jak obie się świecą to oba systemy wyłączone.
http://allmazda.net/parts/ – katalog części do Mazdy 3 i nie tylko (diesel także)
- Od: 1 lis 2007, 11:47
- Posty: 146
- Skąd: zDolny Śląsk
- Auto: 3 BK Y6 '07
Tolek napisał(a):(...)
Okazuje się, że autko może mieć ASR, a przy okazji może nie mieć ESP. Pozdrawiam.
Kiedyś te systemy były rozdzielne, do dziś samochody dostawcze mają tylko ASR. Chodziło o robienie kasy na tych co chcieli mieć ASR i ESP.
Wyłączając (przynajmniej u mnie) DSC wyłączam zarówno DSC jak i TCS. Przez wyłączenie rozumie naciśnięcie przycisku DSC OFF. Świeci się tylko DSC OFF, ale nie działa żaden z systemów.
- Od: 1 kwi 2008, 22:12
- Posty: 629
- Skąd: Będzin
- Auto: Mazda 3, 2.0 diesel
mr_t napisał(a):Kiedyś te systemy były rozdzielne, do dziś samochody dostawcze mają tylko ASR
Systemy korzystają z sygnałów prędkości obrotowej kół -tych samych co ABS. DSC ma jeszcze m.in czujnik przysp. bocznego, skrętu kierownicą itd. Z tego co wiem są zintegrowane i w sumie ,są w pewnym sensie wersjami rozwojowymi poczciwego ABS u.
Mateusz L napisał(a):mr_t napisał(a):Kiedyś te systemy były rozdzielne, do dziś samochody dostawcze mają tylko ASR
Systemy korzystają z sygnałów prędkości obrotowej kół -tych samych co ABS. DSC ma jeszcze m.in czujnik przysp. bocznego, skrętu kierownicą itd. Z tego co wiem są zintegrowane i w sumie ,są w pewnym sensie wersjami rozwojowymi poczciwego ABS u.
A jednak ja w 3 z 2005r. mam tylko ASR a nie mam ESP.
pabl0 napisał(a):puchal, to co w takim razie oznacza paląca się cały czas kontrolka samochodzika gdy uruchomimy auto z wciśniętym przyciskiem DSC OFF. Wydaje mi się że te systemy się wyłącza dwustopniowo.
w MPSie napewno wyłącza się dwustopniowo, wcisnięcie w dowolnym momencie powoduje zaświecenie DSC OFF, włączenie zapłonu z wciśniętym przyciskiem zapala obie kontrolki – DSC OFF i samochodzik robiący dwa slady
mr_t z tego co pamietam pisał, że u niego nie działa to dwustopniowo, ale nie pamiętam czy pisał ze testował, czy poprostu tak uważa, bo jeśli u Ciebie w 1.6 wyłącza się dwustopniowo to u Niego w 2.0 też tak powinno być
pabl0 napisał(a):Czyli reasumując gdy jakikolwiek system zadziała to się zapala samochodzik, jak się świeci DSC OFF to jeden z systemów jest wyłączony, jak obie się świecą to oba systemy wyłączone.
tak
misiekwaw napisał(a):mr_t z tego co pamietam pisał, że u niego nie działa to dwustopniowo, ale nie pamiętam czy pisał ze testował, czy poprostu tak uważa, bo jeśli u Ciebie w 1.6 wyłącza się dwustopniowo to u Niego w 2.0 też tak powinno być
U mnie można też wyłączyć przyciskiem DCS OFF + zapłon. Wtedy świecą mi się dwie kontrolki DSC OFF + samochodzik. Ale nie ważne czy wyłączę go samym przyciskiem, czy z zapłonem to "nie działa" tak samo. W obu przypadkach mogę ruszyć z piskiem opon (na prostych i max skręconych kołach), przy przyśpieszaniu (na mokrym, piachu etc) też zrywa przyczepność i też nie ma znaczenia czy koła są prosto, czy skręcone. Gwałtowny zakręt oznacza poślizg. W żadnych z przypadków elektronika nie pomaga. Również nie włączają się te systemy po przekroczeniu jakiejś prędkości, czy też jakiejść utraty kontroli (np. poślizg o więcej niż x st.).
Próbowałem na mokrym asfalcie na różne sposoby i samochód zachowywał się tak samo przy wyłączeniu DSC z zapłonem jak i samym przyciskiem.
Swoją drogą DCS to "ESP" czyli dynamiczna stabilizacja toru jazdy. Jak dla mnie to bezsensem byłoby umożliwić użytkownikowi ot tak wyłączenie jej bez wyłączenia TCS (ASR – przeciw buksowaniu kół przy ruszaniu). To wyłączenie w zamierzeniu producentów jest po to żeby np. zimą jak się zakopiemy wyłączyć to i z kręcącymi się kołami wyjechać, a nie po to żeby sobie spokojnie pośmigać po zakrętach na ręcznym. Więc jeśli już 2 stopniowe wyłączenie to przyciskiem "dla wszystkich" tylko TCS, a "dla wtajemniczonych" i pewnych siebie przycisk z zapłonem i wtedy DSC off.
- Od: 1 kwi 2008, 22:12
- Posty: 629
- Skąd: Będzin
- Auto: Mazda 3, 2.0 diesel
Od kilku miesięcy posiadam mazde3. Sprzedający zapewniał mnie, że jest wyposażona w układ ASR. Napewno nie mam ESP. Podczas ruszania zdarzało mi się "zabuksować" kołami, jednak gdzieś przeczytałem, że ten układ działa w mazdach z pewnym opóźnieniem. Jak również nie zauważyłem żadnej kontrolki informującej o tym układzie. Czy mazdy z tego rocznika miały w standardzie ten układ?
Łączę z tematem: Świecące kontrolki Trakcji (DSC, TCS) i ABS – Różne zagadnienia.
Pozdrawiam lukaszm
Łączę z tematem: Świecące kontrolki Trakcji (DSC, TCS) i ABS – Różne zagadnienia.
Pozdrawiam lukaszm
W Mazdach to się nazywa TCS i powinna być kontrolka, paląca się przynajmniej testowo przy odpalaniu auta.
Tzn., że nie mam TCS? Już wcześniej poruszałem podobny temat, ale dopiero teraz kiedy zmieniły się warunki na drogach jest to łatwiej sprawdzić i dlatego pojawiły się tu moje wątpliwości. Są różne informacje na ten temat, m.in., że układ ten był montowany seryjnie, jak również świadczyć może o tym układ ABS (gdyż współpracuje z tym układem), jak również przeglądając oferty sprzedaży mazd 3, sprzedający często podają, że auto posiada układ kontroli trakcji, a na zdjęciach nie widać przycisku ESP.
"Nigdy nie polemizuj z idiotą – najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pokona doświadczeniem." – "Pozdrawiam" Dr House
Tolek napisał(a):Tzn., że nie mam TCS? Już wcześniej poruszałem podobny temat, ale dopiero teraz kiedy zmieniły się warunki na drogach jest to łatwiej sprawdzić i dlatego pojawiły się tu moje wątpliwości. Są różne informacje na ten temat, m.in., że układ ten był montowany seryjnie, jak również świadczyć może o tym układ ABS (gdyż współpracuje z tym układem), jak również przeglądając oferty sprzedaży mazd 3, sprzedający często podają, że auto posiada układ kontroli trakcji, a na zdjęciach nie widać przycisku ESP.
Jezeli po lewej stronie ponizej kierownicy nie masz przycisku do wylaczania DSC/TSC to napewno nie masz kontroli trakcji. Po za tym to normalna praktyka u sprzedawcow, najczesciej tych cwanych, ktorzy wypisuja jakie to wyposazenie maja auta ktore sprzedaja i licza ze trafia na klienta ktory pewnych rzeczy nie sprawdzi lub nie bedzie mial na ich temat pojecia.
- Od: 24 mar 2008, 16:07
- Posty: 104
- Skąd: Wrocław / Wałbrzych
- Auto: 3 MPS
Jak podaje Wikipedia:
1) System kontroli trakcji (w Polsce najpopularniejsze określenie to ASR); system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). W Maździe to TCS.
2) ESP – (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. W Maździe to DSC.
U mnie działa po ok. 1 s od momentu zabuksowania więc trudno go nie zauważyć.
Wszystko zależy od wersji wyposażeniowej. Nawet obecnie (mam na myśli nowe samochody) DSC występuje w standardzie od wersji Exclusive wzwyż a brak go w wersji Comfort. ABS natomiast występuje we wszystkich wersjach.
Jeszcze jedno: naciśnięcie przycisku DSC OFF wyłącza również system TCS – co może się przydać przy próbie uwolnienia auta z zaspy śnieżnej czy piachu.
Pozdrawiam
1) System kontroli trakcji (w Polsce najpopularniejsze określenie to ASR); system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). W Maździe to TCS.
2) ESP – (ang. Electronic Stability Program elektroniczny program stabilizacji) – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. W Maździe to DSC.
Tolek napisał(a):Podczas ruszania zdarzało mi się "zabuksować" kołami, jednak gdzieś przeczytałem, że ten układ działa w mazdach z pewnym opóźnieniem.
U mnie działa po ok. 1 s od momentu zabuksowania więc trudno go nie zauważyć.
Tolek napisał(a):Jak również nie zauważyłem żadnej kontrolki informującej o tym układzie. Czy mazdy z tego rocznika miały w standardzie ten układ?
Tolek napisał(a):...m.in., że układ ten był montowany seryjnie, jak również świadczyć może o tym układ ABS (gdyż współpracuje z tym układem)...
Wszystko zależy od wersji wyposażeniowej. Nawet obecnie (mam na myśli nowe samochody) DSC występuje w standardzie od wersji Exclusive wzwyż a brak go w wersji Comfort. ABS natomiast występuje we wszystkich wersjach.
Jeszcze jedno: naciśnięcie przycisku DSC OFF wyłącza również system TCS – co może się przydać przy próbie uwolnienia auta z zaspy śnieżnej czy piachu.
Pozdrawiam
- Od: 18 cze 2008, 22:58
- Posty: 26
- Auto: Mazda CX-30 Skyactiv-G 150 KM 6MT Hikari 2020
było: Mazda3 1,6 HB Active 2008
dzisiaj pierwszy raz mialem okazje pojezdzic po sliskiej zasniezonej ulicy.mam DSC, kontrole trakcji, ABS.
jako ze pierwszy raz sie poslizgalem troszke sie przestraszylem slyszac mocne grzechotanie (jakby zebatki nie wspolpracowaly) przy hamowaniu na sniegu.
predkosci nie byly szalone cos ok 30km/h a mimo to nie potrafilem zahamowac.
dodatkowo po kazdym takim hamowaniu wlaczala sie kontrolka trakcji i po kilku mrugnieciach gasla.
odnioslem tez wrazenie ze w momencie hamowania wyciska mi pedal hamulca w gore
mam pytanie do doswiadczonych, co tak grzechocze podczas hamowania?tak to ma byc czy cos nawalilo?
sprobowalem tez zahamowac (z dusza na ramieniu) na czarnej drodze.no i zahamowalem bez problemu i bez grzechotania
bede wdzieczny za jakiekolwiek wyjasnienia i oswiecenie zielonego
Łączę z tematem: ABS – Różne problemy i pytania
Pozdrawiam lukaszm
jako ze pierwszy raz sie poslizgalem troszke sie przestraszylem slyszac mocne grzechotanie (jakby zebatki nie wspolpracowaly) przy hamowaniu na sniegu.
predkosci nie byly szalone cos ok 30km/h a mimo to nie potrafilem zahamowac.
dodatkowo po kazdym takim hamowaniu wlaczala sie kontrolka trakcji i po kilku mrugnieciach gasla.
odnioslem tez wrazenie ze w momencie hamowania wyciska mi pedal hamulca w gore
mam pytanie do doswiadczonych, co tak grzechocze podczas hamowania?tak to ma byc czy cos nawalilo?
sprobowalem tez zahamowac (z dusza na ramieniu) na czarnej drodze.no i zahamowalem bez problemu i bez grzechotania
bede wdzieczny za jakiekolwiek wyjasnienia i oswiecenie zielonego
Łączę z tematem: ABS – Różne problemy i pytania
Pozdrawiam lukaszm
Ostatnio edytowano 7 sty 2009, 14:06 przez andrzej 08, łącznie edytowano 1 raz
Miales wczesniej auto z ABS?Bo takie grzechotanie to wlasnie abs na slskiej nawierzchni gdy kola traca przyczepnosc sie wlacza i czuc to na pedale hamulca.Na suchym jesli nie stracisz przyczepnosci to sie nie wlaczy tylko wyhamujesz normalnie.Nie wiem jak dziala kontrola trakcji ale to o czym piszesz to wydaje mi sie ze wlasnie ABS
-
Przemek...
- Od: 8 wrz 2006, 16:22
- Posty: 8661 (84/80)
- Skąd: KCH
- Auto: Mazda 6gh 2.5pb
Mazda Xedos 9 2.5V6 KL
Mazda 323f 2.0 V6 GT
no wlasnie nie mialem nigdy ani ABS ani pozostalych dodatkowBeny napisał(a):Miales wczesniej auto z ABS?Bo takie grzechotanie to wlasnie abs na slskiej nawierzchni gdy kola traca przyczepnosc sie wlacza i czuc to na pedale hamulca.Na suchym jesli nie stracisz przyczepnosci to sie nie wlaczy tylko wyhamujesz normalnie.Nie wiem jak dziala kontrola trakcji ale to o czym piszesz to wydaje mi sie ze wlasnie ABS
ale ten dzwiek jest straszny.jakby sie cos mialo rozleciec
dzieki za szybka odp
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości