1. najstarszy układ to motor dolnozaworowy (zwany u Angoli bocznozaworowym, jako że zawór pracuje w nim OBOK tłoka) czyli Side Valve – SV
2. dla odróznienia odeń OHV czyli Over Head Valve oznacza każdy silnik z zaworami umieszczonymi ponad tłokiem (w tym każdy OHC także)
3. oczywiście istniały DOHV – np. wszystkie Rileye z lat 30-tych, a Maybachy np. w latach 1910-16. Dzięki Double Over Head Valve mozna było zainstalować rozchylone zawory o średnicy większej o 40% (a więc powierzchni o 96% większej), co poprawiło napełnienie i osiągi
4. OHC to każdy motor z wałkiem w głowicy (choć nadal pozostaje on również silnikiem OHV, bo ma rozrząd górnozaworowy)
5. Przy jednym wałku (Single Over Head Camshaft) mamy SOHC, potem jest DOHC (Double Over Head Camshaft – ale dotyczy to 2 wałków w JEDNEJ głowicy). Silnik widlasty albo bokser jeśli ma po jednym wałku w każdej głowie (Alfasud, Citroen GSA, Volvo 740, itd.) nazywany jest 2OHC albo "SOHC per bank" (czyli SOHC na każdą głowę). Silniki widlaste np. Alfy 156GTA, Ferrari, Maserati, Lamborghini mają 4 wałki rozrządu, co określane jest QOHC (Quadruple Over Head Camshaft), 4OHC albo "DOHC per bank".
6. Absolutnie nie wolno utożsamiać rozrządu DOHC z głowicą "hemi" i rozchylonymi zaworami. Wszystkie silniki BMW od 40 lat (M10, M20, M30) miały rozrząd SOHC i potężne, rozchylone zawory. Co więcej, Triumph Dolomite Sprint z lat 70-tych a do dzis Honda Civic mają głowice 16-zaworowe z POJEDYNCZYM wałkiem w głowicy – wszystko da się załatwić układem dźwigni pośrednich. A Renault Alpine/Gordini (5, 8, 12, 17, itd.) miały rozchylone zawory i moc ponad 120 PS z 1.6 (w SKLEPIE, seryjne auto) dzięki potwornie wielkim rozchylonym zaworom przy rozrządzie OHV. Ergo – DOHC nie jest konieczny do głowy "hemi".
7. CVH nie ma nic wspólnego z rozrządem – to tylko określenia geometrii głowicy. CVH oznacza Compound Valve (angle) Hemispherical, czyli półkulista komora spalania z ukośnie przesuniętymi zaworami. Skomplikowany kształt denka tłoka oraz olbrzymia średnica zaworów umożliwiły uzyskanie wysokiego stopnia sprężania i potężnego zawirowania mieszanki, dzięki czemu silnik pracował na mieszance o 15-20% ubozszej niz w Pinto i o ponad 25% uboższej niz w Kentach czy Koelnach.
8. CIH to system Opla zastosowany w Rekordzie, Fronterze, Senatorze, Mancie, Admirale, Monzie, GT oraz tylnonapędowej Asconie i takimż Kadetcie (silniki R4 1.9, 2.0, 2.2, 2.4 oraz R6 2.5, 2.8, 3.0). Dokładnie Cam In Head (wałek w głowicy) ale ponieważ nie był on dokładnie NAD komorą spalania, tylko z boku, więc nie przysługiwało mu określenie SOHC.
Pozdro.
Zaciagniete z jednego forum
SOHC & DOHC
ravo do kompletu brakuje jeszcze opisu rozrządu desmodromicznego montowanego przez ducati gdzie zawory otwierane i ZAMYKANE są za pomocą osobnych wałków rozrządu, sprężyny pełnią tylko pomocniczą rolę w tym układzie

"... prędkość była ok, to zakręt był za wąski..."
DOHC mają ładniejsze (większe) pokrywy zaworów
spotykane kombinacje wałki/zawory
1/2
1/3
1/4
1/5 – (motocykle enduro Yamahy)
2/2
2/4
2/5
nie słyszałem o silniku z dwoma wałkami i 3 zaworami na cylinder
spotykane kombinacje wałki/zawory
1/2
1/3
1/4
1/5 – (motocykle enduro Yamahy)
2/2
2/4
2/5
nie słyszałem o silniku z dwoma wałkami i 3 zaworami na cylinder
Stała pod ścianą prężąc kakao
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości