Zakładał ktoś z Was bezprzewodową kamerę cofania ? Chciałbym zamontować a nie wiem jak to się ma w praktyce ? to by ułatwiło pracę nie trzeba by było ciągnąć tych kabli od tyłu samochodu.
Na końcu fotorelacji jest filmik z operacji cofania auta... Sam ocenisz jakość
Z tyłu auta potrzebujesz + ze świateł cofania i masę... Kamerę podłączasz bezpośrednio do urządzenia – nadajnika. Pod deską rozdzielczą potrzebujesz + ze świateł cofania, masę z karoserii i kawałek kabelka wideo, aby podłączyć urządzenie – odbiornik do ekranu...
Reszta zależy od użytego sprzętu medialnego, navi itp... czyli naszego ekranu..
Od kiedy podłączyłem kamerę cofania w mojej Madzi dostaje wiadomości z zapytaniem jak to podłączyć i gdzie można kupić kamerę i monitor. Więc jednak postanowiłem zrobić fotorelację z podłączenia kamery cofania i monitora w Maździe 6 GG/GY.
No to zaczynamy Wiadomo że najpierw zaczynamy od zakupu najbardziej odpowiadającej nam kamery i monitora. Ja kupiłem w tym sklepie http://www.gps-expert.pl/ Kamerę wybrałem dedykowaną do Mazdy 6 w miejsce oświetlenia tablicy rejestracyjnej, w obudowie kamery jest podświetlenie rejestracji. Kamera pasuję do sedana, kombi i Hatchback, w nie których sklepach podają że ona tylko pasuje do sedana, ale jest to nie prawdą, pasuje do Każdej Mazdy 6 GG/GY. Można oczywiście kupić kamerę w ramce rejestracyjnej, ale by ją podłączyć trzeba wywiercić dziurę w klapie bagażnika. Sam takiego rozwiązania nie polecam, lepiej dodać kilka złotówek i kupić dedykowaną, koszt samej kamerki 100 zł. Monitor wybrałem w lusterku. Jest ono nakładane na standardowe lusterko w wewnątrz auta. Uwaga w Mazdach z lat produkcji 2002-2005 czyli wersji przedliftowej GG/GY jest możliwość kupienia lusterka z monitorem z dedykowanym uchwytem, ściągamy lusterko i nakładamy nowe z specjalnym uchwytem i mam jak w oryginale. Niestety nie można tego zastosować w naszych Mazdach poliftowych. Link do sklepu gdzie można to kupić http://www.sklep.hadron.pl/ Do tego musimy jeszcze odwiedzić sklep elektroniczny i zakupić kilka przewodów, do podłączenia plusa ze skrzynki bezpieczników (najlepiej z bezpiecznikiem rurkowym) i do podłączenia masy(każdy po 30cm) W zestawie niestety nie ma tak długiego przewodu który by starczył do skrzynki bezpieczników, producenci chyba wymyślili by się podłączyć pod prąd przy oświetlenie w podsufitce, dla tego dodatkowo trzeba kupić 2 metry dwu żyłowego przewodu.
Tak wygląda kamera dedykowana wraz z okablowaniem
Monitor w lusterku (nakładane na standardowe)
Teraz przechodzimy do montażu. Na początku chcę Was uczulić by nie podłączać monitora razem z kamerą cofania pod to samo zasilanie, grozi to spaleniem obwodu w PCM, czyli całkowitym brakiem świateł wstecznym. Pierwszą czynnością jaką wykonałem była instalacja kamery cofania. Najpierw musimy się pozbyć tej osłony widocznej na zdjęciu(rys. 1) najlepiej ją zdjąć cała i w tedy mamy bardzo dobry dostęp w celu wymontowania oświetlenia rejestracji i zamontowaniu kamery cofania. Rys. 1
Mi się udało to zrobić odkręcając jedna stronę (lewą) Po odkręceniu nakrętek(rys.2) odpięciu spinek(rys.3) odchyliłem delikatnie osłonę, odpiąłem kostkę od oświetlenia(rys.2) i ładnie się zdemontowała. Na to miejsce montujemy kamerę i przykręcamy osłonę. Rys.2
Rys.3
Gdy już to zrobimy przechodzimy do podłączenia oświetlenia tablicy rejestracyjnej. W kostkę (rys.4)wpinamy odpowiednio przewody, po czym ładnie izolujemy. Rys.4
Kolejną czynnością jest podłączenie zasilania kamery tak aby działała tylko przy wrzuconym wstecznym biegu i nie pobierała prądu, czyli pod żarówkę światła cofania. Do tego ma nam posłużyć przewód widoczny na (rys.1.0) I (1.1 są 2 takie same) Więc tak, łączymy cinche z rys.1.1 z kamerą cofania, czarny z czarnym. Do drugiego wejścia podłączamy odpowiednio żółty do żółtego, potem przewód czerwony łączymy z przewodem z rys.1.1 do czarnego z białą przerywaną linią, jest to przewód plusowy. Kiedy mamy złączone te przewody podłączamy je do kostki światła cofania pod plus a czarny pod minus i izolujemy taśmą. I tu możemy już zacząć porządkować przewody, łączenia cinch izolujemy. Wszystko można pospinać trytytką do kabli które biegną przez szkielet klapy. Rys.5
Teraz trzeba przeciągnąć przewód od klapy bagażnika do kabiny. Osobiście miałem z tym mały problem, chciałem go przełożyć wiązkę kabli w gumowej osłonie ale niestety było jeszcze zimno na dworze i dało się. Za izolowałem przewód i pociągnąłem go od spodu tej osłony i dalej przez bagażnik do kabiny. Wewnątrz auta trzeba zdemontować osłony progów według opisanej kolejności. (rys.6) i (rys.7) Wpuszczamy tam przewód, aż do skrzynki bezpieczników i dla bezpieczeństwa spinamy trytytką by się nie przemieszczał i nie przetarł. Rys.6
Rys.7
Jak mam już skrzynkę bezpieczników na wierzchu we wiązce szukamy grubego niebieskiego przewodu(taki jak na rys.8) Daję prąd po kluczyku. Rozcinamy koszulkę, i lutujemy przewód plusowy zakupiony wcześniej, teraz można go za izolować. Następną czynnością jest podłączenie masy. odkręcamy śrubę widoczną na rys.8 owijamy przewód i przykręcamy. Rys.8
Zbliżamy się ku końcowi Teraz możemy przylutować do przewodu dwu żyłowego plus i masę. Najszybszym i najlepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie przewodów między uszczelką drzwi a deską rozdzielczą(rys.9) musimy tylko zdjąć uszczelkę, potem plastikowy narożnik przy nadszybiu poprowadzić przewód zasilania i video aż do podsufitki. Rys.9
Ostatnim krokiem jest doprowadzeniem przewodu do lusterka i sam montaż lusterka. Ale przed tym trzeba zdjąć wyświetlać i oświetlenie wnętrza auta(rys.10) Aby zdjąć wyświetlacz w sam środek wkładamy płaski śrubokręt i przekręcamy obojętnie w którą stronę, w tedy od skoczy z zaczepów. Demontaż oświetlenia, tak jak pokazuje strzałka włożyć płaski śrubokręt docisnąć i pochylić do dołu. Teraz montujemy monitor, czyli lusterka na lusterko. Monitor ma 3 cinche, żółty, biały i czerwony. Najpierw podłączamy zasilanie(przewód z rys.1.1) łączymy czarny przewód z białym przerywanym paskiem i czerwonym który wychodzi od przewodu video do tego podłączamy plus z przewodu dwu żyłowego. Lutujemy i izolujemy. Jak poukładaliśmy przewody podsufitką możemy przejść do podłączenia cinch, czarny zasilający do czerwonego a żółty video do białego lub żółtego, jest to obojętne monitor ma 2av. Cinche można schować w opakowaniu wyświetlacza, jest dość miejsca. Składamy wszystko do kupy, włączamy wsteczny bieg i cieszymy się kamerą cofania Rys.10
Jeśli wszystko podłączycie tak jak to opisałem nie mają prawa być żadne zakłócenia. A tak to wygląda u mnie
Nagranie video, z parkingu pod ziemnego, widać na prawdę dobrze. Nagram jeszcze nocą na oświetlonym parkingu, jakość jest na tyle dobra że można wszystkiego dostrzec przy parkowaniu
Nagranie z parkowania nocą bez pomocy latarni.
W obrębie 100 metrów nie było żadnej latarni. Kamera dobrze sobie radzi, widać to co jest potrzebne by nie wjechać komuś w autko Może ktoś przed montażem będzie chciał się przygotować do montażu przy kawie
Ostatnio edytowano 6 lis 2014, 02:09 przez Danmazda, łącznie edytowano 2 razy
Dzięki To moja pierwsza fotorelacja, mam nadzieję że jasno wszystko opisałem i pomoże w samodzielnym montażu Mogłem podjechać bliżej, ale to było pierwsze parkowanie tyłem z udziałem drugiego auta i trochę się obawiałem czy aby na pewno kamera nie przekłamuje. Test wykazał że nie
Zainspirowany fotorelacją i ja zamontowałem kamerkę cofania . Wcześniej myślałem nad czujnikami , ale to rozwiązanie bardziej mi odpowiada.
Do montażu w M6 GY (kombi) potrzebujemy:
-kamerka dedykowana dla M6 ( mimo braku w opisie do kombi tez pasuje ) – lcd w lusterku Ja kupowałem na allegro http://allegro.pl/listing/user/listing. ... d=23021598 wyszło 200 zł tak że OK, sprzedawca spoko polecam.
– dodatkowa przedłużka przewodu AV około 2 m i dodatkowe przewody jak u danmazda
Kilka dodatkowych wskazówek : – zaczynamy od zdjęcia osłony tylnej klapy , jest na kołkach delikatnie odchylamy i odchodzi. – demontujemy listwę ozdobną zasłaniająca oświetlenie tablicy, jest na jednym kołku skrajny lewy patrząc od tyłu ( kołek odpinamy od wewnątrz , bo połamiemy zaczepy jak ja ) i 3 szpilki z nakrętkami na klucz 10 . teraz montujemy według instrukcji danmazda -kolejna upierdliwa czynność to przepchanie przewodu AV przez złączkę gumową , ja tam mam już kilka dodatkowych przewodów tak że było ciężko. – dalej lecimy z przewodem AV jak kto woli , mi udało się bez odpinania listew i uszczelek dojść do skrzynki z bezpiecznikami pod kierownicą i tutaj przewód się skończył. Można spróbować na skróty przez podsufitkę , wkładając jakiś pilot od strony lusterka do klapy powinno się udać , ja do końca łudziłem się że mi przewodu starczy . – tutaj łączymy jak wyżej według instrukcji , do odkręcenia śruby pod masę klucz 12 ( ta wyższa śruba ) dobrze jest przewody mieć już przeciągnięte od góry, ja miałem ułatwione bo już tam miałem przewód od "powitalnego". – kolejna upierdliwa sprawa to zdjęcie osłony wyświetlacza i czujników . Osłona rozkłada się na 2 części, prawa cześć jest mniejsza i ją własnie odpinamy, przy przekładaniu kabla AV zwracamy uwagę aby nie przeszkadzał on spięciu obudowy. – sprawdzamy czy wszystko funguje i zakładamy osłony w klapie tylnej.
Cieszymy się że się udało , wszystko wygląda schludnie, lusterko czego się obawiałem nie burzy harmonii wnętrza hehehehe.
tak ale nawigację goclever z bezprzewodową kamerą cofania musisz włączyć czekasz 30 sekund aż się uruchomi i dopiero wtedy wrzucasz wsteczny, żeby mieć obraz na nawigacji.
jak działa wasze urządzenie?? czy monitor w lusterku trzeba włączać?? czy wystarczy uruchomić silnik i wrzucić wsteczny