27.08.2012

Nowa Mazda 6 – galeria

Jako pierwsi w Polsce prezentujemy gorące zdjęcia Mazdy 6 trzeciej generacji. Auto zadebiutuje oficjalnie podczas zbliżających się targów motoryzacyjnych w Moskwie.

Drapieżne spojrzenie, głębokie przetłoczenia, łukowata linia dachu - zwiewne linie Mazdy to kolejny odcinek historii zatytułowanej "dusza ruchu", czyli po japońsku KODO. Historii nad wyraz opływowej, dodajmy. Współczynnik oporu powietrza wersji sedan wynosi zaledwie 0,26. 

"Szóstka" urosła we wszystkich kierunkach. Jej nadwozie mierzy 486,5 cm długości (+11 cm), 184 cm szerokości (+4,5 cm) i 145 cm wysokości (+1 cm). Rozstaw osi to 283 cm (+10,5 cm). Przednią oś przesunięto względem słupka A aż o 10 cm do przodu, co zaowocowało krótszym przednim zwisem karoserii i lepszą widocznością. 

Efekt? Więcej przestrzeni w kabinie. Z przodu wnętrze na wysokości ramion jest o 2 cm szersze niż w poprzedniczce, z tyłu zaś wygospodarowano dodatkowe 4,3 cm na wysokości kolan. O 6 cm dłuższy jest tylny podłokietnik, o 2 cm wydłużono siedzisko, a o 3,3 cm - oparcie kanapy. Z 500 do 483 l zmalała pojemność bagażnika, o 3,2 cm poszerzono za to otwór załadunkowy. 

Kokpit ma architekturę znaną z modelu CX-5, z zegarami w tubach, białym podświetleniem i 5-calowym ekranem pokładowej telematyki. Dynamiczny charakter "szóstki" podkreśla pas ciemnoczerwonego tworzywa, biegnący przez front deski rozdzielczej - jak piszą Japończycy, jego barwa to "owoc unikalnego procesu technologicznego". 

Nowa "szóstka" to drugi po CX-5 model zaopatrzony w rodzinę technologii SKYACTIV i pierwszy uzbrojony w system i-ELOOP - układ odzyskiwania energii podczas hamowania z kondensatorem. W przeciwieństwie do akumulatora, kondensator może być wielokrotnie i błyskawicznie ładowany oraz rozładowywany bez uszczerbku na pojemności. Zgromadzona w nim energia posłuży do zasilania urządzeń elektrycznych (świateł, nagłośnienia, klimatyzacji). Na rynku rosyjskim i-ELOOP będzie montowany do wersji z silnikiem 2.5.

Dzięki szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, sztywność skrętna nadwozia Mazdy wzrosła o 30 proc. Pod blaszanym płaszczem kryje się zawieszenie z kolumnami MacPhersona z przodu i konstrukcją wielowahaczową z tyłu oraz układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem. Niższa jest masa własna samochodu - w przypadku wersji sedan z silnikiem 2.0 wynosi 1340 kg (porównywalna poprzedniczka: 1370 kg).

Co pod maską? Na rynku rosyjskim dostępne będą dwie wolnossące jednostki benzynowe z rodziny SKYACTIV-G. Słabsza z nich może współpracować z 6-stopniową skrzynią ręczną lub 6-biegowym automatem, a mocniejsza jest standardowo połączona z przekładnią automatyczną. Dwulitrowy silnik generuje moc 150 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min. Mocniejszy motor o pojemności 2,5 litra osiąga moc 200 KM przy 5700 obr./min oraz maksymalny moment 256 Nm przy 3250 obr./min.  

Lista wyposażenia nowej "szóstki" obejmie również system i-stop, wyłączający silnik podczas postoju, asystent hamowania SCBS i pasa ruchu LDWS, układ monitorowania "martwej strefy" RVM czy skrętne reflektory ksenonowe AFS.

Pierwsze egzemplarze trzeciej generacji Mazdy 6 trafią do salonów pod koniec br.

msob