moment obrotowy a przyśpieszenie
Strona 1 z 1
Jak to jest z momentem obrotowym a przyśpieszeniem. W M6 2.0 /benzyna/ ten moment wynosi 181 Nm. Wydaje się, że to mało, choć mocy samochodowi nie brakuje i do 100 km/h rozpędza się w niecałe 10 s. Z kolei, weźmy dla porównania, oper corsa 1.7 CTDI ma aż 240 Nm i osiąga 100 km/h po 11,5 s. Co więcej jest to auto znacznie lżejsze od M6. Czy moment obrotowy to taka ważna rzecz? Bo 181 Nm jak na takie auto to chyba niewiele.
Ostatnio edytowano 11 cze 2008, 11:48 przez Cantore, łącznie edytowano 2 razy
hmmm hmmm,
po pierwsze
temat niepoprawnie nazwany,
po drugie zalatuje mi konkretnym offtopem,
nie to, że dyskusja nieciekawa, ale chyba jednak nie tutaj,
muszę pomyśleć... co z tym zrobić, a w między czasie Cantore popraw temat na zgodny z regulaminem, w przeciwnym razie koszujemy
pozdrawiam
po pierwsze
temat niepoprawnie nazwany,
po drugie zalatuje mi konkretnym offtopem,
nie to, że dyskusja nieciekawa, ale chyba jednak nie tutaj,
muszę pomyśleć... co z tym zrobić, a w między czasie Cantore popraw temat na zgodny z regulaminem, w przeciwnym razie koszujemy
pozdrawiam
- Od: 7 kwi 2007, 23:13
- Posty: 213
- Skąd: Warszawa
- Auto: Mazda 6, 3.0 V6 (05), 6 MPS
Oczywiście! Panuje dość powszechna opinia, że to moment decyduje o przyspieszeniu. Wynikało by z tego, że samochód o max. momencie 240Nm (mazda 3 1.6 diesel) ma o wiele większe przyspieszenie niż samochód o momencie 140Nm (mazda 3 1.6 benz) a jednak tak nie jest – benzynówka ma do setki krócej. Wystarczy poszperać w necie. O osiągach pojazdu decyduje jednak moc, której wielkość uzyskujemy poprzez pomnożenie momentu przez obroty silnika. Wtedy okazuje się, że wspomniana mazda 3 diesel przy obrotach odpowiadających max. momentowi ma mniejszą moc niż mazda w benzynie przy swoim max. momencie (oczywiście następuje to przy innych obrotach). Inną ważną sprawą jest przebieg mocy w zależności od obrotów. Dlatego też diesle biją co do wielkości momentu benzynowce bo pracują z reguły przy mniejszych obrotach ale niekoniecznie przekłada się to na moc jak widać na przykładzie 3-ki.
Polecam lekturę:
http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a_moment_obrotowy.html
Polecam lekturę:
http://wasze.motofakty.pl/artykul/moc_a_moment_obrotowy.html
Wartość momentu to jedno, a jego dostępność w szerokim zakresie obrotów to drugie
A trzecie to przełożenie skrzyni biegów
Oczywiście! Panuje dość powszechna opinia, że to moment decyduje o przyspieszeniu.
To akurat (prawie) prawda. Przyśpieszenie to siła do masy... W przypadku ruchu obrotowego zamiast o sile mówimy o momencie obrotowym. O przyśpieszeniu decyduje moment ale moment NA KOŁACH. Prawie robi duża różnicę
Niektórzy zapominają, ze między silnikiem a kołami znajduje się jeszcze skrzynia biegów, która działa jak "dzielnik" obrotów/mnożnik momentu obrotowego. W skrócie oznacza to, że silnik diesla 'generuje' większy moment ale przy niższych obrotach, co oznacza że skrzynia musi mieć niższe przełożenia (albo wyższe, zależy jak patrzeć) – w dieslu trzeba wcześniej zmieniać bieg na wyższy, bo moment 'kończy' się przy niższych obrotach' – więc efektywnie moment na kołach jest podobny jak w benzynie.
Dlatego, mając do wyboru tylko jedną daną, Moc silnika zdecydowanie lepiej określa możliwości samochodu.
- Od: 18 mar 2007, 18:12
- Posty: 157
- Skąd: Warszawa
- Auto: M6 GY/LF
Moim zdaniem:
1. Moc limituje prędkość maksymalną.
2. Charakterystyka momentu na kołach określa przyspieszenie samochodu.
Zwykle biorąc diesla i benzynę o tym samym czasie 0-100 , benzyna ma dużo lepszy start 0-50 a diesel końcówkę 50-100. Dlatego do ścigania się na światłach lepsza jest benzyna a w trasę do wyprzedzania diesel.
1. Moc limituje prędkość maksymalną.
2. Charakterystyka momentu na kołach określa przyspieszenie samochodu.
Zwykle biorąc diesla i benzynę o tym samym czasie 0-100 , benzyna ma dużo lepszy start 0-50 a diesel końcówkę 50-100. Dlatego do ścigania się na światłach lepsza jest benzyna a w trasę do wyprzedzania diesel.
2B || !(2B) ? by mcbeth


- Od: 12 lut 2007, 14:29
- Posty: 817
- Skąd: 3miasto
- Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07
Wg GPS : 60-100 na III biegu : 5,2s , 80-120 na IV biegu : 6,7s , 80-120 na V biegu : 8,8s
mcbeth,
juz od roku sie zabieram, aby powtorzyc twoje pomiary na GPS Speed Sentry... z pierwszych przymiarek czasy powinny byc bardzo porownywalne dla GY/LF.... A dla przedziałów typu 50-130, albo 70-140 nawet lepsze....
Ale.. zobaczymy..
Zwykle biorąc diesla i benzynę o tym samym czasie 0-100 , benzyna ma dużo lepszy start 0-50 a diesel końcówkę 50-100.
Może coś w tym jest... Pytanie w ktorym momencie nastepuje zmiana biegu I –> II –> III. 2.0 MRZ-CD dochodzi do 100etki na II
Trzeba jeszcze pamietać, że samochod z silnikiem diesla jest zazwyczaj o jakieś 5-10% cieższy, podobnie układ przeniesienia napędu jest 'potężniejszy' więc powoduje to większą inercję całego układu...
Nie ma natomiast wątpliwości, że diesel dostarcza lepsze doznania dla naszego błędnika, gdyż wzrost momentu po rozpedzeniu sie 'dmuchawy' jest o wiele gwałtowniejszy niz w benzynie.
- Od: 18 mar 2007, 18:12
- Posty: 157
- Skąd: Warszawa
- Auto: M6 GY/LF
scichy napisał(a):diesel dostarcza lepsze doznania dla naszego błędnika, gdyż wzrost momentu po rozpedzeniu sie 'dmuchawy' jest o wiele gwałtowniejszy niz w benzynie.
Ano racja.
Nieutubiona benzynka nie zafunduje kierowcy "turbokopa"
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
scichy napisał(a):Może coś w tym jest... Pytanie w ktorym momencie nastepuje zmiana biegu I –> II –> III. 2.0 MRZ-CD dochodzi do 100etki na II Benzyna chyba da rade.
Najlepsze osiągi silnik ma w zakresie max moment-max moc, coo odpowiada w zasadzie codziennemu zakresowi użytkowemu diesla. Żeby coś wykrzesać z M3 1.6 benzyna też tak próbowałem jeździć (miałem zastępczo na 3 tygodnie), ale komfort jazdy i spalanie mnie wykańczały...
2 tys. obr. u mnie GPS-owo mniej więcej to:
50km/h na III
70km/h na IV
90km/h na V
110km/h na VI.
Zmiana biegu na wyższy (jeśli szukamy dynamiki) ok. 3,5tys. obr., do ponad 4 tys. ciągnie. Użytecznie możemy schodzić do 1,5tys. obr. ale tu bez szaleństw – jak benzyna przy 2 tys.
2B || !(2B) ? by mcbeth


- Od: 12 lut 2007, 14:29
- Posty: 817
- Skąd: 3miasto
- Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości