Bioester B100 – paliwo alternatywne
wreszcie pojawil sie na rynku B100.
czy rzeczywiscie nalezy zapomniec o tym paliwie w przypadku naszych mazd po '98 roku?
ja lalem to do comprexa w cywilizowanej czesci europy 9 lat temu. bylo wszystko normalnie, moze troche mniejszy Vmax a moze tylko tak mi sie wydawalo.
czytalem o B100 na roznych forach (np ford polska) ale mam wrazenie, ze sa tam same brednie.
znalazlem cos takiego, moze kogos to zainteresuje (skroty moje):
"Zasilanie silników Diesla estrami przy niezmienionych parametrach regulacji i nastaw powoduje spadek wartości mocy i momentu obrotowego o ok. 6% oraz wzrost objętościowego zużycia paliwa o ok. 9%.
Wśród wad estrów wymienia się poza tym skłonność do tworzenia osadów w układzie dolotowym silnika.
Do istotnych wad estrów należy ponadto ich stabilność, a raczej jej brak.
Inny problem dotyczy silników Diesla starszej generacji. Istnieje obawa, że zastosowanie w nich paliwa z dodatkiem estrów może pozbawiać właściwości uszczelniających elementy wykonane z naturalnej gumy (której generalnie nie używa się w silnikach od 1980 r.). Kolejną niewiadomą jest zachowanie się zanieczyszczeń gromadzących się w układzie paliwowym. Bierze się pod uwagę możliwość ich rozpuszczenia przez estry, które należą do ich dobrych rozpuszczalników. Niesione przez estry rozpuszczone osady mogą w efekcie spowodować zatkanie wkładów filtracyjnych lub złą ich pracę albo nawet uszkodzenie wtryskiwaczy. Przy starszych, zużytych silnikach, w których nie występuje prawidłowa szczelność w zespole tłok – pierścienie – cylinder lub występuje tzw. lanie wtryskiwaczy, może dojść do znacznego rozcieńczenia oleju smarującego silnik. Może to niekorzystnie wpłynąć na jego cechy użytkowe i skrócić czas użytkowania.
W wymienionych powyżej argumentach przeciwników biodiesla warto zwrócić uwagę na ich tryb warunkowy, który przez niedokładnie czytających (a takich, jak wykazują badania, jest coraz więcej) może być przyjęty jako stwierdzenie."
czy rzeczywiscie nalezy zapomniec o tym paliwie w przypadku naszych mazd po '98 roku?
ja lalem to do comprexa w cywilizowanej czesci europy 9 lat temu. bylo wszystko normalnie, moze troche mniejszy Vmax a moze tylko tak mi sie wydawalo.
czytalem o B100 na roznych forach (np ford polska) ale mam wrazenie, ze sa tam same brednie.
znalazlem cos takiego, moze kogos to zainteresuje (skroty moje):
"Zasilanie silników Diesla estrami przy niezmienionych parametrach regulacji i nastaw powoduje spadek wartości mocy i momentu obrotowego o ok. 6% oraz wzrost objętościowego zużycia paliwa o ok. 9%.
Wśród wad estrów wymienia się poza tym skłonność do tworzenia osadów w układzie dolotowym silnika.
Do istotnych wad estrów należy ponadto ich stabilność, a raczej jej brak.
Inny problem dotyczy silników Diesla starszej generacji. Istnieje obawa, że zastosowanie w nich paliwa z dodatkiem estrów może pozbawiać właściwości uszczelniających elementy wykonane z naturalnej gumy (której generalnie nie używa się w silnikach od 1980 r.). Kolejną niewiadomą jest zachowanie się zanieczyszczeń gromadzących się w układzie paliwowym. Bierze się pod uwagę możliwość ich rozpuszczenia przez estry, które należą do ich dobrych rozpuszczalników. Niesione przez estry rozpuszczone osady mogą w efekcie spowodować zatkanie wkładów filtracyjnych lub złą ich pracę albo nawet uszkodzenie wtryskiwaczy. Przy starszych, zużytych silnikach, w których nie występuje prawidłowa szczelność w zespole tłok – pierścienie – cylinder lub występuje tzw. lanie wtryskiwaczy, może dojść do znacznego rozcieńczenia oleju smarującego silnik. Może to niekorzystnie wpłynąć na jego cechy użytkowe i skrócić czas użytkowania.
W wymienionych powyżej argumentach przeciwników biodiesla warto zwrócić uwagę na ich tryb warunkowy, który przez niedokładnie czytających (a takich, jak wykazują badania, jest coraz więcej) może być przyjęty jako stwierdzenie."
