Użytkowanie silników diesla – podstawowe zasady

Pogaduchy motoryzacyjne.

Postprzez mikolaj » 11 cze 2008, 08:43

Jak jeździć z silnikami Diesel'a i o czym należy pamiętać i co należy wiedzieć

1. Dbaj o dobry olej w silniku

2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogół co 15 tys. km) jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna być skrócona do 10 tys. km

3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

4. Dbaj w zimę o dobrze naładowany akumulator

5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z dużymi przyśpieszeniami – delikatne naciskanie pedalu przyspieszenia w przedziale 1500-2500.

6. Przed rozpoczęciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do temperatury roboczej

7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie zależnie czy zima czy lato. Tuż po osiągnięciu 90st.C na wskaźniku temp. wody, należy oczekać jeszcze chwilę poprzez w miarę spokojna jazdę aż olej osiągnie właściwą temp. pracę .

8. Po zakończeniu ostrej jazdy z dużymi prędkościami obrotowymi silnika poczekaj na wyhamowani i ostygnięcie turbiny, która jest bardzo wrażliwa na brak smarowania

9. Nigdy nie gaś od razu silnika po zakończeniu ostrej jazdy poczekaj – parę minut.

10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi – prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi osiągnąć swojego momentu obr. ani mocy i jeździsz czesto na 5biegu 60km/h po mieście unikając przyśpieszeń to znaczy że uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?– Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ciśnienie turbina pompuje absurdalne ciśnienia co komputer odczytuje jako błędne i przechodzi w tryb pracy awaryjnej co się objawia spadkiem mocy. Najlepiej jeździć stosując się do punktu 18 wyrabiając sobie przy tym własną taktykę na czas zmiany biegów. i od czasu do czasu trzeba przycisnąć silniczek każde TDi musi wnętrzności przewietrzyć.

11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej użyteczności i żywotności po warunkiem zastosowania się do wszystkich powyższych zasad.

12. Każde TDi zużywa olej – jedne silniki go biorą więcej drugie mniej. Nie powinno nas to martwić do momentu w którym silnik zaczyna pobierać więcej niż 1litr między wymianami.

13. Olej tuż po wymianie robi się ciemny (czarny) to normalne w TDi

14. Często dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma wpływ na
trwałość wielu elementów osprzętu silnika.

15. Dbaj o to aby nie był niczym zakłócony nawiew na intercooler (w skrócie IC) czyli chłodnicę powietrza doładowującego znajdujący się najczęściej tuż przed przednim lewym kołem.

16. Zastosowanie stożkowych filtrów powietrza oraz wkładek nasączanych olejem może (ale nie musi) skrócić żywotność przepływomierza – lepiej częsciej wymieniać filtr papierowy

17. Dbaj o sprzęgło – bo kosztuje trochę $$

18. Nie przyśpieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ciągnij diesla do odcięcia – dowiedz się przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i moc – i najlepiej aby wskazówka obrotomierza poruszała się pomiędzy tymi zakresami .

19. Każde TDi od czasu do czasu lubi puścić czarnego dymka – nie należy się tym martwić chyba że dzieje się to zbyt często i zostawiasz za sobą czarną zasłonę dymną

20. Każdy diesel kiedyś się zepsuje tylko od Ciebie zależy kiedy to będzie

Tekst przeklejony z innego forum,
mam nadzieję, że się przyda ;)
Ostatnio edytowano 11 cze 2008, 09:06 przez mikolaj, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 mar 2008, 21:54
Posty: 260
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG 2004 MZR-CD 136km
Mazda 6 GH 2011 2.2 Kirei 163km

Postprzez zdzich44 » 11 cze 2008, 09:00

mikolaj napisał(a):
Tekst przeklejony z innego forum,

Chyba wiemy z jakiego, pasowałoby zmienić to TDi na coś lepiej brzmiącego ;)
A intercooler mamy po lewej stronie, nie po prawej :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 kwi 2008, 22:31
Posty: 150 (1/2)
Skąd: Kraków
Auto: GL 2.5 AT 2017
BN SkyPassion 2018
Były:
GY 2004 2.0 CITD
GH 2010 2.2 163KM
BM SkyEnergy 2014

Postprzez mikolaj » 11 cze 2008, 09:07

zdzich44 napisał(a):Chyba wiemy z jakiego, pasowałoby zmienić to TDi na coś lepiej brzmiącego oczko
A intercooler mamy po lewej stronie, nie po prawej

zmienione :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 mar 2008, 21:54
Posty: 260
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG 2004 MZR-CD 136km
Mazda 6 GH 2011 2.2 Kirei 163km

Postprzez MAZVAGTECH » 11 cze 2008, 16:08

mikolaj napisał(a):Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii.

Powinno byc "Niespalona sadza ze spalin zapieka sie w kierownicach w turbinie zmiennej geometrii". Tam nie ma zadnych "kierowniczek powietrza"
Masz problem techniczny z Mazdą? Szukasz sprawdzonego serwisu? Awaria? Daj znać – postaram się Tobie pomóc!
Na terenie województw: śląskiego i małopolskiego mogę podjechać lub zapraszam do mojego warsztatu w Jaworznie.
☎ 501 158 148 http://www.mazvagtech.pl/
Firma
 
Od: 24 gru 2006, 15:28
Posty: 268 (0/5)
Skąd: Jaworzno
Auto: Mazda GH 2.0D z przekladka na 2,2

Postprzez magicadm » 11 cze 2008, 16:48

mikolaj napisał(a):Niespalona sadza ze spalin zapieka się w kierowniczkach powietrza w turbinie zmiennej geometrii.

Tą "poradę roku" wyśmiali na forum Diagtronika (chyba). Zjawisko nazwano "odmrożeniem" turbiny.
Z tego co kojarze to najwięcej sadzy wydziela sie w czasie ostrego deptania, a nie spokojnej jazdy... :|

Mniej kumaty dojdzie do mniosku, że katowanie służy autku.
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez xANDy » 13 cze 2008, 10:33

W tym zestawie przykazań jest sporo błędów... choćby to, że nie ma słowa o kole dwumasowym, brakuje totalnie "obsługi" DPF'a, w DiTD jest stała geometria turbinki zaś w CD już zmienna.
DiTD wymiana oleju co 10kkm, CD co 20 wg oficjalnego zestawu informacji (ale 10-15 jest optymalne) a w przypadku CD-DPF oleju nie ubywa ale przybywa...
Każde TDi zużywa olej... każde 16V pije olej a katowane 16V CR żlopie olej w sporych ilościach; przegonione z dużymi prędkościami – potrafi wziąć pół litra na tysiąc przy większej prędkości i to akurat nie jest nic niezwykłego...
Coś takiego można wpisać do poradnika, ale tam już 3/4 tego się znajduje...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez P_iter » 13 cze 2008, 11:58


10. Unikać należy jak ognia częstego PSJ (czyli Pizdowatego Stylu Jazdy) ; Na czym to polega i czym szkodzi – prosta odpowiedź jak ruszasz powoli prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr.


Jak mam zimny silnik, to tak jezdze. Na biegach krece do 2k i zmiana. Jakos zle na tym nie wychodze.
Z kilkoma punktami bym polemizowal. Na pewno nie powinno sie tego traktowac jak Biblii.
(Sorry xANDy)
Pozdrawiam
P_iter
Forumowicz
 
Od: 17 mar 2008, 23:01
Posty: 42
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 626 GF 2.0 TD, 121 DB CT

Postprzez xANDy » 15 cze 2008, 19:43

P_iter napisał(a):Z kilkoma punktami bym polemizowal. Na pewno nie powinno sie tego traktowac jak Biblii.
(Sorry xANDy)
Nie masz co przepraszać. Ten zestaw powyższych "zasad" nie ja pisałem i jak sam widzisz nie zgadzam się z nimi w sporej części. Poza tym – silniki RF2A i RF4F znacznie różnią się pod względem użytecznego zakresu momentu (a jeszcze bardziej RF5 i RF7), co wyraźnie wpływa na ekonomiczność obrotów i nie tylko.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez mr_t » 15 cze 2008, 22:06

mikolaj napisał(a):3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych,
w przypadku bardzo dużych mrozów odczekaj 10-20 sec po zgasnieciu kontrolki swiec, na pewno to nie zaszkodzi, a ułatwi rozruch.

Nie wiem jak to jest, ale czy po zgaśnięciu kontroli świeca nadal ogrzewa cylindry, czy po prostu tyle ile się świeciło tyle grzała a po osiągnięciu temperatury optymalnej grzanie ustaje i kontrolka gaśnie?
No i co znaczy bardzo duży mróz -10, -15, -20?
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez MarekW » 15 cze 2008, 22:28

Nawet jak kontrolka świec żarowych zgaśnie to do 15sekund jeszcze jest podawane napięcie (jak kluczyk jest w pozycji ON).

A po odpaleniu jak temperatura płynu chłodzącego jest poniżej 10stopni to chyba nawet do 4 minut świece są włączone, aby zapewnić płynną pracę silnika. Gdzieś widziałem tabekę czas ogrzewnia w stosunku do temp. zewnętrznej.
Forumowicz
 
Od: 4 wrz 2006, 09:13
Posty: 340
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 323F BJ DITD (2002)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości

Moderator

Moderatorzy Moto