Problemy z Abs'em

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez domin1979 » 17 lut 2008, 11:29

scichy napisał(a):Przepraszam bardzo, ale co to za porównanie zablokowane kola vs ABS.Blokowanie kół na asfalcie to kiepski pomysł, zarówno jeżeli chodzi o skuteczność hamowania jak i możliwość manewru.

Jak spojrzysz parę postów wyżej to przeczytasz, że może się wydawać inaczej (post Pawnika).
Dlatego zresztą przytoczyłem to porównanie.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 14 wrz 2007, 11:04
Posty: 1331 (0/1)
Skąd: Kielce
Auto: S-Max 2.0T '12
było :( CX-7 Expression '08 2.3 DISI

Postprzez mcbeth » 17 lut 2008, 13:35

Wedle mojej wiedzy w M6 są następujące systemy do szeroko pojętej trakcji:
1) EBD czyli dystrybucja siły hamowania – rozkłada siłę hamowania na koła tak, by zwiększyć skuteczność i zachować tor jazdy
2) EBA czyli wspomaganie w sytuacjach nagłych – rozpoznaje sytuacje awaryjne i zwiększa wtedy siłę hamowania
3) ABS czyli ABS :)
4) TCS czyli ASR czyli kontrola trakcji – zapobiega poślizgowi kół podczas przyspieszania
5) DCS czyli ESP czyli kontrola toru jazdy – zapobiega poślizgom bocznym.

Jeśli coś pomieszałem, to proszę o sprostowanie.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez scichy » 17 lut 2008, 14:12

mcbeth napisał(a):1) EBD czyli dystrybucja siły hamowania – rozkłada siłę hamowania na koła tak, by zwiększyć skuteczność i zachować tor jazdy


mcbeth napisał(a):3) ABS czyli ABS


Jak dla mnie to EBD to zwykła funkcjonalność nowoczesnego, 4-kanałowego ABSu...
Po prostu każde sygnał z każdego koła jest analizowany oddzielnie i hamulec na każdym kole może być 'odpuszczony' niezależnie przy wykryciu zablokowania koła. W ten sposób siła hamowania jest rozłożona optymalnie, każde koło hamuje na granicy swojej przyczepności.


Dopero dołożenie czujników przyśpieszenia wzdłużnego i poprzecznego oraz pozwolenie elektronice na samodzielne przyhamowywanie odpowiedniego koła daje DSC.

Przed liftem M6 były chyba wersje z ABS i TCS ale bez DSC, czego pozostałości można zobaczyć w instrukcji obsługi. Teraz chyba wszystkie mają ABS i DSC, którego elementem jest TSC.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 mar 2007, 18:12
Posty: 157
Skąd: Warszawa
Auto: M6 GY/LF

Postprzez mcbeth » 17 lut 2008, 14:28

EBD to rzeczywiście funkcjonalność związana z ABS. Powinienem napisać: "ABS z EBD". Zresztą wszystkie te systemy mają pewnie wspólne sterowanie, które musi być skoordynowane – np. DSC z ABS czy DSC z TCS mogą sobie wzajemnie przeszkadzać.
2B || !(2B) ? by mcbeth
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2007, 14:29
Posty: 817
Skąd: 3miasto
Auto: M6 GG1 MZR-CD 143KM '07 Active+ / Legacy 2.0R 165KM AT S-AWD '07

Postprzez Myjk » 17 lut 2008, 18:15

scichy napisał(a):Hmmm, nie zwróciłem na to uwagi... chyba jest pewne opóźnienie, może sprawdzę dzisiaj.
Mógłbyś napisać coś więcej o technice używania ABS-u ?


W zasadzie niż ostatnio napisałem, więcej się powiedzieć nie da. Generalnie mając ABS hamowanie w skrajnych sytuacjach nie różni się prawie wcale od hamowania pulsacyjnego. Podstawowa rzecz, aby nie powierzać wszystkiego co robimy za kółkiem, samochodowi. I nie deptać na zabój pedału skupiając się jedynie na kierownicy. :)

Tak z ciekawości, ile kosztuje taki kurs ? Wart wydanych pieniędzy? Może zapiszę żonę ( i siebie)


Ja osobiście byłem w abj – ponoć stary Zientarski zakładał tę akademię:
http://www.abj.waw.pl/strona.php?6841

Kiedy żona zakomunikowała mi o tym prezencie, podszedłem do pomysłu sceptycznie. W sumie nie uważam się za rajdowca, to co mnie mogą tam nauczyć, nie? Tak myślałem. Ale po skończonym kursie muszę przyznać, że nie były to stracone pieniądze. Panowie instruktorzy mówią o podstawowych rzeczach, wytykają błędy takie jak na przykład prawidłowe ustawienie ciała za kierownicą, prawidłowe zapinanie pasów, jak kręcić kierownicą itd. Wydaje się to śmieszne, ale 98% (w tym także ja) nie potrafiłem... tzn. potrafiłem, ale nie stosowałem, prawidłowego kręcenia kierownicą. Wytknięto mi parę błędów, przez które w sytuacji awaryjnej wylądowałbym w rowie. Pokazywali jak prawidłowo omijać przeszkodę (hamowanie, odpuszczenie, zwrot, hamowanie) jak obrać prawidłowy tor jazdy przy ostrych zakrętach, no i oczywiście hamowanie różnymi technikami (ABS, bez ABS, pulsacyjnie, delikatnie – bez blokowania kół) itp.

W sumie kurs trwał 5 czy 6 godzin. Można było jeździć swoim samochodem, lub samochodem instruktażowym – różnica w cenie 100 zł – lepiej oczywiście jeździć ichniejszym. :) Ja trafiłem na nowe Astry II (8kkm przebiegu miały). Na trolejach był zamontowany jakiś zdezelowany, stary Lanos. No ale nie ma się co dziwić, szkoda nowego samochodu na takie wariacje. Całość kosztowała 600 zł, ale jak już wspomniałem nie miałem okazji pojeździć na wstecznym z nawrotką. Była to godzina dłużej i 100 zł więcej. Wszystko w zasadzie jest na ich stronie – wraz z programami http://www.abj.waw.pl/strona.php?6844 Jeśli ktoś jeździ zawodowo w pracy (czyt. ma służbowy samochód), może pracodawcę prosić o taki kurs. Podobno bardzo dużo firm na to idzie.

To w zasadzie tyle, jakieś pytania, chętnie odpowiem.
Zasadniczo polecam taki kurs, choć kokosów spodziewać się nie należy.
Na pewno fajna sprawa dla kobietek, które boją się uczyć zachowania
samochodu na zaśnieżonym parkingu zaciągając ręczny. Tam na pewno
się skuszą na jazdę na ręcznym. :)
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Cichyq » 18 lut 2008, 11:32

Witam,
Nie wydaje mi sie, ze ABS moze dzialac z jakimkolwiek opoznieniem, wg mnie powinien reagowac natychmiast jak tylko "wyczuje" poslizg jakiegokolwiek kola podczas hamowania.
Powod ???
Co by bylo jakbys natychmias wcisnal hamulec z calej sily i od razu zablokowal wszystkie 4 kola (przed zadzialaniem ABSu) ??
Skoro tak jak niektorzy pisza, ze ABS zaczyna dzialac po okolo 1 sekundzie od wyczucia poslizgu, to podczas zablokowania kol przed tym czasem nie wiedzialby o poslizgu, bo skad skoro wszystkie kola stoja ?? :)

Chyba ze abs jakos inaczej mierzy jeszcze predkosc poruszania sie samochodu (moze nie tyle predkosc, co sam fakt poruszania sie).

Pozdrawiam.,
Cichy
Nie kłóć się z głupim, bo zniży Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2007, 21:11
Posty: 176 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda CX-7 Sport DISI Turbo 260KM '10

Postprzez Myjk » 18 lut 2008, 11:55

Cichyq napisał(a):Co by bylo jakbys natychmias wcisnal hamulec z calej sily i od razu zablokowal wszystkie 4 kola (przed zadzialaniem ABSu) ?

Czy zablokowane koła to coś złego? Owszem, jeśli w tym samym czasie próbuje się skręcać.
Jak już zostało wspomniane, są sytuacje w których lepiej hamować tarciem kół a nie ABSem,
np. "tarka" przed światłami, góry-dołki-dziurki, ekstremalnie śliskie powierzchnie typu lód.

No i nie bardzo rozumiem – zablokowane w pierwszej fazie koła
nie wykluczają późniejszego skutecznego działania tego systemu.

PS zresztą proponuję się przejechać na "ślizgnię" np. w takim ABJ i przetestować samemu czy choćby podpytać instruktorów. :) W części teoretycznej wspominają o takich różnych niuansach.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Grzyby » 18 lut 2008, 12:03

Myjk napisał(a):Czy zablokowane koła to coś złego?

nieeeee, wcale – szczególnie jak taka sytuacja zdarzy się w zakręcie .....
Opóźnienie 1s przy prędkości 100km/h to przejechane 28 m. Powodzenia w zakręcie z zablokowanymi kołami :)

Cichyq napisał(a):Nie wydaje mi sie, ze ABS moze dzialac z jakimkolwiek opoznieniem, wg mnie powinien reagowac natychmiast jak tylko "wyczuje" poslizg jakiegokolwiek kola podczas hamowania.

Dokładnie
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17092 (111/179)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Myjk » 18 lut 2008, 12:08

Grzyby napisał(a):nieeeee, wcale – szczególnie jak taka sytuacja zdarzy się w zakręcie .....
Opóźnienie 1s przy prędkości 100km/h to przejechane 28 m. Powodzenia w zakręcie z zablokowanymi kołami usmiech

W takie sytuacji to pozostaje tylko modlitwa, nawet ABS tutaj nie pomoże.

Edit OPs. pieprznąłem się w jednostkach. Teraz mnie oświeciłeś i widzę swój błąd.
Chodziło o średnio 1m (a nie 1s) przebytej drogi tarcia zanim ABS popuszcza...
SRX <glupek2>
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez alf28 » 18 lut 2008, 12:31

Cichyq napisał(a):Co by bylo jakbys natychmias wcisnal hamulec z calej sily i od razu zablokowal wszystkie 4 kola
nie dasz rady zablokować wszystkich czterech kół jednoscześnie .przód łapie pierwszy

Cichyq napisał(a):Skoro tak jak niektorzy pisza, ze ABS zaczyna dzialac po okolo 1 sekundzie od wyczucia poslizgu, to podczas zablokowania kol przed tym czasem nie wiedzialby o poslizgu, bo skad skoro wszystkie kola stoja
a skąd samochód niby wie,że jest na przeglądzie i ma sprawdzane hamulce na rolkach a nie uczestniczy akurat w poślizgu . inteligencja przez niego przemawia ?? <lol>
i znowu piękny słoneczny dzień
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2006, 10:20
Posty: 728
Skąd: Wieś
Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5

Postprzez Grzyby » 18 lut 2008, 12:33

Myjk napisał(a):Edit OPs. pieprznąłem się w jednostkach. Teraz mnie oświeciłeś i widzę swój błąd.
Chodziło o średnio 1m (a nie 1s) przebytej drogi tarcia zanim ABS popuszcza...

aaaaaaaaaaaaaa, to zupełnie inna bajka :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17092 (111/179)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez Cichyq » 18 lut 2008, 12:34

Myjk napisał(a):No i nie bardzo rozumiem – zablokowane w pierwszej fazie koła
nie wykluczają późniejszego skutecznego działania tego systemu.

Chyba nie za bardzo zrozumiales co napisalem, albo zle sie wyslowilem.
Wg Ciebie ile trwa "pierwsza faza zablokowania kola" ??
1 sekunde ??
Toz to cala wiecznosc w skrajnych przypadkach :)

Myjk napisał(a):Czy zablokowane koła to coś złego? Owszem, jeśli w tym samym czasie próbuje się skręcać.
Jak już zostało wspomniane, są sytuacje w których lepiej hamować tarciem kół a nie ABSem,
np. "tarka" przed światłami, góry-dołki-dziurki, ekstremalnie śliskie powierzchnie typu lód.

Tak, zablokowanie kola to cos zlego w mysl dzialania ABSu.
To, ze ABS czasami wydluza droge hamowania to jest fakt i z tym nie dyskutuje, ale chyba nie znasz zalozen ABSu.
Jego zadaniem nie jest skrocenie drogi hamowania, tylko pozostawienie mozliwosci manewrowania samochodem podczas gwaltownego hamowania. Jezeli dzieki temu w pewnych przypadkach skraca sie droge hamowania to jest plus, ale nie jest to glowne zalozenie ABSu.

Myjk napisał(a):Edit OPs. pieprznąłem się w jednostkach. Teraz mnie oświeciłeś i widzę swój błąd.
Chodziło o średnio 1m (a nie 1s) przebytej drogi tarcia zanim ABS popuszcza...

Wg mnie nawet to jest bledne, ale ja tam moge sie nie znac :)
Na 1 metrze podczas gwaltownego hamowania (np na lodzie) tez jestes w stanie zablokowac wszystkie kola (np powiedzmy na 90 cm), wtedy system ABS bedzie widzial tylko tyle, ze przejechales 90cm, a ze suniesz jeszcze 200 metrow dalej, to skad on to ma wiedziec skoro kola stoja ??

Pozdrawiam,
Cichy
Nie kłóć się z głupim, bo zniży Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2007, 21:11
Posty: 176 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda CX-7 Sport DISI Turbo 260KM '10

Postprzez Cichyq » 18 lut 2008, 12:37

alf28 napisał(a):nie dasz rady zablokować wszystkich czterech kół jednoscześnie .przód łapie pierwszy

Zalozysz sie ze w 1 sekundzie, czy 1 metrze uda mi sie to na lodzie ?? :)
Nie chodzi o moment nacisniecia pedalu, tylko od poslizgu 1go z kol.
Przy gwaltownym nacisnieciu, na lodzie odcinki drogi sa krotkie pomiedzy zablokowaniami.

Oczywiscie, ze wszystkie kola nie blokuja sie w tej samej chwili, ale ja dokladnie to mowie, dlatego uwazam, ze ABS dziala od razu a nie po jakims tam czasie od blokady.
Nie kłóć się z głupim, bo zniży Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2007, 21:11
Posty: 176 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda CX-7 Sport DISI Turbo 260KM '10

Postprzez Cichyq » 18 lut 2008, 12:39

alf28 napisał(a):a skąd samochód niby wie,że jest na przeglądzie i ma sprawdzane hamulce na rolkach a nie uczestniczy akurat w poślizgu . inteligencja przez niego przemawia


Troszke inne predkosci wystepuja podczas badania na przegladzie :)

Pozdrawiam
Nie kłóć się z głupim, bo zniży Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2007, 21:11
Posty: 176 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda CX-7 Sport DISI Turbo 260KM '10

Postprzez Grzyby » 18 lut 2008, 12:44

Cichyq napisał(a):dlatego uwazam, ze ABS dziala od razu a nie po jakims tam czasie od blokady.

też tak uważam, wydaje mi się natomiast że Myjk'owi chodzi o czas/odległość pomiędzy blokowanie a odpuszczaniem hamulców w czasie działania ABSu.

I wydaje mi się że mieszamy w 2 różnych sprawach :)
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17092 (111/179)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez xANDy » 18 lut 2008, 12:46

Hmm – ja mam diesla i mam dcs a pochodzi z przełomu 2002/3.
PS. DCS jest wyłączalny – bo na lodzie (jak miałem włączony) to mnie po prostu obróciło o 180stopni i zdusiło silnik.
Ja wyłączyłem to już była inna jazda (bezpieczna).

A w ogóle DCS w madzi włącza się jakby z opóźnieniem, da się ruszyć np. na śniegu.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Myjk » 18 lut 2008, 12:48

Nie no, generalnie nawet ABS blokuje koła, jeśli by tego nie robił, nie mógłby zaistnieć. :]

Ps a spróbujcie przeanalizować kwestię "tarki" przed światłami – czy skuteczniejszym będzie hamowanie z ABS czy bez ABS (lepiej pulsacyjnie czy z blokowaniem kół)?

alf28 napisał(a):nie dasz rady zablokować wszystkich czterech kół jednoscześnie .przód łapie pierwszy

Przód teoretycznie staje pierwszy, ponieważ cała masa przy hamowaniu jest przenoszona na przód samochodu. Dlatego też w trosce o zawieszenie nie należy hamować na dziurach. Oczywiście w sytuacjach awaryjnych trzeba mieć to w <dupa> i po prostu hamować żeby komuś krzywdy nie zrobić.
Ostatnio edytowano 18 lut 2008, 12:56 przez Myjk, łącznie edytowano 2 razy
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Grzyby » 18 lut 2008, 12:53

xANDy napisał(a):DCS jest wyłączalny

a gdzie jest wyłącznik?
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17092 (111/179)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez alf28 » 18 lut 2008, 12:54

Myjk napisał(a):Ps a spróbujcie przeanalizować kwestię "tarki" przed światłami – czy skuteczniejszym będzie hamowanie z ABS czy bez ABS (lepiej pulsacyjnie czy z blokowaniem kół)?
no moim zdaniem bez polsacji i bez ABSu
i znowu piękny słoneczny dzień
Forumowicz
 
Od: 1 lip 2006, 10:20
Posty: 728
Skąd: Wieś
Auto: 6 2.0i . i 323f BA z5

Postprzez Cichyq » 18 lut 2008, 12:58

xANDy napisał(a):Hmm – ja mam diesla i mam dcs a pochodzi z przełomu 2002/3.
PS. DCS jest wyłączalny – bo na lodzie (jak miałem włączony) to mnie po prostu obróciło o 180stopni i zdusiło silnik.
Ja wyłączyłem to już była inna jazda (bezpieczna).
A w ogóle DCS w madzi włącza się jakby z opóźnieniem, da się ruszyć np. na śniegu.

Hehe, mialem podobna sytuacje :)
Skrecilem kola, samochod ladnie jechal prosto (lód byl), po chwili jakby mnie cos uderzylo w bok (DCS zadzialal) i ladnie zaczelo mnie obracac dookola. Udalo mi sie z tego wyjsc, ale trzoszke jest to nieobliczalne zachowanie samochodu :)


Myjk napisał(a):Ps a spróbujcie przeanalizować kwestię "tarki" przed światłami – czy skuteczniejszym będzie hamowanie z ABS czy bez ABS (lepiej pulsacyjnie czy z blokowaniem kół)?

Wydaje mi sie ze z ABS przy dobrych amortyzatorach :)
Przy zlych amorkach, to raczej bez ABSu :)
Ale to tylko takie moje gdybanie :)

Pozdrawiam.
Nie kłóć się z głupim, bo zniży Cię do swojego poziomu i pokona doświadczeniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 6 kwi 2007, 21:11
Posty: 176 (0/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda CX-7 Sport DISI Turbo 260KM '10

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6