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
uznałem ten temat za zbyt specjalistyczny by umieszczać go w dziale ogólnym jak eksploatacja.
wszystko kiedyś było wynalazkiem – LPG, CNG, nawet oleje syntetyczne i większość się tego bała. B100 może być paliwem przyszłości bo jest w 100% odnawialne.Łukasz napisał(a):sobie tankuj takie wynalazki.
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
nightcomer napisał(a):uznałem ten temat za zbyt specjalistyczny by umieszczać go w dziale ogólnym jak eksploatacja
w sumie racja – mój błąd (za szybka ocena) – temat zostaje
czasami są wątpliwości co do klasyfikacji wątków.Grzyby napisał(a):w sumie racja
liczę na liczne liczące się odpowiedzi
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
znajomy ma opla astre 1,7 (silnik isuzu) która ma zrobione ponad 500tys km na oleju opałowym, inny kolega w passacie przez kilka lat jeździł na oleju rzepakowym, co myślicie o alternatywnych paliwach dla mazd?? dodam tylko że wiem iż opał odpada, jest zbyt suchy, ale rzepakówka ma o wiele lepsze właściwości smarne niż ON, a przerobiony olej rzepakowy (poddany estryfikacji) to biodiesel, co o nim myślicie??
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
malkolm2 napisał(a):astre 1,7 (silnik isuzu) która ma zrobione ponad 500tys km na oleju opałowym
Silnik o wtrysku 300bar na pompie. Twój ma >3x tyle.
Opałówka i ON to to samo, różni się tylko dodatkami i markerem chemicznym.
Auta, które mają jeździć na 100% biopaliwach mają inne systemy zasilania paliwem – zastanów się dlaczego. Odpowiedź nasuwa się sama – z jakiegoś powodu większość ludzi jeździ na takim a nie innym paliwie.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
ja też mam pompe rozdzielaczową, dopiero w m6 jest CR, a biodiesel zawiera około 5% estrów, czysty olej roślinny musi być podgrzany przed podaniem do silnika, tak mają niektóre ciężarówki i sprzęt rolniczy
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
a cóż to znowu za nowości? obecny na rynku bioester B100 zawiera 100% estrów, biodiesla jeszcze nie widzialem. wydaje mi sie, ze dopuszczone do sprzedazy, oprocz diesli 100% rafinacyjnych są tylko bioestry B20 i B100.malkolm2 napisał(a):biodiesel zawiera około 5% estrów
próbowalem już ten temat podjąć w tym watku jednak bez skutku

xANDy napisał(a):Auta, które mają jeździć na 100% biopaliwach mają inne systemy zasilania paliwem – zastanów się dlaczego
bardzo proszę o rozwinięcie tematu.
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
Biodiesel to biopaliwo (przetworzony chemicznie olej roślinny, np. rzepakowy) do silników wysokoprężnych (Diesla).
Biodieslem nazywamy zarówno estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME – czysty biodiesel) jak i mieszanki paliwowe z olejem napędowym w celu otrzymania paliwa zapewniającego lepsze warunki pracy silnika:
B100 100% FAME
B80 80% FAME 20% ON
B20 20% FAME 80% ON i tak dalej.
Dodatkowo biodiesel ma o wiele lepsze smarowanie niż tradycyjny olej napędowy oraz przedłuża istotnie żywotność silnika.
Argumenty proekologiczne:
brak zanieczyszczeń związkami siarki
część wyemitowanego w trakcie spalania dwutlenku węgla została wcześniej wchłonięta przez rośliny, a w przypadku ON pochodzi on z ropy naftowej; w związku z tym wprowadza się mniejsze ilości dodatkowego CO2 do atmosfery.
Jednak FAME powoduje emisję o około 20% więcej tlenków azotu (NOx).
Argumenty gospodarcze:
produkcja biodiesla z oleju rzepakowego pozwala na aktywizację terenów wiejskich i zagospodarowanie nieużytków rolnych,
wykorzystanie produkowanych w kraju domieszek do paliw płynnych pozwala na zmniejszenie zależności cen paliwa od ceny ropy naftowej i częściowe uniezależnienie energetyczne kraju od dostaw ropy.
Problemy:
uzyskiwane liczby cetanowe estrów kwasów tłuszczowych nie są wyższe niż w przypadku oleju napędowego
biodiesel może rozpuszczać uszczelki i przewody wykonane z gumy, o ile nie są one przystosowane do tego paliwa
niektóre właściwości fizyczne (np. lepkość) estrów kwasów tłuszczowych zmieniają się wyraźnie podczas wzrostu temperatury i cecha ta wymagać może dodatkowych chłodnic dla biodiesla – aby faktyczna dawka paliwa podawana przez aparaturę wtryskową była zgodna z dawką założoną (optymalną). (W przypadku oleju napędowego zmiana cech fizycznych podczas pracy silnika nie jest istotna).
to znalazłem na wikipedii, ale z tego co się orientuje to do wszystkich olei napendowych miała być dodawana jakaś ilość estrów
Biodieslem nazywamy zarówno estry metylowe kwasów tłuszczowych (FAME – czysty biodiesel) jak i mieszanki paliwowe z olejem napędowym w celu otrzymania paliwa zapewniającego lepsze warunki pracy silnika:
B100 100% FAME
B80 80% FAME 20% ON
B20 20% FAME 80% ON i tak dalej.
Dodatkowo biodiesel ma o wiele lepsze smarowanie niż tradycyjny olej napędowy oraz przedłuża istotnie żywotność silnika.
Argumenty proekologiczne:
brak zanieczyszczeń związkami siarki
część wyemitowanego w trakcie spalania dwutlenku węgla została wcześniej wchłonięta przez rośliny, a w przypadku ON pochodzi on z ropy naftowej; w związku z tym wprowadza się mniejsze ilości dodatkowego CO2 do atmosfery.
Jednak FAME powoduje emisję o około 20% więcej tlenków azotu (NOx).
Argumenty gospodarcze:
produkcja biodiesla z oleju rzepakowego pozwala na aktywizację terenów wiejskich i zagospodarowanie nieużytków rolnych,
wykorzystanie produkowanych w kraju domieszek do paliw płynnych pozwala na zmniejszenie zależności cen paliwa od ceny ropy naftowej i częściowe uniezależnienie energetyczne kraju od dostaw ropy.
Problemy:
uzyskiwane liczby cetanowe estrów kwasów tłuszczowych nie są wyższe niż w przypadku oleju napędowego
biodiesel może rozpuszczać uszczelki i przewody wykonane z gumy, o ile nie są one przystosowane do tego paliwa
niektóre właściwości fizyczne (np. lepkość) estrów kwasów tłuszczowych zmieniają się wyraźnie podczas wzrostu temperatury i cecha ta wymagać może dodatkowych chłodnic dla biodiesla – aby faktyczna dawka paliwa podawana przez aparaturę wtryskową była zgodna z dawką założoną (optymalną). (W przypadku oleju napędowego zmiana cech fizycznych podczas pracy silnika nie jest istotna).
to znalazłem na wikipedii, ale z tego co się orientuje to do wszystkich olei napendowych miała być dodawana jakaś ilość estrów
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
ok, wiec nazwy "biodiesel" i "bioester" wg wikipedii sa tozsame. B100 czyli stuprocentewy bioester, jak i B20 czyli 20% ester z rafinacyjnym ON to tak samo biodiesel. dziekuje po raz kolejny za informacje z wikipedii.
pomine juz reszte tych zalosnych informacji, szkoda czasu na dyskusje nad nimi. wikipedie tworza przypadkowe osoby. w tym wypadku prawdopodobnie uczniowie jakiegos technikum rolniczego wpisali zadana lekcje z podrecznika sprzed lat.
pomine juz reszte tych zalosnych informacji, szkoda czasu na dyskusje nad nimi. wikipedie tworza przypadkowe osoby. w tym wypadku prawdopodobnie uczniowie jakiegos technikum rolniczego wpisali zadana lekcje z podrecznika sprzed lat.
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
niestety chyba niema na tym forum ludzi którzy by mogli coś powiedzieć na ten temat więc chyba pozostaje nam wierzyć w to co na sieci znajdziemy włącznie z wikipedią
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
masz calkowita racje.
wydaje mi sie, ze troche wiecej na ten temat znajdziemy na stronach zagranicznych. jak juz chyba napisalem, pamietam, ze 9 lat temu jedzdzilem na B100 w innym kraju. u nas teraz znienacka to sie zrobila nowosc.
wydaje mi sie, ze troche wiecej na ten temat znajdziemy na stronach zagranicznych. jak juz chyba napisalem, pamietam, ze 9 lat temu jedzdzilem na B100 w innym kraju. u nas teraz znienacka to sie zrobila nowosc.
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
Popatrzmy z tej strony.
Od ponad 50 lat standardowym paliwem są bioestry B100. Nagle okazuje się że wydobycie i produkcja ON jest tańsza od produkcji B100.
Co w tedy???
ON jest brudny i zanieczyszcza układ paliwowy smołą asfaltową – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON ma mniejszą gęstość przez co gorsze parametry smarujące – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON przy spalaniu 5 krotnie więcej zanieczyszcza powietrze – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON po paru latach będzie się kończył i jego ceny mocno wzrosną – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
itd.
Sam fakt że naukowcy nie potrafią jednoznacznie określić. Czy B100 jest szkodliwe, czy nie jest szkodliwe dla silników. Oznacza, że zamiast się o to spierać . Pora już dostosowywać silniki do B100. Niestety firmy związane z ON są zbyt bogate i mają zbyt wiele do stracenia aby promować B100.
Moim zdaniem B100 jest tak samo szkodliwy dla silnika. Jak fakt, że w czasie pędzenia bimbru można zatruć się wyprodukowanym w tym czasie metanolem. Aby się zatruć metanolem z produkcji bimbru, trzeba by było wypić około 10l tego trunku
I jako ciekawostkę podam, że rekord Ginesa w długości jazdy ciężarówką. Został pobity w 1996 roku i był to rekord ustanowiony na B100 przy seryjnym silniku i wynosi około 1.500.000km
I dochodzi do tego mylenie pojęć.
JAZDA NA BIOPALIWACH TO NIE TO SAMO CO JAZDA NA OLEJU RZEPAKOWYM.
I ostatnia sprawa związana z B100. Aby jeździć na takim paliwie trzeba wiedzieć że:
1. Nie można zalewać całego baku od razu. BO TO NIE BIOPALIWO ZAPYCHA FILTRY. TYLKO SYF POZOSTAWIONY PRZEZ ON, który zostaje w układzie paliwowym pojazdu. Dlatego zaleca się stopniowe zwiększanie zawartości bioestrów w paliwie.
2. Bioester rozpuszcza gumę.(Jak już ktoś napisał od 1980r wycofano instalowanie takich elementów w układzie paliwowym)
3. Faktycznie zwiększa się ilość oleju w silniku. Dla teg, powinno się przyjmować stan wyjściowy oleju na minimum. Przy sprawnym silniku powinno się pokryć z wymianom oleju. A przy starszych silnikach trzeba kontrolować w zależności od przejechanych kilometrów.
Od ponad 50 lat standardowym paliwem są bioestry B100. Nagle okazuje się że wydobycie i produkcja ON jest tańsza od produkcji B100.
Co w tedy???
ON jest brudny i zanieczyszcza układ paliwowy smołą asfaltową – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON ma mniejszą gęstość przez co gorsze parametry smarujące – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON przy spalaniu 5 krotnie więcej zanieczyszcza powietrze – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
ON po paru latach będzie się kończył i jego ceny mocno wzrosną – NIE UŻYWAJCIE GO!!!
itd.
Sam fakt że naukowcy nie potrafią jednoznacznie określić. Czy B100 jest szkodliwe, czy nie jest szkodliwe dla silników. Oznacza, że zamiast się o to spierać . Pora już dostosowywać silniki do B100. Niestety firmy związane z ON są zbyt bogate i mają zbyt wiele do stracenia aby promować B100.
Moim zdaniem B100 jest tak samo szkodliwy dla silnika. Jak fakt, że w czasie pędzenia bimbru można zatruć się wyprodukowanym w tym czasie metanolem. Aby się zatruć metanolem z produkcji bimbru, trzeba by było wypić około 10l tego trunku

I jako ciekawostkę podam, że rekord Ginesa w długości jazdy ciężarówką. Został pobity w 1996 roku i był to rekord ustanowiony na B100 przy seryjnym silniku i wynosi około 1.500.000km
I dochodzi do tego mylenie pojęć.
JAZDA NA BIOPALIWACH TO NIE TO SAMO CO JAZDA NA OLEJU RZEPAKOWYM.
I ostatnia sprawa związana z B100. Aby jeździć na takim paliwie trzeba wiedzieć że:
1. Nie można zalewać całego baku od razu. BO TO NIE BIOPALIWO ZAPYCHA FILTRY. TYLKO SYF POZOSTAWIONY PRZEZ ON, który zostaje w układzie paliwowym pojazdu. Dlatego zaleca się stopniowe zwiększanie zawartości bioestrów w paliwie.
2. Bioester rozpuszcza gumę.(Jak już ktoś napisał od 1980r wycofano instalowanie takich elementów w układzie paliwowym)
3. Faktycznie zwiększa się ilość oleju w silniku. Dla teg, powinno się przyjmować stan wyjściowy oleju na minimum. Przy sprawnym silniku powinno się pokryć z wymianom oleju. A przy starszych silnikach trzeba kontrolować w zależności od przejechanych kilometrów.
- Od: 21 maja 2008, 12:51
- Posty: 4
WODNIKUS napisał(a):Pora już dostosowywać silniki do B100
zastanawiam sie jakie to dostosowania sa potrzebne. wychodzi mi tylko zmiana mapowania kompa i termostat w filtrze a nie jak teraz grzalka sterowana zmiana cisnienia.
prawdopodobny koszt "dostosowania" wraz z doplatami proekologicznymi bedzie ujemny i w dodatku silniki na b100 beda jezdzic bez problemu na oleju rafinacyjnym
TU jest troche danych o fizycznych i chemicznych wlasciwosciach metyloestrow kwasow tluszczowych (przeprasszam za ewentualne bledne tlumaczenie nazwy tej grupy zwiazkow chemicznych), polecam otwarcie tej strony pdf. moze sie przydac praktycznie
![krzywy :]](./images/smilies/krzywy.gif)
na forach wyselekcjonowalem jeden chyba w miare troche sensowny wpis, wiecej nie bylo, dotyczy to tira:
"Zrobilem na tym paliwie ze 20 tysiecy kilometrow, i moje spostrzezenia sa takie: zdecydowanie inny zapach-wiadomo, na poczatku wydawalo mi sie wieksze spalanie o 2 litry jednak pozniej jakbym juz nie widzial roznicy, duzo mniej czarnego dymienia nawet jak sie zmuli na niskie obroty to prawie wogole nie dymi i to mi sie akurat podobalo, no i na mrozie duzo gorsze odpalanie to znaczy normalnie zapala szybko tyle ze dymy ida straszne przez pierwsze chwile i szukalem dlaczego tak jest i sie okazuje ze bioester ma duzo wyzsza temp. zaplonu i wydaje mi sie jakby silnik zapalal bez swiecy (tzn. ona grzeje ale mozliwe ze sie ropa na niej nie zapala,chodzi o plomieniowke) bo jak odpale na duzych mrozach bez swiecy to tez przydymi troche...dlatego na zime narazie odstawilem i zapalanie jest normalne ale juz jest cieplo wiec moze znow zaczne lac."
- Od: 29 paź 2003, 01:07
- Posty: 756
- Skąd: zławieśWWA]:~
- Auto: cprf2a'99
Jak wygląda sprawa z stosowaniem biodiesla w silnikach CR
Byłem w środę na wymianie oleju w ASO (skasowali mnie nieźle) i własnie zapytałem się o stosowanie tegoż paliwa w M6. Otrzymałem krótką odpowiedź – nie warto.
Co z Webasto
Byłem w środę na wymianie oleju w ASO (skasowali mnie nieźle) i własnie zapytałem się o stosowanie tegoż paliwa w M6. Otrzymałem krótką odpowiedź – nie warto.
Co z Webasto
Mazda 6 2004r.
[url]www.igunia.pl[/url]
[url]www.igunia.pl[/url]
- Od: 1 kwi 2008, 22:35
- Posty: 59
- Skąd: Zabrze
- Auto: Mazda 6 GY '04 Kombi
www.igunia.pl
rozmawiałem kiedyś z gościem serwisującym silniki iveco, mówił że w silnikach z CR można lać wszystko, układ zasilania jest dużo bardziej odporny na zużycie niż zwykła pompa,
na stacji niedaleko mnie zrobili dystrybutor z napisem bioester, takim ładnym niebieskim
ale nie zamierzam jednak jeszcze przechodzić na to paliwo, zbyt mała różnica w cenie. tylko 30 groszy. za około 2 miesiące zaleje nim ciągnik to napisze coś więcej
na stacji niedaleko mnie zrobili dystrybutor z napisem bioester, takim ładnym niebieskim
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
http://www.rafineria-trzebinia.pl/rafin ... =biodiesel tutaj jest dużo informacji
- Od: 4 mar 2008, 22:18
- Posty: 461
- Skąd: Leżajsk
- Auto: 626GF 2,0DiTD 1998, Astra II
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości