05.03.2012

Mazda otwiera się na inwestorów

Mazda Motor Corporation oficjalnie ogłosiła uruchomienie emisji nowych akcji, z których planuje pozyskać blisko 2 mld dolarów na nowe inwestycje.

Mazda jest jedynym spośród pięciu największych japońskich producentów samochodów, którego produkcja pozostaje skoncentrowana w fabrykach na rodzimym terytorium. Obecnie tylko 30 procent wyprodukowanych przez nią pojazdów powstaje poza Japonią. Przy bardzo silnym jenie, którego wysoki kurs utrzymuje się od końca 2008 roku, mimo utrzymania wolumenu sprzedaży, oznacza to dla Mazdy straty zysków w Ameryce Płn i Europie – największych rynkach odbiorców aut osobowych.

Przeciwdziałając niekorzystnej sytuacji, Mazda Motor Corporation zdecydowała o wyemitowaniu nowych akcji, których całkowitą wartość ustalono w dniu 5 marca 2012 na poziomie 1,77 mld dolarów (144 bilionów jenów). Dodatkowo kapitał zostanie powiększony o kolejne 0,80 mld dolarów pochodzących z pożyczek bankowych. Pozyskane w ten sposób fundusze zostaną przeznaczone w połowie na budowę fabryk w Meksyku, Rosji i krajach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej – głównie Tajlandii, a także na rozwój istniejących zakładów w Hiroszimie i Tofu. Pozostałą część przeznaczono na inwestycje związane z dalszym rozwojem technologii SKYACTIV.

Fabryka w Meksyku (Salamanca, stan Guanajuato) ma zostać ukończona pod koniec 2013 roku. Dzięki niej Mazda spodziewa się rozszerzyć działalność o rynki Ameryki Południowej – Meksyk i Brazylię, gdzie będą sprzedawane modele Mazda2 i Mazda3. W przyszłości samochody z meksykańskiej linii produkcyjnej trafiać będą także do Stanów Zjednoczonych i Kanady, które obecnie zaopatrywane są przez pozostałości po niedochodowej spółce join-venture z Fordem (AutoAlliance International we FlatRock, Michigan). Fabryka w Rosji (Władywostok) powstanie we współudziale z rosyjską montownią Sollers. Jej produkcja ma zaspokoić wciąż rosnące potrzeby Rosjan, którzy z roku na rok kupują coraz więcej samochodów – w zeszłym roku sprzedaż Mazdy wzrosła tam o blisko 80 procent. Inwestycje w Tajlandii będą kontynuowały ekspansję na rozwijających się rynkach Azji i Oceanii. W samej Tajlandii, dzięki modelowi Mazda2 oraz niedawno uruchomionej wraz z Fordem produkcji nowego pickupa BT-50, Mazda w krótkim czasie zdobyła ponad 6 procent rynku, wyprzedzając pod względem ilości sprzedaż w Europie. Dzięki tym inwestycjom, w ciągu najbliższych czterech lat udział Mazd produkowanych poza granicami Japonii ma wzrosnąć do 50 procent i uniezależnić finanse firmy od wpływu kursów walut.

Mazda pokłada jednocześnie wielkie nadzieje w technologiach SKYACTIV, przeznaczając na ich cel kolejne fundusze. W najbliższych latach będą kontynuowane badania nad silnikami spalinowymi, napędem samochodu z wykorzystaniem energii elektrycznej oraz poprawą bezpieczeństwa. Do końca 2015 roku planowane jest wprowadzenie ośmiu całkowicie nowych modeli, które będą stanowiły trzy czwarte oferty firmy. Na przyszły rok zapowiedziana została Mazda6, a za kulisami na prezentację czekają następcy modelu MX-5 i popularnej "trójki".

Do osiągnięcia celu wzrostu zysków oraz zwrotu poniesionych w ostatnich latach nakładów, oprócz ekspansji na nowe rynki i odświeżenia gamy modeli, Mazda rozważa również sprzedaż licencji na wykorzystanie nowych technologii oraz rozpoczęcie współpracy z nowymi partnerami.