05.03.2012
Mazda otwiera się na inwestorów
Mazda Motor Corporation oficjalnie ogłosiła uruchomienie emisji nowych akcji, z których planuje pozyskać blisko 2 mld dolarów na nowe inwestycje.
Mazda jest jedynym spośród pięciu największych japońskich producentów samochodów, którego produkcja pozostaje skoncentrowana w fabrykach na rodzimym terytorium. Obecnie tylko 30 procent wyprodukowanych przez nią pojazdów powstaje poza Japonią. Przy bardzo silnym jenie, którego wysoki kurs utrzymuje się od końca 2008 roku, mimo utrzymania wolumenu sprzedaży, oznacza to dla Mazdy straty zysków w Ameryce Płn i Europie – największych rynkach odbiorców aut osobowych.
Przeciwdziałając niekorzystnej sytuacji, Mazda Motor Corporation zdecydowała o wyemitowaniu nowych akcji, których całkowitą wartość ustalono w dniu 5 marca 2012 na poziomie 1,77 mld dolarów (144 bilionów jenów). Dodatkowo kapitał zostanie powiększony o kolejne 0,80 mld dolarów pochodzących z pożyczek bankowych. Pozyskane w ten sposób fundusze zostaną przeznaczone w połowie na budowę fabryk w Meksyku, Rosji i krajach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej – głównie Tajlandii, a także na rozwój istniejących zakładów w Hiroszimie i Tofu. Pozostałą część przeznaczono na inwestycje związane z dalszym rozwojem technologii SKYACTIV.
Fabryka w Meksyku (Salamanca, stan Guanajuato) ma zostać ukończona pod koniec 2013 roku. Dzięki niej Mazda spodziewa się rozszerzyć działalność o rynki Ameryki Południowej – Meksyk i Brazylię, gdzie będą sprzedawane modele Mazda2 i Mazda3. W przyszłości samochody z meksykańskiej linii produkcyjnej trafiać będą także do Stanów Zjednoczonych i Kanady, które obecnie zaopatrywane są przez pozostałości po niedochodowej spółce join-venture z Fordem (AutoAlliance International we FlatRock, Michigan). Fabryka w Rosji (Władywostok) powstanie we współudziale z rosyjską montownią Sollers. Jej produkcja ma zaspokoić wciąż rosnące potrzeby Rosjan, którzy z roku na rok kupują coraz więcej samochodów – w zeszłym roku sprzedaż Mazdy wzrosła tam o blisko 80 procent. Inwestycje w Tajlandii będą kontynuowały ekspansję na rozwijających się rynkach Azji i Oceanii. W samej Tajlandii, dzięki modelowi Mazda2 oraz niedawno uruchomionej wraz z Fordem produkcji nowego pickupa BT-50, Mazda w krótkim czasie zdobyła ponad 6 procent rynku, wyprzedzając pod względem ilości sprzedaż w Europie. Dzięki tym inwestycjom, w ciągu najbliższych czterech lat udział Mazd produkowanych poza granicami Japonii ma wzrosnąć do 50 procent i uniezależnić finanse firmy od wpływu kursów walut.
Mazda pokłada jednocześnie wielkie nadzieje w technologiach SKYACTIV, przeznaczając na ich cel kolejne fundusze. W najbliższych latach będą kontynuowane badania nad silnikami spalinowymi, napędem samochodu z wykorzystaniem energii elektrycznej oraz poprawą bezpieczeństwa. Do końca 2015 roku planowane jest wprowadzenie ośmiu całkowicie nowych modeli, które będą stanowiły trzy czwarte oferty firmy. Na przyszły rok zapowiedziana została Mazda6, a za kulisami na prezentację czekają następcy modelu MX-5 i popularnej "trójki".
Do osiągnięcia celu wzrostu zysków oraz zwrotu poniesionych w ostatnich latach nakładów, oprócz ekspansji na nowe rynki i odświeżenia gamy modeli, Mazda rozważa również sprzedaż licencji na wykorzystanie nowych technologii oraz rozpoczęcie współpracy z nowymi partnerami.
- Mazda wyprodukuje samochody dla Toyoty
- Mazda RX-7 powróci w 2017 roku?
- Mazda rozpoczyna produkcję samochodów w Rosji
- Odświeżona Mazda CX-9 w stylu KODO
- Nowa Mazda 6 – galeria
- Zakończenie produkcji Mazdy CX-7
- CX-5 najbardziej urodziwym SUV-em
- Rozpoczęcie produkcji nowej Mazdy6
- Premiera nowej Mazdy6 już we wrześniu!
- Letnia promocja
- Mazda MX-5 po faceliftingu
- Mazda zwiększa produkcję CX-5
- Mazda6 Kombi, model 2013
- MX-5 w wersji specjalnej i z automatem
- Ostatni silnik Wankla
- Konkurs Moja Mazda rozstrzygnięty!
- 4 lata Mazdy w Polsce
- Polskie ceny Mazdy CX-5 z silnikiem Diesla
- Mazda CX-5 na "piątkę"
- Fiat i Mazda wspólnie opracują nową Alfę Romeo
- Dodatkowe 1000 egz. pożegnalnej Mazdy RX-8 Spirit R
- Ruszył nowy konkurs – Moja Mazda
- Wnętrze Mazdy CX-5 wyróżnione przez WardsAuto
- Rusza Konkurs Mazda Design 2012!
- Polska premiera Mazdy CX-5
- Klimatyzacja nie tylko latem
- Limitowana Mazda MX-5 Spring 2012
- Mazda CX-5 zdobyła "Top Safety Pick 2012"
- Mazda wycofuje CX-7 z USA
- Akcje Mazdy poszły jak woda
- Mazda CX-5 podbija rynek!
- Mazda otwiera się na inwestorów
- Mazda reklamuje Skyactiv
- Jak usunąć wilgoć z samochodu?
- Mazda CX-5 z systemem SCBS
- Diesel kontra mróz
- 82. Salon Motoryzacyjny w Genewie
- Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D we wrześniu
- Mazda CX-5 – najlżejsze zderzaki na świecie
- Chicago Auto Show 2012 – Drapieżna Miata
- Wyprzedaż rocznika 2011 w salonach Mazdy
- 24 godziny na torze Daytona
- Mazda6 2013 widziana podczas testów
- Nowe BT-50 trafiło do sprzedaży
- Mazda CX-5 w Polsce od 91 900 zł
- Używana Mazda6 2002-2007 (GG/GY)
- Smartfon przypomni o serwisie
- Silnik Mazdy w rankingu Ward's AutoWorld
- Mazda CX-5 – Galeria
- Mazda 3 F/L (BL) – Pierwsza jazda